• Anonym (Älskar kaffe)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.

• Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe
  • Anonym (Tedrickare)
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-12 14:39:26 följande:

Alltså dessa svar i den här tråden. Hur kan det vara för mycket begärt att ha EN produkt (kaffe i detta fall) hemma för att sina gäster ska trivas? Varför vill man inte detta? Jag förstår verkligen inte hur det kan vara en så stor uppoffring. Nej det går inte att jämföra med pepsi max och annan skit. Kaffe är en social grej, inte bara en simpel dryck? Helt sjuka svar i tråden.

Så du kan inte vara social utan kaffe? Du verkar sannerligen vara kaffeberonde.

Om man känner någon som behöver dricka alkohol för att må bra, då har man alltid öl/vin/brännvin hemma, för att ens gäst ska trivas? Nej, de som är beroende får klara av sina problem själva, inte begära att andra ska understödja det.

(Varken min man el jag dricker öl. Men när dottern med pojkvän besökte oss, köpte jag en burk öl för att han skulle få dricka det till maten. När de åkt hittade jag den i kylskåpet oöppnad. Jag hade glömt att lägga fram den. Så blir det med produkter man aldrig använder själv.)

Jag kan vara social även utan te, så beroende är jag inte.

Så alla som inte tycker som du, ger "helt sjuka svar"? Jag tycker snarare du verkar intolerant och krävande. Du är normen som alla andra ska följa.

Hur ofta besöker du din väninnna? Är det väldigt ofta så kan du ge henne en burk kaffe att ha stående. Är det mera sällan så tar du med kaffe när du besöker henne. Problem solved utan att kräva att hon ska ha en skrymmande kaffebryggare stående el slänga ut pengar på något hon själv aldrig använder och som riskerar att bli dåligt innan du kommer på besök.
  • Anonym (Fia)

Hälsade på en vän över en långhelg nyligen. Jag är väldigt tråkig på morgonen, vill alltid ha samma sorts te och eftersom jag vet att min vän dricker andra sorter berättade jag för henne att jag packat ner några tepåsar så jag skulle få mitt te och hon skulle slippa handla extra eller tycka det var dumt att hon inte kunde erbjuda mig detta. Lätt som en plätt och win-win. Hade jag inte tagit med te skulle jag gladeligen druckit något annat hon erbjudit mig, skulle aldrig begära att hon drog på sig ett stort paket av något hon inte dricker själv.  

TS, skaffa större handväska med plats för kaffe om du nu är så beroende. 

• burleskburkläsk

Du får säga till henne att ha några rejäla saftiga burgare hemma om du nu måste grilla för att träffa din vän.

Jag slutade dricka kaffe för två månader sedan, inte fan köper jag kaffe, jag dricker inte alkohol så jag har ingen sån hemma heller.

Värsta kaffepsykosen ju!

• Anonym (Kaffedrickare)

jag dricker vanligtvis flera koppar kaffe om dagen. Men är jag borta dricker jag självklart det som bjuds. Te är också gott men kranvattnet funkar Med

det jag märkt är att en del förväntar sig att man har bubbelvatten hemma. Det har jag aldrig. Borde jag det? 

• burleskburkläsk
    Anonym (Kaffedrickare) skrev 2025-02-13 01:09:01 följande:

jag dricker vanligtvis flera koppar kaffe om dagen. Men är jag borta dricker jag självklart det som bjuds. Te är också gott men kranvattnet funkar Med

det jag märkt är att en del förväntar sig att man har bubbelvatten hemma. Det har jag aldrig. Borde jag det? 

Seriöst att folk förväntar sig det?

Jag kan bjuda på mat, kakor, snacks osv

Jag har hemma sånt jag använder.

Det knasigaste jag har fått höra en gång, personen skulle röka och den hade blivit av med sin tändare, den frågade efter tändare, jag levererade...men vi hade ett nytt problem...tändaren var röd "jag gillar inte färgen röd, den är ond eller nåt så jag rökar senare".

Cigg är mer onda än färgen röd, så mycket vet jag.
  • Solhatt80

Du kan ta med dig eget kaffepulver när du hälsar på, eller fråga om det är okej om du har en liten burk stående när du kommer på besök. Jag dricker inte själv kaffe, men har en liten burk med kaffepulver stående i skåpet till min vän. 

• Mayjel

Det är väl inget konstigt? Jag har varken kaffe i köket eller kaffekokare. 

Har varit koffeinfri under nästan hela livet med undantag för ett par år rätt nyligen då jag drack energidryck varje dag och mådde dåligt av detta, fick flera panikångestattacker och upplevde daglig stress och ofta hjärtklappning. 

Känns mycket bättre nu när man lagt ner koffeinkonsumtionen för gott. Tror att många fler utöver mig skulle må mycket bättre utan. Koffein är en drog som inte bara ger energi utan också triggar igång stresshormoner i kroppen som adrenalinet. Är man känslig för ångest så kan den stress som kommer av koffein även förstärka den ångest man redan känner. 

Finns många andra nackdelar med koffein också men orkar inte gå in på detta just nu. Känns som att ingen tar det på allvar ändå. Kaffe verkar mer eller mindre heligt för många, så även för min egen mor, en kvinna som haft problem med oro och stress under hela livet. Inte ens hon vill lyssna då jag försökt påtala att kaffe varje dag möjligen kan öka hennes stress och oro. 

• Mayjel

Och ja, ett sista råd får väl bli att du bör ta med ditt eget kaffe om det nu är så viktigt för dig att få adrenalinpåslag varje dag.

• Colourfulrainbow

Det finns burkar och flaskor med kaffe i kyldisken från Starbucks, Löfbergs Lila och annat. Dessa brukade jag köpa hem och ha till mina gäster innan jag själv drack kaffe och hade kaffebryggare. Nu innehåller väl dessa mest mjölk, men det är något i alla fall. 

Nu vet jag inte hur ofta ni träffas. Om det är en gång varannan månad, eller en gång i veckan. 

Hade en kompis som varje måndag em var på möten på ett ställe nära mitt hem. Hon kom hem till mig varje måndag efter jobbet. Under den perioden köpte jag hem saft, oboy och annat som bara hon drack. Hade hon bara kommit och hälsat på en gång varannan månad hade jag inte köpt hem lika mycket som jag gjorde då. 

• Anonym (kopp)
    Mayjel skrev 2025-02-20 00:46:06 följande:

Det är väl inget konstigt? Jag har varken kaffe i köket eller kaffekokare. 

Har varit koffeinfri under nästan hela livet med undantag för ett par år rätt nyligen då jag drack energidryck varje dag och mådde dåligt av detta, fick flera panikångestattacker och upplevde daglig stress och ofta hjärtklappning. 

Känns mycket bättre nu när man lagt ner koffeinkonsumtionen för gott. Tror att många fler utöver mig skulle må mycket bättre utan. Koffein är en drog som inte bara ger energi utan också triggar igång stresshormoner i kroppen som adrenalinet. Är man känslig för ångest så kan den stress som kommer av koffein även förstärka den ångest man redan känner. 

Finns många andra nackdelar med koffein också men orkar inte gå in på detta just nu. Känns som att ingen tar det på allvar ändå. Kaffe verkar mer eller mindre heligt för många, så även för min egen mor, en kvinna som haft problem med oro och stress under hela livet. Inte ens hon vill lyssna då jag försökt påtala att kaffe varje dag möjligen kan öka hennes stress och oro. 

En massa påstående utan källa... och änd dricker patienter på psyk kaffe som serveras där. Tungan ute

Du funkar kanske så men det gör det inte till en universiell sanning.
  • Mayjel
    Anonym (kopp) skrev 2025-02-20 05:18:55 följande:
    En massa påstående utan källa... och änd dricker patienter på psyk kaffe som serveras där. Tungan ute

Du funkar kanske så men det gör det inte till en universiell sanning.
    Om du är nyfiken så är du säkert vuxen nog att själv söka efter en källa kring koffeinets effekter. Googla är inte så svårt. 
  • Anonym (Nn)

Ses ni oftast bara på en fika hos henne eller är det med lunch/ middag också? Är det bara fika är det ännu konstigare att inte ha kaffe hemma? 

Jag håller med om att man borde kunna ha snabbkaffe hemma om man har ett genuint intresse av att vara en god värd och även har gäster då och då som dessutom frågar efter det. Annars kan jag även tycka att te kan väga upp för mycket om man har det. 

• Anonym (kopp)
    Anonym (Nn) skrev 2025-02-20 06:53:11 följande:

Ses ni oftast bara på en fika hos henne eller är det med lunch/ middag också? Är det bara fika är det ännu konstigare att inte ha kaffe hemma? 

Jag håller med om att man borde kunna ha snabbkaffe hemma om man har ett genuint intresse av att vara en god värd och även har gäster då och då som dessutom frågar efter det. Annars kan jag även tycka att te kan väga upp för mycket om man har det. 

Jag tycker verkligen inte om te, finns inget jag någonsin gillat.
    Fast å andra sidan kan jag ta ett glas vatten om det inte finns kaffe.
  • Nat1

Det är inget konstigt att man inte köper det som man själv inte konsumerar. Kaffe är dessutom ganska dyrt nuförtiden.
    Brukar du själv handla mat och dryck som du inte tycker om bara för att någon av dina gäster kanske vill ha det?

Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe