• Anonym (Älskar kaffe)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.

• Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe
  • Anonym (Hållerverkligenmed)
    Anonym (Dricker inte kaffe) skrev 2025-12-15 19:16:48 följande:
    Tja, är man så satans inskränkt att man anser att någon är tråkig för att den inte dricker kaffe (och samma argumentation brukar användas om alkohol förresten, att det är en "social dryck") så har iaf jag inget gemensamt med dessa människor. Jag dricker varken kaffe, öl eller vin (eller drinkar). Mina vänner accepterar mig tack och lov för den jag är vad gäller vad jag har hemma i dryckesväg både vad gäller kaffe och alkohol. 

Hade det som sagt inte funnits kapselmaskiner hade jag inte haft kaffe hemma. Finns bättre saker att göra än att lägga pengarna på något som ändå kommer att bli dåligt för att ingen dricker det.
    Varken kaffe, vin öl eller drinkar. Är du religiös eller något? Mormon?
  • Anonym (r)
    Anonym (Dricker inte kaffe) skrev 2025-12-15 19:22:35 följande:
    Första halvan av det jag skrev var en reflektion på ditt inlägg, att man tar med sig det man vill dricka om man vet att den man besöker inte har det. Andra halvan var en egen reflektion över hur en del beter sig, ett beteende jag inte förstår mig på. 

Så du tycker att det är ok att lägga pengar på något som riskerar att hinna bli dåligt/smaklöst innan det är slut för att någon eventuellt vill ha det? Är inte det slöseri med både naturresurser och pengar?
    Ja det skrev jag ju lite om först förstås. Men hela poängen var att jag tycker det är tråkigt tänk, att tycka gästerna ska ta med sitt eget, jag vill bjuda på det mina gäster gillar.

Nej, inte eventuellt vill ha det, utan jag menar om jag vet att gästerna vill ha det.
  • Anonym (Dricker inte kaffe)
    Anonym (Hållerverkligenmed) skrev 2025-12-15 19:32:15 följande:
    Varken kaffe, vin öl eller drinkar. Är du religiös eller något? Mormon?
    Nä, öl luktar (och smakar) illa, tycker inte om smaken av alkohol, vin är mestadels bara surt (och luktar illa). Koffein gör mig sjukt speedad. 
  • Anonym (kopp)
    Anonym (Dricker inte kaffe) skrev 2025-12-15 23:02:08 följande:
    Nä, öl luktar (och smakar) illa, tycker inte om smaken av alkohol, vin är mestadels bara surt (och luktar illa). Koffein gör mig sjukt speedad. 
    Det finns söta viner också.
    Och koffeinfritt kaffe.
    Anonym (kopp) skrev 2025-12-16 15:25:38 följande:
    Det finns söta viner också.
    Och koffeinfritt kaffe.
    Och? Varför ska jag börja med något bara för att det ska passa andra? Varför så svårt för folk att acceptera att alla inte gör "som alla andra"?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-09 14:58:38 följande:
    Ja det tycker jag inte är något konstigt, finns på Blocket för ett par hundralappar.

Om man bryr sig en smula vad ens gäster tycker om och inte är fattigare än en kyrkråtta förstås. 

Ska jag som inte dricker te normalt i så fall vägra koka vatten åt gästerna när alla andra får kaffe från kaffebryggaren? Be dem ha med en tepåse i handväskan?

Nej, det känns inte särskilt gästvänligt.

Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-09 14:58:38 följande:
    Ja det tycker jag inte är något konstigt, finns på Blocket för ett par hundralappar.

Om man bryr sig en smula vad ens gäster tycker om och inte är fattigare än en kyrkråtta förstås. 

Ska jag som inte dricker te normalt i så fall vägra koka vatten åt gästerna när alla andra får kaffe från kaffebryggaren? Be dem ha med en tepåse i handväskan?

Nej, det känns inte särskilt gästvänligt.
    Är inte i närheten av samma sak. En kastrull och vatten i kranen har alla. Men dricker man inte kaffe och inte har gäster särskilt ofta finns det ingen anledning att ha en kaffebryggare. 

Samma med kaffe och te. Kaffe är dyrare samt blir dåligt fort. Det är att slänga pengarna i sjön att köpa ett paket kaffe om man inte har gäster så ofta. En tepåse blir inte dålig på samma sätt.

Med det sagt kan man absolut ha en påse snabbkaffe hemma. Men min erfarenhet är att se flesta kaffedrickare inte är så förtjusta i det. 

Och som tedrickare skulle jag säga att det är ett större problem att att det inte finns te än att det inte finns kaffe. Det tas nästan alltid för givet att det är just kaffe man ska dricka. Väldigt ofta när man är gäst hos folk och det inte finns te. Även vanligt på vissa tillställningar och till och med att enklare caféer inte har te (av typen cafet i hocekyhallen). På fotbollen är det alltid nån pappa som kommer med kaffetermos till alla frusna föräldrar. Inget te. 

Detta trots att det då alltså borde vara lättare för kaffedrickare att ha te tillgängligt (billigare samt alla har en kastrull)  än det är för tedrickare att ha kaffe tillgängligt (dyrare samt alla har inte kaffebryggare). 
  • Anonym (F)

Snabbkaffe om personen sällan bjuder hem kaffedrickare. Riktigt kaffe om personen ofta bjuder hem kaffedrickare.

Man är väl värd/värdinna!

• Anonym (F)
    Anonym (F) skrev 2025-12-16 16:55:03 följande:

Snabbkaffe om personen sällan bjuder hem kaffedrickare. Riktigt kaffe om personen ofta bjuder hem kaffedrickare.

Man är väl värd/värdinna!

Tillägg: Det går utmärkt art brygga i en melitta med filter, behövs inga apparater.
  • Anonym (kopp)
    Anonym (Dricker inte kaffe) skrev 2025-12-16 16:25:08 följande:
    Och? Varför ska jag börja med något bara för att det ska passa andra? Varför så svårt för folk att acceptera att alla inte gör "som alla andra"?
    Du sa att vin är surt, jag sa att det finns söta viner också.
    Du sa att du blir speedad av kaffe, jag sa att det finns koffeinfritt kaffe som inte gör dig speedad.

Varför var det så fel?

Drick vad du vill men hitta inte på en massa ursäkter.
    Anonym (kopp) skrev 2025-12-16 17:24:06 följande:
    Du sa att vin är surt, jag sa att det finns söta viner också.
    Du sa att du blir speedad av kaffe, jag sa att det finns koffeinfritt kaffe som inte gör dig speedad.

Varför var det så fel?

Drick vad du vill men hitta inte på en massa ursäkter.
    Min åsikt om det hela. Tough luck om du har svårt med med. 

Och nej, även "söta" viner är blä. Kaffe är bittert. 
  • Anonym (kopp)
    Anonym (Dricker inte kaffe) skrev 2025-12-16 18:11:49 följande:
    Min åsikt om det hela. Tough luck om du har svårt med med. 

Och nej, även "söta" viner är blä. Kaffe är bittert. 
    Ja men då förstår jag såklart!
    Inte ett dugg svårt faktiskt.
Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe