Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-09 14:58:38 följande:
Ja det tycker jag inte är något konstigt, finns på Blocket för ett par hundralappar.
Om man bryr sig en smula vad ens gäster tycker om och inte är fattigare än en kyrkråtta förstås.
Ska jag som inte dricker te normalt i så fall vägra koka vatten åt gästerna när alla andra får kaffe från kaffebryggaren? Be dem ha med en tepåse i handväskan?
Nej, det känns inte särskilt gästvänligt.
Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-09 14:58:38 följande:
Ja det tycker jag inte är något konstigt, finns på Blocket för ett par hundralappar.
Om man bryr sig en smula vad ens gäster tycker om och inte är fattigare än en kyrkråtta förstås.
Ska jag som inte dricker te normalt i så fall vägra koka vatten åt gästerna när alla andra får kaffe från kaffebryggaren? Be dem ha med en tepåse i handväskan?
Nej, det känns inte särskilt gästvänligt.
Är inte i närheten av samma sak. En kastrull och vatten i kranen har alla. Men dricker man inte kaffe och inte har gäster särskilt ofta finns det ingen anledning att ha en kaffebryggare.
Samma med kaffe och te. Kaffe är dyrare samt blir dåligt fort. Det är att slänga pengarna i sjön att köpa ett paket kaffe om man inte har gäster så ofta. En tepåse blir inte dålig på samma sätt.
Med det sagt kan man absolut ha en påse snabbkaffe hemma. Men min erfarenhet är att se flesta kaffedrickare inte är så förtjusta i det.
Och som tedrickare skulle jag säga att det är ett större problem att att det inte finns te än att det inte finns kaffe. Det tas nästan alltid för givet att det är just kaffe man ska dricka. Väldigt ofta när man är gäst hos folk och det inte finns te. Även vanligt på vissa tillställningar och till och med att enklare caféer inte har te (av typen cafet i hocekyhallen). På fotbollen är det alltid nån pappa som kommer med kaffetermos till alla frusna föräldrar. Inget te.
Detta trots att det då alltså borde vara lättare för kaffedrickare att ha te tillgängligt (billigare samt alla har en kastrull) än det är för tedrickare att ha kaffe tillgängligt (dyrare samt alla har inte kaffebryggare).