• Anonym (Älskar kaffe)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.

• Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe
  • Anonym (r)
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-12 14:39:26 följande:

Alltså dessa svar i den här tråden. Hur kan det vara för mycket begärt att ha EN produkt (kaffe i detta fall) hemma för att sina gäster ska trivas? Varför vill man inte detta? Jag förstår verkligen inte hur det kan vara en så stor uppoffring. Nej det går inte att jämföra med pepsi max och annan skit. Kaffe är en social grej, inte bara en simpel dryck? Helt sjuka svar i tråden.

Kanske blev folk provocerade av att de tolkat dig som att du KRÄVER. Hade du utelämnat den delen om att du ifrågasatt detta till vänninan så kanske svaren blivit annorlunda.
  • Anonym (Älskar kaffe)
    Anonym (r) skrev 2025-02-12 14:51:20 följande:
    Kanske blev folk provocerade av att de tolkat dig som att du KRÄVER. Hade du utelämnat den delen om att du ifrågasatt detta till vänninan så kanske svaren blivit annorlunda.
    Kräver vet jag inte om jag gör, men jag ifrågasatte däremot ganska kraftigt.
  • Anonym (Dricker inte kaffe)

Alltså dessa svar i den här tråden. Hur kan det vara för mycket begärt att ha EN produkt (kaffe i detta fall) hemma för att sina gäster ska trivas? Varför vill man inte detta? Jag förstår verkligen inte hur det kan vara en så stor uppoffring. Nej det går inte att jämföra med pepsi max och annan skit. Kaffe är en social grej, inte bara en simpel dryck? Helt sjuka svar i tråden.

Varför ska jag ha något hemma som hinner bli dåligt? 

Malt kaffe:

"Ett öppnat palet kaffe bör konsumeras inom 10 dagar"
    www.arvidnordquist.se/smaka/utforska/svar-pa-fem-vanliga-fragor-om-kaffe-och-koffein/

Snabbkaffe:
    "Smakar bäst inom 4-6v efter att påsen öppnats"
    www.dabas.com/productsheet/07613035488601
  • Anonym (Dricker inte kaffe)
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-12 14:54:43 följande:
    Och DET om något är helt sjukt, att ifrågasätta vad folk har hemma eller inte. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-12 14:54:43 följande:
    Vad folk har hemma eller inte hemma är inte din sak att gnälla över och/eller "ifrågasätta kraftigt".
    Du låter snarare egoistisk och småsint i ditt klagomål.

Du kan gott stå för ditt kaffe själv utan att anse att din vän skall slösa pengar på kaffe.
    Det är bara småsint och egoistiskt att anse att en icke kaffedrickare inte skulle kunna vare en god värd om det inte bjuder på kaffe.

Eller köp en lite burk frystorkat kaffe och ställ hemma hos din väninna i stället. Så slipper du att gnälla på henne.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mamma)

Får man ofta besök av kaffedrickare så köper man väl hem kaffe? Vad ska man annars bjuda på? När jag är hos barnen får jag ofta brygga mitt kaffe själv för de dricker inte men självklart kaffe hemma!!

• EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-12 15:25:20 följande:

Får man ofta besök av kaffedrickare så köper man väl hem kaffe? Vad ska man annars bjuda på? När jag är hos barnen får jag ofta brygga mitt kaffe själv för de dricker inte men självklart kaffe hemma!!

Så du kan inte tänka ut själv alternativet till kaffe, som man kan dricka?
    Eller är du en av dem som anser att kaffe ska vara hugget i sten att bjuda på per se?
  • BeautifulLiz
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-12 15:25:20 följande:
    Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Man får nöja sig med det som bjuds. Jag gillar kaffe men gnäller inte om det inte bjuds.
    Tackar nej till te och dricker gärna vatten i brist på annat.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • beli

För det första: Det heter 'för att ens gäster ska trivas'. Att ha en produkt till SINA gäster, men för att ENS gäster ska trivas.

För det andra: Du tar inte alls till dig att du själv kan ha med dig kaffe? Ha några såna minipåsar snabbkaffe liggande i väskan för när du absolut vill ha kaffe?

Kaffe är inte en social grej för alla. Vissa dricker bara te, till exempel. Personligen är jag varmblodig, så jag dricker bara varma drycker när jag är förkyld e.d., inte när jag är frisk, och kaffesmaken avskyr jag. Dags att sluta envisas med kaffe?
  • EnAnonumius

Det är ju som är sjuk som hänger upp trivsel på en simpel dryck som kaffe.

Att skylla på en s.k "social grej", säger en hel del om dig över hur inskränkt och intolerant du är vid olikheter och inte hanterar alternativa "social grejer".

Om det är så jävla viktigt för dig att ha kaffe hemma hos din väninna köp för fan då in en burk snabbkaffe och ställ det hos henne. I stället för att vara en intolerant kravmaskin. Svårare än så är det inte...

Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe