• Anonym (Älskar kaffe)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.

• Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe
  • Anonym (kopp)
    Agda90 skrev 2025-02-09 16:13:13 följande:
    Både min man  och jag avstår att dricka kaffe om det är pulverkaffe som serveras. Det smakar ju vidrigt!
    Ja, det är ju upp till er.
    Jag sa bara min åsikt i frågan.

Tycker inte att man måste ha både kaffebryggare med tillhörande kaffe hemma om man inte dricker kaffe själv.

Tycker inte heller att pulverkaffe är i närheten av "rikttigt" kaffe men det duger i brist på annat. För mig.
  • Lynx123

Dricker inte kaffe och har således inte kaffe hemma. Inte läsk eller juice heller.

• Anonym (N)
    Anonym (kopp) skrev 2025-02-09 16:10:40 följande:
    Nu skulle det inte hända hos mig då jag dricker kaffe själv. Men OM så skulle jag absolut säga det.

Personligen dricker jag hellre pulverkaffe än inget kaffe men har full förståelse att det inte gäller alla.
    Själv tycker jag att pulverkaffe smakar riktigt illa och luktar illa.
    Jag skulle naturligtvis aldrig säga detta utan jag skulle tacka artigt. 

Men jag uppskattar om värden är tydlig så jag kan tacka nej.

Dels ska man som gäst såklart hålla god min och äta och dricka vad som serveras.
    På andra sidan om man pratar om gästvänlighet och att vara en god värd tycker jag inte att man ska se till att gästerna ska "tvingas" äta och dricka någonting de tycker smakar illa.

Så jag uppskattar om värden till exempel frågar om jag vill ha vatten eller Nescafè eller te och inte bara dyker upp med pulverkaffe och koppar.

Kranvatten duger också för mig. 
    Så jag har inga höga krav...
  • Anonym (kopp)
    Anonym (N) skrev 2025-02-09 16:32:51 följande:
    Själv tycker jag att pulverkaffe smakar riktigt illa och luktar illa.
    Jag skulle naturligtvis aldrig säga detta utan jag skulle tacka artigt. 

Men jag uppskattar om värden är tydlig så jag kan tacka nej.

Dels ska man som gäst såklart hålla god min och äta och dricka vad som serveras.
    På andra sidan om man pratar om gästvänlighet och att vara en god värd tycker jag inte att man ska se till att gästerna ska "tvingas" äta och dricka någonting de tycker smakar illa.

Så jag uppskattar om värden till exempel frågar om jag vill ha vatten eller Nescafè eller te och inte bara dyker upp med pulverkaffe och koppar.

Kranvatten duger också för mig. 
    Så jag har inga höga krav...
    Jag håller med dig, jag frågar alltid innan vad gästen vill ha.

Tycker inte att man behöver varken äta eller dricka det som bjuds om man inte gillar det.
    T ex äter jag inte söta kaffebröd, glass och liknande. Skulle definitivt inte äta bara för "att".
  • Anonym (Tedrickare)

Vet man att värdparet inte själva dricker kaffe, då tycker jag man får ställa in sig på der. De är ett orimligt krav att de ska ha kaffe och kaffebryggare hemma bara för att de flesta dricker kaffe.

Man dricker det som bjuds. Själv dricker jag endast bryggt te i kanna hemma. Men för den skull förväntar jag mig inte samma sak om jag blir bjuden. Jag kräver inte att de ska köpa hem te i lösvikt och tekanna. Jag nöjer mig med tepåse. Har de inte det heller kan jag dricka vanligt kallt vatten.

Det är ju sällskapet och samtalet som är det viktiga, inte vad man dricker.

• Anonym (Tedrickare)
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-09 15:46:12 följande:
    Nu var det te som var exemplet, och om det är okej att förvänta sig att en tedrickare har med egen tepåse eller inte.

Jag tycker det är befängt, självklart kan en god värd erbjuda både kaffe och te om man håller en fest.
    Att bjuda på fika är inte samma sak som en fest.
  • Anonym (kopp)
    Anonym (Tedrickare) skrev 2025-02-09 16:47:57 följande:

Vet man att värdparet inte själva dricker kaffe, då tycker jag man får ställa in sig på der. De är ett orimligt krav att de ska ha kaffe och kaffebryggare hemma bara för att de flesta dricker kaffe.

Man dricker det som bjuds. Själv dricker jag endast bryggt te i kanna hemma. Men för den skull förväntar jag mig inte samma sak om jag blir bjuden. Jag kräver inte att de ska köpa hem te i lösvikt och tekanna. Jag nöjer mig med tepåse. Har de inte det heller kan jag dricka vanligt kallt vatten.

Det är ju sällskapet och samtalet som är det viktiga, inte vad man dricker.

För min del räcker det med pulverkaffe.
    Precis som du får tepåse hos mig.

Du tackar nej till mitt kaffe, jag tackar nej till ditt te. Jag brukar jämföra te med diskvatten, tycker inte alls om det.

Vi är olika men en så skitsak som en burk Nescafé eller paket tepåsar kan jag tycka inte är för mycket att "begära".
  • Anonym (Nä)

Verkligen inte. Om man inte dricker kaffe själv så är det helt ok att inte ha något heller! Det man kan sträcka sig till är snabbkaffe i så fall, men verkligen inget som gäster behöver varken gnälla eller ta illa vid sig av. Lär dig dricka te istället, som normala människor. Apropå det där med att anpassa sig socialt, liksom.

• Just Precis

Man kan förstås aldrig kräva nåt sånt men visst är det lite konstig.

Jag dricker inte te men har alltid det hemma för gäster som inte dricker kaffe. Brukar även köpa hem mjölk för dem som vill ha det. Känns självklart och borde vara samma sak för tedrickare som inte dricker kaffe.

• Anonym (S)

Jag vill ha vin när jag kommer hem till folk! Och denna tråd gav mig mycket tips hur jag kan lägga fram det till mina nyktra vänner och vad jag kan kalla dem om de vägrar ha en flaska hemma ifall jag skulle få för mig att komma förbi!

Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe