• Anonym (Älskar kaffe)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.

• Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe
  • Hjelm

Nej, det är inte på något vis "helt sjukt" att inte ha kaffe hemma om ingen som bor i hushållet dricker kaffe.

Många har det ändå, åtminstone snabbkaffe, för gäster.

Men det är inte rimligt att förvänta sig att folk som inte dricker kaffe ska köpa det och ha hemma.

• Anonym (r)

För mig är det udda, i synnerhet om det är en svensk som känner väl till kaffekulturen, jag hade aldrig låtit gäster ta med eget kaffe utan sett till att det finns att bjuda på. Så långt som helt sjukt skulle jag dock inte sträcka mig.

• Anonym (r)

Men jag måste tillägga, att fråga någon varför den vägrar ha kaffe hemma det är också udda. Du har inget med att göra vad någon annan väljer att ha hemma.

• Anonym (S)
    Just Precis skrev 2025-02-09 19:34:39 följande:
    Jag förstår att du raljerar men det är inte en helt tokig jämförelse - bjuder man på finmiddag tänker jag att man bjuder på vin till de som vill ha det och alkoholfritt alternativ till de som vill ha det, om man inte har någon religion eller problematik som gör det omöjligt. 
    Tycker bara att det är helt sjukt att folk ska bestämma över vad jag ska ha hemma och bjuda på när nån kommer hem till mig! Och sen ska det vara ekologiskt odlat från en viss del av Brasilien, laktosfri mjölk, skummat av vänster hand på en 2 cm snöbeklädd bergssluttning, råkar jag ställa fram något fikabröd så ska det vara glutenfritt, sockerfritt, äggfritt, sojafritt, mjölkproteinfritt, fritt på tamme fan allt för att passa! Det är så långt ifrån så som jag är uppfostrad så det finns inte!! Man är tacksam om man så får ett glas vatten! Jag skulle inte ens klara att starta en kaffebryggare för jag har inte behövt, så varför ska jag göra det för att nån annan bortskämd jävel anser att de inte klarar sig utan kaffe under den timme jag skulle stå ut med människan?? Det skulle finnas en massa annat serverat men inte just kaffe då det aldrig funnits något behov av kaffe, kaffebryggare eller kunskap om hur man gör kaffe hos mig! Ta med en termos om det jag ställer fram inte duger och man riskerat att avlida under en vänskaplig friend-date utan kaffe!
  • Anonym (Do)

Varför har inte folk cigg och snus hemma då om någon nikotinsugen dyker upp?

Köp kaffe själv och ställ hos vännen. Problemet löst!

Nej, kaffedrickare får allt köpa sitt kaffe själva, liksom folk med andra laster får köpa dessa själva.

Jag brukar iofs köpa någon billigare typ av pulverkaffe och ha hemma om jag får hem någon som vill ha. Men är det slut så är det. Håller inte så noga koll på det jag aldrig skulle röra själv.

• Anonym (Do)
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-09 14:22:23 följande:

D.v.s. jag får väl acceptera att folk kan välja att inte ha kaffe hemma men jag kommer att se dem som socialt underutvecklade och/eller snåla.

Jag kunde själv inte dricka varken te eller kaffe på två år pga en sjukdom men nog hade jag båda hemma ändå för gästernas skull. För jag vill nämligen att gäster ska trivas och i möjligaste mån få det som de är vana vid.

Har man inte målet att folk ska gilla att besöka en kan man klart servera ljummet kranvatten med cup'a'noodles, men klaga då inte om de avvecklar vänskapen med dig.

Bjuder du på Oliver Twist tuggtobak i lakritssmak och Aloe Veradryck om jag kommer förbi eller är du socialt underutvecklad?
  • FuckGoggleAskMe

Hade en kompis för några år sedan som aldrig drack kaffe och aldrig hade kaffe hemma. Hemma hos honom drack man Martini Bianco i stället, gick lika bra. 

• persikofjaril

Jag dricker inte kaffe, men min sambo gör det. Vi har en kaffebryggare och snabbkaffe (han kör på det när vi inte har gäster). Jag vill tro att jag skulle ha en bryggare om jag vore ensamstående, eftersom jag troligen skulle ha folk hemma då och då som vill ha kaffe. Eller kanske en kapselmaskin.

Men jag kan absolut förstå varför man inte har en bryggare eller annan maskin som tar upp plats och samlar damm om man aldrig själv dricker kaffe. 

Vi har en vattenkokare, vilket ju är jättebra eftersom vi dricker mycket te. Men vet flera som inte har det och därför gör sig besvär att koka upp vatten i en kastrull på spisen när jag kommer och vill ha te. Jag tycker att jag kan värma vattnet i mikron istället, så att de slipper fixa extra för min skull, men det brukar de inte vilja höra talas om. 

• Anonym (Java)
    Anonym (Toker) skrev 2025-02-09 19:38:14 följande:

Det normala är att ha kaffe/te att bjuda på när man får gäster. De flesta vuxna i landet har behov av kaffe/te. Det är varken dyrt eller svårt att ha hemma.

Att göra en sak av att man minsann inte tänker bry sig om att gästerna ska ha det bra under besöket förstår jag uppriktigt inte.

Varför är det viktigt att visa att ni inte bryr er om gästernas behov?

En kaffebryggare kostar 150 spänn på Clas Ohlsson så det är inte riktigt problemet.

Den tar plats men kan gå att ställa i förrådet eller nåt.

Problemet är kaffet. Ska jag köpa ett paket kaffe för 70-80 spänn, ha ståendes och sedan få ett besök, bryta vacuumförpackningen, ta en skopa kaffe och sedan blir resten av paketet dåligt för det går inte åt för ingen dricker kaffet annars?
Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe