• Anonym (Älskar kaffe)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.

• Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe
  • Just Precis
    Anonym (S) skrev 2025-02-09 19:27:33 följande:

Jag vill ha vin när jag kommer hem till folk! Och denna tråd gav mig mycket tips hur jag kan lägga fram det till mina nyktra vänner och vad jag kan kalla dem om de vägrar ha en flaska hemma ifall jag skulle få för mig att komma förbi!

Jag förstår att du raljerar men det är inte en helt tokig jämförelse - bjuder man på finmiddag tänker jag att man bjuder på vin till de som vill ha det och alkoholfritt alternativ till de som vill ha det, om man inte har någon religion eller problematik som gör det omöjligt. 
  • EpicF
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-09 14:39:13 följande:

Men varför vill man inte skapa ett gästvänligt hem där sina gäster trivs? Det förstår inte jag.

Så gäster kan enbart trivas om värden har kaffe?

Märkligt påstående. 
  • Anonym (Toker)

Det normala är att ha kaffe/te att bjuda på när man får gäster. De flesta vuxna i landet har behov av kaffe/te. Det är varken dyrt eller svårt att ha hemma.

Att göra en sak av att man minsann inte tänker bry sig om att gästerna ska ha det bra under besöket förstår jag uppriktigt inte.

Varför är det viktigt att visa att ni inte bryr er om gästernas behov?

• Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-09 14:51:50 följande:
    Är det för mycket begärt att ha en kaffebryggare hemma?
    Ja om man vill ha ett gästvänligt hem tycker jag hon bör köpa en kaffebryggare.
    Eller så kan du köpa ett bruk med pulverkaffe och förvara hemma hos henne. 

Dricker man inte kaffe har man inte någon nytta av en kaffebryggare och det är helt onödigt att lägga pengar på. 
  • Anonym (Nä)
    EpicF skrev 2025-02-09 19:39:24 följande:
    Eller så kan du köpa ett bruk med pulverkaffe och förvara hemma hos henne. 

Dricker man inte kaffe har man inte någon nytta av en kaffebryggare och det är helt onödigt att lägga pengar på. 
    Plus att den tar onödig plats.
  • EpicF
    Anonym (Nä) skrev 2025-02-09 19:48:06 följande:
    Plus att den tar onödig plats.
    Precis. 

Jag dricker inte speciellt mycket kaffe. Men har en Philips Latte Go, eftersom jag dricker kaffe latte ibland och det kan man få där. 

Däremot dricker min sambo kaffe. 
  • EnAnonumius
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-09 15:53:19 följande:
    Vissa saker hör till det vi kallar kultur och seder man kan förvänta sig att möta i ett land. Att du personligen har valt bort det innebär inte att kulturen inte finns.
    Ja kultur ja. Dock så är det varken ursäkt eller förklaring till att mer eller mindre ska kräva att en icke kaffedrickare måste ha kaffe hemma hos sig för den saken skull.

Men vad kan man förvänta sig? Verkar ju ha blivit någon slags nykultur med att vara någon jäkla kravmaskin och kräva allt möjligt folk bara ska ha hemma för att "räknas som en god värld". 😒

Själv är jag en kaffeälskare, och har varit hos många icke kaffedrickare som har varit en riktig god värld, fast de inte har kaffe hemma.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Jo)

Man kan förvänta sig det men inte kräva det.

Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe