Anonym (Linnea) skrev 2025-03-15 08:51:10 följande:
Du vet ingenting om varken ts eller exet utan lägger värderingar i något du läst från en part på ett anonymt forum. Situationen måste lösas och båda kommer behöva kompromissa om den ska lösas. Man är 2 när man bråkar, ts är inte bättre än exet som sitter och skriver dynga om honom på ett anonymt forum och utmålar sig som offer. Han kanske gör precis samma vad vet jag men då är nog båda väldigt unga.
Ts måste anpassa sig utifrån sin ekonomi, hon har inte obegränsat med pengar. Jag får uppfattningen av att du inte du vet mycket om husköp en hus är inte bara något man går och köper som man köper ett mjölkpaket.
Varför ska exet betala hela lånet eller låna ut pengar? Ingen kan kräva en annan människa på vad du nu fantiserar om. Man har inga såna skyldigheter. Ts är väl med vuxen och ska väl stå för sina utgifter själv? Det gör man väl som vuxen och jämställd kvinna i dagens sverige? Rent fantiserande från din sida och ingenting som är det minsta verklighetsförankrat.
Jag har inte läst hela tråden men behöver ts akut boende just nu med sitt barn måste hon ju vända sig till socialen omgående och ev polisen. De har jour och går kontakta dygnet runt. De ordnar akutboende om skäl finns omgående. Iallafall i kommunen jag bor i.
Jag vet ganska mycket om hus och om hus- och lägenhetsköp.
Trådstartaren har ingen bostad till sig och sin son på grund av att det hussom hon bor i är för dyrt att överta efter separationen.. Socialförvaltningen kan i bästa fall skaffa en tillfällig lägenhet eller ett rum på ett vandrarhem. De flesta kommuner har nämligen ingen gräddfil för familjer i behov, men brukar försöka ordna en tillfällig bostad om barn är inblandade.
Med undantag för om den andra föräldern till barnet har en permanent bostad, ( i detta fall är den föräldern en annan man än den som Trådstartaren köpte huset tillsammans med). I sådana fall anser kommunen att barnet kan flytta till fadern och de anser inte att de behöver ordna någon tillfällig bostad.
Den chans som Trådstartaren har att fä en bostad är genom en bekant som känner en hyresvärd. I annat fall blir hon nu utan permanent bostad.
Exet tröttnade efter 2 månaders sammanboende och bor nu hos sina föräldrar. Nu kan han inte vänta med att få ut sina utlägg för bostadslånet till dess att huset är sålt, kan inte ens vänta ett par månader på detta. Han har till och med inte velat betala sin del av bostadslånet månaden direkt efter det att han flyttade ut, verkar tro att ett hus kan säljas på några dagar bara för att han önskar det.
Om Trådstartaren tar hyreslägenheten så har hon att betala hyran för den, halva den månatliga avgiften på bostadslånet och avbetalningar på hennes eget topplån (blancolånet) , plus att hon måste försörja två personer.
Medan exet bor hemma hos sina föräldrar och bara har sig själv att försörja.
Nej man har i allmänhet inget ansvar för andra vuxna personer, men det är ovanligt gnidigt att inte kunna vänta med att få ut halva kostnaden för bostadslånet. Han måste ju ändå vänta ett tag innan tillträdet till huset ska genomföras och resten av pengarna, (utöver den betalda handpenningen) kommer att betalas ut.
Att flytta ihop med en kvinna och hennes barn, bestämma sig för att lämna någon som precis har fått ett missfall och sedan inte lämna på ett snyggt sätt utan inte ens vilja betala för sin del av bostadslånet, tror jag de flesta män skulle tycka vara väldigt dålig stil.