-
Jag känner att jag verkligen behöver skriva av mig och kanske höra liknanade historier från andra eller hur ni har löst det.Hela livet har förändrats extremt på väldigt kort tid. Min pappa (76 år) gick från att vara hur pigg som helst - inga besvär till att han plötsligt fick extrem smärta i buken när han åt i slutet av September förrra året, vilket visade sig efter tre månader och flera undersökningar att han hade avancerad tarmcancer. Under all denna tid hade han dock gått ner så mycket i vikt och hälsa att behandling inte längre var lämpligt och de skickade hem honom med palliativ vård. Han blev dock tack och lov opererad akut för att få en stomipåse på nyår på grund av tarmvred och han kunde sen äta igen samt att han inte längre hade någon smärta. Han har dock enbart fortsatt gå ner i vikt och han väger idag runt 38 kg (Tidigare 70 kg). Detta har ju innebärt att han har förlorat väldigt mycket muskelmasa och att han inte klarar att ta hand om sig själv utan han behöver hjälp för allt såsom påklädnad, mat, tömma stomipåsen, urinkateter, osv. Jag vågar knappt lämna honom själv en timma för han tenderar att ramla eller falla ihop om han går upp och han klarar sen inte av att ringa på telefon eller larmknappen som han har på sig för att han glömmer bort att han har den, eftersom han har blivit alltmer virrig också.Jag har själv tagit ut tjänstledigt och närståendepenning för att kunna ta hand om honom tillsammans med hemtjänst och hemsjukvården, men dagarna börjar ta slut och jag börjar bli väldigt orolig dels för hur man ska göra när jag behöver arbeta igen (då jag bor 4 timmar bort) samt hur jag ens själv ska orka med allt detta i fortsättningen även om jag vill kunna hjälpa till och skapa en bra sista tid för honom på alla sätt. Något som skapar extrem skuld att jag ens klagar på min egna hälsa, men jag vet ärligt inte hur länge jag kan orka att fortsätta på detta sätt eftersom jag redan nu har konstant spänningshuvudvärk eller migrän, fått smärta i hela kroppen, orkar knappt ta upp mig ur sängen och magkatarr som kommer och går för man är konstant stressad, orolig samt ledsen över pappas hemska tillstånd. Jag försöker att komma ut lite på promenader och träna, men det är svårt att göra så mycket annat eftersom mina vänner är 4 timmar bort också. Det finns inte heller platser på korttidsboendet eller äldreboendet och hospice existerar inte i den stad som min pappa bor i. Det finns inte heller någon möjlighet att vårdas på sjukhuset trots att han behöver översyn hela tiden. Jag är även enda barnet och de närmsta släktningarna bor 4 timmar bort. Tack och lov kommer min sambo ner till helgerna för att hjälpa till och han försöker med all sin makt att distrahera mig på kvällar.Hur fasiken gör man i ett sånt här läge och hur orkar man?
-
Svar på tråden Är själv med att ta hand om cancersjuk pappa och blir alltmer utmattad
-
Jag tror att du måste sluta se efter honom, då kommer han att få mer hjälp. Nu behöver de inte göra något för att du finns där.
Så åk hem, och ring hemifrån och prata med hans vårdkontakt (eller vem det nu är som har hand om hans ärende hos sjukvård/hemtjänst). Förklara att han är helt ensam och behöver mer hjälp.
Sedan kan du försöka få honom förflyttad till ett hem/sjukhus där du bor, så du lättare kan hälsa på honom.
-
Fint svar! 😊Anonym (Anja) skrev 2025-02-25 13:26:31 följande:
Jag tror att du måste sluta se efter honom, då kommer han att få mer hjälp. Nu behöver de inte göra något för att du finns där.
Så åk hem, och ring hemifrån och prata med hans vårdkontakt (eller vem det nu är som har hand om hans ärende hos sjukvård/hemtjänst). Förklara att han är helt ensam och behöver mer hjälp.
Sedan kan du försöka få honom förflyttad till ett hem/sjukhus där du bor, så du lättare kan hälsa på honom.
-
Det var exakt vad jag skulle skriva också.Anonym (Anja) skrev 2025-02-25 13:26:31 följande:
-
Ja det är en hemsk situation som du inte ska behöva ta.
Ta ett samtal med hemtjänsten/hemsjukvården, de ska vägleda dig i hur du ska tänka och agera. Det är dags att också att koppla in kommunens bistånd än mer. Har du någon kontakt på bistånd?
-
Beklagar din situation. Jag är i en liknande sits. Min mamma har cancer som inte längre går att behandla och sedan en månad får hon palliativ vård i hemmet. Hon bor med pappa så han gör väldigt mycket men han behöver avlastning av oss barn. Jag bor också 4 h bort och har tagit ut närståendepenning sedan några veckor. Förstår att det blir tufft för dig som enda anhörig. Men din pappa behöver mer hemtjänst om du inte orkar och man kan få avlastning. Kan han inte längre vara hemma så måste han in på korttidsboende. Som närstående ska man inte göra omvårdnaden, det är inte därför man har närståendepenning, utan för att finnas där som stöd för den som är sjuk. Förbered kommunen nu på att du inte orkar mer, det är deras ansvar att lösa. Du måste också ta hand om dig själv för att orka. Det är en jättejobbig sits att vara i. Samtidigt som man ska stödja och hjälpa har man en egen sorg att bearbeta. Det som hjälper mig är att åka hem till min familj några dagar och att vara ute i naturen. Det är inte att överge den som är sjuk, det är att ta hand om sig själv för att orka.
-
Förstår att det är tufft och jobbigt för dig! Vad har biståndshandläggaren för plan för din pappa när du inte kommer vara på plats? Kan han få en plats på hospice i en annan kommun?
-
TS, har varit precis där du är med enda skillnaden att det var min mor och hon var yngre, 54 år när hon blev sjuk och 57 när hon gick bort.
Jag var också enda barnet, vi bodde 20 mil från varandra. Min dotter var precis nyfödd när mamma blev sjuk och precis fyllda 3 då mor gick bort.
Jag tog som du ut närståendepenning, men det var ekonomiskt tufft som ensamstående och kostnaden för bensin fram och tillbaka.
Känner precis igen all din oro. När dom inte svarar i telefon vet man inte om dom sover eller nåt har hänt.
Min mor hade hemtjänst och hemsjukvård, hon var som din far oerhört mager på slutet och helt orkeslös. Hon hade också en cancerdiagnos och mycket smärtor med den. Inte förrän efteråt när jag hittat journalkopior från vården som hon hade begärt ut har jag förstått att hon hade spridd cancer i skelettet och lungorna bl.a.
Jag vet faktiskt inte hur man orkar. Har egentligen inget bra råd att ge dig. Bara att hålla ut, komma ihåg att äta och sova själv och ta hand om din pappa så mycket du kan.
När allt väl var över, allt praktiskt ordnat med begravning, bouppteckning osv så var det en lättnad inombords. Men en enorm sorg.
Många kramar till dig TS ♥️
-
Tack alla för era fina ord och kommentarer - Det gör mycket i dessa tider och att höra från andra som är i liknande sitation
Postman skrev 2025-02-25 15:29:46 följande:Ja det är en hemsk situation som du inte ska behöva ta.
Ta ett samtal med hemtjänsten/hemsjukvården, de ska vägleda dig i hur du ska tänka och agera. Det är dags att också att koppla in kommunens bistånd än mer. Har du någon kontakt på bistånd?
Dexter dot com skrev 2025-02-25 18:10:29 följande:Förstår att det är tufft och jobbigt för dig! Vad har biståndshandläggaren för plan för din pappa när du inte kommer vara på plats? Kan han få en plats på hospice i en annan kommun?
Nuvarande planen verkar snarare vara att han ska få hemtjänst upp till max 6 gånger per dag för att tömma stomipåse samt urin och få mat när jag inte är där, eftersom det enda jag får som svar är att det inte finns några platser på korttidsboendet i kommunen där han bor (enda som finns för de i livets slutskede dessvärre för det är en liten kommmun) och att det inte heller går att få plats i en annan kommun. Jag har ju dock inte hört med biståndshandläggare där jag bor som kanske har ett annat svar och jag ska försöka att prata med biståndshandläggaren imorgon igen för att se om det åtminstone går att ställa sig i kö för korttidsboendet i hemkommunen -
Låter ju fruktansvärt att lämna en döende person med endast besök 6 g/dygn! Kommunen är ju ansvarig för bra vård och hur dom löser det är ju faktiskt deras huvudvärk. Stå på dig och en antydan om att du kommer vända dig till media kan göra underverk. Hoppas verkligen det löser sig !Jowsie skrev 2025-02-26 16:37:03 följande:
Tack alla för era fina ord och kommentarer - Det gör mycket i dessa tider och att höra från andra som är i liknande sitation
Dexter dot com skrev 2025-02-25 18:10:29 följande:Förstår att det är tufft och jobbigt för dig! Vad har biståndshandläggaren för plan för din pappa när du inte kommer vara på plats? Kan han få en plats på hospice i en annan kommun?
Nuvarande planen verkar snarare vara att han ska få hemtjänst upp till max 6 gånger per dag för att tömma stomipåse samt urin och få mat när jag inte är där, eftersom det enda jag får som svar är att det inte finns några platser på korttidsboendet i kommunen där han bor (enda som finns för de i livets slutskede dessvärre för det är en liten kommmun) och att det inte heller går att få plats i en annan kommun. Jag har ju dock inte hört med biståndshandläggare där jag bor som kanske har ett annat svar och jag ska försöka att prata med biståndshandläggaren imorgon igen för att se om det åtminstone går att ställa sig i kö för korttidsboendet i hemkommunen -
Har ni ansökt om boende eller säger kommunen bara att det inte finns plats?Jowsie skrev 2025-02-26 16:37:03 följande:
Inte ännu. Kommunen har tidigare sagt att det inte finns några lediga platser och att det kan ta tid innan en ledig plats finns, men verkar i alla fall att man kan stå på väntelista så det får nog bli det och hoppas på att det går relativt snabbt!Agda90 skrev 2025-02-27 10:22:59 följande:Har ni ansökt om boende eller säger kommunen bara att det inte finns plats?
-
Det är kanske oklart för dem när du sökt hjälpen/boende, då kan det vara bra att ta det skriftligt. Jag vet inte hur reglerna där ser ut, men ansvaret har de från den tidpunkt då du sökt hjälp eller på annat sätt uppmärksammat dem om behovet. Troligen har de inte hur lång tid som helst på sig att ordna något och då blir datumen viktiga att ha koll på.Jowsie skrev 2025-03-04 11:18:59 följande:Inte ännu. Kommunen har tidigare sagt att det inte finns några lediga platser och att det kan ta tid innan en ledig plats finns, men verkar i alla fall att man kan stå på väntelista så det får nog bli det och hoppas på att det går relativt snabbt!
-
Begär att få ett samverkansmöte där hemtjänst, hemsjukvård och Försäkringskassan deltar. Beskriv svårigheten och fråga hur ni ska lösa detta.
-
Jowsie skrev 2025-03-04 11:18:59 följande:Inte ännu. Kommunen har tidigare sagt att det inte finns några lediga platser och att det kan ta tid innan en ledig plats finns, men verkar i alla fall att man kan stå på väntelista så det får nog bli det och hoppas på att det går relativt snabbt!
Om ni inte ansöker då kommer ni aldrig att hamna i kö. Då blir det aldrig att din pappa får någon plats.
När min mormor ramlade och slog sig hamnade hon på sjukhus med två spräckta revben. Hon kunde inte klä på sig själv, ja hon kunde inte göra mycket själv.
När kommunen kom med flera handläggare plus tolk (mormor hade helt glömt svenska när hon blev dement) så satt jag där ensam mot 5 pers. Otur för dem att jag har arbetat i flera olika kommuner de senaste 20 åren. Det suckades mycket om platsbrist att hon kanske skulle klara sig själv lite till.
Jag blev ganska förbannad och sa att hon kunde ju inte ens resa sig upp utan hjälp än mindre gå på toa. Det fanns inte på kartan att hon skulle hem utan till korttidsboende. Handläggaren försökte vända det till att detta var ett planeringssamtal för hemgång jag sa bara bestämt att hem skulle hon inte. Sjukhus personalen höll med mig. En kvart efter mötet fick jag ett samtal att mormor skulle stanna på sjukhus tills det blev plats på ett korttidsboende. Dagen efter fanns det en plats till henne. En månad senare hade hon plats på ett boende.
Man måste se till att de får en köplats och om situationen eskalerar får man stå på sig så att man inte blir överkörd. -
För att få en plats på ett boende måste man börja med att kontakta biståndshandläggare i kommunen för en utredning. Får man godkänt att få en plats är det kösystem som gäller. Det är många som står i kö för boende. Jobbar själv på säbo i kommunen, det är så gott som alltid kö.
-
Var står det att ts pappa är döende?Dexter dot com skrev 2025-02-26 16:57:21 följande:Låter ju fruktansvärt att lämna en döende person med endast besök 6 g/dygn! Kommunen är ju ansvarig för bra vård och hur dom löser det är ju faktiskt deras huvudvärk. Stå på dig och en antydan om att du kommer vända dig till media kan göra underverk. Hoppas verkligen det löser sig !
-
Det kan vara väldigt utmattande. Men man får försöka tänka på vad det betyder för den person som är sjuk. Att ha anhöriga som finns där och bryr sig.
För min del har det svåraste varit att acceptera att syskon struntar i vår förälder samt hur det påverkar mig. Allt hade kunnat varit mycket enklare om bördan var delad. Men jag har insett att syskon är egoistiska och enbart tänker på sig själva. Det får stå för dem och vilka människor de väljer att vara.
Hoppas att det löser sig på bästa sätt oavsett.