• Anonym (Miamaria)

Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi

Hej,
    har ett litet dilemma?

Jag bor själv med mina barn i ett hus som ligger väldigt nära barnens skola. Jag har kämpat för att kunna köpa det här huset själv, med vetskap om att det kommer bli tajt ekonomiskt. 

Nu är det så att min dotter som är 9 år tar med kompis eller kompisar hem efter skolan nästan varje dag. Framför allt sin bästa kompis. Inget fel med det, tycker såklart att detta är roligt.

Men? dom äter så mycket? Både mellis o mat. Jag planerar ofta i detalj vår mat eftersom vi har en tajt budget. Slutar oftast med att maten inte räcker till mig själv och framför allt bästa kompisen äter hos oss ett par dagar i veckan. Det börjar kännas lite jobbigt?

försökte prata med bästisens mamma, att det vore bra om vi kunde stämma av innnan om hon ska äta hos oss. Men kände typ att mamman blev irriterad på mig och sa ?ja alltså ett barn mer eller mindre gör väl inget, det är klart det går bra att dom äter hos varandra??
    Hon menade alltså att min dotter såklart får äta hos dom också. Men grejen är att dom alltid är hos oss eftersom vi bor nära skolan?

Känner mig snål och dum? vill Egentligen inte förklara för bästisens föräldrar att vi har det dåligt ställt. Hade önskat att dom själva tänkte på det iom att dom vet att jag är ensamstående? 

hur skulle ni tänka? 

• Svar på tråden Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (mellis) skrev 2025-03-04 12:57:46 följande:
    Det känns som ett orimligt ansvar att lägga på barnet. Att hålla reda på att nu är mellis-budgeten slut för den här veckan. Och att då säga nej till den kompisen som ville komma idag. 

Hellre i så fall att dra in på annat och frigöra lite budget till att ha kompis hemma. Eller se till att det finns alternativ som inte är så kostsamma som får tas till melliset. 

Och att mamman slutar tänka på orättvisan i att melliset äts hemma hos dem och istället försöker se investeringen i barnets liv, med chans till roliga eftermiddagar med kompisar och att kompisarna vet att hemma hos TS barn är det alltid välkomnande och roligt att vara. Det är ovärderligt för barnet. 
    Baka själva hemma på helgen med dottern? Frallor och kanelbullar. Köpa ingredienserna på lågprisbutik.  Skulle kunna vara ett sätt att hålla nere melliskostnaderna.  
  • Anonym (Nej)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-04 13:12:08 följande:
    Baka själva hemma på helgen med dottern? Frallor och kanelbullar. Köpa ingredienserna på lågprisbutik.  Skulle kunna vara ett sätt att hålla nere melliskostnaderna.  
    Eller så slutar TS vända ut och in på sig själv och låter kompisen vara hemma varannan gång, någon gång i veckan kanske som är mer rimligt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nej) skrev 2025-03-04 15:06:32 följande:
    Eller så slutar TS vända ut och in på sig själv och låter kompisen vara hemma varannan gång, någon gång i veckan kanske som är mer rimligt. 
    Ja, TS har fått många olika förslag och till slut så är det TS som måste välja hur hon prioriterar. 
  • Mandel
    Anonym (Miamaria) skrev 2025-03-03 19:11:24 följande:

Vill förtydliga att jag såklart har en bra buffert. Annars hade jag givetvis inte köpt hus. Men jag har tufft att få ihop månaden på enbart min lön, och vill knappast tömma sparkontot för att handla Tex mat. Jag unnar mig aldrig något. Har prioriterat huset vilket är ett medvetet val.

Men jag är ensamstående och man behöver ju knappast vara ekonom för att förstå att de flesta ensamstående har det knapert i budget inkomst/utgifter månatligen?

Gjort är gjort, men att sätta sig i ett drömboende, men inte ha råd med någon extra hundring i veckan på mat känns väldigt tight. Hur ska det gå när dottern växer och äter mer och kräver lite mer kläder, smink, aktivteter osv?
    Förstår dock frustrationen att behöva se till att alltid bjuda någon annan p åmat och att det känns lite skevt när de i princip aldrig är hos kompisen och äter.

Jag är ensamstående med eget hus och när äldsta var 15 var det rena fritidsgården hemma. Var sällan det var jag och sönerna som åt utan i princip varje kväll veckan de var hos mig var vi alltid 2-6 extra tonåringar.
    Det delades på ryggbiffar, varmkorvar osv och det fanns alltid knäckemackor att fylla ut med. Såg hela tiden till att göra en matlåda åt mig först till jobbet dagen efter och sedan fick alla äta det som fanns.

Så mycket kärlek jag fick för de pengarna går inte att beskriva. Jag har fortfarande ett särskilt band de alla de tonåringar numera ugna vuxna som befann sig i mitt kök dessa kvällar.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Q)
    Anonym (mellis) skrev 2025-03-04 12:57:46 följande:
    Det känns som ett orimligt ansvar att lägga på barnet. Att hålla reda på att nu är mellis-budgeten slut för den här veckan. Och att då säga nej till den kompisen som ville komma idag. 

Hellre i så fall att dra in på annat och frigöra lite budget till att ha kompis hemma. Eller se till att det finns alternativ som inte är så kostsamma som får tas till melliset. 

Och att mamman slutar tänka på orättvisan i att melliset äts hemma hos dem och istället försöker se investeringen i barnets liv, med chans till roliga eftermiddagar med kompisar och att kompisarna vet att hemma hos TS barn är det alltid välkomnande och roligt att vara. Det är ovärderligt för barnet. 
    Nej det är klart om man har en liten grubblare hemma som är inne i en lite känsligare period så kanske det inte är något man vill lägga på henne just då. Men för andra barn kan det tvärt om vara något positivt som bygger autonomi och ansvar. 

Säg tex att nu rullar vi 20 chokladbollar (eller energibollar och man vill vara lite nyttigare). Då kan du och din kompis ha två var till mellis efter skolan hela veckan!
    Eller titta vilka fina clementiner affären har idag! Ska vi köpa hem två eller fyra som du och din kompis kan ha till mellis i veckan?

Med tydliga gränser behöver det inte vara överväldigande för varken barn eller budget.
  • Anonym (Extremt snål)
    Anonym (Miamaria) skrev 2025-03-03 16:34:27 följande:
    Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi

Hej,
    har ett litet dilemma?

Jag bor själv med mina barn i ett hus som ligger väldigt nära barnens skola. Jag har kämpat för att kunna köpa det här huset själv, med vetskap om att det kommer bli tajt ekonomiskt. 

Nu är det så att min dotter som är 9 år tar med kompis eller kompisar hem efter skolan nästan varje dag. Framför allt sin bästa kompis. Inget fel med det, tycker såklart att detta är roligt.

Men? dom äter så mycket? Både mellis o mat. Jag planerar ofta i detalj vår mat eftersom vi har en tajt budget. Slutar oftast med att maten inte räcker till mig själv och framför allt bästa kompisen äter hos oss ett par dagar i veckan. Det börjar kännas lite jobbigt?

försökte prata med bästisens mamma, att det vore bra om vi kunde stämma av innnan om hon ska äta hos oss. Men kände typ att mamman blev irriterad på mig och sa ?ja alltså ett barn mer eller mindre gör väl inget, det är klart det går bra att dom äter hos varandra??
    Hon menade alltså att min dotter såklart får äta hos dom också. Men grejen är att dom alltid är hos oss eftersom vi bor nära skolan?

Känner mig snål och dum? vill Egentligen inte förklara för bästisens föräldrar att vi har det dåligt ställt. Hade önskat att dom själva tänkte på det iom att dom vet att jag är ensamstående? 

hur skulle ni tänka? 

Extremt snålt.

Fick själv sitta i rummet hos kompisar medans de åt lunch/middag och minns än idag hur snålt jag tyckte att det var. Och då var jag inte äldre än 5-6 år gamma.

Medans hemma hos oss så fick alla alltid äta, varenda gång de var hemma hos oss. Mina föräldrar var låginkomsttagare och vi bodde i hyresrätt. 

Så ja, du är extremt snål. 

• Anonym
    Anonym (Helena) skrev 2025-03-04 11:59:45 följande:
    Jag var också med om det när jag växte upp på 70-talet. Bara det att det verkade vara rätt så vanligt då? Hos nästan samtliga av mina kompisar fick jag vänta på rummet när de åt. Därför reagereade jag aldrig över det.
    Det var inte något konstigt alls, det var så hos alla jag kände också.

När man sov över bjöds man på kvällmat (beroende på när man dök upp) och frukost, men det var också allt.

Jag ser inte rimligheten i att planera efter att andras barn ska dinera i mitt hem. Bara för "att" när det lämpligaste är att gå hem när det är dags för middag.
  • Anonym (Planera)
    Mkay skrev 2025-03-04 00:17:43 följande:
    Det är extremt snålt, ogästvänligt och generellt dåligt beteende att låta kompisen vänta på rummet medans hela familjen äter. Hade som sagt en sådan kompis under min uppväxt och kommer ihåg hur snopet det kändes att sitta kvar på rummet när hon gick iväg för att äta. Detta konstiga beteende skrattar jag och andra fortfarande gott åt när jag drar upp det när man pratar om konstiga barndomsminnen. Antingen bjuder man in till maten/äter lite senare eller så låter man kompisen gå hem. 
    Fast nä, det är inte ett konstigt beteende egentligen. 

Den kompisen jag var hos mest cyklade jag själv till ca 3-4 km. Hennes familj åt tidigt, runt klockan 17 och min familj åt senare runt 18.30. Mina föräldrar förutsatte att jag också skulle äta hemma. De planerade ju mattillgång hemma med, inte bara kompisens föräldrar. Matlådor eller restlådor hade vi sällan på den tiden då mina föräldrar åt typ mackor till lunch, fanns ingen anledning att göra mer än som gick åt. Min portion mat skulle nog inte ens räckt till min pappa som hade ett väldigt fysiskt yrke.

Så när min kompis ätit hade vi en timma till att leka på innan jag skulle vara hemma (hurra för nedförsbackar! Det gick fort hem!)

Så du kan sluta skratta (och kanske sätta skrattet i halsen nästa gång.) Nästa gång kanske du kan fundera över att det fanns en anledning att man inte blev bjuden på mat. Alla hade kanske inte råd att bjuda? 

Kan lova att min kompis familj hade haft råd att bjuda, men som någon annan skrev - mat fick man när man sov över. Det gjorde ju det hela till något väldigt spännande! 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Planera) skrev 2025-03-04 17:01:14 följande:
    Fast nä, det är inte ett konstigt beteende egentligen. 

Den kompisen jag var hos mest cyklade jag själv till ca 3-4 km. Hennes familj åt tidigt, runt klockan 17 och min familj åt senare runt 18.30. Mina föräldrar förutsatte att jag också skulle äta hemma. De planerade ju mattillgång hemma med, inte bara kompisens föräldrar. Matlådor eller restlådor hade vi sällan på den tiden då mina föräldrar åt typ mackor till lunch, fanns ingen anledning att göra mer än som gick åt. Min portion mat skulle nog inte ens räckt till min pappa som hade ett väldigt fysiskt yrke.

Så när min kompis ätit hade vi en timma till att leka på innan jag skulle vara hemma (hurra för nedförsbackar! Det gick fort hem!)

Så du kan sluta skratta (och kanske sätta skrattet i halsen nästa gång.) Nästa gång kanske du kan fundera över att det fanns en anledning att man inte blev bjuden på mat. Alla hade kanske inte råd att bjuda? 

Kan lova att min kompis familj hade haft råd att bjuda, men som någon annan skrev - mat fick man när man sov över. Det gjorde ju det hela till något väldigt spännande! 
    Men det beror ju också på vad som är vanligt i det område man bor i. I det område vi bor i bjöd alla på mellis och mat, när mina barn var skolbarn för tio år sen.  Om man bor i ett område där de flesta har det hyfsat bra ekonomiskt tycker man kanske att det är konstigt att man inte får leka för att mellis är för dyrt.
  • Anonym (Abc)

Mamman borde verkligen ha förstått när du tog upp det, att du inte tog upp det av snålhet utan för att det är ett riktigt problem. Det kräver ju en del innan man vågar lyfta något sådant. 

Mitt barn och hans bästis är aldrig hos oss utan alltid hos dom och jag har skitdåligt samvete över det och påpekar hela tiden att de såklart kan vara hos oss också och försöker göra enskilda saker för att bjuda tillbaka (tex åka till badhuset eller någon annan utflykt där jag bjuder på allt). Och då är de föräldrarna precis som jag och min man 2 stycken höginkomsttagare men om man har normalt vett så känns det såklart inte ok att inte bidra med sin del. 

Kanske att du kan prata med din dotter istället? Inte att ni har dåligt med mat utan inför varje dag i skolan säga "idag passar det bra att ni är hos oss" eller "idag så skulle det vara bra om ni kan gå hem till x efter skolan om ni ska umgås för det passar inte riktigt hos oss idag". Och om hon frågar om varför så får du väl hitta på olika ärenden som du ska göra som ursäkt. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Extremt snål) skrev 2025-03-04 16:38:55 följande:

Extremt snålt.

Fick själv sitta i rummet hos kompisar medans de åt lunch/middag och minns än idag hur snålt jag tyckte att det var. Och då var jag inte äldre än 5-6 år gamma.

Medans hemma hos oss så fick alla alltid äta, varenda gång de var hemma hos oss. Mina föräldrar var låginkomsttagare och vi bodde i hyresrätt. 

Historiken kring att man inte bjöd kompisar på mat har inte med snålhet att göra utan är social norm som växte fram i fattigsverige. Om man bjöd på mat så kunde man sätta en fattig familj i en form av skuld i att de kanske inte hade råd att bjuda tillbaka. 

Sedan försvann den orsaken men kulturen fanns ändå kvar med att man inte bjöd på mat om det inte var överenskommet för barnet som var på besök hade ju föräldrar hemma som planerat en middag för en. 

Gemensamt för båda dessa orsaker är att man inte bjöd på mat pga respekt för kompisens familj (i början för dess ekonmi, sedan för dess middagsplaner med familjen), inte pga snålhet. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Micke) skrev 2025-03-03 16:38:57 följande:

När min som gick i mellanstadiet så hade han en kompis som i princip skulle
    ha kunnat äta middag hos oss 7 dagar i veckan och sova över utan att hans
    förälder hade reagerat. Min son var aldrig hemma hos honom en enda gång.
    Det funkade så klart inte. 

Satte stopp när han även på helgerna ringde på dörren kl 7 på morgonen och
    ville komma in och leka ( och äta )

Men reagerade ni inte på barnets beteende? Jag hade en klasskompis som ibland kom hem till mig innan skolan började och frågade efter frukost.. mamma började undersöka varför och det kom fram att hennes hemförhållanden var svåra med alkolism i hemmet bla. soc blev inkopplade. Stackars barnet du skriver om, hade det antagligen också jobbigt hemma.
  • Anonym (mellis)
    Anonym (Q) skrev 2025-03-04 16:33:55 följande:
    Nej det är klart om man har en liten grubblare hemma som är inne i en lite känsligare period så kanske det inte är något man vill lägga på henne just då. Men för andra barn kan det tvärt om vara något positivt som bygger autonomi och ansvar. 

Säg tex att nu rullar vi 20 chokladbollar (eller energibollar och man vill vara lite nyttigare). Då kan du och din kompis ha två var till mellis efter skolan hela veckan!
    Eller titta vilka fina clementiner affären har idag! Ska vi köpa hem två eller fyra som du och din kompis kan ha till mellis i veckan?

Med tydliga gränser behöver det inte vara överväldigande för varken barn eller budget.
    Eller bara en vanlig unge som inte kommer ihåg att veckans kompisranson är slut utan tar hem kompis som vanligt och äter mellis av det som finns att hitta i kyl och skafferi. Det är 9-åringar vi pratar om i TS här. 

Sen tror jag att de äter både för att de är hungriga, många äter halvdant av lunchen i skolan. Och för att det är kul, göra mackor, oboy, göra egna chokladbollar etc. Inte att man har en clementin eller en chokladboll från i helgen kvar av veckans ranson att bjuda på.

Nåväl, man får väl lägga upp det hur man vill och kan utifrån sina barn och förutsättningar. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-03 23:24:30 följande:
    Det där låter ju som ett barn med problem hemma. Ni reagerade aldrig på det?

Jag var betydligt oftare hos min bästis än hon hos mig, men inte varje dag, och jag åt inte alltid där. Ibland var vi hos mig också. Men det var roligare hos henne för hon hade djur.

Men det är stor skillnad på en sådan situation, och ett barn som mer eller mindre flyttar in hos en, eller dyker upp alla tider på dygnet och dessutom är hungrig. Då är det dags att kontakta föräldrarna eller fråga sig hur barnet egentligen har det hemma. Om det finns omsorgsbrist?

Till TS: Självklart kan du sätta gränser utan att behöva fläka ut din ekonomi. Låt dottern ta hem kompisar, men inte varje dag. Begränsa hur mycket ni bjuder på. Se till att hon är hos kompisar också, även om det är längre väg. Om ni inte fanns och bodde nära, skulle väl kompisarna gå hem till sig, eller?
    Låt mej säga så här:
    Vi hade olösliga kommunikationsproblem med hans mamma
    då hon ej var svensktalande.
    Området vi bodde i då var ett område där man ogärna blandade in
    soss eller andra myndigheter om man inte bad om problem.
  • Anonym (Sura mmamma)
    Anonym (Extremt snål) skrev 2025-03-04 16:38:55 följande:

Extremt snålt.

Jag tror inte att du åt hos din kompis varje dag.
    2-3 gånger i veckan är okej men är det varendaste kväll eller både lunch och middag på helgerna upprepat så handlar det om utnyttjande och det är inte okej.
Svar på tråden Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi