• Anonym (TS)

Hur påverkar man kroppens viktspann?

Jag lärde mig nyligen att kroppen har ett viktspann. En vikt som kroppen VILL ha. Äter man bra och rör sig regelbundet så kommer kroppen hålla det spannet, oavsett om man äter mer eller mindre olika dagar. Detta tillämpar man t ex inom ätstörningsvården. Att man ska tillbaka till sitt viktspann. Den vikten kroppen vill ha. Ligger man över eller under detta spannet så kämpar kroppen för att ta sig tillbaka. Antingen genom att förbränna mer för att man äter mer eller genom hunger för att man äter för lite. Man måste konstant ligga på betydligt för högt intag eller för lågt intag av mat för att påverka vikten. T ex om man har ett viktspann på 60-65kg, men vill väga 55kg så kommer man behöva tänka på vad man äter och hur mycket man rör på sig för att kunna hålla sig på 55 kg. Men om man har samma viktspann men väger 80kg så beror det på att man äter betydligt för mycket hela tiden. Men hur påverkar man detta spannet?

Jag t ex är något överviktig och hade velat gå ner i vikt, men min kropp har liksom fastnat på den vikten jag har nu. Den har skapat ett nytt viktspann. I tonåren och upp till 25 årsåldern har jag haft ett viktspann på 50-55 kg. Åt vad som helst och vikten påverkades inte. Sen poff, gick jag upp 25 kg under en period på typ 7 år. Jag hade då hormonspiral. Jag tog ut spiralen och började med p-piller, Yasmine och gick då ner 9 kg på ett par månader. Utan att ändra min livsstil. Nu är jag fast där. Jag har hela livet haft samma rutiner, samma livsstil osv. Men något i dessa p-piller påverkar ju mitt viktspann. Jag kan äta hur mycket jag vill och går inte upp i vikt, för min kropp vill ligga på denna vikt. 
    Jag har testat diverse matscheman och träningsscheman och det är ett heltidsarbete att hålla min vikt lägre. Medan om jag struntar i att räkna kalorier så går jag upp till denna vikt igen och stannar där. 

Vad kan man göra för att kroppen ska vilja ha ett annat viktspann?
  • Svar på tråden Hur påverkar man kroppens viktspann?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-18 18:42:35 följande:
    Har inte läst någon i tråden som hävdar det. Det vi talar om är att man ska skaffa sig så bra vanor att kroppen hamnar i jämvikt. 

De personerna som bara flyter med strömmen lär bli överviktiga Ja. För att hålla normalvikt i dagens samhälle kräver kunskap och medvetenhet. Om man bara äter och rör sig som man känner för blir de allra flesta överviktiga.

Som Tow2Mater mycket riktigt påpekar här ovan är övervikt i regel en konsekvens av att man har liten obalans och ligger på små kalori överskott i vardagen som man knappt ens märker av då viktökningen går mycket långsamt.

Det r inte som du hävdar att kroppen fixar detta av sig själv genom ett viktspann utan personen som ligger över kommer gå upp och personen som ligger under kommer gå ner.
    Men återigen. Ser du inte skillnaden? Tänk bort allt som har med övervikt eller undervikt att göra. De personerna går bort här. Här pratar vi om de som ligger högre och lägre inom normalvikt. Det kan skilja upp till 15 kg på en person som är 163 cm och de båda kommer ligga inom normalvikt. Men den som väger 65 kg kanske vill väga 55 kg för att man inte trivs i sin kropp, även om man är normalviktig. 

Jag har aldrig påstått att kroppen själv skapar övervikt utan pratar fortfarande om normalviktiga människor som vill väga mindre, men fortfande inom normalvikt. 

Jag kopierar det jag skrev här ovan: 
    En person kan ju vara 163 cm lång och väga 50 kg och en annan kan vara 163 cm och väga 65 kg och de båda äter ungefär lika mycket. Den på 65 kg äter något mer för att grundmetabolismen är högre med högre vikt. Båda står still på sin vikt och båda är inom spannet för normalvikt. De kan till och med vara syskon och få samma mat servad varje dag, röra sig lila mycket osv. Där kommer genetik in t ex. En väldigt liten och tanig mor som en brås på och den andra brås på pappan som är kraftigare i kroppen, inte tjock. De som väger mer av syskonen kommer behöva banta, tänka på vad den äter, röra sig mer osv för att väga samma som sin syster. För att deras inre termostat som styr hunger är olika.
  • Anonym (Nihka)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 19:43:16 följande:
    Det behöver inte vara så. Absolut om man pratar om regelrätt övervikt, det beror ju på överkonsumtion. Men en person kan ju vara 163 cm lång och väga 50 kg och en annan kan vara 163 cm och väga 65 kg och de båda äter ungefär lika mycket. Den på 65 kg äter något mer för att grundmetabolismen är högre med högre vikt. Båda står still på sin vikt och båda är inom spannet för normalvikt. De kan till och med vara syskon. Där kommer genetik in t ex. En väldigt liten och tanig mor som en brås på och den andra brås på pappan som är kraftigare i kroppen, inte tjock. De som väger mer av syskonen kommer behöva banta, tänka på vad den äter, röra sig mer osv för att väga samma som sin syster. 

Enligt din teori skulle inte personer som fikar gå ner nästa vecka om denna återgår till sina vanor eftersom du menar på att det är kalorien in och ut som är lösningen. Den personen skulle alltså behöva äta mindre än normalt veckan efter och det kommer den göra naturligt för att kroppen styr själv. Den kommer minska hungern efter ett större matintag än normalt för att reglera. Det är det som är kroppen setpoint. Men inom setpointen så kan man variera typ +/- 5kg. 

Innan du kommenterar kan du ju läsa den forskning som finns länkad i tråden eller för den skull googla setpoint vikt eller viktspann så kommer du få upp MASSOR med sidor som beskriver just detta. Det handlar inte om vad du tror eller tycker utan om hur kroppen faktiskt fungerar.

Det är inte lösningen utan förklaringen till varför man är normalviktig eller överviktig. Äter man mer så ligger man på en högre vikt och om man äter mindre så ligger man på en mindre vikt.

Det räcker med att man blir sjuk, får feber och tappar aptiten någon vecka. Det börjar hända saker nästan omgående när man inte stoppar i mer mat i matluckan.

• Anonym (Drive)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 19:48:38 följande:
    Men återigen. Ser du inte skillnaden? Tänk bort allt som har med övervikt eller undervikt att göra. De personerna går bort här. Här pratar vi om de som ligger högre och lägre inom normalvikt. Det kan skilja upp till 15 kg på en person som är 163 cm och de båda kommer ligga inom normalvikt. Men den som väger 65 kg kanske vill väga 55 kg för att man inte trivs i sin kropp, även om man är normalviktig. 

Jag har aldrig påstått att kroppen själv skapar övervikt utan pratar fortfarande om normalviktiga människor som vill väga mindre, men fortfande inom normalvikt. 

En person kan ju vara 163 cm lång och väga 50 kg och en annan kan vara 163 cm och väga 65 kg och de båda äter ungefär lika mycket. Den på 65 kg äter något mer för att grundmetabolismen är högre med högre vikt. Båda står still på sin vikt och båda är inom spannet för normalvikt. De kan till och med vara syskon och få samma mat servad varje dag, röra sig lila mycket osv. Där kommer genetik in t ex. En väldigt liten och tanig mor som en brås på och den andra brås på pappan som är kraftigare i kroppen, inte tjock. De som väger mer av syskonen kommer behöva banta, tänka på vad den äter, röra sig mer osv för att väga samma som sin syster. För att deras inre termostat som styr hunger är olika.
    Att vissa har svårare än andra för att hålla vikten är rätt självklart.
  • Anonym (Drive)
    Anonym (Nihka) skrev 2025-03-18 19:52:01 följande:

Det är inte lösningen utan förklaringen till varför man är normalviktig eller överviktig. Äter man mer så ligger man på en högre vikt och om man äter mindre så ligger man på en mindre vikt.

Det räcker med att man blir sjuk, får feber och tappar aptiten någon vecka. Det börjar hända saker nästan omgående när man inte stoppar i mer mat i matluckan.

Det är en av många förklaringar.
  • Tow2Mater

Om en har små bröst och den andra har stora - kanske genom olika gener - kommer den ena ha ett par kilo extra vikt bara där.
  • Anonym (Nihka)
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-18 19:54:52 följande:
    Det är en av många förklaringar.
    Du vill ogärna se sanningen att om man ligger på kaloriöverskott under en tid så blir man tjock, medan det fungerar precis likadant pt andra hållet?

Vilka fler relevanta förklaringar till att man blir överviktig finns det?
  • Anonym (Drive)
    Anonym (Nihka) skrev 2025-03-18 20:22:27 följande:
    Du vill ogärna se sanningen att om man ligger på kaloriöverskott under en tid så blir man tjock, medan det fungerar precis likadant pt andra hållet?

Vilka fler relevanta förklaringar till att man blir överviktig finns det?
    Det finns förklaringar till varför man ligger på kaloriöverskott.
  • Lynx123

I exemplet med de två personerna så är det dock fortfarande kalorier in och ut som gäller. Den som är lättare rör mer på sig, har kanske mer muskelmassa.etc. Alltså förbränner denne kanske 300-700 fler kcal om dagen, därav den lägre.vikten. Det gör stor skillnad i det långa loppet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-18 20:28:44 följande:
    Det finns förklaringar till varför man ligger på kaloriöverskott.
    Man älskar choklad? Jag skulle gladeligen ätit choklad till lunch istället för tonfisksallad idag, och helst varje dag. Om jag hade valt chokladen, vilken förklaring hade mitt kaloriöverskott haft?
  • Anonym (Drive)
    Tow2Mater skrev 2025-03-18 21:04:20 följande:
    Man älskar choklad? Jag skulle gladeligen ätit choklad till lunch istället för tonfisksallad idag, och helst varje dag. Om jag hade valt chokladen, vilken förklaring hade mitt kaloriöverskott haft?
    Jag orkar inte rabbla upp massa förklaringar till kalori överskott. Jag utgår ifrån att du åtminstone är normalbegåvad och i så fall har du inga problem att komma på mängder av faktorer själv.
  • Tow2Mater
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-18 21:20:14 följande:
    Jag orkar inte rabbla upp massa förklaringar till kalori överskott. Jag utgår ifrån att du åtminstone är normalbegåvad och i så fall har du inga problem att komma på mängder av faktorer själv.
    Jo man kan ju välja att äta choklad. Eller välja att äta kokosbollar.
  • Anonym (Nihka)
    Anonym (Drive) skrev 2025-03-18 21:20:14 följande:
    Dålig disciplin, impulsivitet, tröstätande, rastlöshetsätande, bekväm, lat och som inte värderar sig själv tillräckligt för att vilja ta hand om sin kropp?

Har du fler skäl?
  • Anonym (Drive)
    Anonym (Nihka) skrev 2025-03-18 21:53:35 följande:
    Dålig disciplin, impulsivitet, tröstätande, rastlöshetsätande, bekväm, lat och som inte värderar sig själv tillräckligt för att vilja ta hand om sin kropp?

Har du fler skäl?
    Du ser. Det var ganska enkelt.
  • Lynx123
    Anonym (Nihka) skrev 2025-03-18 21:53:35 följande:

Har du fler skäl?
    Fast det kan också handla om matglädje, kultur och intresse för mat och dryck. Det är så "inne" i Sverige att skuldbelägga mat just nu och vi talar ju inte om obesitas utan skillnaden mellan normalviktiga personer. Vissa älskar mat och andra tycker att det är rätt ointressant - ingen av dem har fel. Vissa gillar att träna, andra inte. Vi är olika, helt enkelt. Det jag insisterar på är att det handlat.om vanor.
Svar på tråden Hur påverkar man kroppens viktspann?