• Anonym (Frugan)

Medelåders ätstörda tanter i lunchrummet

Ni har säkert också stött på dem. De där medelålders damerna som sitter i lunchrummet på jobbet och högljutt deklarerar hur mätta de är, eller hur mastig portionen var. "JAG KAN INTE FÅ NER EN BIIIIT TILL", efter en halv normalportion. Eller de som köper med en normalportion från lunchrestaurang och sen ylar om vilken "ENORM PORTION MAT DET ÄR. JAG FÅR DELA DEN I TVÅ, FÖR SÅ MYCKET MAT FÅR JAG AAALDRIG I MIG!"

Semmeldagen är en annan återkommande favorit, där de högljutt deklareras att det minsann INTE KOMMER ATT BLI NÅGON LUNCH/MIDDAG efter semlan. Samma sak om det bjuds fika. Då ska det gastas om hur mätta de är eftersom de AAAALDRIG ÄTER SÅNT HÄR VANLIGEN.

Hur bemöter man de här människorna? Jag är totalt ointresserad av vad och hur du äter. Ät din semla, lunch, smörgås, filtallrik och håll käften. Sprid inte din ätstörda dynga över resten av sällskapet.

/En annan medelålders kärring som hållit faktiskt varit ätstörd på riktigt

• Svar på tråden Medelåders ätstörda tanter i lunchrummet
  • Daphodil

Jag håller med om att det är vanligt med ätstört prat hos kvinnor. Men det går inte att moderera folks samtal såhär. Bättre att inte äta med dessa kollegor då för den som störs.

• Faile
    Anonym (ABC) skrev 2025-03-15 08:34:18 följande:

Förstår inte varför det är så irriterande om någon pratar om hur mycket eller lite de äter, om någon är hungrig eller mätt. Det är ju ingen tävlan, bara småprat.

De medelålders kvinnor jag brukar äta lunch med är ganska olika. Ett par äter alltid massor, någon äter lite och vegetariskt, några mitt emellan. ibland säger någon att de inte blev riktigt mätta på lunchen och köper något extra, någon konstaterar att hon inte var hungrig den dagen och sparar hälften och någon säger att hon kan aldrig få i sig mycket vid lunchtid. Visst händer det att någon kommenterar vad andra äter, är det där allt du äter, blir du mätt på det? Jag skulle aldrig orka äta en massa bröd till lunchen osv. Det är bara småprat i stil med pladder om vädret, ingen bryr sig, vi pratar mest om helt andra saker. 

Nej det är inte småprat. Det sitter alltid någon med som är ätstörd och tar åt sig av varje liten kommenterar. Varje gång. 

Det finns ingen anledning att prata om vad man äter. Jag har aldrig någonsin gjort det under min lunch eller fika. Jag äter och pratar om andra saker. Finns det fika tar jag fika eller inte. Det skulle aldrig falla mig in att nämna varför jag tar fika eller inte. Det är ätstört. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (Känner_igen)

Det känner man igen. Många medelålders har väl viktnoja och säger sådant bara för att de ska framstå som "små" i maten. På mitt jobb finns det även folk mellan 30-40 som håller på så.

• Anonym (Domherren)
    Anonym (Frugan) skrev 2025-03-14 09:06:28 följande:
    Medelåders ätstörda tanter i lunchrummet

Ni har säkert också stött på dem. De där medelålders damerna som sitter i lunchrummet på jobbet och högljutt deklarerar hur mätta de är, eller hur mastig portionen var. "JAG KAN INTE FÅ NER EN BIIIIT TILL", efter en halv normalportion. Eller de som köper med en normalportion från lunchrestaurang och sen ylar om vilken "ENORM PORTION MAT DET ÄR. JAG FÅR DELA DEN I TVÅ, FÖR SÅ MYCKET MAT FÅR JAG AAALDRIG I MIG!"

Semmeldagen är en annan återkommande favorit, där de högljutt deklareras att det minsann INTE KOMMER ATT BLI NÅGON LUNCH/MIDDAG efter semlan. Samma sak om det bjuds fika. Då ska det gastas om hur mätta de är eftersom de AAAALDRIG ÄTER SÅNT HÄR VANLIGEN.

Hur bemöter man de här människorna? Jag är totalt ointresserad av vad och hur du äter. Ät din semla, lunch, smörgås, filtallrik och håll käften. Sprid inte din ätstörda dynga över resten av sällskapet.

/En annan medelålders kärring som hållit faktiskt varit ätstörd på riktigt

Är ju sunt att de tänker så, så länge det inte bara är prat.

Sen har väl de en poäng som säger att man inte ska tjata om vad man äter men det här är ju så lindrigt att jag inte förstår hur någon orkar bry sig.
  • Anonym (Domherren)
    Anonym skrev 2025-03-15 14:46:16 följande:
    Hur vet ni vad hon äter när ingen ser?
    Känns ju ologiskt menar jag.
    Räcker att titta på kroppshydda för att göra det. Resultat ljuger inte.
  • Anonym (Rebus)
    Anonym (Känner_igen) skrev 2025-03-22 05:16:59 följande:

Det känner man igen. Många medelålders har väl viktnoja och säger sådant bara för att de ska framstå som "små" i maten. På mitt jobb finns det även folk mellan 30-40 som håller på så.

Det handlar om att framstå som liten i maten inför andra, sen att man är överviktig som fan spelar ingen roll. Man spelar ändå detta sociala spel.
  • Minkoppte
    Anonym (Blir matmobbad jag med) skrev 2025-03-17 07:46:00 följande:

Jag blir matmobbad jag med :( Jag är lite som en bäbis, jobbar jag 10-18 så äter jag helst 3 ggr men små mål typ en proteinshake+frukt, sedan en matlåda sedan en proteinshake+frukt.

"Fasen vad du käkar hela tiden!" "Har du bulimi?" "Tänk om du slutar träna du skulle bli så jäkla feeeeeet" 

Fan vad taskigt! De ska bara hålla käften med sånt prat.
  • klyban

Hör såna här saker många ggr i livet, men alltid funderat på varför de berättar det och utan någon promptar det.
    För mig är det in i ena örat och ut i det andra, och för det är så svårt ointressant.

Jag har kommit på en del av dessa i mataffären sen, och där saknas det inte kalorier kan man lugnt säga.
    Och usel mat de köper också.

Och sen när man hört dom igen så tänker man bara varför sitter du här och ljuger igen för.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Fossil
    Anonym (Blir matmobbad jag med) skrev 2025-03-17 07:46:00 följande:

Jag blir matmobbad jag med :( Jag är lite som en bäbis, jobbar jag 10-18 så äter jag helst 3 ggr men små mål typ en proteinshake+frukt, sedan en matlåda sedan en proteinshake+frukt.

"Fasen vad du käkar hela tiden!" "Har du bulimi?" "Tänk om du slutar träna du skulle bli så jäkla feeeeeet" 

Är det inte det ena så är det det andra.

Jag äter inte alls på jobbet (6-15) och folk undrar hur jag "överlever hungern". Saken är att jag inte är hungrig, jag är aldrig hungrig.

Mina hungerkänslor dog för många år sedan när jag verkligen var ätstörd, anorexi med BMI runt 13. Är frisk sedan mer än 30 år men hungrig är jag aldrig.
    Kör periodisk fasta varje vardag, äter frukost kl 5 och mat när jag kommer hem vid 16-tiden. Plus en knäckemacka eller två runt kl 20.

Gillar inte personalmatsalen som är dränkt i lukten av 25 olika matlådor, får mig mest att tappa aptiten också när folk runt mig smaskar och pratar med mat i munnen.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Fossil
    klyban skrev 2025-03-22 12:11:25 följande:

Hör såna här saker många ggr i livet, men alltid funderat på varför de berättar det och utan någon promptar det.
    För mig är det in i ena örat och ut i det andra, och för det är så svårt ointressant.

Jag har kommit på en del av dessa i mataffären sen, och där saknas det inte kalorier kan man lugnt säga.
    Och usel mat de köper också.

Och sen när man hört dom igen så tänker man bara varför sitter du här och ljuger igen för.

Kommit på?

Menar du att du har koll på vad folk handlar i affären, frågar du vem som ska äta det också? Eftersom du "vet" att det är personen i fråga som ska det?

Vad är "usel mat" förresten?
    Vad ljuger de om?
  • klyban
    Fossil skrev 2025-03-22 14:01:51 följande:
    Kommit på?

Menar du att du har koll på vad folk handlar i affären, frågar du vem som ska äta det också? Eftersom du "vet" att det är personen i fråga som ska det?

Vad ljuger de om?

Ja, kommit på blir det när man upptäcker att en på tex jobbet äter mat och mängd som är helt omöjligt att bli överviktig på.

Och sen har man sett vad de har i sina matkassar.
    Var detta så utmanande att förstå den enkla.

Vet du inte vad usel mat är?
    Är du så okunnig så finns ju ingen mening för mig ens att svara och om du inte redan vet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Domherren)
    Fossil skrev 2025-03-22 14:01:51 följande:
    Kommit på?

Vad ljuger de om?
    De ljuger om hur de lever sina liv. De ljuger om vad de äter. Hur ofta de motionerar mm mm.

Så många vill vara den där människan som tr hand om sig. Men många säger det bara. 
  • Fossil
    klyban skrev 2025-03-22 16:19:37 följande:

Ja, kommit på blir det när man upptäcker att en på tex jobbet äter mat och mängd som är helt omöjligt att bli överviktig på.

Och sen har man sett vad de har i sina matkassar.
    Var detta så utmanande att förstå den enkla.

Vet du inte vad usel mat är?
    Är du så okunnig så finns ju ingen mening för mig ens att svara och om du inte redan vet.

Det "enkla" är väl snarare att veta att det är just den personen som äter allt det som den köpt, som du säger dig göra.
    Har du frågat eller?

Jag vet vad jag anser är usel mat, men det var inte frågan.

Är det verkligen så svårt att förstå mina enkla frågor?
  • Fossil
    Anonym (Domherren) skrev 2025-03-22 20:23:48 följande:
    De ljuger om hur de lever sina liv. De ljuger om vad de äter. Hur ofta de motionerar mm mm.

Så många vill vara den där människan som tr hand om sig. Men många säger det bara. 
    Varför bry sig, tänker jag då.
    Låt dem äta och låt dem predika, skit i att lyssna om det stör dig bara.
  • Anonym (Domherren)
    Fossil skrev 2025-03-23 09:32:27 följande:
    Jag är inte TS och jag stör mig inte på det.

Däremot är det intressant att analysera och lära sig av, för det är beteenden som man kan se till varken kommer till en själv eller sina anhöriga.
  • Anonym (Domherren)
    Anonym (Domherren) skrev 2025-03-23 12:49:03 följande:

Däremot är det intressant att analysera och lära sig av, för det är beteenden som man kan se till varken kommer till en själv eller sina anhöriga.
    Man kan lära sig något av alla människor. Antingen hur man ska vara och leva. Eller så hur man inte ska vara och leva.
  • Anonym (Maria)

Nej, det känner jag inte igen. Om man lunchar ute och får en jätteportion så brukar jag som inte äter jättemkt ha ganska mkt kvar, då kan folk kommentera det och det faller sig naturligt att jag förklarar att jag är mätt. Så kanske jag säger att man skulle kunna ta det som en doggy bag och det händer ibland att det görs. Helt odramatiskt för mig och som det verkar andra.

Skulle inte komma på tanken att kommentera andras ätande mer än att något ser gott ut. I mitt huvud så tänker jag ju om dom som är rätt runda och som äter jätteportioner att där finns sambandet. Ett inre konstaterande och inget mer.

• klyban
    Fossil skrev 2025-03-23 09:30:29 följande:
    Det "enkla" är väl snarare att veta att det är just den personen som äter allt det som den köpt, som du säger dig göra.
    Har du frågat eller?

Jag vet vad jag anser är usel mat, men det var inte frågan.

Är det verkligen så svårt att förstå mina enkla frågor?

Hur många köper mat för att bara slänga den sen?
    Är det något vanligt för dig menar du?

Vi behöver inte ens gå in på usel mat och eftersom du säger dig veta vad det är.

Dina frågor är så simpla att jag inte riktigt förstår varför du ens ställer dom, måste säga det är riktigt konstigt och precis som du är träffad av ämnet.

Ta bara att jag vet vad de säger på jobbet och vad de sen handlar.
    Hur är det svårt att förstå för dig att jag redan visste om detta att det inte överensstämmer vad som ligger i kundvagnen och vad som sägs på jobbet.

Eller att du inte förstod vad "kommit på i mataffären...", är det så avancerat att det inte gick och förstå att jag träffat på såna här som säger en sak på jobbet och i mataffären så ser man något helt annat?

SÅ ja, dina frågor är så enkla att du inte ens behöver ställa dom, det är det som gör dom så konstiga.

Fossil skrev 2025-03-23 09:32:27 följande:

Detta är en tråd där man diskuterar just detta, och då återberättar man just detta om lögnerna.
    Och vem säger att vi ens bryr oss om deras handlingar?

Men skoj att diskutera det och ens observationer man gjort.

Kommer ihåg ett hörligt inslag med Pontus Enhörning i P3 och ringde upp ordförande i överviktigas riksförbund(Eller vad nu de heter.).
    Och där han ställde sin underbara fråga varför en överviktig hade räksallad, chips och annat skräp, men sen köpte en pepsi max för att vara nyttiga Skrikandes
    Och för jag minsann inte dricker dricka med socker :lol:
    Skitroligt inslag :lol:

Man undrar verkligen hur de missat all skräp de köper, och sen inbillar de sig det inte skulle påverka vikten negativt.

Anonym (Domherren) skrev 2025-03-23 12:49:03 följande:

Och rätt enkelt också och då det bara är en diskussion.om något man lyckats observera.

Jag misstänker att vi pratar om något som den redan gör och känner sig träffad med sina dåliga matinköp.

Svar på tråden Medelåders ätstörda tanter i lunchrummet