• Anonym (TS)

Bonusson röker cannabis

Har en bonusson som är 27 år och röker regelbundet på. Han har redan missbruk i sin familj på båda sidorna i släkten (Mammas och pappas familj). Men när jag tar upp detta med min man så bryr han sig inte. 

Han bryr sig inte heller när jag tar upp att hans 24 åriga son dricker 2 flaskor vin själv vid enklare middagar både på lördagar och fredagar. 

Min man säger att jag borde låta dom vara. En av dessa har även åkt dit för rattfylla och blivit av med körkortet. 

Vad borde jag göra? 

• Svar på tråden Bonusson röker cannabis
  • klyban
    Anonym (lein) skrev 2025-04-13 14:01:23 följande:
    Om man tittar på gruppnivå, så verkar det vara så att man inte utveclar sin intelligens till den nivå man annars skulle ha gjort och att man blir mer initiativlös. Det finns ett statistiskt samband där personer som röker c ligger lite lägre på de punkterna, än jämförbara andra personer.

Inga jätteskillnader men ändå, varför utsätta sig? Speciellt när det gäller ungdomar (nu  ju de två det gäller inte ungdomar längre).

Sen tycker jag att det är konstigt att inte fler i tråden reagerar på att den ena av partnens barn kan dricka 2 flaskor vin till middagen. Det hade jag reagerat på även om personen var 40, 50 eller 60 år gammal och vi inte hade några connections alls. Skulle bli orolig om jag såg det.

Ett, det är rätt få personer procentuellt vi pratar om i gruppen som rökar på och som faller under detta kriterie att stanna i utvecklingen.

Som i sin tur har inget med cannabisen och göra i sak, utan att de blir så inaktiva många.
    De som väljer vara aktiva har inte dessa problem.

Din statistik får du nog ge källa på, för bevisligen har vi en hel del som rökar på som galningar och är oerhört framgångsrika(Nej, man blir inte framgångsrik av cannabis och om någon funderade på anmäla det.)
    MEN när man har detta fakta, så inser man också att det är andra saker i spel än just cannabis.

Och det som är i spel att de trycker paus på livet, och alla som gör det oavsett droger kommer uppleva samma sak.

Och en dålig utveckling intellektuellt och mogenhet, varför du skriver intelligens vet jag inte, då den är vad den är och cannabis ger inga hjärnskador som gör intelligens minskar.
    En rätt komisk sak här med intelligens och droger dock, det är att den intelligenta är mer trolig att testa droger än de som inte är så intelligenta.
    Sen det exakta orsaken till detta, det har flera teorier.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (xx)
    klyban skrev 2025-04-14 13:17:23 följande:

Ett, det är rätt få personer procentuellt vi pratar om i gruppen som rökar på och som faller under detta kriterie att stanna i utvecklingen.

Som i sin tur har inget med cannabisen och göra i sak, utan att de blir så inaktiva många.
    De som väljer vara aktiva har inte dessa problem.

Din statistik får du nog ge källa på, för bevisligen har vi en hel del som rökar på som galningar och är oerhört framgångsrika(Nej, man blir inte framgångsrik av cannabis och om någon funderade på anmäla det.)
    MEN när man har detta fakta, så inser man också att det är andra saker i spel än just cannabis.

Och det som är i spel att de trycker paus på livet, och alla som gör det oavsett droger kommer uppleva samma sak.

Och en dålig utveckling intellektuellt och mogenhet, varför du skriver intelligens vet jag inte, då den är vad den är och cannabis ger inga hjärnskador som gör intelligens minskar.
    En rätt komisk sak här med intelligens och droger dock, det är att den intelligenta är mer trolig att testa droger än de som inte är så intelligenta.
    Sen det exakta orsaken till detta, det har flera teorier.

Ya man!

• Meddelande borttaget
  • klyban
    Anonym (Stockholmspappa93) skrev 2025-06-27 17:01:12 följande:

Få dem att börja använda trygghetsförare. Då är de åtminstone inte en fara för sig själva eller andra i trafiken. T.ex. via www.drove.se

En intressant sak är att cannabis sällan i sig självt är en faktor i allvarliga olyckor.
    Det existerar inte ens statistik på detta och olyckor, utan där är det alkohol som TOTAL dominerar dessa allvarliga olyckor.

Dock är en sak solklar, när man kör bil så spelar det ingen roll.
    Ingen ska köra onykter på någon drog oavsett om det är alkohol eller andra droger.
    Och det har man berättat när man tog körkort man inte skulle göra.
    Den som inbillar sig annat är någon som inte bryr sig.

Dock ändå, så just cannabis är sällan den enda saken vid allvarliga olyckor, utan alkohol och andra droger är helt dominerande.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (lein)
    klyban skrev 2025-06-27 18:51:35 följande:

En intressant sak är att cannabis sällan i sig självt är en faktor i allvarliga olyckor.
    Det existerar inte ens statistik på detta och olyckor, utan där är det alkohol som TOTAL dominerar dessa allvarliga olyckor.

Dock är en sak solklar, när man kör bil så spelar det ingen roll.
    Ingen ska köra onykter på någon drog oavsett om det är alkohol eller andra droger.
    Och det har man berättat när man tog körkort man inte skulle göra.
    Den som inbillar sig annat är någon som inte bryr sig.

Dock ändå, så just cannabis är sällan den enda saken vid allvarliga olyckor, utan alkohol och andra droger är helt dominerande.

Det är berydligt fler som använder alkohol än cannabis, så det är logiskt att alkohol orsakar många fler olyckor. 
  • klyban
    Anonym (lein) skrev 2025-06-27 19:02:56 följande:
    Det är berydligt fler som använder alkohol än cannabis, så det är logiskt att alkohol orsakar många fler olyckor. 

Visst är det så att alkohol gör det.
    Dock finns det ingen statistik i Sverige på allvarliga olyckor i en mängd som berättar att cannabis är stora fara i trafiken.

Och för varje gång cannabis är en sak, så har de även använt alkohol.

Men IGEN, man ska inte köra onykter på någon drog som alkohol eller cannabis eller annan drog.
    För det har man lovat med sitt körkort man tog.

• Anonym (Donna)
    klyban skrev 2025-06-27 19:26:01 följande:

Visst är det så att alkohol gör det.
    Dock finns det ingen statistik i Sverige på allvarliga olyckor i en mängd som berättar att cannabis är stora fara i trafiken.

Och för varje gång cannabis är en sak, så har de även använt alkohol.

Men IGEN, man ska inte köra onykter på någon drog som alkohol eller cannabis eller annan drog.
    För det har man lovat med sitt körkort man tog.

Verkar som att du talar dör totalt döva öron här.

Självklart ska man inte köra påverkad av någon substans öht!
  • klyban
    Anonym (Donna) skrev 2025-06-30 09:17:25 följande:
    Verkar som att du talar dör totalt döva öron här.

Självklart ska man inte köra påverkad av någon substans öht!

Problemet som uppstår med cannabis och bilkörning, det är att de är så säkra att det orsakar massor av olyckor.
    Men sen när de ska försöka titta närmare så inser dom en sak och att det inte alls är speciellt frekvent, och att det enda stället de kommer se cannabis är just med alkohol.
    Och alkohol vet vi hur mycket olyckor den skapar.

Det är därför det blir så tyst och pga de inser att cannabis har inte den påverkan i trafiken som alkohol har eller ens nära.

Och man måste upprepa om och om igen att man ska inte köra bil med droger som cannabis och alkohol oavsett.
    Och pga samtliga som har körkort har skrivit under på detta.

För om man inte gör så kommer det ALLTID någon och inbillar sig att man säger man ska köra onykter med cannabis.

• Anonym (hmm)
    Anonym (lein) skrev 2025-04-13 14:01:23 följande:
    Om man tittar på gruppnivå, så verkar det vara så att man inte utveclar sin intelligens till den nivå man annars skulle ha gjort och att man blir mer initiativlös. Det finns ett statistiskt samband där personer som röker c ligger lite lägre på de punkterna, än jämförbara andra personer.

Inga jätteskillnader men ändå, varför utsätta sig? Speciellt när det gäller ungdomar (nu  ju de två det gäller inte ungdomar längre).

Sen tycker jag att det är konstigt att inte fler i tråden reagerar på att den ena av partnens barn kan dricka 2 flaskor vin till middagen. Det hade jag reagerat på även om personen var 40, 50 eller 60 år gammal och vi inte hade några connections alls. Skulle bli orolig om jag såg det.
    Om man även inkluderar begränsningarna, dömandet, utsattheten och förpassa det till ett liv av misär när staten upptäcker att man röker (om man inte går på soc) så är det ju inte konstigt med det du kommer dragandes med här. Snacka om att endast vilja smutskasta men ej inse skadan i vad sådana som du står för och sprider samt kämpar emot. Nu är hycklare och inget annat. Som cannabis BRUKARE så blir du av med alla rättigheter och förpassad till så dålig ekonomi att du tvingas ihop med sprutnarkoman er i längden samt hemlöshet. Det är absurt! Ännu värre med tanke på att cannabis är mer ofarligare än alkohol! 
  • Anonym (Hej)

Cannabis är en harmlös drog. Låt han hållas. Och alkohol är lagligt. Jag kan med dricka två flaskor vin fredag och lördag.

Svar på tråden Bonusson röker cannabis