Är detta rasism?
Jag blir lite fundersam över vad som verkligen kan ses som rasism och inte.
Saker jag tänker på är personer som har en exempelvis utbildning från ett annat land och som inte bedöms likvärdig i Sverige.
Ibland när jag träffat personer som har en läkarutbildning från sitt hemland, men som inte anses behörig i Sverige så kan personen ge råd om olika örter, som ska vara läkande och att tandkräm funkar mot alla typer av smärtor och sår?. Då kan jag bli fundersam, är det verkligen orimligt att säga att den personen inte ska ha läkarlegitimation i Sverige med den typen av kunskaper? När informationen skiljer sig så.
Vi kan lika gärna prata om Sverige. I Sverige har vi en Waldorflärarhögskola där man kan utbilda sig till waldorflärare, du är behörig att undervisa inom waldorfskolor men inte exempelvis på en vanlig kommunal skola. Är detta diskriminering?
En annan sak jag tänker på är personer som blir sårade när andra personer drar sig undan på universitetet. Personen vet med sig att den har bristande kunskaper i svenska språket, den har det tufft att ta sig igenom kurslitteraturen och så känner sig personen utanför, alternativt helt utesluten när klasskamraterna har samtal kring kurslitteraturen. Någon kanske t o m säger att personen kanske ska vara i en grupp mer anpassad utifrån den personens nivå,
Jag försöker se detta utifrån olika perspektiv då. Hade inte effekten blivit densamma om en elev har svår dyslexi, har svenska som modersmål och inte förstår kurslitteraturen alls och därför inte hänger med i vad dom andra pratar om. Är det funkofobiskt att söka upp klasskamrater som man kan diskutera På en likvärdig nivå med? Eller är det universitetsstudenternas uppgift att sitta och återberätta all Kurslitteratur istället för att diskutera innehållet?