• Anonym (Elin)

Är detta rasism?

Jag blir lite fundersam över vad som verkligen kan ses som rasism och inte. 

Saker jag tänker på är personer som har en exempelvis utbildning från ett annat land och som inte bedöms likvärdig i Sverige. 

Ibland när jag träffat personer som har en läkarutbildning från sitt hemland, men som inte anses behörig i Sverige så kan personen ge råd om olika örter, som ska vara läkande och att tandkräm funkar mot alla typer av smärtor och sår?. Då kan jag bli fundersam, är det verkligen orimligt att säga att den personen inte ska ha läkarlegitimation i Sverige med den typen av kunskaper? När informationen skiljer sig så.

Vi kan lika gärna prata om Sverige. I Sverige har vi en Waldorflärarhögskola där man kan utbilda sig till waldorflärare, du är behörig att undervisa inom waldorfskolor men inte exempelvis på en vanlig kommunal skola. Är detta diskriminering?

En annan sak jag tänker på är personer som blir sårade när andra personer drar sig undan på universitetet. Personen vet med sig att den har bristande kunskaper i svenska språket, den har det tufft att ta sig igenom kurslitteraturen och så känner sig personen utanför, alternativt helt utesluten när klasskamraterna har samtal kring kurslitteraturen. Någon kanske t o m säger att personen kanske ska vara i en grupp mer anpassad utifrån den personens nivå, 

Jag försöker se detta utifrån olika perspektiv då. Hade inte effekten blivit densamma om en elev har svår dyslexi, har svenska som modersmål och inte förstår kurslitteraturen alls och därför inte hänger med i vad dom andra pratar om. Är det funkofobiskt att söka upp klasskamrater som man kan diskutera På en likvärdig nivå med? Eller är det universitetsstudenternas uppgift att sitta och återberätta all Kurslitteratur istället för att diskutera innehållet? 

• Svar på tråden Är detta rasism?
  • Anonym (KY)
    Mrs Moneybags skrev 2025-04-10 09:35:50 följande:
    Eller hur...för folk i Afrika vet inte skillnaden på en medicinman och en läkare. 

Nice try! 

ALLA praktiserande läkare i Sverige oavsett ursprung MÅSTE ha svensk läkarlegitimation. Tror du på riktigt att en medicinman skulle kunna översätta sina betyg till svenska och få en läkarlegitimation? Det låter som en helt uppdiktad historia. 
    Är väl inget konstigt med den historien? Han påstås att han var läkare, när det sen granskades visade det sig att han inte alls var det.

Står ingenting om att fick någon läkarlegitimation utskriven.

Och begreppet läkare är rätt olika olika delar av världen, och inte minst i olika delar av afrika.
  • Anonym (Elin)
    AndreaBD skrev 2025-04-10 12:13:29 följande:

Om utbildningen som personen har gjort i sitt hemland inte motsvarar den i Sverige, så kan det så klart inte godkännas. Vill du ha en läkare som missar cancer för att han tror på kroppen reglerar sig själv? Effekten av örter finns förstås, men den är begränsad. 

Såg ett program om en tysk kvinna som flyttade till Sverige och var barnmorska. Hennes utbildning godkändes och hon fick sätta igång och jobba. Ändå fanns det skillnader. Preventivmedel hade hon inte haft något att göra med i Tyskland. Ändå fick hon jobba och lära sig detta. Jag misstänker att det är stora avvikelser, där man inte godkänner utbildningen. Då är skillnaderna för stora. 

Men läser om väldigt många som beskriver detta som rasism. Alltså kurslitteratur för universitet och liknande. Att invandrares utbildning inte värderas lika högt och så blir dom erbjudna andra typer av jobb med låg status och liknande. 

Har själv träffat läkare inom akutsjukvården som haft mycket bristfällig svenska. Kom in på sjukhuset med skador från en skidolycka. Läkaren visste inte vad skidåkning va för någonting, det kan ju bli ett litet bekymmer den saken också. Jag hade ju brutit kroppen på flera ställen och hade mycket ont. Men när man inte förstår vad skidor är så blir det ju svårt att uppfatta vad som faktiskt har hänt. Lite skillnad om jag ramlat när jag lugnt och stilla suttit och lagt pussel vid köksbordet och typ rasat från en skidlift som ett exempel. 

• Anonym (Tua)
    Anonym (Elin) skrev 2025-04-10 12:54:05 följande:

Men läser om väldigt många som beskriver detta som rasism. Alltså kurslitteratur för universitet och liknande. Att invandrares utbildning inte värderas lika högt och så blir dom erbjudna andra typer av jobb med låg status och liknande. 

Har själv träffat läkare inom akutsjukvården som haft mycket bristfällig svenska. Kom in på sjukhuset med skador från en skidolycka. Läkaren visste inte vad skidåkning va för någonting, det kan ju bli ett litet bekymmer den saken också. Jag hade ju brutit kroppen på flera ställen och hade mycket ont. Men när man inte förstår vad skidor är så blir det ju svårt att uppfatta vad som faktiskt har hänt. Lite skillnad om jag ramlat när jag lugnt och stilla suttit och lagt pussel vid köksbordet och typ rasat från en skidlift som ett exempel. 

Har aldrig sett att någon har hävdat att det är rasism i något av fallen du tar upp i trådstarten. En svensk läkare kan inte heller bara börja praktisera i något annat land utan att utbildningen granskas och jämförs med det landets standard, och läkaren får ta kompletterande medicinska kurser och språkkurser. 
  • Soryu
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-09 23:04:55 följande:

Sverige har läkarbrist och är ett av de lättaste länderna att få legitimation verifierad genom SFI X och enstaka kurser. Har man läkarkompetens + språket så kan man alltså jobba som läkare här.
    Om man säger sig vara läkare men inte jobbar som läkare så har man antingen inte språkkunskaperna, utbildningen, eller saknar bägge.

Vet inte vad du bygger detta på. Om man är legitimerad läkare från ett EU-land kan man få legitimation i Sverige med, och detta fungerar på samma sätt i alla EU-länder. Är du legitimerad från ett land utanför EU måste man visa upp både språkkunskaper samt göra ett väldigt omdiskuterat kunskapstest som endast en liten andel klarar. Har för mig att 7% eller någonting sådant klarade det provet senast det gavs i november. Var får du din information från? Jag är läkare för övrigt (utbildad i Sverige).
  • Soryu

Det är ett problem att språkkraven för att få vara verksam som läkare i Sverige inte alltid är tillräckligt höga. Det har många gånger hänt att jag träffat kollegor som det är svårt att prata med, och kanske särskilt allvarligt blir det i min bransch (psykiatri). Men kompetenskrav finns, och de är ganska strikta. Om man är utbildad utanför EU måste man göra ett väldigt svårt prov, och på gruppnivå är våra kollegor som inte kommer från EU-länder högst kompetenta och duktiga även om de inte känner till allt om Sverige och skidåkning.
  • Anonym (Sekr)

Jag jobbade som medicinsk sekreterare, och med tiden så blev vi ganska så besvikna när det kom nya läkare som pratade dålig svenska. Deras diktat tog dubbelt så lång tid att skriva ut eftersom vi fick fungera som korrekturläsare, och skriva om meningarna så att orden kom i rätt ordning och med rätt ändelser. Och vi var då oroliga för att det skulle bli helt fel om de inte läste igenom ordentligt vad vi hade skrivit. Patienter gjorde ombokningar eftersom de ville ha en svensk läkare då de inte förstod allt som den förra hade sagt. 

• Anonym (Elin)
    Soryu skrev 2025-04-10 13:25:40 följande:
    Det är ett problem att språkkraven för att få vara verksam som läkare i Sverige inte alltid är tillräckligt höga. Det har många gånger hänt att jag träffat kollegor som det är svårt att prata med, och kanske särskilt allvarligt blir det i min bransch (psykiatri). Men kompetenskrav finns, och de är ganska strikta. Om man är utbildad utanför EU måste man göra ett väldigt svårt prov, och på gruppnivå är våra kollegor som inte kommer från EU-länder högst kompetenta och duktiga även om de inte känner till allt om Sverige och skidåkning.

Jag förstår att detta kan uppfattas som löjligt att inte veta vad skidåkning är. Men jag tror att när den här typen av brister finns i språket kan man missa vissa saker som kan vara relevanta. Att man inte gör vissa undersökningar, för man uppfattar inte allvaret eller vad som skulle kunna ha hänt. En läkare gör ju undersökningar utifrån en patients beskrivning. 

Vi säger en patient som kommer in med allvarligare symtom med halsont och allt möjligt, läkaren tar massa prover och så frågar Läkaren om man har en fast partner och man svarar ja, men säger samtidigt att man varit otrogen, men läkaren uppfattar inte vad otrogen betyder. Det skulle ju kunna vara så att man fått tydliga symtom på HIV, men när läkaren inte förstår att man kan blivit smittad, så undersöker man inte detta vidare Pga en språklig miss. Så att inte kunna nyanserna i ett språk kan i detta fall vara mycket allvarligt. När någon på ett finare sätt försöker uttrycka att dom har problem med avföringen, då kan en skicklig läkare med bra svenska tolka detta medan någon som har ett begränsat ordförråd missar detta och undersöker därför inte t ex olika former av cancer som kan påverka avföringen. 

• Anonym (Tua)
    Anonym (Elin) skrev 2025-04-10 16:51:40 följande:

Jag förstår att detta kan uppfattas som löjligt att inte veta vad skidåkning är. Men jag tror att när den här typen av brister finns i språket kan man missa vissa saker som kan vara relevanta. Att man inte gör vissa undersökningar, för man uppfattar inte allvaret eller vad som skulle kunna ha hänt. En läkare gör ju undersökningar utifrån en patients beskrivning. 

Vi säger en patient som kommer in med allvarligare symtom med halsont och allt möjligt, läkaren tar massa prover och så frågar Läkaren om man har en fast partner och man svarar ja, men säger samtidigt att man varit otrogen, men läkaren uppfattar inte vad otrogen betyder. Det skulle ju kunna vara så att man fått tydliga symtom på HIV, men när läkaren inte förstår att man kan blivit smittad, så undersöker man inte detta vidare Pga en språklig miss. Så att inte kunna nyanserna i ett språk kan i detta fall vara mycket allvarligt. När någon på ett finare sätt försöker uttrycka att dom har problem med avföringen, då kan en skicklig läkare med bra svenska tolka detta medan någon som har ett begränsat ordförråd missar detta och undersöker därför inte t ex olika former av cancer som kan påverka avföringen. 

Men ingen påstår väl att det är rasism om man inte kan kommunicera med sin läkare och klagar över det?
  • Egon den stora
    AndreaBD skrev 2025-04-10 12:13:29 följande:

Om utbildningen som personen har gjort i sitt hemland inte motsvarar den i Sverige, så kan det så klart inte godkännas. Vill du ha en läkare som missar cancer för att han tror på kroppen reglerar sig själv? Effekten av örter finns förstås, men den är begränsad. 

Såg ett program om en tysk kvinna som flyttade till Sverige och var barnmorska. Hennes utbildning godkändes och hon fick sätta igång och jobba. Ändå fanns det skillnader. Preventivmedel hade hon inte haft något att göra med i Tyskland. Ändå fick hon jobba och lära sig detta. Jag misstänker att det är stora avvikelser, där man inte godkänner utbildningen. Då är skillnaderna för stora. 

Skillnader finns ju som du säger redan mellan olika EU länder, så då kan man ju tänka sig hur det är inte länder från andra delar av världen. 
  • Anonym (Sweden)

Vet att i usa om du ska bli t ex läkare så behöver du ha en examen (certifiering) från en skola i usa, även om du arbetarbarn läkare och har en examen från ett annat land. Vet inte hur det fungerar i Sverige.

Det är inte rasism.

• AndreaBD

Detta är ännu en annan sak! Och det har jag också stört mig på. Det är ett dumt läge om man vet att läkaren inte förstår allt man säger, men man får ingen annan. Eller man vill inte vara taskig heller. 

Det är ingen rasism heller, utan det är bristande språkkunskaper. På ena sidan kan det finnas brister eller olikheter i utbildningen, men ibland är det inte det, utan det är bara brister i språket som är problemet. 

Man har extra kurser nuförtiden, t.ex. på folkhögskolan. Jag jobbade på en sån och min kollega lärde en hel klass utländska läkare svenska, med speciell fokus på medicinskt språk. Men kanske inte alla har gått en sån kurs. Eller så räcker det inte. 
Svar på tråden Är detta rasism?