• Anonym (Fattiglappen)

Gemensam ekonomi

Jag har en sambo och vi för varje månad över samma belopp till ett gemens konto som täcker räkningar, spar och utemat. 

Faktum är att min sambo tjänar dubbelt så mycket som mig och har då naturligtvis en mycket högre inkomst än mig. Nu har jag varit sjuk och nästa månad kommer min sambo tjäna 30000kr mer än mig nästa månad. Det betyder att jag måste jobba extra för att få ihop pengar till sommaren. Vilket både sambon och jag tycker är tråkig.

Har ni något annat bra tips på hur jag kan få ihop det ekonomisk? Vill inte fråga sambon om lån. 

• Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2025-04-11 13:43:31 följande:
    Men vad svarar han om du säger att du måste spara in på resor?
    Läste fel, jag har råd med våra resor så jag vet inte. Resor är något jag prioriterar 
  • Anonym (J)

Ni ska gå efter procent. Inte hälften hälften, då lurar han ju dig. Hälften är efter procent. 

• Anonym (Bio)
    Anonym (J) skrev 2025-04-11 20:04:59 följande:

Ni ska gå efter procent. Inte hälften hälften, då lurar han ju dig. Hälften är efter procent. 

Varför det? De kan ju göra som de vill så länge båda är med på upplägget. Enligt ts så lever de skilda liv i förhållandet, deras fördelning likaså.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (J) skrev 2025-04-11 20:04:59 följande:

Vad menar du med att hälften är efter procent?
    Hälften är exakt 50, räknat i procent %.

Om du menar att de ska betala utgifter procentuellt efter inkomst, så är det bara din åsikt, ingen lag, så han luras inte. Det mest rättvisa är att var och en betalar sina egna utgifter och gemensamma utgifter betalas 50-50. Vad ger henne rätten att kräva att han ska sponsra hennes utgifter? Varför ska hon inte själv betala? I jämlikhetens namn borde män och kvinnor betala lika mycket. Samma rättigheter, samma skyldigheter. 
  • Anonym (Gemensam ekonomi)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 17:45:39 följande:
    Det är inget gnällinlägg. Min fråga är ju också hur andra par gör? Hur delar de upp ekonomin när den andra tjänar mycket mer? Är det rimligt att den som tjänar mer ska få lida fö att den andra tjänar mycket mindre? Man gör ju olika val i livet och får skylla sig själv som skaffar ett arbete med sämre betalt. 
    Tror nyckeln är att komma överens om något som båda parter tycker känns okej. Vi gjorde som ni tills vi fick barn och delade 50/50 på gemensamma utgifter, men ingen av oss behövde vända på sista kronan utan båda hade pengar över så vi hade lite annorlunda situation.

När vi fick barn justerade vi det så allt gick in i gemensamma och sen fick vi lika mycket fickpengar att använda till sånt man inte vill diskutera med den andre. Med barn och VAB/föräldraledighet tror jag det är bra att ha ett upplägg där den som tar VAB/föräldraledigt inte förlorar på det ekonomiskt. Det blir lät att det skapar slitningar ändå om någon VABar mer, så det är bra om inte ekonomin gör det ännu värre.

Om den som tjänar mer inte vill ha gemensam ekonomi så är det nog 50/50 eller möjligen procentuell fördelning som gäller, risken är nog annars stor att den som tjänar mer känner sig utnyttjad. Blir betydligt enklare om den som tjänar mer är den som föreslår gemensam ekonomi tror jag.
  • Anonym (BF)

Oj så otrevligt att tråkigt att ha det som TS! 

Jag tycker att om man är sambo är man ett gemensamt team som värnar om varandra och att båda ska ha det relativt jämställt ekonomiskt.

Har varit sambo x flera och alltid betalat procentuellt eller haft helt gemensam ekonomi. Det har fungerat bra.

• Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (Gemensam ekonomi) skrev 2025-04-11 22:28:33 följande:
    Tror nyckeln är att komma överens om något som båda parter tycker känns okej. Vi gjorde som ni tills vi fick barn och delade 50/50 på gemensamma utgifter, men ingen av oss behövde vända på sista kronan utan båda hade pengar över så vi hade lite annorlunda situation.

När vi fick barn justerade vi det så allt gick in i gemensamma och sen fick vi lika mycket fickpengar att använda till sånt man inte vill diskutera med den andre. Med barn och VAB/föräldraledighet tror jag det är bra att ha ett upplägg där den som tar VAB/föräldraledigt inte förlorar på det ekonomiskt. Det blir lät att det skapar slitningar ändå om någon VABar mer, så det är bra om inte ekonomin gör det ännu värre.

Om den som tjänar mer inte vill ha gemensam ekonomi så är det nog 50/50 eller möjligen procentuell fördelning som gäller, risken är nog annars stor att den som tjänar mer känner sig utnyttjad. Blir betydligt enklare om den som tjänar mer är den som föreslår gemensam ekonomi tror jag.
    Kanske bra att prata om hur vi tänker. Är förhållandet värt att satsa på? Hur blir det om vi får barn, köper hus, bil etc ihop? 
  • Anonym (K)

Jag skulle bli så fruktansvärt avtänd på din sambo. Snål jävel. Min särbo är lite likadan, vi har barn men inga gemensamma. Jag tjänar betydligt mindre än han (jobbar i ett kvinnodominerade yrke) och han vet om det. Jag kräver inte pengar, jag jobbar på och kämpar. Men jag funderar allt oftare på om jag ska dumpa. Jag är helt enkelt inte kåt längre och känner mig inte älskad.

• Anonym (Yconoma)
    Anonym (Rut) skrev 2025-04-11 21:00:58 följande:
    Vad menar du med att hälften är efter procent?
    Hälften är exakt 50, räknat i procent %.

Om du menar att de ska betala utgifter procentuellt efter inkomst, så är det bara din åsikt, ingen lag, så han luras inte. Det mest rättvisa är att var och en betalar sina egna utgifter och gemensamma utgifter betalas 50-50. Vad ger henne rätten att kräva att han ska sponsra hennes utgifter? Varför ska hon inte själv betala? I jämlikhetens namn borde män och kvinnor betala lika mycket. Samma rättigheter, samma skyldigheter. 
    Men i så fall måste man rätta budgeten efter den som tjänar minst, eftersom den i ännu högre grad än den välavlönade behöver ha ett sparande, privat pensionsavsättning och så vidare.

Den som är klok satsar inte hela sin livsekonomi på att leva på lånta fjädrar, och den som seriöst vill vara ett team med sin partner skulle inte tvinga den andre att leva över sina tillgångar. Det är bara uselt agerat.
  • Anonym (J.k)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 17:10:45 följande:
    Gemensam ekonomi

Jag har en sambo och vi för varje månad över samma belopp till ett gemens konto som täcker räkningar, spar och utemat. 

Faktum är att min sambo tjänar dubbelt så mycket som mig och har då naturligtvis en mycket högre inkomst än mig. Nu har jag varit sjuk och nästa månad kommer min sambo tjäna 30000kr mer än mig nästa månad. Det betyder att jag måste jobba extra för att få ihop pengar till sommaren. Vilket både sambon och jag tycker är tråkig.

Har ni något annat bra tips på hur jag kan få ihop det ekonomisk? Vill inte fråga sambon om lån. 

Nu vet jag inte hela historien,  ser bara vad du skriver.
    I mina öron låter det helt sjukt. Den som tjänar mest lägger väl mer i så fall till det gemensamma kontot. 
    Jag betalade allt hemma då min fru tjänade betydligt mindre än mig och det valde jag själv.
    Är inte rättvist att hon skulle betala något med sin dåliga inkomst. 
    Jag sa till henne till slut att om vill så kan hon sluta jobba om hon själv vill det för vi klarar oss endå.
    Valet fick hon göra själv för det ska kännas okej för henne. 
    Varför ska 2 st slita ut sig när man inte behöver. 
    Alla gör sina egna val.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2025-04-11 15:51:32 följande:
    Varför skulle han säga det?
    Anonym skrev 2025-04-11 17:26:43 följande:
    Läste fel, jag har råd med våra resor så jag vet inte. Resor är något jag prioriterar 
    Jag svarade trådstartaren.

Vem är du?

• Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-04-12 20:51:41 följande:
    Men i så fall måste man rätta budgeten efter den som tjänar minst, eftersom den i ännu högre grad än den välavlönade behöver ha ett sparande, privat pensionsavsättning och så vidare.

Den som är klok satsar inte hela sin livsekonomi på att leva på lånta fjädrar, och den som seriöst vill vara ett team med sin partner skulle inte tvinga den andre att leva över sina tillgångar. Det är bara uselt agerat.
    Nu handlas allt på det kontot som är gemensamt och hen skulle nog inte tänka tanken att betala något med egna medel. Min partner gör inga större utsvävningar i sin ekonomi och jag vet att hen sparar så mycket hen kan, så vi lever rätt lika trots stor skillnad ekonomisk. 
  • Anonym (Fia)
    Tom Araya skrev 2025-04-14 02:35:57 följande:
    Anonym skrev 2025-04-11 17:26:43 följande:
    Jag svarade trådstartaren.

Vem är du?

Du misstog inlägg #43 för att vara TS (vilket inte är så konstigt för Anonym skrev  som om hen var TS).
Svar på tråden Gemensam ekonomi