Anonym (Nja) skrev 2025-04-24 15:55:53 följande:
Men ni är ju jämgamla så det är en viss skillnad. Går knappast att jämföra med att redan som 65-70-åring behöva ta på sig sjuksköterska rollen för att vara inlåst i hemmet med sin 85-90 åriga man. Då har man ju många år där man kunnat vara aktiv istället, en del har knappt slutat jobba vid 70 liksom.
Det är ingen garanti att inte en 45 åring drabbas av svår sjukdom heller.
Om du menar att det är jobbigare för en 70 åring att ta hand om sin partner än det är för en yngre så förstår jag inte hur du tänker.
När min man fick sin första stroke var han 45 år och vi fick mycket hjälp av vården och kommunen och f-kassan. Då bodde barnen fortfarande hemma och alla hjälpte till. Min man piggade på sig så småningom och kunde gå tillbaka till sitt arbete på 50%
När han senare fick fler stroke så var barnen vuxna och de blev lättare. Nu är jag pensionär och kan ta hand om min man på heltid, fast visst har jag hjälp av hemtjänsten och möjlighet till avlastning.
Jag tror att vi måste vara beredda på att ta hand om varandra i ett äktenskap, är man inte det kanske man inte ska binda sig vid någon och bilda familj.