• Anonym (Anneli)

Mamma bjuder

Har ett litet dilemma som jag önskar lite kloka tankar utifrån i. 

Min mamma har bjudit sina barn med respektive på hotell och middag i storstad 20 mil hemifrån. Jag är tyvärr barnet i en skara på 3 som alltid känt mig minst nära min mor då hon har lite narcissista drag och jag håller därför lite avstånd. Ses på middag ibland men umgås inte. 

Iaf, jag vet med mig att min mamma försöker på sitt sätt att ha en relation med sina barn så självklart tacka jag Ja till detta med hotell och middag. Jag har ingen respektive men en son på 15 år som gärna fick följa med. 

Dilemmat nu kommer inte som en överraskning. Min mamma åker med min bror och min syster och min systers sambo i bil till denna storstad. Jag och min son får inte plats i bilen. Köra bil i storstad vill jag verkligen inte. Ta tåget och sedan leta sig fram är en rädsla hos mig så helst inte. Kruxet är ju att man känner sig åsidosatt som vanligt. Är inget att gnälla över men jag tycker ändå det blir så fel på nått vis. Känner helt ärligt bara för att stanna hemma. Vet att det låter bortskämt men jag känner mig så bortprioriterad jämt och har alltid gjort. Vad säger jag till min mamma så hon förstår? 

• Svar på tråden Mamma bjuder
  • Anonym (SA)
    Egon den stora skrev 2025-04-23 12:59:00 följande:
    Jag skriver utifrån det du berättar.  
    Tacka bara nej annars så är saken ur världen. 
    Ska hon behöva dra sin livshistoria bara för du inte ska vara taskig eller???????
  • honutannick
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-24 13:55:59 följande:
    honutannick skrev 2025-04-24 13:50:26 följande:
    Fast vad ska hon göra då, om syskonen frågade först och sen finns det liksom inte mer plats i bilen, ska ingen få samåka då? 
    Om hon vore vettigt funtad, vilket inte verkar vara fallet- Inse att hon fortfarande har tre barn och exempelvis, som någon redan föreslagit, hyra en större bil.
    Blir det för dyrt får modern helt enkelt inse att hon inte har råd med den här bjudningen fullt ut.( eller så kan samtliga dela på kostnaden för en hyrbil).
    Men herregud vad det ska curlas, mamman kanske inte vet att ts är för rädd för att köra själv, ts kan också komma med förslag om att tex hyra en större bil och inte bara sitta och vänta på att någon annan ska ordna transporten, har hon en 15 åring så lär hon ju vara i närheten av 40 iaf. Det är väldigt tydligt att de inte har en bra relation men man är ansvarig för sin egen lycka, antingen gör hon det bästa av situationen eller så skiter hon helt enkelt i att åka och går vidare
  • honutannick
    Anonym (SA) skrev 2025-04-24 14:02:17 följande:

Fast hur kan ni klandra ts??? Jag vet inte hur långt ni ska åka men här ska alltså fyra vuxna slå sig samman och ha sällskap och dela på drivmedel (jag utgår från att det inte är el...) medan du får ta dig dit bäst fan du vill! Bil, tåg, buss, cykel, who cares?? Det är fasen inte snyggt gjort, oavsett om tanten bjuder på själva hotellet sen! Mest rättvist hade väl varit om ni var tre i varje bil?? Jag skulle också känna mig utanför när alla andra planerar något tillsammans och kan samarbeta, medan jag mest känns inbjuden med armbågen! Det GÅR ju liksom att lösa mer rättvist om man skulle vilja, men det verkar inte intressant? Nästan som att de hoppas på att du inte ska följa med?

Det är väl ingen som "klandrar" ts, hon gnäller över att hon inte vill åka men vill heller inte "lösa" situationen, syskonen och mamman pratar väl mer med varandra då de står lite närmre och det kunde helt enkelt bara varit ett vanligt samtal där de kom överens om att åka tillsammans, ts visste att de skulle till en storstad och hade kunnat ta upp frågan i samband med inbjudan, "jag känner mig inte bekväm med att köra, skulle jag och sonen kunna åka med dig?" Men nu sa hon inget och mamman kanske bara inte tänkte på det helt enkelt, vi har delat upp oss flera gånger där vissa åker bil och några tåg tex. Hon skulle ju kunna be om att bli hämtad vid tågstationen, I just det här fallet tycker inte jag att någon agerat fel, att ts känner sig åsidosatt är verkligen trist men jag gissar på att det beror på tidigare erfarenheter. Som sagt, det går att lösa om man vill, men vill man inte så behöver man ju inte åka
  • Anonym (Va?)
    honutannick skrev 2025-04-24 15:23:00 följande:
    Det är väl ingen som "klandrar" ts, hon gnäller över att hon inte vill åka men vill heller inte "lösa" situationen, syskonen och mamman pratar väl mer med varandra då de står lite närmre och det kunde helt enkelt bara varit ett vanligt samtal där de kom överens om att åka tillsammans, ts visste att de skulle till en storstad och hade kunnat ta upp frågan i samband med inbjudan, "jag känner mig inte bekväm med att köra, skulle jag och sonen kunna åka med dig?" Men nu sa hon inget och mamman kanske bara inte tänkte på det helt enkelt, vi har delat upp oss flera gånger där vissa åker bil och några tåg tex. Hon skulle ju kunna be om att bli hämtad vid tågstationen, I just det här fallet tycker inte jag att någon agerat fel, att ts känner sig åsidosatt är verkligen trist men jag gissar på att det beror på tidigare erfarenheter. Som sagt, det går att lösa om man vill, men vill man inte så behöver man ju inte åka
    Att mamman inte tänkte på det säger en hel del och bekräftar i stort vad ts beskriver.
    honutannick skrev 2025-04-24 14:29:02 följande:
    Men herregud vad det ska curlas, mamman kanske inte vet att ts är för rädd för att köra själv, ts kan också komma med förslag om att tex hyra en större bil och inte bara sitta och vänta på att någon annan ska ordna transporten, har hon en 15 åring så lär hon ju vara i närheten av 40 iaf. Det är väldigt tydligt att de inte har en bra relation men man är ansvarig för sin egen lycka, antingen gör hon det bästa av situationen eller så skiter hon helt enkelt i att åka och går vidare
    Anständigt beteende är inte curling.
  • honutannick
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-24 15:38:07 följande:
    Att mamman inte tänkte på det säger en hel del och bekräftar i stort vad ts beskriver.
    honutannick skrev 2025-04-24 14:29:02 följande:
    Anständigt beteende är inte curling.
    Att behöva ordna med transport inrikes till en 40 åring med tonårsbarn är fan curling, jag kan förstå om tonåringen skulle åka själv men den här nivån är riktigt låg.

Jag förstår dock att det finns andra faktorer till varför ts känner sig bortprioriterad men just denna grej tycker jag inte att hon behöver bli upprörda över
  • Anonym (Va?)
    honutannick skrev 2025-04-24 15:59:21 följande:
    Att behöva ordna med transport inrikes till en 40 åring med tonårsbarn är fan curling, jag kan förstå om tonåringen skulle åka själv men den här nivån är riktigt låg.

Jag förstår dock att det finns andra faktorer till varför ts känner sig bortprioriterad men just denna grej tycker jag inte att hon behöver bli upprörda över
    Som jag skrivit tidigare, och upprepar igen, det handlar om mammans BETEENDE, oavsett vad ts behöver eller klarar.
    Så nej, inte curling.
  • Teresse7

Vissa tycks inte fattat problemet alls i denna tråd. 
  • honutannick
    Teresse7 skrev 2025-04-24 16:57:31 följande:

Vissa tycks inte fattat problemet alls i denna tråd. 
    Du kanske inte läste sista stycket...
  • Teresse7
    honutannick skrev 2025-04-24 17:02:15 följande:
    Du kanske inte läste sista stycket...
    Jopp
  • Anonym (SA)
    honutannick skrev 2025-04-24 15:23:00 följande:
    "Alla" klandrar ts, så vitt jag kan se! Hon är otacksam och bortskämd och jag vet inte allt! Hade mamman varit normalt funtad hade hon planerat transport med alla tre barn och inte bestämt med två och den tredje lämnats utanför. Det hade varit så enkelt att bara dela upp sig på två bilar men det intresset verkar inte ha funnits från någon. Klart det ligger annat bakom, det har ts själv sagt, men även om jag har en bra relation med min mamma och mina syskon så hade jag undrat vad fasen det var frågan om ifall de hade gjort en sån här uppgörelse och lämnat mig utanför! Har varit med om liknande fast med min sambo när hans familj ska ha sammankomst. Alla åker gemensamt utom han. Alla nyktra med körkort i samma bil och sen skryter man med att det bjuds på "mat och dryck". Aldrig någon som frågat om de ska hämta upp honom! Så jag tycker det är dåligt!
    Men det är tydligt att du är i den här tråden bara för att käfta emot och "röra om".
  • Tow2Mater
    Anonym (SA) skrev 2025-04-28 00:10:26 följande:
    "Alla" klandrar ts, så vitt jag kan se! Hon är otacksam och bortskämd och jag vet inte allt! Hade mamman varit normalt funtad hade hon planerat transport med alla tre barn och inte bestämt med två och den tredje lämnats utanför. Det hade varit så enkelt att bara dela upp sig på två bilar men det intresset verkar inte ha funnits från någon. Klart det ligger annat bakom, det har ts själv sagt, men även om jag har en bra relation med min mamma och mina syskon så hade jag undrat vad fasen det var frågan om ifall de hade gjort en sån här uppgörelse och lämnat mig utanför! Har varit med om liknande fast med min sambo när hans familj ska ha sammankomst. Alla åker gemensamt utom han. Alla nyktra med körkort i samma bil och sen skryter man med att det bjuds på "mat och dryck". Aldrig någon som frågat om de ska hämta upp honom! Så jag tycker det är dåligt!
    Men det är tydligt att du är i den här tråden bara för att käfta emot och "röra om".
    Men kanske mamman och TS är de enda som har bil och/eller körkort? Och eftersom TS säger köra bil i storstad vill jag verkligen inte, är det ju inget alternativ.
  • Anonym (Anneli)
    Tow2Mater skrev 2025-04-28 00:18:53 följande:
    Men kanske mamman och TS är de enda som har bil och/eller körkort? Och eftersom TS säger köra bil i storstad vill jag verkligen inte, är det ju inget alternativ.
    Tow2Mater skrev 2025-04-28 00:18:53 följande:

Samtliga (utom min son ) har körkort och bil.
  • Anonym (Kimchi)

Alltså TS! Har läst fina svar och förstår nu med mer info från dig att det är väldigt komplex situation. Sorry för att jag tyckte du var ogin och småaktig. Bra att du har gått i terapi för det här. Tycker du att du fått insikt och verktyg för att hantera det bättre? Antar att om du skulle vilja ha med morsan på några sessioner familjeterapi skulle hon stå helt frågande till varför eller spela martyr. Hopplös situation. Dina syskon verkar inte vara något att hänga i julgranen heller. Trots allt så tror jag det blir bäst för dig och sonen att inte delta. Du kommer sannolikt att känna dig utanför och bli hackad på. Kanske Tom hånad. Det ska du undvika. Du är den starkaste här och det ses inte med blida ögon. Var rädd om dig. 

• Anonym (Anneli)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-04-28 09:52:29 följande:

Alltså TS! Har läst fina svar och förstår nu med mer info från dig att det är väldigt komplex situation. Sorry för att jag tyckte du var ogin och småaktig. Bra att du har gått i terapi för det här. Tycker du att du fått insikt och verktyg för att hantera det bättre? Antar att om du skulle vilja ha med morsan på några sessioner familjeterapi skulle hon stå helt frågande till varför eller spela martyr. Hopplös situation. Dina syskon verkar inte vara något att hänga i julgranen heller. Trots allt så tror jag det blir bäst för dig och sonen att inte delta. Du kommer sannolikt att känna dig utanför och bli hackad på. Kanske Tom hånad. Det ska du undvika. Du är den starkaste här och det ses inte med blida ögon. Var rädd om dig. 

Första omgången jag gick i terapi fick jag faktiskt rådet att bryta helt med min mamma. Jag gjorde detta ett tag, det är 10 år sedan och min mor har varit otroligt skuldbeläggande och har än idag inte släppt att jag tog det beslutet. Hon vill ha en extremt tight relation för att vara nöjd, vilket jag inte kan ge henne. Vi ses lagom nu men jag undviker längre stunder. Hon är skuldbeläggande även i detta och vill ses mer (nästan kräver) så jag tänkte att det kunde vara en bra grej av mig att tacka ja till detta evenemang så visar jag också lite att jag försöker. Handlar inte om att jag vill åka o bo på hotell och äta gratis mat. Handlar mer om att försöka göra mamma nöjd på något sätt. Men jag kan nog aldrig göra det ändå. Borde tackat nej från början. Det som inge framkommit här är att jag har en syster till som brutit kontakten med mamma och inte deltar i något. Jag kommer vara ärlig mot min mamma och säga att jag och sonen hittar på nått annat eftersom jag känner mig orättvist behandlad. Kommer antagligen bli skitsnack om mig på resan men jag vet att hon redan pratar skit om mig till släktingar och syskon så jag är van. Allt jag gör är konstant fel. 
Svar på tråden Mamma bjuder