• Anonym (Ledsen)

Den fula manliga sexualiteten, eller

Jag tycker det är pinsamt att skriva det här, men jag kämpar med känslan av att det är fel att jag tänder på tjejer. Inte för att det är något konstigt i sig, men för att jag har börjat förknippa min sexualitet med något hotfullt eller opassande, bara för att jag är man. Allt man hör om hur dåliga män är, allt från tafsande till våldtäkter gör att jag inte blir oberörd.

Det känns som att manlig sexualitet i dag ofta ses som något farligt eller själviskt, och även om jag aldrig skulle vilja såra någon eller gå över någons gräns, kan jag ändå känna skam bara för att jag har lust.

Det är som att jag inte får känna attraktion utan att det väcker oro inom mig ? tänk om det jag känner är "för mycket", "på fel sätt", eller bara inte okej? Och den känslan gör mig både osäker och uppgiven.

Jag vågar knappt bli attraherad, se på något jag gillar eller gå igång på en tjej för qtt det känns som att det får man inte. 

Är det någon annan som känner igen sig i det här? Vad ska man göra?
  • Svar på tråden Den fula manliga sexualiteten, eller
  • Anonym (Si)
    Anonym (Sitti) skrev 2025-05-03 18:55:07 följande:
    Män är väl inte helt lika, här på FL talar en del om män och kvinnor som att de är på exakt samma sätt inom vardera gruppen.

Man kan vara man och kvinna på många olika sätt ( och tur är det, vem vill vara instängd av regler?)

Sedan skulle det vara fint om män kunde känna en liten gnutta ansvar för vad män som är destruktiva gör! Inte för att det är de justs männens fel, men för att det är något som behöver åtgärdas.
    Som det nu är, så får Kvinnojourerna mindre penninganslag, trots att de behövs mycket.

Sedan så finns det en generell mekanism som kan sätta in när man är deprimerad, och det är att man kan börja känna för mycket skuldkänslor. Det gäller både kvinnor och män, det verkar hänga ihop med tillståndet.

Antingen skuldkänslor eller att man är arg hela tiden, båda förekommer. Även hopplöshetskänslor förekommer.

Det är ju det jag skriver, män tänker inte på det sättet du gör. Ditt tankesätt är utanför det normala. Dessutom så mår du dåligt av det här och behöver komma till insikt att män inte tycker, tänker eller resonerar på det sättet du gör. Människor går normalt sett inte omkring och känner sig arga hela tiden.

Sättet du hanterar detta på är genom att flytta ansvaret på ditt tillstånd över på kvinnor och samhället. Det är inte rimligt eller sunt. Du behöver ta ansvaret själv för att kunna åtgärda ditt problem. Du börjar genom att uppsöka psykolog eftersom det här är ett psykologiskt problem hos dig.

• Anonym (MMannen)
    Anonym (Sitti) skrev 2025-05-03 19:40:13 följande:
    Räcker inte att bara beivra, det måste finnas stöd för familjerna som drabbas också.  

Anledningen till att jag skrev så om gruppen män är att de kvinnor som jag känner vill att det ska finnas medel till kvinnojourer.Om män var lika angelägna om det, så skulle det finnas pengar för ändamålet, och de som nu stängs skulle kunna hållas öppna. 
    Låter som en skröna att kvinnor skulle vara mer positiva till kvinnojourer än män.  Fråga människor på stan och så gott som alla lär vara för att man tar hand om brottsoffer.
  • Anonym (K)
    Anonym (Filterbubbla) skrev 2025-05-03 13:15:20 följande:
    En klar majoritet av alla tjejer väljer att inleda relationer med män.  Många att bo ihop och bilda familj med män
    Och många väljer att ALDRIG mera göra det efter att ha hamnat i dåliga relationer. 
  • Anonym (Sitti)
    Anonym (Si) skrev 2025-05-03 19:46:41 följande:

Det är ju det jag skriver, män tänker inte på det sättet du gör. Ditt tankesätt är utanför det normala. Dessutom så mår du dåligt av det här och behöver komma till insikt att män inte tycker, tänker eller resonerar på det sättet du gör. Människor går normalt sett inte omkring och känner sig arga hela tiden.

Sättet du hanterar detta på är genom att flytta ansvaret på ditt tillstånd över på kvinnor och samhället. Det är inte rimligt eller sunt. Du behöver ta ansvaret själv för att kunna åtgärda ditt problem. Du börjar genom att uppsöka psykolog eftersom det här är ett psykologiskt problem hos dig.

Jag mår rätt bra, trodde du att det var TS som hade skrivit det inlägget som du svarade på?

Jag beskrev bara hur sjukdomen depression kunde uttrycka sig. En del är arga hela tiden, andra får överdrivna och ibland helt irrationella skuldkänslor, medan andra bara känner hopplöshet. Trötthet är oftast också ett tecken.

Att jag skrev det var för att ifall TS skulle ha en depression som orsakar starka skuldkänslor i vardagen, så skulle han bli uppmärksam på det.

Men visst kan man få en negativ bild av män när man lyssnar/tittar på media. Det är då man får ta en titt omkring sig och se att många vanliga män i ens omgivning är bra.
  • Anonym (Tyvärr)

Det är nog inte rätt forum att diskutera dom fula sidorna av manligheten förutsättningslöst, när den toxiska kvinnligheten visar sitt fula tryne.

Dessa trådar drar till sig dessa bittra människor som flugor till en koskit.

• Anonym (Sitti)
    Anonym (MMannen) skrev 2025-05-03 19:53:39 följande:
    Låter som en skröna att kvinnor skulle vara mer positiva till kvinnojourer än män.  Fråga människor på stan och så gott som alla lär vara för att man tar hand om brottsoffer.
    I så fall undrar jag varför anslagen till kvinnojourer dras in.

(Det skulle egentligen heta Familjejourer, för att barnen är ju också utsatta, direkt eller indirekt när någon är våldsam i hemnet).
  • Anonym (MMannen)
    Anonym (Sitti) skrev 2025-05-03 20:10:12 följande:
    I så fall undrar jag varför anslagen till kvinnojourer dras in.

(Det skulle egentligen heta Familjejourer, för att barnen är ju också utsatta, direkt eller indirekt när någon är våldsam i hemnet).
    Du behöver rannsaka dina värderingar när du skuldbelägger män för minskade anslag till kvinnojourer.

Det är en minst sagt ytterst märklig och sexistisk slutsats från din sida. 
  • Anonym (Sitti)
    Anonym (MMannen) skrev 2025-05-03 20:27:33 följande:
    Du behöver rannsaka dina värderingar när du skuldbelägger män för minskade anslag till kvinnojourer.

Det är en minst sagt ytterst märklig och sexistisk slutsats från din sida. 
    Nej det är enkel matematik, om både kvinnor och män skulle vara lika intresserade av att upprätthålla anslagen till kvinnojourerna, så skulle anslagen inte minska. 
  • Anonym (MMannen)
    Anonym (Sitti) skrev 2025-05-03 20:35:13 följande:
    Nej det är enkel matematik, om både kvinnor och män skulle vara lika intresserade av att upprätthålla anslagen till kvinnojourerna, så skulle anslagen inte minska. 
    Återigen sexistiskt tankesätt. Vad har du för belägg för att kvinnor skulle vara mer intresserade av hålla uppe anslagen?
  • Anonym (Sitti)

Ville egentligen inte ta upp det, men i alla förbättringar av kvinnors situation har kvinnorna varit drivande. Det är väldigt sexistiskt av mig förstår jag ju, men så var det. Rösträtt, särbeskattning, abort, preventivmedel och förskolor mm.

• Anonym (Sitti)

I England blev några kvinnor till och med ihjälslagna när de agerade för rösträtt.

• Anonym (Sitti)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2025-05-03 20:05:37 följande:

Det är nog inte rätt forum att diskutera dom fula sidorna av manligheten förutsättningslöst, när den toxiska kvinnligheten visar sitt fula tryne.

Dessa trådar drar till sig dessa bittra människor som flugor till en koskit.

Jag tror inte att du läser inläggen ordentligt (toxisk eller ej 😊)
  • Anonym (MMannen)
    Anonym (Sitti) skrev 2025-05-03 20:39:57 följande:

Ville egentligen inte ta upp det, men i alla förbättringar av kvinnors situation har kvinnorna varit drivande. Det är väldigt sexistiskt av mig förstår jag ju, men så var det. Rösträtt, särbeskattning, abort, preventivmedel och förskolor mm.

Problemet återigen är att du dömer hela grupper baserat på vad några individer i den gruppen gör.

Vad har du för belägg för påståendet att kvinnor skulle vara positiva till att hålla uppe anslagen till kvinnojourer medan männen påstods vara negativa till detta?
  • Anonym (Si)
    Anonym (Sitti) skrev 2025-05-03 20:05:25 följande:
    Jag mår rätt bra, trodde du att det var TS som hade skrivit det inlägget som du svarade på?

Jag beskrev bara hur sjukdomen depression kunde uttrycka sig. En del är arga hela tiden, andra får överdrivna och ibland helt irrationella skuldkänslor, medan andra bara känner hopplöshet. Trötthet är oftast också ett tecken.

Att jag skrev det var för att ifall TS skulle ha en depression som orsakar starka skuldkänslor i vardagen, så skulle han bli uppmärksam på det.

Men visst kan man få en negativ bild av män när man lyssnar/tittar på media. Det är då man får ta en titt omkring sig och se att många vanliga män i ens omgivning är bra.
    Ja, jag trodde det var ts.
  • Anonym (T)

Asså om TS läser den här tråden. Vill ha lite medmänsklighet och räknar antalet inlägg som ändå visar på medmänsklighet kontra aggressivitet och skuldbeläggande. Då skulle jag också bli deprimerad på världen.

• Anonym (T)

Det finns några goa här som ändå skrivit schyssta, peppande och försöker visa att män faktiskt får vara kåta, får vara människor och får tycka om tjejer. TS har också sagt att det värmer till en. 

Vad är det som är så svårt att hjälpa TS med det? Visst kan en psykolog hjälpa bättre. Jag vet många som går hos psykologer men inte beter sig deras vänner som skit mot dem för det. Psykolognivå på problemet eller inte så kan man väl ändå försöka pusha, trösta, hjälpa ändå eller..

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (T) skrev 2025-05-04 18:09:03 följande:

Asså om TS läser den här tråden. Vill ha lite medmänsklighet och räknar antalet inlägg som ändå visar på medmänsklighet kontra aggressivitet och skuldbeläggande. Då skulle jag också bli deprimerad på världen.

Så sant som det är sagt. Förstår inte varför det har blivit så destruktivt och polariserat.

Det finns dock hat och frustration från båda håll.  Både från männen och kvinnorna. Som tur är så fungerar inte den vanliga världen inte riktigt som FL. Dom flesta är trots allt vettiga.
Svar på tråden Den fula manliga sexualiteten, eller