UngGubbeinorr skrev 2025-12-28 17:50:01 följande:
Ett visst offer.. Javisst, även så ett visst "det var bättre förr". Det har skett en rejäl förändring de senaste säg 40 åren. Idag kan kvinnor göra en karriär på ett helt annat sätt än förr, en helt annan självständighet. Den biten är bra, på alla sätt. Men jag ser en polarisering mellan män o kvinnor som fan inte är bra. Det är inte så att varje man som stöter på en kvinna är ett "välj ditt gift", inte heller så att varje kvinna skulle anmäla minsta obekvämlighet som ett påhopp. Men det råder en allmän uppfatting som inte ser vacker ut idag, som gör både män och kvinnor rädd för varann. Romantik uppstår inte ur rädslor.
Sluta dra alla kvinnor över samma kam och sluta dra alla män över samma kam. Vi är alla individer, med fel å brister, som kan vara både dealbreakers eller kompletterande beroende på den andre.
Vi ser hur framförallt yngre män isolerar sig från kvinnor, å kvinnor från dem. Det är inte bra, nåt är sjukt i grunden där. Jag närmar mig 60, minns tiden före Internet, smartphones, social media osv.. Väldigt mycket av platserna för "kvinna möter man" utanför deras sociala vänkrets har förvunnit, nedlagt. Det är inte bra. Arkeologin har visat att redan på stenåldern mötte olika "klaner" varann utanför det normala, annars hade mänskligheten gått under genom inavel. Det är fan viktigt! Online har visat att det inte kan ersätta det gamla, mycket pga av rädslor som vi alla har. Ett ständigt utmålande av män som potentiella förövare är inte juste, för de flesta är inte det, lika lite som att alla kvinnor skulle anmäla minsta närmande som nåt otillbörligt.
Vem har utmålat "alla" män som potentiella förövare? Tyvärr så är väldigt många män sexistiska och perverterade idag, vilket många kvinnor på datingapparna fått erfare och uppleva, och det gör att många kvinnor tappar hoppet om att hitta en seriös man som inte bara tänker med kuken. Även incel-rörelsen gör sitt till för att få kvinnor att tappa hoppet av män, då de anser att kvinnor är "skyldiga" dem förhållanden och sex utan minsta motprestation.
Det första män måste lära sig, för att ha en bra och stabil grund att stå på, är att lära sig trivas med ensamheten, precis som kvinnor klarar att göra. Utveckla sina intressen och hobbies, satsa på att komma med i olika sociala sammanhang där de får träffa och prata med andra människor, så att de inte bara fastnar framför en skärm och låter besvikelser, ledsenhet, frustration och ilska över ensamheten växa år efter år. Män måste, liksom kvinnor, kunna skapa mening med sitt liv som inte BARA går ut på kvinnor och sex. Det är just detta som är så förbaskat svårt att få män, som är VUXNA, och borde klara att ta ansvar för sina egna liv, att förstå.
Jag förstår mycket väl att både män och kvinnor kan känna en ökad besvikelse, sorg och frustration ju mer åren går och man inte hittar någon att dela livet med, eller ens någon att ha sex med. Men lösningen ligger inte i att fastna på olika forum på nätet och bara beklaga sig, utan att gå ut i verkligheten och träffa folk, och faktiskt sen kunna komma hem till ensamheten och säga "Fan, mitt liv är rätt bra ändå, vad har jag att klaga över egentligen"?