• Anonym (Ledsen)

Den fula manliga sexualiteten, eller

Jag tycker det är pinsamt att skriva det här, men jag kämpar med känslan av att det är fel att jag tänder på tjejer. Inte för att det är något konstigt i sig, men för att jag har börjat förknippa min sexualitet med något hotfullt eller opassande, bara för att jag är man. Allt man hör om hur dåliga män är, allt från tafsande till våldtäkter gör att jag inte blir oberörd.

Det känns som att manlig sexualitet i dag ofta ses som något farligt eller själviskt, och även om jag aldrig skulle vilja såra någon eller gå över någons gräns, kan jag ändå känna skam bara för att jag har lust.

Det är som att jag inte får känna attraktion utan att det väcker oro inom mig ? tänk om det jag känner är "för mycket", "på fel sätt", eller bara inte okej? Och den känslan gör mig både osäker och uppgiven.

Jag vågar knappt bli attraherad, se på något jag gillar eller gå igång på en tjej för qtt det känns som att det får man inte. 

Är det någon annan som känner igen sig i det här? Vad ska man göra?
  • Svar på tråden Den fula manliga sexualiteten, eller
  • Anonym (Invant)
    Caralho98 skrev 2025-12-26 23:56:00 följande:

Varför ens bry sig? De flesta brudar som faktiskt inte är pryda, och skitdåliga i sängen kommer aldrig skambelägga din sexualitet. Är så jävla töntigt med kvinnor här på familjeliv som "förbjuder sina män onanera" och anser fleshlights vara otrohet samtidigt som de har 100 dildos. Haft en brud som var såhär och hon var den osäkraste, barnsligaste och mest kontrollerande jag träffat. Sexet var värdelöst med. Men aldrig varit något problem med någon annan särskilt inte min nuvarande. Man ska väl vilja bringa sin partner njutning? Skit i vad någon jävla batikhäxa eller moralkärring säger. Att likställa sexbrottslighet med manlig sexualitet generellt är inte bara groteskt det är avhumaniserande. Och nej vi killar är inte "programmerade att knulla allt vi ser heller" även om tyvärr många killar faller för den hjärntvätten så är vi monogama med. Klart tjejer har rätt till sin sexualitet men det har vi med, och de flesta tjejer som är normalfuntade håller med utan tvekan. Att skambelägga sex nästan 2026 är fan askonstigt.

Ändå är det övervägande delen män som våldtar. Det råder nog delade meningar även inom forskning huruvida mannen är monogam eller inte. Jag tycker också ofta jag ser män skriva "Mannens uppgift är att sprida sin säd till så många kvinnor som möjligt". Med tanke på alla sexistiska och perverska män som håller till på bl.a. Tinder får man nog säga att det inte stämmer, Det finns många kvinnor som kan berätta om vilken sorts män de stöter på/ möter där.
  • Caralho98
    Anonym (Invant) skrev 2025-12-27 05:28:14 följande:
    Ändå är det övervägande delen män som våldtar. Det råder nog delade meningar även inom forskning huruvida mannen är monogam eller inte. Jag tycker också ofta jag ser män skriva "Mannens uppgift är att sprida sin säd till så många kvinnor som möjligt". Med tanke på alla sexistiska och perverska män som håller till på bl.a. Tinder får man nog säga att det inte stämmer, Det finns många kvinnor som kan berätta om vilken sorts män de stöter på/ möter där.
    Hej, ja överväldigande våldtäktsmän är män men finns en hel del kvinnor med, jag associerar inte såna bestialiska perversioner med riktig sexualitet, vilket forskning exakt? Jag har alltid levt monogamt, alla mina killkompisar med, är jag intim blir jag kär så bokstavligen omöjligt för mig att ligga runt, mannen ska inte sprida sitt säd kors och tvärs det kan fucka upp genpoolen, ja men oj folk på Tinder ute efter ligg bara? Jag som man kan säga att kvinnor av samma variant finns där med. Men nu har jag tur att slippa den skitappen när jag hittat en så jävla bra tjej 🥰. Jag kommer inte skämmas över att vara en man attraherad av kvinnor oavsett vad du säger så du vet det känns rätt uppenbart att du genuint hatar män ändå då du verkar tycka våldtäktstendenser är en normal del av manliga sexualiteten och inget lokaliserat till just de män som är monster. Och ja monogami verkar påväg att bli krossat är väl därför så många både kvinnor och män bara är ute efter ligg utan mer med det 🤷. Men jag tror hursomhelst monogami är det mest naturliga i en värld som inte är så snedvriden. Och finns ändå fortfarande folk med sunt förnuft och riktiga personligheter vars liv inte handlar om att hata halva mänskligheten, det är lite barnsligt.
  • UngGubbeinorr

Jodå, viss igenkänning. 
    En man som aldrig i sitt liv gjort en fluga förnär, får bära skuld för några få uppmärksammade fall, vara misstänkliggjord bara för sitt kön. Se bara på reklam, mycket ofta som svensk reklam utmålar män som tafatta klantarslen. Det är media, "sociala" medier, PK- influencers, div. forum som det här som driver det. Flockmentalitet, konformitet, rädsla att vara avvikande. 

En karl som det gått åt helvete för, skuldsatt på samhällets botten, han måste det vara nåt fel på. En man i medelåldern som gjort alla rätt i livet, har exakt allt utom mer kvinnligt sällskap. Han måste det också vara nåt fel på eftersom han är singel. Även om det var så att han och hans ex bara växte ifrån varann och i samförstånd gick isär.

En kvinna, blir hon bedömd så.. Såklart inte, tvärt om så vill karln bara knulla. Sex blir något fult, men bara om killen vill. 

En man som påstår nåt bemöts med "källa på det?" Men om han postar sin källa, så klickas det inte på länken, bara för att den postades av en man. Att bära kollektiv skuld och ständigt bli bemött med misstänksamhet är fan inte rätt, det är mycket djupt orättfärdigt och jag har full förståelse för män som börjar undvika kvinnor på alla sätt de kan. De får sin mentala hälsa ruinerad när de försöker idag. Mycket pga av media, social påverkan osv som leder till rädsla för båda kön.

• Anonym (Invant)
    UngGubbeinorr skrev 2025-12-28 16:59:00 följande:

Jodå, viss igenkänning. 
    En man som aldrig i sitt liv gjort en fluga förnär, får bära skuld för några få uppmärksammade fall, vara misstänkliggjord bara för sitt kön. Se bara på reklam, mycket ofta som svensk reklam utmålar män som tafatta klantarslen. Det är media, "sociala" medier, PK- influencers, div. forum som det här som driver det. Flockmentalitet, konformitet, rädsla att vara avvikande. 

En karl som det gått åt helvete för, skuldsatt på samhällets botten, han måste det vara nåt fel på. En man i medelåldern som gjort alla rätt i livet, har exakt allt utom mer kvinnligt sällskap. Han måste det också vara nåt fel på eftersom han är singel. Även om det var så att han och hans ex bara växte ifrån varann och i samförstånd gick isär.

En kvinna, blir hon bedömd så.. Såklart inte, tvärt om så vill karln bara knulla. Sex blir något fult, men bara om killen vill. 

En man som påstår nåt bemöts med "källa på det?" Men om han postar sin källa, så klickas det inte på länken, bara för att den postades av en man. Att bära kollektiv skuld och ständigt bli bemött med misstänksamhet är fan inte rätt, det är mycket djupt orättfärdigt och jag har full förståelse för män som börjar undvika kvinnor på alla sätt de kan. De får sin mentala hälsa ruinerad när de försöker idag. Mycket pga av media, social påverkan osv som leder till rädsla för båda kön.

Kan man ana en viss begynnande bitterhet hos dig? Jag har sett dig skriva en del kloka och nyanserade inlägg innan, men nu verkar det som om du ikläder dig en manlig offerkoftighet plötsligt,
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Vågarinte) skrev 2025-12-27 00:23:51 följande:

Kan knappt ens säga hej till en kvinna på fest utan att känna mig som en förövare 

Delvis kan du tacka MeToo för det, särskilt på en företagsfest. Ingen man riskerar sin karriär för en flirt. Å sen skriver kvinnor att svenska män är fega. 

Men det finns ju grader i helvetet. Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor (det omvända är lika sant).
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Invant) skrev 2025-12-28 17:05:21 följande:
    Kan man ana en viss begynnande bitterhet hos dig? Jag har sett dig skriva en del kloka och nyanserade inlägg innan, men nu verkar det som om du ikläder dig en manlig offerkoftighet plötsligt,
    Ett visst offer.. Javisst, även så ett visst "det var bättre förr". Det har skett en rejäl förändring de senaste säg 40 åren. Idag kan kvinnor göra en karriär på ett helt annat sätt än förr, en helt annan självständighet. Den biten är bra, på alla sätt. Men jag ser en polarisering mellan män o kvinnor som fan inte är bra. Det är inte så att varje man som stöter på en kvinna är ett "välj ditt gift", inte heller så att varje kvinna skulle anmäla minsta obekvämlighet som ett påhopp. Men det råder en allmän uppfatting som inte ser vacker ut idag, som gör både män och kvinnor rädd för varann. Romantik uppstår inte ur rädslor. 

Sluta dra alla kvinnor över samma kam och sluta dra alla män över samma kam. Vi är alla individer, med fel å brister, som kan vara både dealbreakers eller kompletterande beroende på den andre. 

Vi ser hur framförallt yngre män isolerar sig från kvinnor, å kvinnor från dem. Det är inte bra, nåt är sjukt i grunden där. Jag närmar mig 60, minns tiden före Internet, smartphones, social media osv.. Väldigt mycket av platserna för "kvinna möter man" utanför deras sociala vänkrets har förvunnit, nedlagt. Det är inte bra. Arkeologin har visat att redan på stenåldern mötte olika "klaner" varann utanför det normala, annars hade mänskligheten gått under genom inavel. Det är fan viktigt! Online har visat att det inte kan ersätta det gamla, mycket pga av rädslor som vi alla har. Ett ständigt utmålande av män som potentiella förövare är inte juste, för de flesta är inte det, lika lite som att alla kvinnor skulle anmäla minsta närmande som nåt otillbörligt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2025-05-04 18:54:55 följande:
    Så sant som det är sagt. Förstår inte varför det har blivit så destruktivt och polariserat.

Det finns dock hat och frustration från båda håll.  Både från männen och kvinnorna. Som tur är så fungerar inte den vanliga världen inte riktigt som FL. Dom flesta är trots allt vettiga.
    Tack och lov så fungerar inte världen så som FL.
  • Anonym (Invant)
    UngGubbeinorr skrev 2025-12-28 17:50:01 följande:
    Ett visst offer.. Javisst, även så ett visst "det var bättre förr". Det har skett en rejäl förändring de senaste säg 40 åren. Idag kan kvinnor göra en karriär på ett helt annat sätt än förr, en helt annan självständighet. Den biten är bra, på alla sätt. Men jag ser en polarisering mellan män o kvinnor som fan inte är bra. Det är inte så att varje man som stöter på en kvinna är ett "välj ditt gift", inte heller så att varje kvinna skulle anmäla minsta obekvämlighet som ett påhopp. Men det råder en allmän uppfatting som inte ser vacker ut idag, som gör både män och kvinnor rädd för varann. Romantik uppstår inte ur rädslor. 

Sluta dra alla kvinnor över samma kam och sluta dra alla män över samma kam. Vi är alla individer, med fel å brister, som kan vara både dealbreakers eller kompletterande beroende på den andre. 

Vi ser hur framförallt yngre män isolerar sig från kvinnor, å kvinnor från dem. Det är inte bra, nåt är sjukt i grunden där. Jag närmar mig 60, minns tiden före Internet, smartphones, social media osv.. Väldigt mycket av platserna för "kvinna möter man" utanför deras sociala vänkrets har förvunnit, nedlagt. Det är inte bra. Arkeologin har visat att redan på stenåldern mötte olika "klaner" varann utanför det normala, annars hade mänskligheten gått under genom inavel. Det är fan viktigt! Online har visat att det inte kan ersätta det gamla, mycket pga av rädslor som vi alla har. Ett ständigt utmålande av män som potentiella förövare är inte juste, för de flesta är inte det, lika lite som att alla kvinnor skulle anmäla minsta närmande som nåt otillbörligt.
    Vem har utmålat "alla" män som potentiella förövare? Tyvärr så är väldigt många män sexistiska och perverterade idag, vilket många kvinnor på datingapparna fått erfare och uppleva, och det gör att många kvinnor tappar hoppet om att hitta en seriös man som inte bara tänker med kuken. Även incel-rörelsen gör sitt till för att få kvinnor att tappa hoppet av män, då de anser att kvinnor är "skyldiga" dem förhållanden och sex utan minsta motprestation. 

Det första män måste lära sig, för att ha en bra och stabil grund att stå på, är att lära sig trivas med ensamheten, precis som kvinnor klarar att göra. Utveckla sina intressen och hobbies, satsa på att komma med i olika sociala sammanhang där de får träffa och prata med andra människor, så att de inte bara fastnar framför en skärm och låter besvikelser, ledsenhet, frustration och ilska över ensamheten växa år efter år. Män måste, liksom kvinnor, kunna skapa mening med sitt liv som inte BARA går ut på kvinnor och sex. Det är just detta som är så förbaskat svårt att få män, som är VUXNA, och borde klara att ta ansvar för sina egna liv, att förstå.

Jag förstår mycket väl att både män och kvinnor kan känna en ökad besvikelse, sorg och frustration ju mer åren går och man inte hittar någon att dela livet med, eller ens någon att ha sex med. Men lösningen ligger inte i att fastna på olika forum på nätet och bara beklaga sig, utan att gå ut i verkligheten och träffa folk, och faktiskt sen kunna komma hem till ensamheten och säga "Fan, mitt liv är rätt bra ändå, vad har jag att klaga över egentligen"?
  • UngGubbeinorr

Så många "välj ditt gift", så jävla less på att läsa det! Du och ni kvinnor som upplever det, ni valde ju dem. Alternativt blev dumpade. 

Jag har efter sex år som singel gett upp. Gå ut och träffa folk.. Javisst, tre mil till närmsta restaurang, alla folkparker nedlagda, dans på folkets hus upphörde för 20 år sedan. Det enda som finns idag är online och där är alla så rädda. Så jag nöjer mig med vad som stod tillbuds. Älskar inte henne, men hon får duga. Jag hade åtminstone valet, de flesta har inte det, för de utmålas precis som du gör. Nöjd? 

Jag tillhör den ytterst lilla kategorin som lyckats med allt. Bor snorbilligt skuldfri i min villa jag byggt sjönära med egna händer, godkänd enligt byggnormer. Kan hoppa av ekorrhjulet i förtid om drygt ett år med en pension som överstiger svensk medelinkomst livet ut. Vuxna barn som det gått bra för. Ser kroppsligen ut som Björn Skifs när han var knappt 60, allt hår på skallen, ingen ölmage, kan uttrycka mig i skrift, rodda med myndigheter, bygglov å strandskyddsdispens, samma arbetsgivare i drygt 30 år. Inte ens varit till en vårdcentral på över 30 år, i mitt medicinskåp hittas endast plåster. 

Men jag kammade nästan noll på över 6 år, borträknat dem som bara såg mig som ett äventyr i andra landsänden. Är idag utled på att bära ansvar för rötägg och kvinnors dåliga val och deras rädsla att gå på pumpen igen, nöjer mig med en kvinna som åtminstone gillar mig, även om jag inte finner attraktion. Det var vad som stod tillbuds. Som man sa förr, gillar hon dig och ni inte är släkt, gift er. Hon var åtminstone inte ett svin som dömer män kollektivt utifrån sin rädsla.

• UngGubbeinorr
    Anonym (Invant) skrev 2025-12-28 19:32:26 följande:
    Vem har utmålat "alla" män som potentiella förövare? Tyvärr så är väldigt många män sexistiska och perverterade idag, vilket många kvinnor på datingapparna fått erfare och uppleva, och det gör att många kvinnor tappar hoppet om att hitta en seriös man som inte bara tänker med kuken. Även incel-rörelsen gör sitt till för att få kvinnor att tappa hoppet av män, då de anser att kvinnor är "skyldiga" dem förhållanden och sex utan minsta motprestation. 

Det första män måste lära sig, för att ha en bra och stabil grund att stå på, är att lära sig trivas med ensamheten, precis som kvinnor klarar att göra. Utveckla sina intressen och hobbies, satsa på att komma med i olika sociala sammanhang där de får träffa och prata med andra människor, så att de inte bara fastnar framför en skärm och låter besvikelser, ledsenhet, frustration och ilska över ensamheten växa år efter år. Män måste, liksom kvinnor, kunna skapa mening med sitt liv som inte BARA går ut på kvinnor och sex. Det är just detta som är så förbaskat svårt att få män, som är VUXNA, och borde klara att ta ansvar för sina egna liv, att förstå.

Jag förstår mycket väl att både män och kvinnor kan känna en ökad besvikelse, sorg och frustration ju mer åren går och man inte hittar någon att dela livet med, eller ens någon att ha sex med. Men lösningen ligger inte i att fastna på olika forum på nätet och bara beklaga sig, utan att gå ut i verkligheten och träffa folk, och faktiskt sen kunna komma hem till ensamheten och säga "Fan, mitt liv är rätt bra ändå, vad har jag att klaga över egentligen"?
    Du kan se anonym (vågar inte). Finns extremt många av dem idag. De vågar inte, på jobbet för att de inte riskerar sin anställning, annars för att bli uthängda på all ocosial media. Folk dejtar inte nära deras egna sociala krets, det är universellt sedan stenåldern. Men vad som är nära ens sociala krets har utökats nåt enormt sedan tillbedjandet avv några få bolag.. Gratis, javisst. Men det är bolag som säljer en produkt, surprise, produkten är Du.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Grape) skrev 2025-05-02 08:48:26 följande:

Det här hänger ihop med att alla, främst kvinnor, fått höra sen barnsben att man ska akta sig för "gubbar" (män/pojkar) eftersom de bara är ute efter en sak och man kan råka illa ut som flicka/tjej/kvinna. Så grattis: dina känslor är en direkt effekt av den toxiska mannsrollen som våra hjärnor blir fullmatade med från tidig ålder. 

Men också: sök psykolog-hjälp. Du mår uppenbarligen inte bra. 

det du skriver hänger ihop med toxisk feminism som antagligen beror på toxisk feminitet

Exempel på toxisk feminitet:
    Är rasist mot män och samtidigt som man framställer sej själv som oskyldigt offer

det är ju inte rasisternas fel att icke vita är apor
  • ClumsySmurf
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-05-01 23:42:48 följande:

Jag känner igen lite det som du snackar om. 
    Det är socialt accepterat exempelvis som kvinna att få påstå att kvinnor borde få säga att de är kåta, att de vill ha sex etc 

Medan om det handlar om män som  så ska det handla om att sex är inte till för alla, sex är ett privilegium etc.
    Man går säga att kvinnor ska få ha samma sexliv som män men när man säger att män borde få ha samma sexliv som kvinnorna då plötsligt är det inte längre okej. 

Det kan ju kännas som ett orättvist problem att kvinnor får exempelvis vara kåta när män exempelvis inte har mänsklig rättighet att knulla andra och det har inte kvinnor heller, men är ju ditt problem.

fler saker som exempelvis gör livet orättvist för män
    kvinnor har bröst som de kan klämma på utan att behöva fråga lov men om en man skulle göra samma sak... då får han exempelvis en smäll, då plötsligt är det inte längre okej, för då ska det handla om att bröst inte är till för alla och att män som inte kan bli ofrivilligt gravida inte borde få ha samma sexliv som kvinnorna som inte får ta på kukar hur som helst, men det är ju olagligt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Omg) skrev 2025-05-02 11:13:01 följande:
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-02 10:55:17 följande:
    Ofta hänger ihop med den manliga sexualiteten?
    Hur många procent av männen gör sånt där? Över 50 gissar jag med tanke på hur du uttrycker dig.

Skulle du uttrycka dig likadant angående gängkriminalitet eller terrordåd? Till exempel gängkriminalitet hänger ofta ihop med att bo i förorten? Eller terrorism hänger ofta ihop med vissa trosinriktningar?
    Det är ett väldigt stort mörkertal tror jag. Men bara av vad vi vet så är det ju väldigt många. I Sverige har 1 av tio män köpt sex. Ganska många enligt mig. Betydligt fler som gått på strippklubb och köpt en lap dance. I Tyskland har 1 av 3 män köpt sex vilket är förödande fakta. Ren överfallsvåldtäckt är det inte lika många som begått, men våldtäkt i hemmet eller på en fest där tjejen varit megaberusad är det betydligt fler. Så jo det är många många män.

Anonym (Omg) skrev 2025-05-02 11:49:29 följande:
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-02 11:25:17 följande:
    Att 10% av männen köpt sex är bara bullshit. Jag vet eftersom jag själv var med och svarade på enkäten. Vilken för övrigt har en massa år på nacken. Förenklat så kunde du hamna i kategorin köpt sex om du försörjt din sambo, fru eller flickvän. 
    Det behövs med andra ord bättre data.

Jag tror det är några få män som står för alla sexköp i landet.
    Ja men vad dum jag är. Det är ju klart att jag ska ta ditt ord framför en myndighets ord. Tack för att du sprider fakta till det svenska folket. 
    Anonym (Omg) skrev 2025-05-02 12:14:14 följande:
    Anonym (man) skrev 2025-05-02 12:02:08 följande:
    Antar att du menar enkäten SHRH 2017 från Folkhälsomyndigheten? https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/8317e24c70c24483a166f78dd9a11490/srhr2017-enkat.pdf

Frågan (nr 44) lyder: "Har du någon gång betalat eller gett annan ersättning för sex?" Så du har alltså fel i att man hamnar i den kategorin om man är den enda i relationen som har en inkomst.

Man kan diskutera exakt vad folk som svarat på den frågan har tänkt, men är man normalbegåvad så inser man ju att det inte betyder "jag försörjer min arbetslösa fru, alltså betalar jag för sex".
    Tror du är den enda som väljer att feltolka den frågan. Finns kanske några få lågbegåvade som också feltolkar den, men sen finns också de som inte vågar svara sanningsenligt på frågan så det blir nog +-0 i slutändan.

Varför du försöker motvisa forskning om köp av övergrepp har jag svårt att greppa. Men du kanske stödjer sexköp?
    🤔

Tack för att du sprider fakta till det svenska folket👍
    Här redovisas hur stor del av Sveriges befolkning som någon gång har haft sex mot ersättning. Resultaten bör tolkas med försiktighet eftersom få personer svarade på frågorna. Det kan bland annat bero på ämnets karaktär och på att det är olagligt att köpa sex. 

Sammanfattning
    SRHR2017 visar att det nästan bara är män som har betalat eller gett annan ersättning för sex: knappt en av tio, jämfört med mindre än en av tvåhundra bland kvinnor.  Att någon gång ha gett ersättning för sex är vanligare med stigande ålder bland män. Det är också fler män som gett ersättning för sex utomlands än i Sverige. 

Det är ovanligt att ha tagit emot ersättning för sex: 1,5 procent av kvinnorna och 1 procent av männen har någon gång gjort det.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/44020c33e88749c988d1464e017c4cdf/sex-mot-ersattning.pdf
  • ClumsySmurf
    Anonym (ålder) skrev 2025-05-02 13:39:32 följande:

Hur gammal är du TS? Om du är under 25 vill jag tipsa om denna chatt: 
    killar.se/

Läs gärna här, väldigt bra förening för män som driver positivt påverkansarbete:
    mfj.se/

De har en sida med länkar där du kan se om det finns någon stödlinje eller så som passar dig:
    mfj.se/bli-medlem1/engagera-dig/har-kan-du-soka-stod

Som mamma till ung vuxen man har jag sett hur hela skolgången påverkat honom och andra killar att bli osäkra i sin sexualitet och gett dem en inneboende oro att göra fel och en tro att sex enbart ska vara på tjejens villkor. All undervisning om detta handlar om att stärka kvinnor och hbtq-personer men det man glömmer är att de som lämnas utanför - vanliga killar - liksom blir mindre värda när det gäller frågor om sexualitet.

Det handlar enbart om att män kan utsätta andra och att de måste försäkra sig om samtycke etc. Det handlar om att kvinnor varit utnyttjade och orättvist behandlade och många lärare fortsätter att föra fram den tesen att det är så än idag. Inte så roligt för en ung kille att höra att man är en blivande förtryckare som inte är värd sin eventuella framgång senare i livet. Alla killar är verkligen inte sådana. Det handlar aldrig om den starka, positiva, manliga kraften som faktiskt har potential att åstadkomma massor av positiva saker. 

Det är min erfarenhet som mamma till son som gått i hbtq-certifierad skola. Vill inte rekommendera någon en sådan skola faktiskt. Det var så sexfixerat på högstadiet. Redan i åk 8 trodde han att en man bör försöka få prostataorgasm hellre än på annat sätt och han tyckte inte verkade roligt att hålla på med rumpan och var ledsen över det och kände sig onormal. Det var en sådan galen sexundervisning alltså. 

"Inte så roligt för en ung kille att höra att man är en blivande förtryckare som inte är värd sin eventuella framgång senare i livet."

det är nog inte det, så finns det inte någon stödgrupp som inte är genuscertifierad, en sån där som inte fokuserar så mycket på det pseudovetenskapliga one size fits all toxisk maskulinitet?

"Det handlar enbart om att män kan utsätta andra och att de måste försäkra sig om samtycke etc."

Kolla klippet och läs det jag citerat

2:30

Om mäns pro- och
    antifeministiska engagemang
    Pedagogiska institutionen
    Umeå centrum för genusstudier, Genusforskarskolan
    Umeå 2021

Viljan att förbättra mäns liv

När profeministiska män talar om att förbättra mäns liv vill de samtidigt klargöra att de inte tycker synd om män som grupp. När de jämför kvinnors villkor med mäns tvekar de inte över att män har många fördelar. Det finns en rädsla bland männen att fokus på områden där män har nackdelar döljer de större problem de menar att kvinnor har. Profeminister menar också att fokus på mäns problem kamouflerar att män i stor utsträckning är de som skapar problem i kvinnors liv. Söderlund (2015) 

[...]
    Jag förlorar kanske makt genom att vara feminist ? jag kan tänka mig ändå att när det är en patriarkal värld som sätter agendan, att då bryta mot den, det kostar? jag förlorar säkerligen en massa kompisar. Hade jag inte alls tänkt i  feministiska banor hade jag kanske haft jättemånga vänner och spelat hockey och varit jävligt nöjd med livet och kollat porrfilmer och så. ? Om jag ändrar mitt beteende och blir en mansgris som alla andra så kanske jag skulle bli mer nöjd med mitt liv. (Intervju) 

Mannens utsaga är aningen raljerande, men inrymmer ett underliggande synsätt om att livet på vissa sätt blir besvärligare för profeministiska män. Det antas till exempel vara svårare att njuta av hockey och porrfilm, vilka anses vara problematiska företeelser. Den typiske mannen antas vara omedveten om att det föreligger en patriarkal genusordning som gynnar honom. Hans okunskap anses utgöra en slags välsignelse, som den profeministiske mannen går miste om. 

[...]
    Profeministiska män uppfattar ofta att den feministiska kritiken av en destruktiv manlighet knyter an till erfarenheter de gjort tidigare. Männen vittnar om hur de vantrivts i manliga sammanhang och inte kunnat leva upp till de förväntningar som där finns på män. Det profeminister upplever som feminismens manskritik kopplas samman med plågsamheten i att försöka leva upp till kraven som ställs på den som vill framstå som manlig. Mannen jag intervjuade menar att det var lättare att ta till sig den feministiska kritiken i och med att han inte trivdes med att försöka vara en konventionell man: 
    [...]

Han identifierar sig själv med det kollektiva manliga kvinnoförtrycket, och upplever att det tagit plats i hans kropp, tankar och beteenden. Trots att han inte vill våldföra sig på den ensamma kvinnan som korsar gatan märker han att hon reagerar som om så vore fallet. Han menar att enda sättet för män att vara en del av en feministisk lösning är genom att sluta vara män. Enligt Pettersson måste män inse att det är dags att överge sina manliga förtryckarkroppar

Jag minns bloggarna av kvinnor som envist hävdade att män inte kan vara feminister. Som hävdade att det enda sättet för en man att vara feminist är att sluta vara man, att överge sin mansroll och vägra identifiera sig som man. Jag inser att de har rätt. Jag inser att varje kvinna som har exkluderat, ignorerat eller fruktat mig på grund av mitt kön har haft rätt. Jag minns bloggen som skrev att världen förändras med ditt exempel, inte dina åsikter. Trots att jag i ord förkastar patriarkatet förblir jag en del av problemet så länge min kropp är förtryckarens kropp. Jag måste förändras. Det bästa sättet för mig att hjälpa de förtryckta är att bli någon annan än den jag är. Jag är övertygad om att detta  är (den vita, heterosexuella) mannens viktigaste feministiska uppvaknande. (Pettersson 2014)

[....]
    Ur den profeministiska viljan att radikalt förändra sin maskulinitet väcks frågan om hur denna förändring ska gå till. Många profeminister vet inte hur de ska omvandla de feministiska diskussionerna och förvärvade genusteorierna till ett mindre sexistiskt beteende. Profeministiska män beskriver ofta hur de utvecklat verbal skicklighet genom alla diskussioner och samtal om feministiska frågor som de deltagit i. De upplever sig behärska förmågan att med hjälp av ord och teorier begrunda samhället och sig själva ur ett feministiskt perspektiv, men osäkerheten blir större när det gäller praktiska frågor: 

Reflektera ? det kan jag ju göra tills jag somnar nästan, kring de här frågorna, men sen vet jag inte riktigt alltid om jag i min praktik bidrar till mer jämställdhet eller mer ojämställdhet. Det tycker jag varierar så mycket. Det är det som är lite synd. För jag tycker att i någon slags feministisk diskurs och diskussion är det som premieras om man kan svara bra, säga rätt eller kunna förhålla sig till alla olika saker som sägs. Det är det som träningen handlar om.
    Den handlar ju mindre om ?okej, hur ska vi leva då liksom?? Den frågan dyker ju mer sällan upp tycker jag. Det tycker jag är något sorgligt för man skulle ju önska att praktikerna förändrades snabbare och mer. För det kanske mer är problemet än talet, men de hänger ju så klart ihop också. (Intervju) 

Tal och handling hänger visserligen ihop då även den som talar eller skriver gör något, men det finns en frustration hos profeminister över att det många gånger är svårt att ta sig bortom orden. De efterfrågar enklare sätt att gå från att säga att en vill sluta vara del av kvinnoförtrycket till att faktiskt inte längre vara det.

Profeminister beskriver hur det kan vara svårt att inse att kvinnoförtrycket har något med en själv att göra. De redogör för en process där de börjat säga att de är feminister och att de tycker att jämställdhet är bra, men att orden inte haft effekt på hur de agerade. ?Det blir ingen jämställdhet bara för att man slår sig för bröstet och säger ?jag är feminist?? säger en av männen jag intervjuat och menar att den värdefulla förändringen ligger i att ändra sina beteenden.

umu.diva-portal.org/smash/record.jsf&pid=diva2%3A1538406&dswid=9219
    Sojamännen är framtiden

Sojapojken är den patriarkala mansrollens antites. Han är inte aggressiv, han är ofta feminist, han är dessutom ointresserad av traditionellt manligt kodade fritidssysslor.
    [...]

Patriarkatets giftiga machomaskulinitet har inte gett oss så mycket mer än skjutningar, pojkar som underpresterar i skolan, en könsuppdelad arbetsmarknad, män som diskriminerar kvinnor och slår. Den har också gett oss ledare som Donald Trump och rörelser som Incel, det vill säga kvinnohatande män som lever i vad de själva kallar för ofrivilligt celibat.

[...]

Klart är att den giftiga maskulinitet som per automatik bland annat innebär ett förtryck av kvinnor och en glorifiering av aggressivitet inte har någon framtid. Vi har över huvud taget inte råd med en mansroll som fyller fängelser, skapar fysiskt och psykiskt lidande och dessutom håller nere kvinnors förvärvsgrad och löneutveckling.

www.aftonbladet.se/ledare/a/Vbmk5W/sojamannen-ar-framtiden
Svar på tråden Den fula manliga sexualiteten, eller