• Anonym (Funderar)

All nymodig påtvingad inkudering

Jag har reagerat på att så himla mycket reklam numera är så mångkulturell. En vit kvinna med en svart man, ett samkönat par eller något annat som inte är det "vanliga".

Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt".

För mig har det tvärtomeffekt, det stör mig så det nästan kliar och jag skulle aldrig köpa något eller ingå något avtal med dessa som riktigt vill nöta in dessa budskap.

Är det fler som stör sig på detta eller borde jag försöka att bara ignorera det? Blir nog svår iofs.

• Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering
  • Anonym (Flashback?)

Vi lever i inkluderandets och toleransens tidevarv och det har kommit för att stanna, gudskelov, även om vissa vill vrida klocka tillbaka några sekel. Tro mig, om 10 år kommer vita heterosexuella människor att vara i minoritet i Sverige ;)

• Anonym (H)
    Anonym (Flashback?) skrev 2025-05-12 00:06:36 följande:

Vi lever i inkluderandets och toleransens tidevarv och det har kommit för att stanna, gudskelov, även om vissa vill vrida klocka tillbaka några sekel. Tro mig, om 10 år kommer vita heterosexuella människor att vara i minoritet i Sverige ;)

Det tror jag inte.
  • klyban
    Anonym (H) skrev 2025-05-11 23:40:31 följande:
    Ja, varför gör man det.

Ingen är väl expert i reklamen?
    Och bara spelar en, är bara än mer perplexad nu.

Anonym (Woke tills du dör.) skrev 2025-05-11 23:37:57 följande:
    Är man icke-betalande användare på Facebook så matas man med reklam. Betalar någon hundralapp man kan man också slippa den om jag förstått saken rätt.

Är inte på facebook och sånt skräp.

Men experter?

Anonym (qwerty) skrev 2025-05-11 23:45:56 följande:
    Jag är alltid saklig. Jag finner det osmakligt när Åhéns väljer att sätta en svart pojke i lucia-dräkt, eftersom Lucia var en kvinnas om brändes på bål. Jag tycker det är lika konstigt när Åhléns gör reklam för Pippi på arabiska när de inte har den boken i sitt sortiment.
    Jag tycker det är märkligt hyckleri när Ikea photoshoppar bort alla kvinnor ur sin katalog i Saudi Arabien och byter namn på julmust till "vinterdricka" trots att muslimer inte får dricka must.
    När bilföretags instagram ändrar sin logga till regnsbågsfärger under Pride, men bara i Europa där homosexuella redan har rättigheter, men de gör inte samma sak i arabländer eller Afrikanska kontinenten, länder där människor hotas och dödas för sin sexualitet.
    Det handlar ju bara om det som på engelska kallas "pandering", dvs att man anstränger sig för att locka in en viss typ av folk, i detta fallet för att man vill tjäna pengar på dem, men endast ur PR syfte och med egenintresse. Vilket är det som många börjar se igenom och därmed får en dålig smak i munnen utav.

Du säger dig är saklig, och sen kommer det ingen.

För varför kan de inte få skoja till det för?
    Du förstår vilken nivå av nonsens reklam är väl?
    Och hur betydelselös den är för ens liv, och det värsta med reklam är att vi ser den.
    Och vem som är i den är än mer ointressant.

Aldrig fattat folk blir så upprörda över inget, reklam däremot är något man kan bli upprörd över och verkligen kan slippa.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (qwerty)
    klyban skrev 2025-05-12 12:09:27 följande:

Du säger dig är saklig, och sen kommer det ingen.

För varför kan de inte få skoja till det för?
    Du förstår vilken nivå av nonsens reklam är väl?
    Och hur betydelselös den är för ens liv, och det värsta med reklam är att vi ser den.
    Och vem som är i den är än mer ointressant.

Aldrig fattat folk blir så upprörda över inget, reklam däremot är något man kan bli upprörd över och verkligen kan slippa.

Ok, så du begär att en person ska ge sakliga skäl att anföra men i ditt fall så är det ok med "bara strunta i det" 

Jag anser att kvinnors rättigheter ska skyddas och det görs bäst genom att inte nedvärdera vad kvinnor utstått genom århundranden. Ej heller att blunda för de stora problem som kvinnor i dagens samhälle har problem med. Eller sälja ut dem för några få kronor.
    Jag anser att HBTQ+ rättigheter är viktiga, men de är betydelselösa för ditt liv och därmed ska du säga till mig vilken respons jag ska ha till detta. "Äh, vad gör det om folk dödas eller våldtas eller kastas i fängelse för att de inte är hetero, det angår ju inte MIG och min lilla värld" 
    Varför lägger du då tid på ett forum för diskussion, om inte avsikten är att diskutera? 
  • Anonym (Kanske)

Kanske har det blivit väl mycket när ALLA verkar följa samma recept. Man behöver inte överdriva tycker jag.

Det fungerar lika bra att ta upp inkludering i texten typ - Vårt företag ser inkludering som en viktig del i vårt arbete. 

Kanske är det så att inkluderingen bara är en trend vissa företag följer och att skrapar man lite på ytan är det samma gamla vita medelålders värderingar som styr.

• klyban
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-12 15:03:39 följande:
    Ok, så du begär att en person ska ge sakliga skäl att anföra men i ditt fall så är det ok med "bara strunta i det" 

Jag anser att kvinnors rättigheter ska skyddas och det görs bäst genom att inte nedvärdera vad kvinnor utstått genom århundranden. Ej heller att blunda för de stora problem som kvinnor i dagens samhälle har problem med. Eller sälja ut dem för några få kronor.
    Jag anser att HBTQ+ rättigheter är viktiga, men de är betydelselösa för ditt liv och därmed ska du säga till mig vilken respons jag ska ha till detta. "Äh, vad gör det om folk dödas eller våldtas eller kastas i fängelse för att de inte är hetero, det angår ju inte MIG och min lilla värld" 
    Varför lägger du då tid på ett forum för diskussion, om inte avsikten är att diskutera? 

DU snuddar inte ens med saklighet och fakta varför inte det skulle kunna vara en svart lucia.
    För min erfarenhet genom åren är att de har varit mycket mer än blonda kvinnor.

Om du faktiskt läser vad du skriver, så är det en enda lång beklagan och ingen saklighet att det inte kan vara andra raser och kön som lucia.

Och sen stycke två kommer en enda lång rad av ord, som inte ett enda av dom berättar varför inte reklamen kan göra precis vad de vill.
    Och det du berättar att det inte får vara en svart eller annat och mer.
    Det berättar att du anser dig stå över dessa företag och göra sina egna val och oavsett vad dessa är baserade på.

För det är väl inte fascism du nu promotar?
    För det skulle ju förklara nästan allt.

Eller kanske du ska försöka igen varför inte en svart eller annat kan vara i en reklam för.
    Och vi har försökt en gång och det blev inte alls bra för dig, en anledning är att du då anser dig stå över företagen.(Och det är ingen direkt saklighet det inte.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Aniiee

När det gäller facebook (och dyl) så är det ju algoritmerna som styr. Dvs, det du tittar på, söker på, klickar på, till stor del, om än enj 100%.

Jag är nästan adrig inne på min Facebook nuförtiden och jag har en adblocker, så min algoritm är nog rätt generisk, men låt mig stänga av adblockern ett ögonblick....

Reklaminlägg 1:
    Clair obscure Expedition 33, med Maelle (vit tonårstjej)

Reklaminlägg 2:
    Head&Shoulders, vit medelålders man

Reklaminlägg 3:
    Grandiosa, pizza, vita händer syns i bild

Reklaminlägg 4:
    Arla, texmex-grejer, inga människor

Reklaminlägg 5:
    IT Cosmetics, vit tjej

Reklaminlägg 6:
    Intimissimi, två vita tjejer

Reklaminlägg 7:
    Hatting, bröd, det kanske ska föreställa en vit man som är tecknad i reklamen?

Reklaminlägg 8:
    GB Glace. Är glassgubben vit? Mest gigantisk bild på Sandwich så nu vill jag ha en sandwich.

Reklaminlägg 9:
    Calzedonia, badkläder. vit kvinna

Reklaminlägg 10:
    Brämhults, juice. Lite svårt att avgöra, men jag tror att modellen är en vit kvinna med viss solbränna plus ljussättning.

Men det är ju bara 10 reklaminlägg från mitt facebookflöde.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (qwerty)
    klyban skrev 2025-05-12 15:17:49 följande:

DU snuddar inte ens med saklighet och fakta varför inte det skulle kunna vara en svart lucia.
    För min erfarenhet genom åren är att de har varit mycket mer än blonda kvinnor.

Om du faktiskt läser vad du skriver, så är det en enda lång beklagan och ingen saklighet att det inte kan vara andra raser och kön som lucia.

Och sen stycke två kommer en enda lång rad av ord, som inte ett enda av dom berättar varför inte reklamen kan göra precis vad de vill.
    Och det du berättar att det inte får vara en svart eller annat och mer.
    Det berättar att du anser dig stå över dessa företag och göra sina egna val och oavsett vad dessa är baserade på.

För det är väl inte fascism du nu promotar?
    För det skulle ju förklara nästan allt.

Eller kanske du ska försöka igen varför inte en svart eller annat kan vara i en reklam för.
    Och vi har försökt en gång och det blev inte alls bra för dig, en anledning är att du då anser dig stå över företagen.(Och det är ingen direkt saklighet det inte.)

Jag har sakligt och tydligt påpekat olämpligheten i att ha en person av manligt kön representera ett kristet kvinnligt helgon med syftet att sälja nattlinnen. Precis som det skulle vara lika osmakligt att låta en kvinna klä ut sig till Mohammed för att sälja fler serietidningar
    Jag har i övrigt varit tydlig med varför jag ser hyckleriet från vissa företag som problematiska och rent av diskriminerande för vissa minoritetsgrupper. Du kallar det "fascism". Då tycker jag du ska slå upp vad ordet betyder.

Du börjar låta som ett troll. Det kan väl aldrig vara så att du sitter i en källare och får betalt av något sketet extremistparti att sprida dynga på nätet. För det skulle ju förklara nästan allt.
  • Anonym (Woke tills du dör.)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-05-12 15:13:40 följande:

Kanske har det blivit väl mycket när ALLA verkar följa samma recept. Man behöver inte överdriva tycker jag.

Det fungerar lika bra att ta upp inkludering i texten typ - Vårt företag ser inkludering som en viktig del i vårt arbete. 

Kanske är det så att inkluderingen bara är en trend vissa företag följer och att skrapar man lite på ytan är det samma gamla vita medelålders värderingar som styr.

Nu ska det vara såhär och om några år kommer det se annorlunda ut.

Allt ska vara inkluderande och hållbart nu, om några år heter det något annat.

Inte förvånad om vi ser gravida svarta män i H&M-reklamen 2035. Helt allvarligt.
  • klyban
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-13 09:55:28 följande:
    Jag har sakligt och tydligt påpekat olämpligheten i att ha en person av manligt kön representera ett kristet kvinnligt helgon med syftet att sälja nattlinnen. Precis som det skulle vara lika osmakligt att låta en kvinna klä ut sig till Mohammed för att sälja fler serietidningar
    Jag har i övrigt varit tydlig med varför jag ser hyckleriet från vissa företag som problematiska och rent av diskriminerande för vissa minoritetsgrupper. Du kallar det "fascism". Då tycker jag du ska slå upp vad ordet betyder.

Du börjar låta som ett troll. Det kan väl aldrig vara så att du sitter i en källare och får betalt av något sketet extremistparti att sprida dynga på nätet. För det skulle ju förklara nästan allt.

Säg det till alla luciatåg som haft en pojke, och vem faan kallar en pojke för manligt kön?

Dock är det betydelselöst vilken för han har, och du har än inte kommit med sakligheten och faktan som berättar att det inte går att skoja till det med en som är svart?
    Och det är just därför du aldrig kommer bli saklig om detta, och pga du tror din förutfattade mening är ett argument.

Personligen bryr jag mig inte ett skit om reklam, så jag byter kanal oavsett vilken reklam det är om jag kan.
    Och Åhlens går jag varken mer eller mindre till.

Hur är man extrem om man inte ens bryr sig om färgen och säger den är betydelselös?
    För det var det mest komiska jag läst i år helt klart.

För allt det låter som är en riktigt dålig projicering av dig.

• Anonym (qwerty)
    klyban skrev 2025-05-13 16:07:37 följande:

Säg det till alla luciatåg som haft en pojke, och vem faan kallar en pojke för manligt kön?

Dock är det betydelselöst vilken för han har, och du har än inte kommit med sakligheten och faktan som berättar att det inte går att skoja till det med en som är svart?
    Och det är just därför du aldrig kommer bli saklig om detta, och pga du tror din förutfattade mening är ett argument.

Personligen bryr jag mig inte ett skit om reklam, så jag byter kanal oavsett vilken reklam det är om jag kan.
    Och Åhlens går jag varken mer eller mindre till.

Hur är man extrem om man inte ens bryr sig om färgen och säger den är betydelselös?
    För det var det mest komiska jag läst i år helt klart.

För allt det låter som är en riktigt dålig projicering av dig.

Kön och hudfärg är två olika saker. Du är välkommen att slå upp det.
    Efter detta kan du läsa resterande inlägg av mig. 
    Jag är saklig och tydlig, alla verkar förstå förutom du. Du kommer med förolämpning, personangrepp och projicering. Tack för dansen men jag stannar här, det finns bättre saker att göra än att försöka diskutera med människor med uppenbara förståndshandikapp.
  • klyban
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-18 23:28:12 följande:
    Kön och hudfärg är två olika saker. Du är välkommen att slå upp det.
    Efter detta kan du läsa resterande inlägg av mig. 
    Jag är saklig och tydlig, alla verkar förstå förutom du. Du kommer med förolämpning, personangrepp och projicering. Tack för dansen men jag stannar här, det finns bättre saker att göra än att försöka diskutera med människor med uppenbara förståndshandikapp.

Så försöker du inbilla dig halmgubbar är ett argument för nått, för vad och som ändrar nått?
    Men såklart fantiserar du ihop saker så kanske du inbillar dig jag sade detta, men det var bara du som du ser.

Nej, du har ingen saklighet att man inte kan använda precis vad man vill i reklam.
    Dock en lång rad av förutfattade meningar?

Ett råd till ditt snöflingferi, byt kanal när reklam kommer :whoco5:

• Anonym (qwerty)
    klyban skrev 2025-05-19 11:49:22 följande:

Så försöker du inbilla dig halmgubbar är ett argument för nått, för vad och som ändrar nått?
    Men såklart fantiserar du ihop saker så kanske du inbillar dig jag sade detta, men det var bara du som du ser.

Nej, du har ingen saklighet att man inte kan använda precis vad man vill i reklam.
    Dock en lång rad av förutfattade meningar?

Ett råd till ditt snöflingferi, byt kanal när reklam kommer :whoco5:

Jag tittar inte på TV. Du blandar ihop mig med TS.
    Ännu en gång: Du kör med halmgubbar och begrepp du inte ens förstår. 

Lycka till i dina sociala relationer i livet. Jag har bättre saker att göra.
  • klyban
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-19 12:16:45 följande:
    Jag tittar inte på TV. Du blandar ihop mig med TS.
    Ännu en gång: Du kör med halmgubbar och begrepp du inte ens förstår. 

Lycka till i dina sociala relationer i livet. Jag har bättre saker att göra.

Spelar ingen roll vart du ser reklamen :whoco5:

Vilka halmgubbar?
    Undrar för du glömde av att berätta vad det skulle vara Solig

Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering