Anonym (Grabb) skrev 2025-05-14 15:12:53 följande:
Hur såg själva skilsmässan ut? och tiden innan? Och hur gick diskussionen mellan dig och ditt ex gällande er dotter då (för nästan 3 år sedan)..? Var ni överens om boendefrågan, umgänge etc..? eller "blev det bara så"?
Hur snabbt gick du in i en ny relation, och samborelation? Var det kanske även en anledning till skilsmässan..?
Rent juridiskt så har ju du "vattnats" ner till en umgängesförälder och mamman är boendeförälder. Jag har själv varit i den sitsen och det kan vara tufft, för man saknar sina barn (nu var mina förvisso avsevärt äldre än dina). Nu skildes dock vi utan skrik och bråk och en massa tjafs då och därefter.
Men jag tycker att du bör lägga mer fokus på din dotter (!) och mindre fokus på ditt ex (!). Hon må vara bipolär i din ögon (kanske har hon en diagnos!?) men det är skitsamma... Lägg ingen energi på att ständigt gå i polemik med ditt ex (!).
Lägg energin på din dotter och er relation istället! Ta chansen, och, helt ärligt ta varje chans som erbjuds (!).
Hon är 13 bast, och all respekt (för er som kallar henne "liten"). Hon är tonåring och du och din dotter borde kunna ha er "egna" relation, och även era egna kontaktytor (telefon, sms, snap) där ni kan prata (direkt) med varandra utan att mamman hela tiden skall lägga sig i och (dina ord!) diktera regler, tider, vad som skall gälla i ditt hem etc.
Kom överens med din dotter istället. Vad passar henne? vad funkar för henne? vad funkar för dig? Kompromissa för din dotters skull, inte för ditt ex (!)... det tror jag är tanken du måste bära med dig, hela tiden.
Ni har varit skilda i nästan 3 år... släpp taget om ditt ex nu, känslomässigt, en gång för alla. Hon är mor till din dotter, varken mer eller mindre. Ditt fokus ska vara ditt barn, och er relation.
Separationen gick bra. Första tiden direkt efter funkade boendet bra varannan vecka. Men bara nån månad, sen blev det mer och mer sällan tyvärr, dottern ville inte.
Min nuvarande relation inleddes i samband med separationen, absolut. Och detta har jag i efterhand tänkt mycket på, var självklart inte optimalt. Dottern har hela tiden sagt att hon tyvker om min sambo väldigt mycket, oberoende av vad jag sagt osv.
Exet har diagnosen bipolär. Och lite annat därtill. Tyvärr har vi väldigt olika syn på uppfostran gällande dottern. Och återigen; exet har försökt lägga sig i hur jag ska bete mig och uppfostra våran dotter.
Där säger du nåt också, ang kontakt. Exet har också sagt att det är bättre jag har kontakt med dottern via henne, så hon vet vad som pågår. Inte alls ok heller enligt mig. Jag vill ha kontakt med dottern, thats it!
Gällande känslor för exet, dom är garanterat borta :) Dock har vi en fantastisk dotter tillsammans. Men tyvärr väldigt olika åsikter hur vi ska lösa saker och ting.