• Anonym (Sambo)

Helt olika syn på hushållet

Efter 5 månader tillsammans flyttade vi ihop, min pojkvän flyttade in till mig. Bara 2 veckor senare hittade vi ett drömhus som vi köpte och ska flytta till om 2 månader. Jag visste redan lite innan att han var stökig medans jag gillar ordning, men att det var såhär kunde jag inte tro?trots han bott här 2 månader är det inte uppplockat än. Men största problemet är att vi har så olika syner på hushållet men att han inte låter mig göra det jag vill. Tex vill jag ta disken efter en måltid, medans han tycker man kan ta det dagen efter. Om jag då börjar diska blir han sur. han tycker att på helgen ska man inte göra något alls , bara vila. Medans jag ser tillfälle att städa då då man på vardagen jobbar. Även där blir han små sur. 

är detga helt kört eller finns det hopp om att vi kan hålla ihop? Jag älskar honom men blir lite besviken

• Svar på tråden Helt olika syn på hushållet
  • Anonym (Disk)
    Tow2Mater skrev 2025-06-01 13:55:25 följande:
    Varför köper man saker som inte tål diskmaskin? Byt ut dessa saker för att minska framtida jobb.
    Tycker om dem och är rädd om dem. T ex fina knivar - kan bli slöa fortare om man diskar i maskin. 
  • Anonym (C)
    Tow2Mater skrev 2025-06-01 00:53:21 följande:
    Nej men man tycker det borde ingå som standard i de flesta drömhus i ett i-land som sverige idag.
    Många verkar använda uttrycken Drömjobb och Drömhus om vanliga jobb och vanliga hus. Känns lite överdrivet.
  • Anonym (C)

Men ja, diskmaskin finns det plats för i de flesta villor.

• Anonym (Sambo)
    Anonym (Dellen) skrev 2025-06-01 09:26:39 följande:

Ni behöver sätta er ner i lugn och ro och göra ett städschema. Kom överens om vad som ska göras och när. Ni behöver mötas på mitten. Båda ska göra avkall på önskningar. 

Har han någonsin bott i hus och haft trädgård? Det här med att bara vila på helgen kan han ju fetglömma om ni inte vill ha sly och kirs på hela tomten. 

Du måste omedelbart ta tillbaka ditt erbjudande om att sköta städningen. Det är en säker road to hell. 

Och se till att skydda din ekonomi! Du har köpt hus med en karl du uppenbarligen inte känner. Det kan gå bra. Men det är en STOR risk. Män som vill gå fort fram i förhållanden har en stor varningsflagga. Att göra så är tyvärr vanligt bland manipulativa pch kontrollerande män. Skaffa inte barn med honom om han inte sköter sig fläckfritt först i flera år. Det här att han blir sur på dig för småsaker är ännu en varningsflagga. Läs i länken nedan och kom ihåg att vara uppmärksam. Var rädd om dig och lyssna om folk omkring dig visar tveksamhet inför er relation. Prata med vänner/familj om problem din relation (även om han inte vill att du gör det). 

www.varningstecken.n.nu 

Nej han har aldrig bott i hus tidigare. Jag oroar mig med hur det ska bli med hus när han tycker man inte ska göra något allt på helgen mer än vila. Hans mamma har t.o.m. påtalat för mig hur han haft det hemma hos sig så det är inte bara jag som reagerat. 

sen angående disk, vi har diskmaskin! Men bara för man har diskmaskin så plockar ju den inte in i ut sig självt, samt att stekpannor diskar vi för hand o stora grytor. Tex sätter han disken i diskhon ist för i diskmaskinen. Så alla ni som påpekar att vi ska skaffa diskmaskin 

• Anonym (Lill)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-06-11 08:46:16 följande:

Nej han har aldrig bott i hus tidigare. Jag oroar mig med hur det ska bli med hus när han tycker man inte ska göra något allt på helgen mer än vila. Hans mamma har t.o.m. påtalat för mig hur han haft det hemma hos sig så det är inte bara jag som reagerat. 

sen angående disk, vi har diskmaskin! Men bara för man har diskmaskin så plockar ju den inte in i ut sig självt, samt att stekpannor diskar vi för hand o stora grytor. Tex sätter han disken i diskhon ist för i diskmaskinen. Så alla ni som påpekar att vi ska skaffa diskmaskin 

Ja det är ju varningsflagg! Vad ni än gör, skaffa inga barn förrän du ser att han klarar att göra det som behövs för att ett hem ska fungera! 

Säg till honom att du tycker att det känns jobbigt att flytta till hus, med det arbete som kräva där, om han har svårt att klara att hålla fint i en vanlig lägenhet. Han behöver raka besked.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-06-11 08:46:16 följande:

Så varför flytta till hus så snabbt?

Du tar en stor ekonomisk risk förutom risken att er relation inte håller. Du känner ju inte honom efter ett halvår. 

Han verkar vara både lat och omogen. Men du verkar också vara omogen. Hur gamla är ni?

• Anonym (Sambo)
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-06-11 08:56:11 följande:

Så varför flytta till hus så snabbt?

Du tar en stor ekonomisk risk förutom risken att er relation inte håller. Du känner ju inte honom efter ett halvår. 

Han verkar vara både lat och omogen. Men du verkar också vara omogen. Hur gamla är ni?

vi är båda 36 år o jag kände väl lite stress att hitta någon?
  • Lönnsirap

Helt olika syn på städ, disk och tvätt och ett nytt husköp kommer ge stora konsekvenser i vardagen. Likaså att få kritik för eget arbete.

Som någon annan påpekade känner du ju inte denna man, utan ni har snabbt hamnat i en situation där varningsflaggor vajar i vinden.

Att skaffa hus ihop är en enorm ekonomisk risk. Likaså att leva med någon som kritiserar småsaker för tidigt i relationen. Hur blir det sen, när ni är mindre kära?

• Dexter dot com
    Anonym (Disk) skrev 2025-06-01 07:46:50 följande:

Mycket fokus på diskning här nu! Jag har diskmaskin men har ganska mycket saker jag ändå diskar för hand. Som inte tål maskindisk. Är jag ensam om det? 

Nej, du är inte ensam! Jag har diskmaskin men det tar ju 4-5 dagar att fylla den och kastruller/stekpannor använder jag ju oftare än så så dom handdiskas+ löksknivar, finare glas och porslin. Ska flytta nu till boende utan diskmaskin och jag tänker inte installera någon.
  • Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sambo) skrev 2025-05-31 08:55:40 följande:
    Jag är inte extrem gällande städning. peoblemet är inte att jag får göra allt, jag har t.o.m. sagt att jag tar på mig städningen. problemet är att jag märker han blir små sur när jag börjar städa tex en helg för enligt honom ska man. Inte göra sånt på helgen, eller att jag tar disken efter maten för enligt honom kan man låta den vara till dagen efter. Jag måste väl få städa när jag vill?

Helt absurt .
    Hur gammal är han? 

Inget pappamaterial, definitivt inte. 

• Anonym (Liten Anna)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-06-11 09:19:15 följande:
    Men man måste inte tappa omdömet och bli desperat bara för det.... vilket du tycks ha gjort big time....
  • EpicF
    Anonym (Sambo) skrev 2025-05-31 08:43:48 följande:
    Helt olika syn på hushållet

Efter 5 månader tillsammans flyttade vi ihop, min pojkvän flyttade in till mig. Bara 2 veckor senare hittade vi ett drömhus som vi köpte och ska flytta till om 2 månader. Jag visste redan lite innan att han var stökig medans jag gillar ordning, men att det var såhär kunde jag inte tro?trots han bott här 2 månader är det inte uppplockat än. Men största problemet är att vi har så olika syner på hushållet men att han inte låter mig göra det jag vill. Tex vill jag ta disken efter en måltid, medans han tycker man kan ta det dagen efter. Om jag då börjar diska blir han sur. han tycker att på helgen ska man inte göra något alls , bara vila. Medans jag ser tillfälle att städa då då man på vardagen jobbar. Även där blir han små sur. 

är detga helt kört eller finns det hopp om att vi kan hålla ihop? Jag älskar honom men blir lite besviken

Ni ska flytta snart ändå så onödigt att packa ut för att sedan packa ner allt igen.  

Ni måste gemensamt komma fram till en kompromiss om ni ska kunna fortsätta bo tillsammans. 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2025-06-01 00:53:21 följande:
    Nej men man tycker det borde ingå som standard i de flesta drömhus i ett i-land som sverige idag.
    Alla kanske inte vill ha diskmaskin. Diskmaskin kanske inte passar in i ett drömhus. 

Alla drömhus är inte nybyggda heller
  • Fjäril kär
    Okej att träffa någon men varför är det så bråttom med hus och hopflytt? 
    Vad tror du att du missar av att vänta ? 

Du vet redan att er relation knakar och troligen inte håller så varför då köpa hus?  Hur tänkte du där?  
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Liten Anna) skrev 2025-06-11 10:01:35 följande:
    Men man måste inte tappa omdömet och bli desperat bara för det.... vilket du tycks ha gjort big time....
    Det finns ju andra aspekter med ett förhållande än just städning. Det kanske stämde med annat!
  • Anonym (Qwerty)

Fast du har ju hittat någon. Man måste ju inte flytta till hus för det. 

OK, trodde ni var mkt yngre. 

• Lönnsirap

På familjeliv verkar folk besatta av att man i lugn och ro kan hitta en fantastisk man att flytta ihop med, i god tid innan barn och att denna människa heller inte försämras.

I verkligheten handlar det ju mycket om att välja sina strider och fundera på vad man står ut med.

Och jag säger bara: STÄDHJÄLP!

Att betala någon för att få det rent sätter ett värde på insatsen och skapar en grundnivå. Istället för det förfall som blir av att "bara" ta det lugnt.

• Lynx123

Oj vad fort ni går fram. Låter både ogenomtänkt och oromantiskt. Ni MÅSTE bara sätta er och prata ordentligt om det här. Gärna med en parterapeut. Är ni båda villiga att göra det är det ett steg i rärt riktning. Han ska självklart göra lika mycket som du - annars ska ni inte bo ihop.

Svar på tråden Helt olika syn på hushållet