• Anonym (fattig)

Hur delar man matkostnader?

Det verkar som att många par har ett gemensamt matkonto eller på något sätt delar upp matkostnaderna lika.

Men blir det inte lite orättvist om den ena väger 52 och den andre 115 kilo?

Eller hur ska man göra?

• Svar på tråden Hur delar man matkostnader?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-06 14:03:42 följande:
    jo du svarade på ett inlägg om boendekostnader. Jag skrev att boendekostnader gick inte ner, du svarade att då tycker du inte det är orättvist. Läs själv ditt inlägg nr 77.
    Nej. Jag svarade på raden du skrev längst ner i det inlägget. Att du bara vill veta om vi tycker det är orättvist med matkostnaderna. Och jag svarar att jag inte tycker det. 

För jag hade personligen inte brytt mig om något sådant. Jag skulle bara tycka det var pinsamt att börja påpeka att min portioner var mindre och jag ska betala mindre. Hur ska man ens räkna ut det exakt. 

Och då har jag aldrig varot rik.

Däremot kan man absolut ta upp ekonomin I relationen generellt. Om den andra tjänar väldigt mycket mer kan man komma överens om ett upplägg där den som tjänar mer pyntar in med en högre procent till det genesamna mat och räkningskontot. Men då ska anledningen vara att den tjänar just mer och man vill kunna ha en något mer lik levnadsstandard om man ändå ska leva ihop. Anledningen ska inte vara den andras matportioner. 

Sen är det märkligt att man inte pratar ekonomi innan man flyttar ihop och att man inte själv går igenom sin ekonomi innan man flyttar ihop. Hans portioner kan väl inte ha kommit som en chock för dig när ni flyttade ihop? Åt ni aldrig ihop innan? Hur gjorde ni då? För även då måste ju du ha gått back på hans portioner varje gång det var din tur att bjuda på mat. Eller hur gjorde ni? Bjöd han över dig på middag oftare för att kompensera?
  • Anonym (fattig)
    Anonym (M) skrev 2025-06-06 14:39:49 följande:

Varför sitter du här och tjafsar med okända?

On du tycker att det är orättvist att din sambo äter mycket mer än dig så ta upp det. 

Och sluta kalla er den store och den lille. 

Jag svarar på det som kommer fram i tråden allt eftersom. Du måste inte svara i tråden om du inte vill. Det jag är ute efter med tråden är vad andra tycker och ser på det. Baserat på rätt fakta, inte sånt ni hittar på och antar. Och jag kallar personerna för vad jag vill. Men kom gärna med bättre förslag om du inte gillar det, jag är inte omöjlig.
  • Anonym (M)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-06 14:50:03 följande:
    Jag svarar på det som kommer fram i tråden allt eftersom. Du måste inte svara i tråden om du inte vill. Det jag är ute efter med tråden är vad andra tycker och ser på det. Baserat på rätt fakta, inte sånt ni hittar på och antar. Och jag kallar personerna för vad jag vill. Men kom gärna med bättre förslag om du inte gillar det, jag är inte omöjlig.

Jag kom precis med ett förslag, att prata med din sambo. 

• Anonym (fattig)
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-06 14:49:10 följande:
    Nej. Jag svarade på raden du skrev längst ner i det inlägget. Att du bara vill veta om vi tycker det är orättvist med matkostnaderna. Och jag svarar att jag inte tycker det. 

För jag hade personligen inte brytt mig om något sådant. Jag skulle bara tycka det var pinsamt att börja påpeka att min portioner var mindre och jag ska betala mindre. Hur ska man ens räkna ut det exakt. 

Och då har jag aldrig varot rik.

Däremot kan man absolut ta upp ekonomin I relationen generellt. Om den andra tjänar väldigt mycket mer kan man komma överens om ett upplägg där den som tjänar mer pyntar in med en högre procent till det genesamna mat och räkningskontot. Men då ska anledningen vara att den tjänar just mer och man vill kunna ha en något mer lik levnadsstandard om man ändå ska leva ihop. Anledningen ska inte vara den andras matportioner. 

Sen är det märkligt att man inte pratar ekonomi innan man flyttar ihop och att man inte själv går igenom sin ekonomi innan man flyttar ihop. Hans portioner kan väl inte ha kommit som en chock för dig när ni flyttade ihop? Åt ni aldrig ihop innan? Hur gjorde ni då? För även då måste ju du ha gått back på hans portioner varje gång det var din tur att bjuda på mat. Eller hur gjorde ni? Bjöd han över dig på middag oftare för att kompensera?

Räkna ut efter vikt och förbränning kanske kan vara ett riktmärke åtminstone, räkna ut exakt blir svårare. 

Vad är det för fel på den anledningen? Man får ju betala typ allting efter hur mycket man tar?

Jag tänkte inte på det så mycket då. När man dejtar och så får man ju ta vissa utgifter liksom. Men när det ska bli permanent i längden så blir det ju kanske inte så hållbart

• Anonym (Terese)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-06 14:50:03 följande:
    Alltså, du kan ju bara prata med din sambo att du bara har x tusen per månad att lägga på mat och så får ni hitta en lösning som fungerar för er båda.
  • Anonym (fattig)
    Anonym (M) skrev 2025-06-06 14:56:42 följande:

Jag kom precis med ett förslag, att prata med din sambo. 

Förslag om vad jag ska kalla det, du gillade ju inte store och lille
  • Anonym (fattig)
    Anonym (Terese) skrev 2025-06-06 15:02:49 följande:
    Alltså, du kan ju bara prata med din sambo att du bara har x tusen per månad att lägga på mat och så får ni hitta en lösning som fungerar för er båda.
    Tack. Om jag ska ta upp det jag tvekar. Det var därför jag ville veta kanske någorlunda hur man allmänt ser på det. Han är väldigt snäll så det löser sig nog om jag skulle säga något. Men vet inte om jag borde
  • Anonym (Ell)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-06 15:04:45 följande:

Förslag: jag och han. Du skriver att vi ska utgå från din situation, men i trådstarten står det inget om din situation utan om det generellt är orättvist att dela matkostnader jämnt när den ena väger mer än den andra. Där tycker uppenbar de flesta att det inte är orättvist.
  • Anonym (M)

Är det ditt problem? Det du ska fokusera på? 

Det heter väl jag och min sambo. 

• Anonym (fattig)
    Anonym (Ell) skrev 2025-06-06 15:29:02 följande:

Förslag: jag och han. Du skriver att vi ska utgå från din situation, men i trådstarten står det inget om din situation utan om det generellt är orättvist att dela matkostnader jämnt när den ena väger mer än den andra. Där tycker uppenbar de flesta att det inte är orättvist.
    Nej det är inte lika bra att säga jag och han eftersom diskussionen handlar just om att den ena är mycket större.  Men det verkar som att vissa i tråden gärna vill att det faktumet ska suddas ut.
  • Anonym (fattig)
    Anonym (M) skrev 2025-06-06 15:32:11 följande:

Som svar på just det inlägget så fokuserar jag på vad just det inlägget tar upp ja. Det betyder inte att det är mitt problem i allmänhet som jag fokuserar på så sluta försöka förvanska!

Jag ville egentligen ha en diskussion där man ser utifrån på en situation med en stor och en liten, därför är det sämre att skriva jag och sambo.
  • planerar barn123
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-06 16:11:21 följande:

Som svar på just det inlägget så fokuserar jag på vad just det inlägget tar upp ja. Det betyder inte att det är mitt problem i allmänhet som jag fokuserar på så sluta försöka förvanska!

Jag ville egentligen ha en diskussion där man ser utifrån på en situation med en stor och en liten, därför är det sämre att skriva jag och sambo.
    Jag tycker att det är två olika sitationer.

Situation 1: Två personer bor ihop. En äter mycket mer än den andre (tex pga olika storlek). De flesta verkar tycka att man ändå delar lika på matkostnaderna i det generella fallet, även om man äter olika mycket. Ingen mer information framkommer om olika inkomster, matvanor etc.

Situation 2: Två personer bor ihop. Den ena äter betydligt mindre än den andre, och känner att matkostnaderna har ökat på ett sätt som inte är hållbart efter att man har flyttat ihop. Här tycker många att de som bor ihop ska prata med varandra och komma överens om hur de ska dela upp ekonomin.
  • Anonym (Terese)
    Anonym (fattig) skrev 2025-06-06 15:16:11 följande:
    Tack. Om jag ska ta upp det jag tvekar. Det var därför jag ville veta kanske någorlunda hur man allmänt ser på det. Han är väldigt snäll så det löser sig nog om jag skulle säga något. Men vet inte om jag borde

Helt ärligt borde ni inte bo ihop om ni inte kan prata om pengar eller jobbigare ämnen. Det är en del av livet, även om det såklart inte är kul att ta upp. Troligtvis är du ju tillsammans med honom för att ni älskar varandra och för att ni trivs ihop. Förhoppningsvis vill han ju inte att du ska gå på knäna ekonomiskt heller, och det är ju inte som att du inte skulle täcka din del av kostnaderna.

Jag känner ju inte er, men av egen erfarenhet känns sånt här bättre efter att man har pratat om det. Du oroar dig kanske helt i onödan. Troligtvis är det ju inte en stor grej och förhoppningsvis kan han nog förstå att du måste följa en tajt budget, iom att du inte har mycket pengar.

• Lönnsirap
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-06 09:41:37 följande:
    Om den ena har mycket mera lön kan man absolut komma överens om att ha ett upplägg att den ena betalar lite mer i procent av de gemensamma utgifterna som mat, boende etc. Det behöver inte vara nåt fel med det i sig.

Men jag skulle aldrig förelså det med argument "du äter större portioner". Utan då skulle argument vara att båda generellt ska ha lite mer samma standard vilket man kan vilja ha om man lever ihop.

Tror inte alls att det generellt är så att den rika parten snyltar på den fattiga. Tror att det är mycket vanligare att partners med mindre lön lever på partnern med mera lön. 
    Bara grejen att någon behöver förklara att den andre urholkar ekonomin, säger något om relationen och tänket.

Tyvärr har jag gång på gång hört människor viftar bort rätt rimliga resonemang som att personen är snål, när det faktiskt är så att någon snyltar. 

Och visst kan man börja dela lika, när saker är lika, men vi är ju på ett diskussionsforum, där det är rätt rimligt att faktiskt också påpeka att "dela lika" ibland urholkar den som har mindre pengar. 
  • Anonym (Betty)

Hur går det? Har du tagit upp problemet?

Svar på tråden Hur delar man matkostnader?