• Anonym (Morsa)

Pension

Hej! Jag undrar hur man tänker med pensionen. Jag och min man är gifta sedan 4 år, har två söner 15 och 18 år. Vi har det rätt bra nu. Vi är båda civilingenjörer, men min man tjänar mer och jobbar mer. Han har inte tagit särskilt mycket av föräldraledigheten även om jag velat det, men han jobbade bland annat över under småbarnsåren och jag tycker själv att jag tar mycket större ansvar för familjen än min man, som mest bara jobbar på. Han är mer plikttrogen jobbet. För 5 år sedan gick jag in i väggen, dels pga min man kom hem trött och irriterad efter jobb, vårt förhållande var inte toppen, var tränare för barnens idrott, fix m bröllop och mycket på jobb. Efter det har jag inte vågat gå upp i tid på jobb och jobbar fortfarande 80%. Detta i kombination att min man tjänar mer än mig gör att han löneväxlar och att hans kommande pensionsprognos skiljer sig mer och mer från min. Kan inte se att jag någonsin skulle kunna få lika mycket som honom i lön, dels för att vi har flyttat till hans hemtrakter och jag med avvikande dialekt har lite svårare och att han är extremt bra på sitt jobb. När jag frågar honom hur han tänker med pengarna och att han kommer ha mycket mer än jag så ber han mig gå upp i tid till 100%. Vilket inte känns som lösningen på problemet. Jag skulle känna mig mer trygg att veta att vi kommer få ut lika mycket i pension och helst att han hade avsatt till mig nu. Oroar mig för om han kommer tycka att det är hans pengar senare och vi kommer ha helt olika pension. Tänker att kvinnor ofta tjänar mindre men hur gör man? Ett tag tänkte jag att han skulle aldrig låta mig få ut mindre att röra sig med men är inte helt säker på det längre. Han har också lite intressen som jag med min lön betalar nu.

• Svar på tråden Pension
  • Anonym (Tvärtom)

Jag tjänar dubbelt så mycket som min man. Jag löneväxlar 5000 i månaden och sätter in ett par tusen i månaden i indexfonder till min man. Vi har helt gemensam ekonomi - förutom skatteåterbäring, bonus och semesterpengar. Det sätter vi på våra personliga konton. 
    Vi sparar ungefär Lika mycket varje månad. Jag brukar använda min bonus till semestern för hala familjen. Min man har inte bonus. Jag kommer få ungefär dubbelt så mycket i pension som min man och all pension som det går att ha efterlevande skydd på har jag tagit efterlevande skydd. 

Jag får liksom jobba ganska mycket för min lön. Mycket övertid, ett tag 100 resdagar om året , jag har läst en massa extra kurser på kvällar. Min man har tagit 75% av hemmajobbet och större delen av föräldraledigheten. Vi har haft städfirma och matkasse när vårt barn var litet. När min man var föräldraledig pensionssparade vi 2000 extra i månaden till honom. 

• Tow2Mater

Du kan byta till mindre stressigt jobb och jobba 100%. Förstår han inte vill sponsra din fritid innan du gör detta.

• Jemp

Varför inte se till att han tar halva jobbet med hem och familj, så kanske du orkar jobba 100%? 

• mari123

Jag jobbade halvtid när barnen var små! Underbara år! Pensionen ägnade jag inte en tanke! Nu är jag pensionär och har det SÅ bra! Är väl ?fattig? per def MEN det man kanske inte tänker på mitt i livet är att när man är äldre så har man ALLT och Jä..ligt mkt mer och lusten att shoppa KAN försvinna! Man kanske inte har råd med dyra resor men KANSKE får man andra intressen? Man har pensionärsrabatt på gymmet, på ICA och åker buss jättebilligt! Allt handlar inte om penga! Jag blir illamående när jag hör att unga pensionssparar! Jag säger SPARA men har du tur att få leva och bli pensionär så ta det den dagen!

• EpicF
    mari123 skrev 2025-06-23 15:13:57 följande:

Jag jobbade halvtid när barnen var små! Underbara år! Pensionen ägnade jag inte en tanke! Nu är jag pensionär och har det SÅ bra! Är väl ?fattig? per def MEN det man kanske inte tänker på mitt i livet är att när man är äldre så har man ALLT och Jä..ligt mkt mer och lusten att shoppa KAN försvinna! Man kanske inte har råd med dyra resor men KANSKE får man andra intressen? Man har pensionärsrabatt på gymmet, på ICA och åker buss jättebilligt! Allt handlar inte om penga! Jag blir illamående när jag hör att unga pensionssparar! Jag säger SPARA men har du tur att få leva och bli pensionär så ta det den dagen!

Du blir illamående för att unga tar ansvar och planerar sin framtid? 
    Varför? Är väl bra att de tar ansvar över sin framtid. 
  • Anonym (EgetAnsvar)

Du jobbar 80%. Han betalar mer i hushållet (han tjänar mer, ni lägger er inkomst i en pott och delar på det som blir kvar efter att räkningar osv dragits). Tycker det låter som ett fördelaktigt upplägg för dig.

Känns lite som att du letar efter ursäkter för att inte ändra din jobbsituation (svårt att byta jobb pga fel dialekt då ni bor på hans hemort, kom igen...) för att du inte vill ändra den.

Förstår att du väljer att jobba 80% och ha mer ledig tid, fortsätt med det om du behöver det, men tycker inte att du ska dra på dig någon offerkofta.

Varför tror du inte att han kommer lägga pensionen i er gemensamma pott precis som han gör med lönen idag? 

• Anonym (F)

En billig bussbiljett eller rabatt på gymmet är kaffepengar om man som jag vill bo nära mina barnbarn. Då krävs kapital.
  • Elin pelin

Unga idag beräknas få 40%av sin slutlön i pension. Många pensionärer idag får ut betydligt mer än 40% av slutlönen... Unga gör helt rätt som sparar till pensionen. Sen finns det ju inget som säger att man inte kan använda pengarna innan, det är nog få som sparar i konton som är bundna till pensionen, IPS är inte längre avdragsgillt.
  • Goneril

Marie123, du måste skämta. Se fram emot billiga bussbiljetter och rabatt på ICA? Få andra intressen som pensionär och inte göra långresor? Det var det tristaste jag hört; du kan förstås inte mena allvar.                                                                                                                           För det första ska man se till att få en skaplig pension, arbetar man deltid ska partnern kompensera. Sedan ska man ha en buffert och ett gott sparkapital, aktier eller dylikt, så man kan unna sig resor, restaurang- och konsertbesök och när de gamla möblerna blir slitna ersätts de med bekväma designmöbler. Viktigt med ett socialt liv där man också kan bjuda igen när man blir bjuden till vänner. Jag gjorde oförglömliga resor i Asien som pensionär, jämsides med studier på Humanisten, fantastiska år.                                                                                                                                                                               Det enda, och verkligen det enda, som skulle sätta P för kryssningar är hälsoproblem. Då gäller det att ha pengar så att man kan köpa tjänster, städning, fotvård och personlig tränare. Tjänster i hemmet är avdragsgilla, RUT, likaså när man behöver datera upp datorn. Det måste man för övrigt göra, till de senaste versionerna så inga säkerhetsluckor ligger där och lurar. Det kostar också en slant! Det gäller därför att se till att börja pensionärssparandet i tid, mycket viktigt, och jag blir närmast illamående när jag hör talas om folk som inte gör det. Det blir en mycket torftig tillvaro med jagande av rabatter som hobby                            

• Anonym (M)
    Goneril skrev 2025-06-24 12:44:57 följande:

Marie123, du måste skämta. Se fram emot billiga bussbiljetter och rabatt på ICA? Få andra intressen som pensionär och inte göra långresor? Det var det tristaste jag hört; du kan förstås inte mena allvar.                                                                                                                           För det första ska man se till att få en skaplig pension, arbetar man deltid ska partnern kompensera. Sedan ska man ha en buffert och ett gott sparkapital, aktier eller dylikt, så man kan unna sig resor, restaurang- och konsertbesök och när de gamla möblerna blir slitna ersätts de med bekväma designmöbler. Viktigt med ett socialt liv där man också kan bjuda igen när man blir bjuden till vänner. Jag gjorde oförglömliga resor i Asien som pensionär, jämsides med studier på Humanisten, fantastiska år.                                                                                                                                                                               Det enda, och verkligen det enda, som skulle sätta P för kryssningar är hälsoproblem. Då gäller det att ha pengar så att man kan köpa tjänster, städning, fotvård och personlig tränare. Tjänster i hemmet är avdragsgilla, RUT, likaså när man behöver datera upp datorn. Det måste man för övrigt göra, till de senaste versionerna så inga säkerhetsluckor ligger där och lurar. Det kostar också en slant! Det gäller därför att se till att börja pensionärssparandet i tid, mycket viktigt, och jag blir närmast illamående när jag hör talas om folk som inte gör det. Det blir en mycket torftig tillvaro med jagande av rabatter som hobby                            

Varför ska ens partner kompensera för att man är (dum) att frivilligt bara jobba deltid? 

Var och en ansvarar för sin egna ekonomi och penison. 
  • Goneril
    Anonym (M) skrev 2025-06-24 13:17:06 följande:
    Varför ska ens partner kompensera för att man är (dum) att frivilligt bara jobba deltid? 

Var och en ansvarar för sin egna ekonomi och penison. 
    Nej, det kan man ju fundera över, rimligheten i detta. Nu tänkte jag att det var för barnens skull som hon arbetade deltid och då hade ju alla i familjen glädje av deltiden. Allt annat i inlägget tar jag avstånd ifrån, att inte ta ansvar för sitt pensionsplanerande och sedan behöva leva som en fattiglapp med ICA-rabatter som glädjeämne i tillvaron! Om Marie123 får problem med sina tänder och behöver implantat, har hon råd till det då? Frissan? Hänga med kompisar på krogen? Köpa presenter? Åka taxi? Jag undrar bara! Alltså, glöm "illamåendet" när folk inte planerar och inse hur viktigt det är! Tidigt ska man börja! 
  • Anonym (P)

Du arbetade inte som ekonom va? Hört talas om ränta på ränta?

Börjar man spara när man är 20 räcker det med några hundralappar i månaden. Tiden är ens bästa vän när det gäller avkastning på sparpengar. Ju tidigare man börjar desto mindre behöver man spara.
  • Anonym (K)

När ni blir pensionärer så borde ni ha samma sorts ekonomiska medel att röra er med. (Det borde ni ha även idag) Låter absurt och skrämmande att han resonerar på annat sätt.  

• mari123
    EpicF skrev 2025-06-23 18:29:53 följande:
    Du blir illamående för att unga tar ansvar och planerar sin framtid? 
    Varför? Är väl bra att de tar ansvar över sin framtid. 
    Jag tycker det är jättebra när unga sparar men jag blir sorgsen när de blandar in pensionen! Spara så mkt som möjligt OM du har pengar att avvara och om inte så måste det lösa sig ändå!! Att kämpa att bli skuldfri är en god ide! Många dör innan pensionen och många blir sjuka! Lev NU!
  • Familjesus

Jag förordar absolut att man delar lika på hemarbete och att man ser till att pension och ekonomi generellt blir rättvist. Och att man har omsorg om varandra och hjälps åt genom livet.

Men det förutsätter ju att båda parter vill ha det så, i ert fall verkar ni se olika på saker och det är ju svårt att göra något åt då. 

Med det sagt, vill din man inte stötta dig i att tex jobba 80% med omsorg om hälsan och familjelivet så måste du ju ta ansvar för din egen situation. Jobba 100% antingen på befintligt jobb eller byta, Tycker också att du tar på dig lite offerkofta här i tråden, med en massa (lama) ursäkter om varför det inte går att jobba 100% eller byta jobb. Till syvene och sist har man ansvar för sitt eget och du får göra val, tex att ha ett bättre liv nu och mindre pengar vid pension. Livet handlar ju mycket om prioriteringar och kompromisser!

Men grundproblemet tycker jag inte är pengar, utan att din man och du ser saker på olika sätt och inte verkar fungera som ett team där man har omsorg om varandra. 

• Goneril
    mari123 skrev 2025-06-26 07:10:05 följande:
    Jag tycker det är jättebra när unga sparar men jag blir sorgsen när de blandar in pensionen! Spara så mkt som möjligt OM du har pengar att avvara och om inte så måste det lösa sig ändå!! Att kämpa att bli skuldfri är en god ide! Många dör innan pensionen och många blir sjuka! Lev NU!
    "Att leva nu" kan ha ett högt pris när man blir pensionär. Det verkar som om du inte tror att du ska bli så gammal och därför inte behöver så mycket på ålderns höst!   Genom våra medicinska landvinningar och bättre kost blirv vi äldre, medellivslängden för kvinnor är nu 87 och 83 för män.                                                                                                                                                                                Det är verkligen ingen bra ståndpunkt från ditt håll att bli "sorgsen" när man blandar in sparandet i pensionen! Det är klart att man måste börja tänka på den tidigt! Det du skriver är bara en haltande ursäkt för att du inte själv sett till att du kan leva gott på ålderns höst! Ska du gå runt och jaga rabatter då? Ska du inte kunna resa nånstans eller äta gott? Ska du aldrig kunna köpa vackra kläder eller kunna byta ut de slitna fåtöljerna? Vad gör du när du behöver tandimplantat, med hela munnen åker du på 250.000.- Två tänder, gjorde det just, kostar 40.000.- Detta tycks du inte ha reflekterat över, inte heller städhjälp eller hjälp med personlig träning när inte det allmänna kan tillhandahålla Rehab. Hemtjänst är heller inte gratis, inte frissan eller fotvård heller.                                                                                                                 .Nu  har jag, återigen, räknat upp lite av de utgifter som du kommer att få, med största sannolikhet, när du blir gammal. Fundera på hur du ska fixa detta och hur långt dina ICA-rabatter hjälper dig. Jag hoppas verkligen att ingen yngre läser dina inlägg och tar intryck av dem utan börjar pensionsspara, tidigt i livet.                                                                                                                                .Att hamna på ett av de billigare och enklare äldreboendena är ju värre än döden. En släkting hade inte så mycket pengar och gjorde därför det. Det påminde väldigt mycket om gångna tiders ålderdomshem. Så fruktansvärt att behöva sitta vid middagsbordet med gaggiga panchisar som spiller på sig och knappt är talföra! På släktingens boende tvättades alla kläder i 60 grader, jag blev vansinnig när jag hörde det. Jag har inte ett enda plagg som klarar såna temperaturer! Mina fina märkesplagg! Jättedyra!  Men som en annan släkting sa, "då gäller det att ha pengar så man kan få det bättre", helst stanna kvar i sin bostad med hjälp av tjänster man köper. Tänk på  skräckscenariot på ålderdomshemmen inom offentlig sektor,  ni som inte tror att ni behöver spara till pensionen! 
  • Anonym (M)
    mari123 skrev 2025-06-26 07:10:05 följande:
    Idag blir många långt över 90 så att inte spara till pension är idiotiskt. Så nej, många dör inte innan pensionen eller blir sjuka. 

Du kan inte vara sann. Du blir sorgsen och illamående för att unga människor tänker på sin framtid och pensionssparar. 

Ja, skulle man dö före man nått pensionsålder så får ens barn ta del av det mam sparat. Men du kanske inte anser att det är bra heller? 
  • Anonym (M)
    Goneril skrev 2025-06-26 11:16:11 följande:
    "Att leva nu" kan ha ett högt pris när man blir pensionär. Det verkar som om du inte tror att du ska bli så gammal och därför inte behöver så mycket på ålderns höst!   Genom våra medicinska landvinningar och bättre kost blirv vi äldre, medellivslängden för kvinnor är nu 87 och 83 för män.                                                                                                                                                                                Det är verkligen ingen bra ståndpunkt från ditt håll att bli "sorgsen" när man blandar in sparandet i pensionen! Det är klart att man måste börja tänka på den tidigt! Det du skriver är bara en haltande ursäkt för att du inte själv sett till att du kan leva gott på ålderns höst! Ska du gå runt och jaga rabatter då? Ska du inte kunna resa nånstans eller äta gott? Ska du aldrig kunna köpa vackra kläder eller kunna byta ut de slitna fåtöljerna? Vad gör du när du behöver tandimplantat, med hela munnen åker du på 250.000.- Två tänder, gjorde det just, kostar 40.000.- Detta tycks du inte ha reflekterat över, inte heller städhjälp eller hjälp med personlig träning när inte det allmänna kan tillhandahålla Rehab. Hemtjänst är heller inte gratis, inte frissan eller fotvård heller.                                                                                                                 .Nu  har jag, återigen, räknat upp lite av de utgifter som du kommer att få, med största sannolikhet, när du blir gammal. Fundera på hur du ska fixa detta och hur långt dina ICA-rabatter hjälper dig. Jag hoppas verkligen att ingen yngre läser dina inlägg och tar intryck av dem utan börjar pensionsspara, tidigt i livet.                                                                                                                                .Att hamna på ett av de billigare och enklare äldreboendena är ju värre än döden. En släkting hade inte så mycket pengar och gjorde därför det. Det påminde väldigt mycket om gångna tiders ålderdomshem. Så fruktansvärt att behöva sitta vid middagsbordet med gaggiga panchisar som spiller på sig och knappt är talföra! På släktingens boende tvättades alla kläder i 60 grader, jag blev vansinnig när jag hörde det. Jag har inte ett enda plagg som klarar såna temperaturer! Mina fina märkesplagg! Jättedyra!  Men som en annan släkting sa, "då gäller det att ha pengar så man kan få det bättre", helst stanna kvar i sin bostad med hjälp av tjänster man köper. Tänk på  skräckscenariot på ålderdomshemmen inom offentlig sektor,  ni som inte tror att ni behöver spara till pensionen! 
    Det är standard att kläder på ett äldreboende tvättas i 60 grader. De rekommenderar att se äldre har tåliga kläder som tåla att tvättas på minst 60 grader, pga de oftast blir smutsiga av diverse kroppsvätskor och mat etc. 

Men som anhörig kan man tvätta kläderna själva. 

Billia och enkla äldreboenden? Alla kommunens boenden håller samma standrard, så pengar spelar ingen roll....

Om man har planer om att hamna på äldreboende så har pensionen ingen betydelse då man betalar utifrån vad man har i pension. Mindre penison innebär att man betalar mindre. Standrarden är samma oavsett, men skillnaden blir att man har mindre pengar över till personliga kostnader (kläder etc) när man har mindre pension.
Svar på tråden Pension