Pension
Hej! Jag undrar hur man tänker med pensionen. Jag och min man är gifta sedan 4 år, har två söner 15 och 18 år. Vi har det rätt bra nu. Vi är båda civilingenjörer, men min man tjänar mer och jobbar mer. Han har inte tagit särskilt mycket av föräldraledigheten även om jag velat det, men han jobbade bland annat över under småbarnsåren och jag tycker själv att jag tar mycket större ansvar för familjen än min man, som mest bara jobbar på. Han är mer plikttrogen jobbet. För 5 år sedan gick jag in i väggen, dels pga min man kom hem trött och irriterad efter jobb, vårt förhållande var inte toppen, var tränare för barnens idrott, fix m bröllop och mycket på jobb. Efter det har jag inte vågat gå upp i tid på jobb och jobbar fortfarande 80%. Detta i kombination att min man tjänar mer än mig gör att han löneväxlar och att hans kommande pensionsprognos skiljer sig mer och mer från min. Kan inte se att jag någonsin skulle kunna få lika mycket som honom i lön, dels för att vi har flyttat till hans hemtrakter och jag med avvikande dialekt har lite svårare och att han är extremt bra på sitt jobb. När jag frågar honom hur han tänker med pengarna och att han kommer ha mycket mer än jag så ber han mig gå upp i tid till 100%. Vilket inte känns som lösningen på problemet. Jag skulle känna mig mer trygg att veta att vi kommer få ut lika mycket i pension och helst att han hade avsatt till mig nu. Oroar mig för om han kommer tycka att det är hans pengar senare och vi kommer ha helt olika pension. Tänker att kvinnor ofta tjänar mindre men hur gör man? Ett tag tänkte jag att han skulle aldrig låta mig få ut mindre att röra sig med men är inte helt säker på det längre. Han har också lite intressen som jag med min lön betalar nu.