• Aniiee

Föds man med talanger?

Så.... fick ett smärre utbrott i en youtubekommentar.... så nu lobbar jag påståendet, tanken, frågan till er på familjeliv, för nu är jag mer nyfiken.

En sak som jag aldrig lärt mig är att rita, måla, osv. Tyvärr, eftersom det är något jag verkligen både önskar kunna och har lagt hur mycket tid och pengar som helst på. Jag drlmmer fortfarande om att få illustrera alla oillustrerade böcker som jag älskar. Jag är nu, efter ett helt liv drömmandes och övandes, helt tvärsäker på att vissa helt enkelt inte KAN lära sig vissa saker, hur mycket de än försöker, övar, tränar. Måste inte vara just konst, det kan vara andra saker.

Men ibland ser jag folk, konstnärer i mitt fall, som säger att "alla kan, du är bara lat, bara att börja öva, jag kunde inte/var dålig i början." Och så visar de gärna lite kost från deras början, som är sååååå långt ifrån att. vara "dålig" eller "inte kunna", och det känns gärna för mig som att de säger "vaddå, det är väl bara att ställa sig upp", till en som är benlös.

Många av dessa mer eller mindre professionella konstnärer gillar också att säga att "det är inte en talag, ingen föds med en talang". Jag vill hävda att det är rent skitsnack. Man föds in ett PROFFS, men nog fan föds man med talanger? Som man sen utvecklar (eller låter bli). Eller har jag helt felt?

Ge mig era åsikter.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Svar på tråden Föds man med talanger?
  • Aniiee
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:33:43 följande:

Ok, det stämmer. Om jag uttycker det så här då?

Min dyslektiska kollega kan skriva och läsa, men inte tillräckligt bra. Det är en bekräftad funktionsnedsättning. Varför skulle inte TS kunna ha en dipp i sin begåvningsprofil kring de områden som rör bildskapande precis som min kollega har det i områden som rör språk? 

Nej, du är den som varit inne på rätt spår från början. Låt inte (Rico) och andra gaslighta dig till att tro att jag skrivit något jag inte har skrivit.
  • Aniiee
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-13 09:45:17 följande:
    Folk i gemen överskattar talangens bidrag och underskattar arbetsinsatsen. Såvida man inte har något uppenbart fysiskt hinder så kan alla bli bra på något. 

Om man ska bli elit är det fortfarande arbetsinsatsen som är det viktigaste. Bara det att talang även är ett grundkrav.
    Fast nu handlar det ju inte om "något", utan om "något specifikt".

Jag är skitbra på andra saker, men just den sak som jag faktiskt hett önskar att jag kunde och har laggt massor av tid och energi och pengar på kan jag, faktiskt, inte lära mig, hur mycket andra än säger att "ALLA KAN" lära sig just den saken.
  • Aniiee
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 09:48:41 följande:
    Då behöver man definiera "hög nivå". Lättare inom idrott. Svårare inom konst.

TS vill illustrera berättelser och böcker.

För mig är det exempelvis Ilon Wikland som illustrerade Astrid Lindgrens böcker
    .

.
    Eller Tove Jansson som illustrerade sina egna.
    .

.

Om någon testar att kopiera dessa bilder tusen gånger så är jag relativt övertygad om att den tusende gången kommer det att se rätt bra ut
    Och det där är lååååååååångt över vad jag har lärt mig på 40 år. 

Om du sätter en pistol mot mitt huvud och säger "rita en sträckgubbe eller dö" så är jag död.

Jag kom aldrig till huvudfoting.....
  • Aniiee

För övrigt illustrerades Emil i Lönneberga ov Björn Berg, inte Ilon Wikland.

• Aniiee
    Anonym (Man_blir_bra_på_det_man_övar_på) skrev 2025-07-13 09:49:17 följande:

Du blir generellt bra på det du övar/ tränar på. Jag har tecknat ända sen jag var barn och det har alltid varit mer av ett nöje än en vanlig hobby. För en vuxen som aldrig haft talangen eller inte övat på att teckna och måla kan det bli en längre startsträcka och svårare, men tittar man på sajter som Deviantart, där man kan lägga upp sina alster, så ser man att det finns många begåvningar, varav en del nog har startat ifrån att vara dåliga tecknare/ målare till mer proffsiga.

Övning och så känsla för det du tecknar och målar, en bild i huvudet på hur du tänkt att ditt motiv ska se ut.

Och det blev inte jag. Sorry.
  • Aniiee
    Anonym (Ellips) skrev 2025-07-13 10:13:58 följande:

Skummat igenom tråden. Jag har inget tvivel om att talanger man föds med blir en stor inspiration och att om man får upptäcka sin talang under skoltiden så blir den till stor glädje även om man inte väljer att arbeta med den. Musik har t.ex. gett mig stor glädje även om jag tidigt avfärdade tanken på att bli konsertpianist.
    Jag hade inte varit nöjd med lönen och det är så liten chans att verkligen bli stjärna även om min lärare (pensionerad konsertpianist) tyckte att jag borde satsa.

Sen har vi också ämnena fysik och matematik och nej, många kan inte ens öva sig till att klara av de tentorna. De har inte det tänket bara. De jag känner som är mest briljanta kan visualisera funktioner och "se" ekvationslösningar i 3D.
    När jag visade min sons tentamen för min mamma humanisten sa hon bokstavligen "Usch hjälp vad hemskt, ta bort!! En reaktion man ofta får av rena humanister som utsätts för naturvetenskap. 

Fråga er själva vad som är vanligast- en ingenjör som läser ekonomi bredvid eller en ekonom som läser ingenjörsmatte bredvid?

Det mest underskattade idag är den praktiska kunskapen, hur man får delar och material att lyda och passar ihop det som inte kommer "för-preparerat" i ett platt Ikeapaket. Jag tror nog att vi alla hade varit bättre på det om vi tvingades bygga vårt eget skydd ute i naturen och leva lite mer primitivt, men vissa har en utpräglad talang för att tänka funktion, rörliga delar och passform, och ser också sin design i 3D. Finsnickaren kanske inte kan formeln för en superellips, men de kan göra mycket exakt utan att mäta, p.g.a. vana och blick för vad en bit virke kan bli, hur mycket som går bort i sågen osv osv.

Konstnärligt kan jag imitera väldigt väl, både alfabet, handstilar och akvarellstilar. Men jag saknar ett eget kreativt element som hade lyft mig över mängden. Det som sätter personlig prägel på konst och bryter sig loss ur fotolikheten med ett nytt uttryck.

Och fysik och matematik är två av sakerna som jag faktiskt alltid varit bra på, haha.

Men sen vill jag lite allmänt pusha tillbaka på alla i tråden ang "elit" och "livnära sig på", vilket är något jag aldrig sagt. Det handlar absolut inte om det, utan snarare att kunna lära sig något "till husbehov" så att säga.
  • Aniiee
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 10:19:04 följande:
    Poängen är förstås att du börjar med att träna specifika övningar (kalla det kopiera om du vill) för att få in en känsla, ett muskelminne ett öga för detaljer. Sedan bygger du vidare på det.

Detta gäller oavsett om det handlar om att teckna eller utöva en sport.

Träna, träna, träna.

.
    Du och kanske TS reagerar på ordet "alla" som om det vore bokstavligt menat. Så nej, du kan inte med rimliga insatser träna dig till att få löpa 100m-finalen i OS om du är helkroppsförlamad. Du har rätt.

Men nu sitter TS på forum med konstnärer så när de säger "alla" så finns det förmodligen ett visst mått av realism bakom. 
    Fast, jo dessa konstnärer som uttrycker att alla kan menar verkligen att ALLA KAN.  BOKSTAVLIGEN.

Det märks ju bara i den här tråden. 
  • Aniiee
    Queen81 skrev 2025-07-13 12:30:53 följande:

Bara läst TS första inlägg och svarar på vad jag tror om frågan.

Jag tror man föds med talangen att bli exempelvis en fantastisk konstnär. Jag tror inte att vem som helst kan öva sig till att bli duktiga på att måla. Eller t.ex sjunga. Jag är usel på både att rita och sjunga. Hade jag verkligen övat på dessa två sakerna så hade jag självfallet blivit bättre, men aldrig riktigt bra.

Mina barns pappa är väldigt duktig på att teckna. Han har klart gjort det rätt mycket men han hade liksom talang för det från start. Båda våra döttrar visar tecken på att kunna bli riktigt duktiga. De är 7 och 10 och jobbar redan med skuggor och sånt. De är födda med en talang, en fallenhet. Men det kommer inte komma gratis utan de kommer få öva mycket för att t.ex komma upp i pappas kaliber.

Ett annat exempel. När jag studerade nyss så var jag på en gymnasieskola. Där var en 16-årig kille som var helt magisk på att spela piano. Så otroligt skicklig. Han kunde dessutom lyssna på en låt några gånger och sen bara få fram den på piano. Han har spelat massor, sedan han var liten. Men den talang han besitter kan man inte bara träna upp. Man har fallenheten och sen krävs det övning på det.

Detta är min övertygelse. 

Jag lyssnade på Enyas Watermark en gång när jag var 6. En tmme senare undrade min mamma om jag hade satt den på repeat  på skivspelaren. Det hade jag inte, men vi hade ett piano.....

Nog för att jag kan vara otålig ibland när jag inte lär mig något tillräkligt fort, men har man försökt i timmar om dagen i fyrtio år så kan man nog konstate4ra att man inte kan.
  • Aniiee

Så.... all caught up...

• Anonym (mel)

Det är som att folk diskuterar två olika saker i tråden.

En sak är huruvida det kan finnas enstaka människor som har någon typ av kognitiv begränsning som på grund av det verkligen är oförmögen att lära sig någonting särskilt. Så kan det förstås vara för TS angående att rita. Jag har inte heller hört talas om att en 40-åring inte skulle kunna rita en streckgubbe, särskilt inte efter att ha lagt massor av tid och energi på att försöka, men om TS säger det så är det väl så och då får man ju tänka att det rör sig om någon sällsynt och specifik kognitiv dysfunktion. Det verkar finnas ett tillstånd som man inte forskat om så mycket som går under benämningen "aphantasia", som gör att man inte har förmåga att visualisera bilder. Det torde ju göra det svårt att teckna och måla på fri hand, så det kanske kan handla om det?

Men det andra som diskuteras här är den vanliga föreställningen att man måste vara "född med talang" för att kunna lära sig någonting. Det stämmer ju inte i de allra flesta fall, men det är någonting som många tror. Det är många som säger att de aldrig hade kunnat lära sig spela ett instrument, eller rita, eller snickra eller vad det nu kan vara. Och i de allra flesta fall stämmer det ju inte alls, för nästan alla kan lära sig det mesta upp till någon viss nivå även om talang förstås både gör att man utvecklas snabbare, att det blir roligare och att taket för hur bra man kan bli förstås är högre. Jag tror att när konstnärerna som TS berättar om säger att "alla kan" så är det det här de menar, dvs. att de flesta som säger att de aldrig skulle kunna det ena eller det andra faktiskt har fel i det.

• Anonym (Rico)
    Aniiee skrev 2025-07-13 15:55:20 följande:
    Fast, jo dessa konstnärer som uttrycker att alla kan menar verkligen att ALLA KAN.  BOKSTAVLIGEN.

Det märks ju bara i den här tråden. 
    Som vi tagit upp beror det på vilken nivå vi talar om. Men till en grund nivå så absolut. Däremot är ju teckning väldigt  subjektivt så det är möjligt att vi talar olika språk.

Om du fortfarande är så usel som du hävdar så skulle jag säga att det är mentalt. Att du inte tror att du kan bli bra och därmed inte lägger ner det som krävs. Timmarna som spenderas kommer då inte generera någon omfattande utveckling. Du får dessutom nöjet att konstatera att du hade rätt hela tiden. Så din ingång i det hela blir en självuppfyllande profetia.

Ser detta ofta bland människor. De tror inte på det de gör och går in halvhjärtat i träningen. När de misslyckas kan de ta åt sig att de var så smarta att de hade rätt hela tiden. Dessutom slipper de ansträngningarna att bli bättre. Många underskattar den mentala biten och kvaliteten på den faktiska träningen.
  • Anonym (SC)

Jag tror att utan en viss medfödd talang så är det svårt att bli riktigt bra på något. Kan ta ett exempel från mitt eget liv. Både jag och mitt syskon gillar att sjunga. Ingen av oss har gått i någon träning eller arbetat professionellt med musik. När jag sjunger så är tonarten alltid perfekt, behöver aldrig ändra något i efterhand. Min röst har en naturlig klang av en sparsamt använd autotune. När mitt syskon sjunger så ligger hen hela tiden lite över eller under den aktuella tonarten vilket gör att det låter falskt.

• Anonym (S)

Klart man föds med talanger!
    Jag hade en klasskamrater som tecknade/ritade/målade något så ofantligt fantastiskt i 7-8-årsåldern! När skulle han kunnat "öva"?? En annan klasskompis sjöng otroligt vackert, det hördes direkt att hon skulle bli något. Idag vet de flesta vem hon är.
    Man kan träna upp förmågor, absolut, men det finns även sådant man föds med!

• Anonym (Polly)

Läste lite om amusi - oförmåga att känna igen och/eller återge toner och rytmer. Det är ju också en sån där grej som en del säger - att alla kan lära sig sjunga ok. Men ca var 100:e person (enl. kanadensisk forskning) kan faktiskt inte det.

Afantasi innebär att man inte kan se något för sin inre syn. Har man det borde bildskapande bli otroligt svårt eftersom man inte kan planera sitt ritande/målande. Enligt Wikipedia är det bekräftat att minst 2-3 % har afantasi, men att det troligen finns ett stort mörkertal. Jag utgår från att även dyafantasi förekommer, alltså att man inte har total oförmåga, men är fruktansvärt dålig på det. 

En ungefär lika vanlig svårighet är prosopagnosi, en npf som brukar kallas ansiktsblindhet. 

Dyskalkyli är rätt känt, tror jag. Då har man svårt med sifror, men mindre känt är att det också ofta kan innebära att man har svårt att lära sig höger och vänster, avläsa en klocka, och hantera pengar. Det hänger ofta ihop med dåligt lokalsinne. 5-8 % har dyskalkyli. 

Jag tror att det finns fler oförmågor som är rätt okända men som faktiskt hindrar människor från att göra normala saker som att rita en förklarande teckning eller sjunga födelsedagssången. Det är uppenbart att det finns i övrigt välfungerande människor som saknar den grundläggande förmågan att klara vissa saker som är självklara för de flesta andra. 

• Aniiee
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 22:01:08 följande:

Afantasi innebär att man inte kan se något för sin inre syn. Har man det borde bildskapande bli otroligt svårt eftersom man inte kan planera sitt ritande/målande. Enligt Wikipedia är det bekräftat att minst 2-3 % har afantasi, men att det troligen finns ett stort mörkertal. Jag utgår från att även dyafantasi förekommer, alltså att man inte har total oförmåga, men är fruktansvärt dålig på det. 

Inte helt omöjligt att det är något sånt som "spökar" för mig. Kanske inte totalt, men jag "tänker aldrig i bilder", som jag vet att en del gör. Jag tänker i ord (vilket jag vet att en del INTE gör/folk som inte har en inre monolog). Jag kan beskriva saker jag har sett förr, eller hitta på hur något ser ut, men jag "ser" dem inte när jag gör det. Ord, toner, dofter, ljud, känslor, jag har till och med en släng av synestesi, men inte bilder.
  • Anonym (Polly)
    Aniiee skrev 2025-07-13 22:26:06 följande:
    Inte helt omöjligt att det är något sånt som "spökar" för mig. Kanske inte totalt, men jag "tänker aldrig i bilder", som jag vet att en del gör. Jag tänker i ord (vilket jag vet att en del INTE gör/folk som inte har en inre monolog). Jag kan beskriva saker jag har sett förr, eller hitta på hur något ser ut, men jag "ser" dem inte när jag gör det. Ord, toner, dofter, ljud, känslor, jag har till och med en släng av synestesi, men inte bilder.

Det är intressant, det här att hjärnor funkar så olika och hur vi jobbar oss förbi och omkring det som är svårt. Du med ord, jag gör det ofta just med bilder. Jag har svårt för siffror men det blir mycket lättare om jag skapar en inre bild av siffran, tex som prickar på en tärning. Eller gör en ramsa av sifferkoder. Tänk om det fanns något sätt för dig att på motsvarande sätt ta en omväg kring oförmågan att visualisera så att du, om än på ett lite krångligare sätt, kunde komma fram till att skapa en bild! 

• Anonym (ruben)
    Aniiee skrev 2025-07-13 15:47:24 följande:
    Och det där är lååååååååångt över vad jag har lärt mig på 40 år. 

Om du sätter en pistol mot mitt huvud och säger "rita en sträckgubbe eller dö" så är jag död.

Jag kom aldrig till huvudfoting.....
    Och vad tror du händer om du kopierar den bilden 1000 gånger? 

Du skriver som om du vill att det inte ska gå att träna sig till förmågor. Ja begriper inte den psykologin.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-16 11:40:48 följande:
    Och vad tror du händer om du kopierar den bilden 1000 gånger? 

Du skriver som om du vill att det inte ska gå att träna sig till förmågor. Ja begriper inte den psykologin.
    Enkel psykologi. Om man sätter stora begränsningar för vad man kan lära sig och lägger fokus på talang så får man en bra ursäkt för att inte göra någonting och lägga över uppgifterna på de som kan.
Svar på tråden Föds man med talanger?