• Anonym (Matz)

Fuskar jag och dottern?

Vi har haft det tufft med ekonomin länge men jag fick tack och lov ett nytt välbetalt jobb efter lång tid som arbetslös. Detta har givit mig en boost på det privata planet också och jag känner mig mer engagerad i barnen än nånsin. Köpte nya fotbollsskor till dottern som är 10 och hon tycker fotboll är kul men hon är osäker på planen och hennes tränare ger inte mkt till direktiv på matcherna och jag vill ju inte skämma ut mej å stå och skrika i publiken som ett fån.

Detta har resulterat i att min dotter känner sig osäker på vart hon ska springa och placera sig på planen och tycker det är jobbigt att vara dålig (hennes ord). Så en dag kom jag på att vi testar att hon har sina AirPods dolda under ett brett pannband. Han har sin mobil i sin väska på sidolinjen och jag ringer upp när matchen börjar. De spelar på liten plan så bluetooth räcker till. 

ingen vet förutom hon och jag. Jag står en bra bit bort ifrån övrig publik och viskar/berättar vart hon ska springa och när hon ska passa och när hon ska skjuta. Det har resulterat i att hon har börjat göra mål varje match och även assistpoäng. Samt tar ett större ansvar i försvaret än tidigare. Både ledare och föräldrar har kommit fram till mig och sagt att oj vilken utveckling det är på ungen. 

Men är detta jättefel tycker ni? Är det ens olagligt? Det kommer ju inte fortsätta för evigt men kanske säsongen ut iaf. Sen se hur det blir nästa säsong. 

• Svar på tråden Fuskar jag och dottern?
  • Jemp
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-19 14:23:15 följande:

Jag förmodar att du aldrig spelat fotboll men även bra spelare har dåliga dagar och klarar man inte av att ta en förlust el en dålig prestation har man nog ett större problem. 

För mig är det inte att vinna till varje pris som gäller jag vill bara att hon ska lära sig grunderna. Och det säger ju sig själv att jag inte kommer kunna hålla på med detta så många säsonger till, det kommer ju gå för fort då för att hinna med ich jag kommer inte ha så mycket att tillföra. 

men just nu är det ett jävla hack måste jag säga och ett jättelyft för både henne och laget. Det går ju endast ut över motståndarlaget men det skiter man väl i. 

Varför inte lära henne grunderna själv hemma då?
  • Jemp
    Anonym (Raumdeuter) skrev 2025-08-19 15:47:54 följande:
    Det är inte fusk med det är en genuint korkad grej at göra om det vore sant.

Tänk sju ungar i rött och sju ungar i blått som alla springer omkring med pannband som gömmer ett par airpods och så fjorton pappor som smyger i buskarna runt plan ...

Och där står tränarna och försöker få barnen att spela som de övat på.

Skrattande
    Haha ja det skapar ju knappast bra lagspelare
  • EpicF
    Anonym (Raumdeuter) skrev 2025-08-19 15:47:54 följande:
    Det är inte fusk med det är en genuint korkad grej at göra om det vore sant.

Tänk sju ungar i rött och sju ungar i blått som alla springer omkring med pannband som gömmer ett par airpods och så fjorton pappor som smyger i buskarna runt plan ...

Och där står tränarna och försöker få barnen att spela som de övat på.

Skrattande
    Det är på sätt och vis fusk. 
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-19 14:23:15 följande:

Jag förmodar att du aldrig spelat fotboll men även bra spelare har dåliga dagar och klarar man inte av att ta en förlust el en dålig prestation har man nog ett större problem. 

För mig är det inte att vinna till varje pris som gäller jag vill bara att hon ska lära sig grunderna. Och det säger ju sig själv att jag inte kommer kunna hålla på med detta så många säsonger till, det kommer ju gå för fort då för att hinna med ich jag kommer inte ha så mycket att tillföra. 

men just nu är det ett jävla hack måste jag säga och ett jättelyft för både henne och laget. Det går ju endast ut över motståndarlaget men det skiter man väl i. 

Jag har egentligen bara en fråga. Du tänker och resonerar verkligen så som du skriver va, på riktigt?
  • NinniQX

Jag tänker att det inte är fusk. Du har försökt att prata med tränarna men inget händer. Jag förstår att du vill hjälpa din dotter för det är inte lätt alla gånger att veta vad man ska spela. 

• Anonym (Raumdeuter)
    EpicF skrev 2025-08-19 17:14:18 följande:
    Det är på sätt och vis fusk. 
    Det är lika lite fusk som pappan som står bredvid planen och skriker högt till sin unge vad han/hon ska göra på plan men det hade varit genuint jättekorkat om det hade varit sant.

Förvirringen för barnen. Ta bort tränarnas auktoritet. Visa sig från sin sämsta sida bland andra vuxna. Och så vidare.
  • Anonym (Fotboll)
    Anonym (Raumdeuter) skrev 2025-08-19 18:35:28 följande:
    Det är lika lite fusk som pappan som står bredvid planen och skriker högt till sin unge vad han/hon ska göra på plan men det hade varit genuint jättekorkat om det hade varit sant.

Förvirringen för barnen. Ta bort tränarnas auktoritet. Visa sig från sin sämsta sida bland andra vuxna. Och så vidare.

Detta är verkligen inte fusk, det är en förälder som lär sitt barn. Det är barnet som springer och sparkar bollen så vari ligger fusket?

Tränaren verkar inte ge instruktioner under matchen så ingen auktoritet påverkas. 

Ovana, oengagerade tränare kan inte ge tips till alla spelare samtidigt. Därför är det bra att få ledning från en förälder.

Jag är ingen stjärna på fotboll eller andra sporter men jag har en viss förståelse. Jag har alltid gett min son tips före och efter match samt ibland skrikit tips under matchen. Samt satt mig in i teorin av andra sporter han utövat så jag kunnat hjälpa. Min son är väldigt seriös och tävlingsinriktad och allt har varit mycket roligare för honom när han förstått vad han ska göra. När han var liten grät han om lagkamraterna inte försökte sitt bästa eller om han själv inte visste vad han skulle göra. 

TS, förklara alltid för dottern varför hon ska göra vissa saker, inte bara vad hon ska göra. Då lär hon sig och klarar sig utan din hjälp snart. 

• StellisBellis

Du är ett geni!
    Självklart är det utvecklande för henne.
    Påminner mig lite om ridning, där man får mer direkt coaching under en lektion, än i fotboll.
    Genialiskt. Och har svårt att tro att det inte är tillåtet. Men det är en gissning.

• Anonym (Fotboll)
    StellisBellis skrev 2025-08-19 23:35:50 följande:

Du är ett geni!
    Påminner mig lite om ridning, där man får mer direkt coaching under en lektion, än i fotboll.
    Genialiskt. Och har svårt att tro att det inte är tillåtet. Men det är en gissning.

Varför skulle inte goda råd från förälder vara tillåtet?
    Om jag gastar till min son att han ska springa längre fram på höger sida, får jag inga böter. 
  • Anonym (Matz)
    Jimmy75 skrev 2025-08-19 17:22:31 följande:
    Jag har egentligen bara en fråga. Du tänker och resonerar verkligen så som du skriver va, på riktigt?
    ja det gör jag absolut.
  • Anonym (Raumdeuter)
    StellisBellis skrev 2025-08-19 23:35:50 följande:

Du är ett geni!

Det vore nåt det - att föräldrarna på läktaren börjar skrika ut instruktioner till sitt barn under ridträningen. Säker jättepopulärt.
  • Anonym (Raumdeuter)
    Anonym (Fotboll) skrev 2025-08-19 21:11:18 följande:

Detta är verkligen inte fusk, det är en förälder som lär sitt barn. Det är barnet som springer och sparkar bollen så vari ligger fusket?

Tränaren verkar inte ge instruktioner under matchen så ingen auktoritet påverkas. 

Ovana, oengagerade tränare kan inte ge tips till alla spelare samtidigt. Därför är det bra att få ledning från en förälder.

Jag är ingen stjärna på fotboll eller andra sporter men jag har en viss förståelse. Jag har alltid gett min son tips före och efter match samt ibland skrikit tips under matchen. Samt satt mig in i teorin av andra sporter han utövat så jag kunnat hjälpa. Min son är väldigt seriös och tävlingsinriktad och allt har varit mycket roligare för honom när han förstått vad han ska göra. När han var liten grät han om lagkamraterna inte försökte sitt bästa eller om han själv inte visste vad han skulle göra. 

TS, förklara alltid för dottern varför hon ska göra vissa saker, inte bara vad hon ska göra. Då lär hon sig och klarar sig utan din hjälp snart. 

Du ger en bra beskrivning av den mardrömsförälder som hela idrottsrörelsen gör allt för att mota bort.

Ja, det FINNS på riktigt enstaka vuxna som beter sig så men de är tack och lov få och enbart en skam för sig själva och (tyvärr) sitt barn. För vår del ser vi dem främst på cuper runt om i landet eftersom vi själva och vårt distrikt har en bra disciplin på området.
  • Anonym (Hm)

Ditt barn är 10 år. En ålder där sport kanske ska få vara bara roligt utan krav på att prestera på topp. Självklart kan ni träna på grejer tillsammans och som någon föreslog kolla lite på YouTube och så OM BARNET SJÄLV VILL. Det viktigaste att lära ditt barn är däremot att det är ok att inte vara bäst. Att man kan göra saker för att det är roligt också. Att man lär sig och utvecklas i olika takt. Att det viktiga är att hon har kul med sina kompisar och kämpar på efter SIN förmåga, inte DIN förmåga.

• Anonym (Matz)
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-20 09:04:05 följande:

Ditt barn är 10 år. En ålder där sport kanske ska få vara bara roligt utan krav på att prestera på topp. Självklart kan ni träna på grejer tillsammans och som någon föreslog kolla lite på YouTube och så OM BARNET SJÄLV VILL. Det viktigaste att lära ditt barn är däremot att det är ok att inte vara bäst. Att man kan göra saker för att det är roligt också. Att man lär sig och utvecklas i olika takt. Att det viktiga är att hon har kul med sina kompisar och kämpar på efter SIN förmåga, inte DIN förmåga.

Det är din åsikt och jag kan hålla med på mycket men i det här fallet handlar det inte om att jag pressar henne för att jag har nån dröm om att hon ska bli proffs, isåf hade vi tränat mycket hårdare. Mitt mål är bara att hon ska hålla på så länge som möjligt med nån form av idrott. Det har varit svårt men fotbollen är den hon gillar mest och därför gör jag allt i min makt för att hon ska fortsätta. Hon hade ett problem och jag löste det. Nu älskar hon att spela för hon känner att hon bidrar till laget och inte bara är i vägen och förstör(hennes ord). 

Hade det varit för 20år sen när det inte fanns smartphones och barn hade en mer aktiv livsstil hade jag nog inte brytt mig lika mkt om att hon skulle fortsätta med fotbollen men barnen är väldigt inaktiva idag så länge det inte är träning å matcher. Om man jämför med hur det själv var när jag var barn. Även de som inte idrottade led sällan av fetma/övervikt back in the days. 

jag tycker även lagidrott är grymt bra för det sociala också då de får umgås och träffa kompisar utan att det sker genom en skärm vilket jag också upplever som ett problem i dagens samhälle. Har även pratat med föräldrar om det. Barnen väljer skärm framför att ringa en kompis om man inte pushar dom till det. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-20 10:16:09 följande:

Det är din åsikt och jag kan hålla med på mycket men i det här fallet handlar det inte om att jag pressar henne för att jag har nån dröm om att hon ska bli proffs, isåf hade vi tränat mycket hårdare. Mitt mål är bara att hon ska hålla på så länge som möjligt med nån form av idrott. Det har varit svårt men fotbollen är den hon gillar mest och därför gör jag allt i min makt för att hon ska fortsätta. Hon hade ett problem och jag löste det. Nu älskar hon att spela för hon känner att hon bidrar till laget och inte bara är i vägen och förstör(hennes ord). 

Hade det varit för 20år sen när det inte fanns smartphones och barn hade en mer aktiv livsstil hade jag nog inte brytt mig lika mkt om att hon skulle fortsätta med fotbollen men barnen är väldigt inaktiva idag så länge det inte är träning å matcher. Om man jämför med hur det själv var när jag var barn. Även de som inte idrottade led sällan av fetma/övervikt back in the days. 

jag tycker även lagidrott är grymt bra för det sociala också då de får umgås och träffa kompisar utan att det sker genom en skärm vilket jag också upplever som ett problem i dagens samhälle. Har även pratat med föräldrar om det. Barnen väljer skärm framför att ringa en kompis om man inte pushar dom till det. 

Jag håller med dig i sak att man ska uppmuntra så mycket det går för att de ska hålla på med idrott. Vi har bara olika syn på tillvägagångasättet. 

Om det var mitt barn som kände att hon var i vägen och förstörde hade jag nog försökt förklara att det inte är någon som förväntar sig att man ska kunna allt från början och att det gäller att ta åt sig vad tränarna säger osv. Och kanske också lagt till ett ?om det är något som känns svårt kan vi ju träna extra på det hemma?. Det känns för mig som att du tagit en genväg som gör att hon inte har blivit bättre på grund av sitt eget arbete eller egna meriter och så tar du ifrån henne en stor del av utvecklingen och förståelse, samtidigt som du också ger henne en falsk självkänsla. 

• Anonym (Raumdeuter)

Det här är ju bara ett fånigt exempel på jaget före laget om det hade varit sant.

Tränarna tränar laget att göra på ett visst sätt.

En pappa utrustar sin dotter med dold radiomottagare och smyger sedan i buskarna och hittar på någonting helt annat för sin egen unge.

För att styra barnet som i ett TV-spel * ha ha ha *.

• Anonym (z)
    Anonym (Raumdeuter) skrev 2025-08-20 11:00:54 följande:

Det här är ju bara ett fånigt exempel på jaget före laget om det hade varit sant.

Tränarna tränar laget att göra på ett visst sätt.

En pappa utrustar sin dotter med dold radiomottagare och smyger sedan i buskarna och hittar på någonting helt annat för sin egen unge.

För att styra barnet som i ett TV-spel * ha ha ha *.

Fast hennes tränare gör ju inget särskilt ändå, om jag fattat rätt.
  • Anonym (Fotboll)
    Anonym (Raumdeuter) skrev 2025-08-20 07:35:00 följande:
    Du ger en bra beskrivning av den mardrömsförälder som hela idrottsrörelsen gör allt för att mota bort.

Ja, det FINNS på riktigt enstaka vuxna som beter sig så men de är tack och lov få och enbart en skam för sig själva och (tyvärr) sitt barn. För vår del ser vi dem främst på cuper runt om i landet eftersom vi själva och vårt distrikt har en bra disciplin på området.
    En mardröm att föräldrar stödjer och lär sina barn när tränaren inte är aktiv? Konstigt om det är så i Sverige, vi bor i Centraleuropa och här är det verkligen inte ovanligt eller innebär någon skam. Vi är många föräldrar här som intresserar oss för barnens aktiviteter och hjälper dem, det är inte alla säsonger som de haft en bra tränare.  
  • Anonym (Fotboll)
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-20 09:04:05 följande:

Barn är olika, för min son är det roligt om han är en av de bästa och förstår vad han ska göra, lönlöst att förklara för honom att man kan delta bara för att göra något kul med kompisar, har försökt med det. TS dotter verkar också ha större intresse när hon spelar bra. 
Svar på tråden Fuskar jag och dottern?