• Anonym (TS)

Anklagad

Jag har precis börjat ett nytt jobb men var idag tvungen att stanna hemma och vabba. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt då det är ett nytt jobb.
    Sen idag runt lunch ringer min chef upp mig och frågar hur det är med mitt barn och pratar lite om hur jag känner att det går på jobbet och sådär. Sen säger hon att en kollega till mig kommit till henne och uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

• Svar på tråden Anklagad
  • Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 08:26:53 följande:
    Då har jag uttryckt det väldigt dåligt för det var inte i närheten så samtalet löd. Hon sa det jag redan skrivit (om du läst alla mina svar?) Och frågade även, med allvarlig röst om det var något hon behövde veta. När jag svarade nej var hon tyst en stund och tog sedan upp att en kollega kommit till henne och förklarat att jag betett mig annorlunda, zoomat ut o.s.v. Hon hade givetvis inte ringt mig hemma, när jag är hemma och vabbar, om det var så att kollegan bara kommit och sagt att jag var "lite trött".
    Förklarade du varför varför du var trött? 
  • Anonym (L)
    Anonym (J) skrev 2025-08-20 07:18:44 följande:
    Var väl ingen som anklagade honom/henne att ta droger? Det var väl ts själv som sa att man kan göra drogtest
    Varför skulle en chef ringa upp och fråga om någon bara sett lite trött ut en dag? Chefen kollade så att TS inte var påverkad när hon var frånvarande från jobbet.

Kollegan måste ha uttryckt sig på ett väldigt säkert sätt när hon beskrev situationen.
  • Anonym (Mira)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 09:02:35 följande:
    Tack.

Det jobbiga är ju att jag inte vet vem det är som upplevt mig så.

Jag fattar att det är obehagligt men försök tänka att den som gjorde det inte gjorde det av ondo mot dig utan efter sin bästa förmåga. Hen är nog inte så bra på att läsa ansiktsuttryck men är en samvetsgrann person som värnar om verksamheten.  Droger är uppenbarligen ett problem i den bransch du arbetar och det är kanske bättre att vara lite för vaksam än att vara för slapp. 

Ta det här som ett tillfälle att komma närmre dina kollegor  och visa dem vilken bra person du är. Berätta avslappnat om det som hänt och hur du känner så du kan få dina nya kollegors stöd och syn på problemet 

• Anonym (?)
    Då har jag uttryckt det väldigt dåligt för det var inte i närheten så samtalet löd. Hon sa det jag redan skrivit (om du läst alla mina svar?) Och frågade även, med allvarlig röst om det var något hon behövde veta. När jag svarade nej var hon tyst en stund och tog sedan upp att en kollega kommit till henne och förklarat att jag betett mig annorlunda, zoomat ut o.s.v. Hon hade givetvis inte ringt mig hemma, när jag är hemma och vabbar, om det var så att kollegan bara kommit och sagt att jag var "lite trött".
    Problemet är att du skrivit olika saker, se tex ditt första inlägg.

I ditt samtal med chefen, vem var den första att nämna något av orden droger, missbruk, drogtest?
  • Anonym (L)
    Anonym (Mira) skrev 2025-08-20 09:45:25 följande:

Jag fattar att det är obehagligt men försök tänka att den som gjorde det inte gjorde det av ondo mot dig utan efter sin bästa förmåga. Hen är nog inte så bra på att läsa ansiktsuttryck men är en samvetsgrann person som värnar om verksamheten.  Droger är uppenbarligen ett problem i den bransch du arbetar och det är kanske bättre att vara lite för vaksam än att vara för slapp. 

Ta det här som ett tillfälle att komma närmre dina kollegor  och visa dem vilken bra person du är. Berätta avslappnat om det som hänt och hur du känner så du kan få dina nya kollegors stöd och syn på problemet 

Strunta i ven det var! Om någon inte gillar dig kommer du att märka lite av det längre fram. Det kan också vara någon som har en allmän tendens att överreagera på händelser.
  • Anonym (J)
    Anonym (L) skrev 2025-08-20 09:36:17 följande:
    Varför skulle en chef ringa upp och fråga om någon bara sett lite trött ut en dag? Chefen kollade så att TS inte var påverkad när hon var frånvarande från jobbet.

Kollegan måste ha uttryckt sig på ett väldigt säkert sätt när hon beskrev situationen.
    Betyder ju inte att man tar droger . Det kan bero på vad som helst. 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 08:33:15 följande:
    Men precis så. Tack.
    Jag jobbar inte på ett vanligt kontor, typ bank eller som trädgårdsanläggare. Vi jobbar med missbruksproblematik, maskrosbarn o.s.v. Och jag har innan detta jobb jobbat med vuxna missbrukare i över 10 år.
    Det är liksom på tapeten flera gånger I veckan. 
    Förstår inte varför det är så svårt att begripa.

Och även om jag inte tagit upp drogtest (för att rentvå mig) så sa hon ju att hon själv skulle ta upp det och att hon hade en skyldighet att låta företagshälsovården drogtesta mig.
    Vad spelar det för roll att du har folk som tar droger runt dig? Varför skulle Du ta droger för det? Snarare tvärtom vill man väl tro. 
  • Anonym (J)

Vad är det i detta som säger att du måste försvara dig om droger för det?

Ingenting 

Nånting är det ju som folk märker och att bara svara nej är kanske lite dumt . 

• Anonym (J)
    Anonym (Pera) skrev 2025-08-20 08:07:05 följande:
    Det jag menade var att kollegan reagerade på det frånvarande/trötta beteendet och att den resktionen berodde på tidigare upplevelser. Att TS tog upp droger tycker jag är rätt uppenbart att det beror på både nuvarande och tidigare arbetsplatser - att det är något som liksom alltid ses som en möjlighet pä ett helt annat sätt än för oss som inte jobbar i såna miljöer. 
    Fast där om nåt borde man väl snarare inte tänka droger det första man gör. Själv jobbar jag på en vårdcentral och det har då aldrig kommit på tal. Borde väl vara minst lika viktigt där eller.

Jäkla märkligt 
  • Anonym (J)

Trött kan man väl vara av mängder med anledningar. Tex att det hänt något som man tänker på. 

• Anonym (förlåt)
    Ascendere skrev 2025-08-20 08:12:13 följande:
    Eller hur det känns jättemärkligt.

Chefen "Hur mår du, dina kollegor har sagt att du verkat lite trött och frånvarande igår?"

Anställd "Jag har inte tagit några droger! Ni får testa mig om ni vill!" 

Chefen "Okeeeeeeeej..." 
    Lite så. Jag jobbar också i en bransch där både droger och alkohol tyvärr är alltför vanligt, vanligare än många föreställer sig, men det är aldrig första alternativet som dyker uppp i skappen om någon verkar extra trött någon dag. Däremot om de när det påtalas, genast hoppar till försvardsställning angående droger eller alkohol, då kan man faktiskt börja fundera i de banorna. Ingen, i min bransch, är så snabb att försvara sig från missbruk som de som missbrukar.
  • Jesper f
    Anonym (?) skrev 2025-08-19 16:28:38 följande:
    Hur ska du ha det?

"kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut."

Hade en nyanställd börjat snacka om drogtest efter vad något sett på ett Teamsmöte hade jag undrar vad för paraniod dårfink jag anställt.

Väl bara att säga någt i still med "Vilkret möte?" och "Nej jag är inte 100% fokuserad hela tiden på möten, nya jobbet tar en massa energi från mig"
    Det är helt riktigt - om än att det är få arbetsplatser som hinner/vill praktisera - enligt försäkringskassans rehabiliteringskedja, att arbetsplatsen/chefen snabbt ska etablera en kontakt med den anställde vid frånvaro - och kanske extra viktigt är det att ta i under en provanställning, 

I det här fallet, hade nog snarare min oro växt att svaret, mer än om jag bara fått nått i stil med "Oj, ja, jag var så trött för X sov så dåligt på natten, och nytt jobb med mycket att ta in osv", det är fullt naturligt. Få ett halft desperat "Drogtesta mig" tillbaka, då skulle jag faktiskt allvarligt börja fundera vad jag anställt.

Defakto, arbetsgivaren har numer rätt att under provanställningen säga upp en arbetstagare med i princip omedelbar verkan utan att behöva ange ett skäl i överhuvudtaget, och det är nog faktiskt snarare vad jag hade gjort om jag efter 2 veckor var tvungen att ringa och ta i något som skulle kunna vara en missbrukstanke, så tillvida det inte är någon extrem smal IT eller specifik tillverkningsprocess som det är omöjligt att hitta kompetens till om man söker på öppna marknaden, vilket jag efter beskrivningen knappast tror rör detta fallet - hellre, än att dra igång en för arbetsgivaren överdyr process med företagshälsan och drogscreening. Och även om det skulle vara negativt, med vilket förtroende kan man jobba vidare med en sådan medarbetare, SPECIFIKT inom ramen för att vårda missbrukare? 

Hela händelsen låter helt absurd. 
  • Anonym (L)

Det förekommer definitivt att personer som arbetar med klienter som har drogproblem, har sådana själva. Så det är inte en otänkbar tanke att tänka.

Även om det i TS. fall verkar vara överdrivet från arbetsledarens sida.

• Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 08:33:15 följande:
    Men precis så. Tack.
    Jag jobbar inte på ett vanligt kontor, typ bank eller som trädgårdsanläggare. Vi jobbar med missbruksproblematik, maskrosbarn o.s.v. Och jag har innan detta jobb jobbat med vuxna missbrukare i över 10 år.
    Det är liksom på tapeten flera gånger I veckan. 
    Förstår inte varför det är så svårt att begripa.

Och även om jag inte tagit upp drogtest (för att rentvå mig) så sa hon ju att hon själv skulle ta upp det och att hon hade en skyldighet att låta företagshälsovården drogtesta mig.
    Fast om det är så självklart och är på tapeten flera gånger veckan, varför blir du förvånad/chockad och kränkt?

Finns ju branscher som behöver göra alkotest/drogtester som rutin innan de ens får börja jobba...och är man i en sådan bransch så är man ju van att testa sig...
  • Anonym (TS)

Nu har jag iallafall lämnat test och svar kommer imorgon. Ska bli skönt när hon fått det negativa svaret och vi kan gå vidare. 

• Anonym (L)

Konstigt jobb där man inte får vara trött på eftermiddagen som nyanställd!

• Anonym (Hmm..,,,)

Hur blev det idag efter provsvaret?

• Anonym (TS)

Precis haft möte med chefen som berättade att hon fått svaret och alla prover var negativa. Hon var lite ursäktande, förklarade igen att hon var tvungen och frågade i slutet om vi kunde lägga detta bakom oss nu. Jag tog återigen upp att hon gärna får säga till kollegan att jag gärna pratar med hen och det skulle hon framföra.

Så för att vara en väldigt olustig situation slutade det väl så bra det kunde.

• Anonym (I)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-21 15:52:03 följande:

Precis haft möte med chefen som berättade att hon fått svaret och alla prover var negativa. Hon var lite ursäktande, förklarade igen att hon var tvungen och frågade i slutet om vi kunde lägga detta bakom oss nu. Jag tog återigen upp att hon gärna får säga till kollegan att jag gärna pratar med hen och det skulle hon framföra.

Så för att vara en väldigt olustig situation slutade det väl så bra det kunde.

Så skönt. Va bra att det löste sig så fint ändå även om det varit skitjobbigt. Hoppas ni alla kan göra det nu också bara. 
    Och hoppas att du kommer att trivas som bara den på jobbet också 😊

Svar på tråden Anklagad