molly50 skrev 2025-09-24 21:34:56 följande:
Jo,det har jag faktiskt. Jag har levt med en sjukligt svartsjuk man som försökte kontrollera mig och som misshandlade och ströp mig.
Så jo,jag vet hur det kan fungera.
Så jag försöker absolut inte bejaka svartsjuka.
Jag kan inte se att det är fel att råda en person som är svartsjuk och osäker att försöka jobba på det.
Men ibland så är ju svartsjukan även befogad. Om man t ex har en gränslös partner som flirtar med andra öppet eller om partnern rentav är otrogen.
Och då tycker,i alla fall jag,att problemet ligger hos den gränslösa partnern.
Jag tycker inte att ge råd om hur man kan kolla sin partner är bra råd att ge, tycker du verkligen det? Det är verkligen inte att jobba med sin osäkerhet det är att öka den.
Det spelar ingen roll om svartsjukan är befogad eller obefogad man har ingen rätt att utöva kontroll över en annan människa såvitt det inte är ditt omyndiga barn eller någon du är förmyndare över.
Rent känslomässigt ar det ju upp till den förorättade parten att avgöra om hen vill fortsätta leva med någon hen inte litar på, men det ger ju inte hen rätten att utöva vare sig kontroll eller misshandel. Då är det bra mycket bättre att lägga ner tiden och energin på att Ta hjälp att få verktygen för att på sikt återfå tilliten.
Du borde inse att gränslösheten bara ligger i den andres ögon. Någon kan anse det gränslöst andra inte skulle lyfta ett ögonbryn över. Det finns människor som tycker det är ok att spöa frun för att hon log mot någon på ICA. Andra går på swingers club och tycker det är fullständigt normalt.
Det är därför viktigt att man är medveten om varandras gränser innan man binder sig till varandra. Vem vill dela sitt liv med någon som inte accepterar den man är?
Vem vill leva med konstant rädsla över att den andre sviker?
Nej, i de allra flesta förhållanden litar man på varandra, det är det normala. Att sen kärleken och attraktionen kan ta slut är en annan sak. Och då brukar de flesta avsluta på ett värdigt sätt. Drama är inte det normalt för de flesta.