• Anonym (Starkakänslor)

Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?

Jag tycker man märker att det ofta är starka känslor och reaktioner i diskussioner på FL. Ibland nästan så att man själv blir påverkad av andra skribenters humör och känslosvall. Vad är det som gör att vissa reagerar så starkt på saker som skrivs anonymt på ett forum? För det är väl egentligen inget som påverkar en i ens dagliga liv i övrigt eller som bör göra det?

• Svar på tråden Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?
  • Anonym (Dr Krall)
    Jimmy75 skrev 2025-10-26 19:52:50 följande:

Tja, till att börja med för att det finns en god sannolikhet att du helt enkelt har fel. Det finns inte förutsättningar här för att kunna göra de avvägningarna som är nödvändiga krav vid diagnossättning.....och sannolikt har du inte (som det låter på ditt resonemang) kvalifikationen för det heller.
    För det andra av det skälet att människor inte är sina diagnoser. 
    För det tredje på grund av att det kan vara kränkande, både för den som är. föremål för utpekandet samt andra med den typen av svårigheter.
    För det fjärde för att det helt enkelt inte finns något befogat skäl att göra det i det här sammanhanget.

Det är ju vad jag hela tiden säger. Detta är inget forum för att ställa diagnoser.  Jag tycker inte heller om när man som du gör använder diagnoser som skjällsord mot diskussionsmotståndare.  Detsamma gäller att ingen människa är sin/sina diagnoser. Så varför använder du  Autist över när du hänvisar till människor här på forumet?

Förstår att du stör dig på mig av någon anledning, något jag inte kan göra så mycket åt. Men du kan sluta svara på mina inlägg om de nu är så upprörande.
  • Anonym (Dr Krall)
    Jimmy75 skrev 2025-10-26 19:52:50 följande:

Tja, till att börja med för att det finns en god sannolikhet att du helt enkelt har fel. Det finns inte förutsättningar här för att kunna göra de avvägningarna som är nödvändiga krav vid diagnossättning.....och sannolikt har du inte (som det låter på ditt resonemang) kvalifikationen för det heller.
    För det andra av det skälet att människor inte är sina diagnoser. 
    För det tredje på grund av att det kan vara kränkande, både för den som är. föremål för utpekandet samt andra med den typen av svårigheter.
    För det fjärde för att det helt enkelt inte finns något befogat skäl att göra det i det här sammanhanget.

Jag råkade besvara fel inlägg Det senast var inte menat till dig, Förlåt
  • Jimmy75
    Anonym (Dr Krall) skrev 2025-10-26 20:53:58 följande:
    Jag råkade besvara fel inlägg Det senast var inte menat till dig, Förlåt
    No worries! Det är lätt hänt. Tycker ändå det framgick ganska tydligt av hur du skrev att det inte var avsett till mig.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Tja) skrev 2025-10-26 10:27:32 följande:
    Anonym (Starkakänslor) skrev 2025-10-23 17:34:32 följande:

Jag tycker man märker att det ofta är starka känslor och reaktioner i diskussioner på FL. Ibland nästan så att man själv blir påverkad av andra skribenters humör och känslosvall. Vad är det som gör att vissa reagerar så starkt på saker som skrivs anonymt på ett forum? För det är väl egentligen inget som påverkar en i ens dagliga liv i övrigt eller som bör göra det?

Nej det skulle jag inte säga att det gör, mestadels är det bra (ibland tänkvärd) underhållning. Men jag kan helt klart bli trött av att världen är en rätt mörk plats när det kommer hat som ibland döljs bakom "logik" och att deras åsikt ska vara 'sanning. Men autister gillar ju att vara bakom sina skärmar, det vet jag ju.

Mestadels är det bara intressant att se vad folk som man aldrig kommer i kontakt med i sitt liv tänker om saker. Ibland finns det guldkorn i form av dom som faktiskt har intressanta tankar och resonemang. Proffsgrälarna är dödligt trista.
    Anonym (Tja) skrev 2025-10-26 11:06:54 följande:
    Anonym (Lite) skrev 2025-10-26 10:55:48 följande:
    Så enligt dig är logik hat och du raljerar över att deras sanning är den enda rätta? Har du reflekterat över att du kanske också anser att din sanning är det rätta? När du dessutom samtidigt underminerar dom du inte gillar med att dom måste vara autister?
    Nej logik är inte samma som hat, men hat är hat. Logik är en bra grej, man kan använda den för att hitta sanning. Autister kan vara jäkligt jobbiga för andra i kombination med arrogans. Dom är duktiga på vissa saker men korkade på andra.
    Ja, man kan låtsas att det är sanning att de jäkligt jobbiga människorna på forumet är autister baserat på någon logik som inte håller 

....som ibland döljs bakom "logik" och att deras åsikt ska vara 'sanning

projektion?

• Jimmy75
    ClumsySmurf skrev 2025-10-26 21:46:49 följande:
    Anonym (Tja) skrev 2025-10-26 11:06:54 följande:
    Anonym (Lite) skrev 2025-10-26 10:55:48 följande:
    Så enligt dig är logik hat och du raljerar över att deras sanning är den enda rätta? Har du reflekterat över att du kanske också anser att din sanning är det rätta? När du dessutom samtidigt underminerar dom du inte gillar med att dom måste vara autister?
    Nej logik är inte samma som hat, men hat är hat. Logik är en bra grej, man kan använda den för att hitta sanning. Autister kan vara jäkligt jobbiga för andra i kombination med arrogans. Dom är duktiga på vissa saker men korkade på andra.
    Ja, man kan låtsas att det är sanning att de jäkligt jobbiga människorna på forumet är autister baserat på någon logik som inte håller 

....som ibland döljs bakom "logik" och att deras åsikt ska vara 'sanning

projektion?
    Ja antingen det eller möjligen provokation.
  • Dr Nail

Den dagen folk slutar bli arga så kommer det här forumet gå i konkurs. 

Ilska = valuta.

• Anonym (RUMPKILLE)

De som handlar om kvinnors rumpor.

• Mayjel

Inte riktiga diskussioner mellan seriösa medlemmar. Jag tål att folk kan tycka olika och ha en annan åsikt än jag.

Det är de hjärndöda tramspellarna som jag har svårt för, de som endast är ute efter bråk och att förstöra för andra medlemmar. Såna som moderatorerna borde vara lite snabbare med att stänga av och bannlysa från forumet. För allas trevnad.

• Anonym (Starkakänslor)
    Mayjel skrev 2025-10-27 01:48:45 följande:

Inte riktiga diskussioner mellan seriösa medlemmar. Jag tål att folk kan tycka olika och ha en annan åsikt än jag.

Det är de hjärndöda tramspellarna som jag har svårt för, de som endast är ute efter bråk och att förstöra för andra medlemmar. Såna som moderatorerna borde vara lite snabbare med att stänga av och bannlysa från forumet. För allas trevnad.

De brukar dock ofta ha en tendens att komma tillbaks under andra nick, för att behovet av att fortsätta bråka är för stort.
  • Anonym (qwerty)

Nej. Det är som när man pratar med barn, bara vara lågaffektiv.

• Mayjel
    Anonym (Starkakänslor) skrev 2025-10-27 12:26:52 följande:
    De brukar dock ofta ha en tendens att komma tillbaks under andra nick, för att behovet av att fortsätta bråka är för stort.
    De lär sig nog till sist. Efter tillräckligt många bannlysningar så trillar polletten ner.
  • Anonym (RUMPKILLE)

Jag tycker att det behövs fler rumptrådar.

• Anonym (Starkakänslor)
    Mayjel skrev 2025-10-27 21:36:25 följande:
    De lär sig nog till sist. Efter tillräckligt många bannlysningar så trillar polletten ner.
    Det är ju det den sällan gör. De känner så grymt förargade över att ha blivit avstängd från en diskussionsforum och har antagligen för mycket fritid att de har tid att gå att bygga upp ilska kring det, och så byter de IP och återkommer.
  • Mayjel
    Anonym (Starkakänslor) skrev 2025-10-28 09:13:16 följande:
    Det är ju det den sällan gör. De känner så grymt förargade över att ha blivit avstängd från en diskussionsforum och har antagligen för mycket fritid att de har tid att gå att bygga upp ilska kring det, och så byter de IP och återkommer.
    De ger sig till slut. När idioterna fattar att de inte är välkomna.
  • Jimmy75
    Mayjel skrev 2025-10-27 21:36:25 följande:
    Tvek på den eftersom vanliga egenskaper som leder/bidrar till den typen av beteende är ju bristande förmåga till konsekvenstänk och att förstå/instämma hur ens egna beteende bidrar till resultatet. Eller så anser de att de har rätt och halar fram den klassiska offerkoftan och känner blir kränkta så fort någon inte håller med dem - på bästa Åkesson manér.
  • Jimmy75
    Anonym (RUMPKILLE) skrev 2025-10-27 22:15:43 följande:

Jag tycker att det behövs fler rumptrådar.

....och det faktum att de inte finns i samma utsträckning du önskar (vid den händelsen att du faktiskt brukar allvar) ger dig en hint om du är i minoritet med den åsikten - ergo, en avvikande åsikt. Vilket i sin tur är en hint om att det nog finns bättre ställen att söka det du vill ha.
  • ClumsySmurf
    Mayjel skrev 2025-10-27 01:48:45 följande:

om moderatorerna skulle skärpa till sej, hur skulle det gå för de som kan få förvånansvärt många inlägg raderade i en tråd?
  • Anonym (-)

Det som kan uppröra mig här är de som med vilje misstolkar ALLT bara för att få tjafsa. Allt från trådstarten där de ignorerat hälften av texten för att kunna tala om vad värdelös, misslyckad och dum i huvudet TS är, till de som ger råd efter egna erfaranheter som ofta få höra samma trots att de löst problemet. 

Detta är särskilt vanligt i trådar om bonusfamiljer eller relationer och de som kommenterar är ofta självgoda personer som aaaaaldrig skulle ha gjort så.

• Mayjel
    ClumsySmurf skrev 2025-10-28 12:39:04 följande:
    om moderatorerna skulle skärpa till sej, hur skulle det gå för de som kan få förvånansvärt många inlägg raderade i en tråd?
    Om mod. kunde agera lite snabbare än de gör idag så skulle dessa troll förmodligen också stängas av och bannlysas fortare. 
Svar på tråden Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?