• Anonym (Trött på snålhet)

Jag är så trött på snålheten!

Med åren har min man, barnens pappa, blivit allt snålare. Han anklagar mig regelbundet för att bara vilja köpa nytt och kommer med den ena hemsnickrade lösningen efter den andra.

Den här gången vägrar han köpa nya skridskor till ena barnet. De som finns är nästan tre centimeter för stora, men det tänkte maken lösa genom att trycka in fetvadd i tårna, tillsammans med tjocka sulor och två par sockor. Det går bra, menar han. Ett par begagnade skridskor i rätt storlek kostar en hundring ungefär. Vi har absolut råd. Vi har råd att köpa nya dyra skridskor varje år om vi vill. Ändå ska han dividera kring varje kostnad. Till saken hör också att vi sålt de urvuxna för samma pris som ett par begagnade kostar, så det går plus minus noll.

Han får de här låsningarna ibland kring saker, som jag tycker är viktiga. Jag tycker att det är viktigt att barnen har sköna skridskor i rätt storlek, för annars är det inte kul att åka. Kring saker min man tycker är viktigt, kan han spendera pengar. 600 spänn på en flaska vin en fredag? Inga problem. Ett par strumpor för 200 spänn paret? Lugnt, de är ju sköna. 

Jag kan så klart köpa skridskor bakom ryggen på honom, men då blir det sura miner och bråk. Istället går det nästan alltid till så att han provar sina lösningar, det fungerar inte, i det här fallet kommer barnen att gnälla och så får jag köpa passande.

hur når man fram?

• Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (m) skrev 2025-11-23 18:19:02 följande:
    Mannen kanske visst unnar barnen spenderade pengar om det behövs men inte begriper värdet i att ha ett par andra skridskor än de som redan finns. Åker han skridskor själv och uppskattar upplevelsen av att ha ett par välpassande skridskor på fötterna och ett par för stora med fetvadd inte duger åt honom själv så går ditt resonemang ihop. Men om han på riktigt tror det känns går lika bra med dessa för barnet så är det ju inte missunsamhet det handlar om

TS startade tråden med följande rubrik:  Jag är så trött på snålheten.

Därför fick jag intrycket att detta inte var enda gången mannen agerat på ett snålt sätt. 

• Anonym (Olle)
    Spucks skrev 2025-11-23 18:39:06 följande:
    Anonym (Olle) skrev 2025-11-23 18:37:39 följande:
    Citera var TS skrivit om de skridskor du säger de ska sälja och förklara hur ditt argument passar in till hur det knte är snålt att barnet ska ha för stora skridskor nu.
    Man borde verkligen införa läskunnighetstester innan man får skriva något online.
    Ja, du visar det då du helt missförstått både befintliga skridskor och mannens intentioner. Dålig läsförståelse.
  • Anonym (Slängut)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-23 17:04:35 följande:
    Du har alltså inga andra argument än personangrepp? 
    Det är inget personangrepp att säga att någon inte verkar läskunnig när den svarande faktiskt inte läst ordentligt, eller be någon att öka läsförståelsen. Det ses endast som en kränkning på ett forum som detta.
  • Anonym (Olle)
    Anonym (Slängut) skrev 2025-11-23 19:04:08 följande:
    Det är inget personangrepp att säga att någon inte verkar läskunnig när den svarande faktiskt inte läst ordentligt, eller be någon att öka läsförståelsen. Det ses endast som en kränkning på ett forum som detta.

Att påstå att den andre inte kan läsa är ett personangrepp, speciellt när hen inte har argument för sin tolkning (varken vad gäller vad som ska ha lästs fel eller varför pappan inte är snål). Ful diskussionstrknik.

Men om du här syftar på mig specifikt istället för folk i allmänhet får du gärna påvisa vad jag läst frl från trådstarten.

• Anonym (V)

En människa som missunnar barnen billiga fungerande skridskor (3 cm fetvadd och fel bredd fungerar inte), men själv köper vin för 600 och strumpor för 200!

Nej det är inte rimligt! Något är fel. Ta ett allvarligt samtal med honom om detta.Varna honom för att skilda boenden är mycket dyrare.

• Anonym (V)
    Anonym (Trött på snålhet) skrev 2025-11-23 17:26:31 följande:

Här har diskussionen pågått ser jag. Mannen är generellt inte snål, inte mot barnen heller. Det är egentligen snarare så att han hakar upp sig på något jag vill och slåss med näbbar och klor för att hans idé är så mycket bättre. Om jag tycker att en viss inredningssak behöver bytas ut eftersom den är trasig, kan han ägna dagar åt att laga den halvdant och sen hävda att det duger fint. Efter ett tag får vi ändå byta ut det, eftersom lagningen inte höll, eller också han inser att det ser för illa ut. 

Det här är sannolikt ett sånt tillfälle. Det låter ju helt absurt att barnet ska åka med fetvadd i tårna. När barnet ska åka med fritids, kommer de ju undra vad som pågår. Om det räckt med en sula eller ett par tjocka sockar har det varit en sak. Men det här blir ju galet. Skridskorna kommer med stor sannolikhet att passa nästa vinter.

Ja, då vill han ha en konflikt med dig och påstår att du inte har koll? Är det detta hela handlar om?

Varför är det så viktigt att du har fel? Annars skulle han ju förstå att en sån storleksskillnad i skridskorna i förhållande till fötterna inte fungerar. Anar att det finns någon underliggande konflikt eller missnöje från hans sida.
  • Anonym (E)

Här har diskussionen pågått ser jag. Mannen är generellt inte snål, inte mot barnen heller. Det är egentligen snarare så att han hakar upp sig på något jag vill och slåss med näbbar och klor för att hans idé är så mycket bättre. Om jag tycker att en viss inredningssak behöver bytas ut eftersom den är trasig, kan han ägna dagar åt att laga den halvdant och sen hävda att det duger fint. Efter ett tag får vi ändå byta ut det, eftersom lagningen inte höll, eller också han inser att det ser för illa ut. 

Det här är sannolikt ett sånt tillfälle. Det låter ju helt absurt att barnet ska åka med fetvadd i tårna. När barnet ska åka med fritids, kommer de ju undra vad som pågår. Om det räckt med en sula eller ett par tjocka sockar har det varit en sak. Men det här blir ju galet. Skridskorna kommer med stor sannolikhet att passa nästa vinter.

Så är problemet inte att han är snål utan att han vill leka Fixar-Frasse och briljera med sina lagningar och tricks? Jag kan ha sådana tendenser ibland, men ger upp snabbt om det inte fungerar och har aldrig gjort något fix med barnens sportprylar. Hmm förutom några skydd för fotboll men det blev faktiskt bra. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Trött på snålhet) skrev 2025-11-23 10:24:41 följande:
    Jag frågar inte om lov. Han provade på eget bevåg skridskor på barnen och föreslog lösningen.
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-23 10:19:29 följande:
    Är du rädd för honom? Annars förstår jag inte, det är väl bara att säga till angående hans vin. Fattar han inte? Eller gör han så här för att det fungerar, du finner dig i det? Låt honom sura och bråka, då kan du ta barnen och höra något roligt. Så kan han sitta där med sitt vin medan ni går på bio.
    Jag har inget problem med hans vininköp, så varför ska jag bråka om det? Jag är inte rädd för honom, men det blir så mycket sura miner och passivaggressivt beteende att det inte är värt det.
    Är du konflikträdd? Ditt barn är inte värt att få bra skridskor för du tycker det blir för mycket sura miner? Sluta mesa och bit ifrån istället. Surande och passivt-aggressivt beteende är inte ok, ta konflikten. 
  • Anonym (Försök)
    Anonym (Trött på snålhet) skrev 2025-11-23 09:52:02 följande:
    Jag är så trött på snålheten!

Med åren har min man, barnens pappa, blivit allt snålare. Han anklagar mig regelbundet för att bara vilja köpa nytt och kommer med den ena hemsnickrade lösningen efter den andra.

Den här gången vägrar han köpa nya skridskor till ena barnet. De som finns är nästan tre centimeter för stora, men det tänkte maken lösa genom att trycka in fetvadd i tårna, tillsammans med tjocka sulor och två par sockor. Det går bra, menar han. Ett par begagnade skridskor i rätt storlek kostar en hundring ungefär. Vi har absolut råd. Vi har råd att köpa nya dyra skridskor varje år om vi vill. Ändå ska han dividera kring varje kostnad. Till saken hör också att vi sålt de urvuxna för samma pris som ett par begagnade kostar, så det går plus minus noll.

Han får de här låsningarna ibland kring saker, som jag tycker är viktiga. Jag tycker att det är viktigt att barnen har sköna skridskor i rätt storlek, för annars är det inte kul att åka. Kring saker min man tycker är viktigt, kan han spendera pengar. 600 spänn på en flaska vin en fredag? Inga problem. Ett par strumpor för 200 spänn paret? Lugnt, de är ju sköna. 

Jag kan så klart köpa skridskor bakom ryggen på honom, men då blir det sura miner och bråk. Istället går det nästan alltid till så att han provar sina lösningar, det fungerar inte, i det här fallet kommer barnen att gnälla och så får jag köpa passande.

hur når man fram?

Kanske kan du be om att få en budget för kläder och ting till barnen. Att han ger dig en summa som du får hushålla med. Då slipper ni dividera varje inköp. Han behöver komma ifrån att ha kontrollen i varje inköp och du verkar känna att du behöver mer frihet. Blir det så att det kommer väldigt dyra inköp så kanske du kan lyfta det med honom och ni kan dela. Hur tror du att det skulle vara? 

Min sambo har insett att jag är bättre på att hålla en matbudget och därför har jag fått hela ansvaret för detta. Han ger mig halva summan som går åt för vår familj direkt vid löning. Men för att känna sig delaktig så skriver vi veckohandlingslistan/veckomeny tillsammans. Utgår dock från erbjudanden. Han har märkt att han sparar så mycket på detta 😂

Har ej läst hela tråden. 

• Anonym (Bell)

Låter som en man som måste ha rätt. Min man kan också haka upp sig på liknande sätt och tar det som ett personligt påhopp när jag kritiserar liknande idéer han har.

Det jag då behöver göra är att fånga honom i rätt tillfälle och med min allra lenaste röst säga att han är jättebra som försöker vara miljövänlig och lära barnen att vara sparsamma men att jag väldigt gärna vill att vi köper ett par som passar bättre. Med andra ord smeka hans ego och be snällt. Ibland orkar jag lirka men långt ifrån alltid. Ibland känns det lättare att ta konflikten.

• Anonym (Adam)

Påminner om en bekant.

Exempel:

Han köpte ny bil och det skulle vara speciella fälgar och annan extrautrustning till den. Priset var inget problem.

Ska han sedan köpa shampoo och duschcreme så ska det vara det absolut billigaste man kan hitta. Typ 500 ml för 10 kronor därför att det är så dyrt med märken som exempelvis Nivea.

Jobbigt för dig. Handlar det om barn fritidsaktiviteter så är väl det något man ska uppmuntra och inte låta dem ha undermålig utrustning. Knäppt.

• Anonym

Han verkar ju mest vara missnöjd med vad du köper, om han köper vin och strumpor för 800, men inte anser attt barnet ska kunna åka med bekväma skridskor för 100spänn på blocket. Som ni antagligen kan sälja för lika för lika mycket när de är urvuxna. 

vinet är ju uppdrucket innan kvällen är slut. 

• Mayjel

Dumpa det självbelåtna aset. Den värsta sortens snåljåp är den som hycklar. 

• Anonym (m)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-23 18:43:36 följande:

TS startade tråden med följande rubrik:  Jag är så trött på snålheten.

Därför fick jag intrycket att detta inte var enda gången mannen agerat på ett snålt sätt. 

Det var att du skrev att han inte unnar just barnen som jag reagerade på. Han kanske inte skulle unna sig själv rätt skridskor heller utan hellre skulle stoppa fetvadd i ett par för stora än att köpa andra. Barnen kan ju inte dricka vin men om de kunde det så kanske han skulle köpa en dyr flaska till de också. Det är ju något han verkar förstå njutningsvärdet av.
  • Goneril

Snålhet kombinerat med "Ernst Kirchsteiger,-syndromet". Snålhet gentemot sina egna barn men inte mot sig själv, illa! Ja, och så fixandet och trixandet, precis som Ernst, det blir alltid jättefult. Antagligen är det ett sätt att bevisa inför sig själv och omgivningen hur fiffig man är, men det tar eoner av tid när man ska göra en lampa av en gammal vevaxel och fult blir det.

Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!