• Anonym (Moralpanik deluxe)

Moralpanik på FL

Varför råder det total moralpanik på FL numera? Tidigare kunde folk ha öppna diskussioner om saker, ta del av varandras tankar och få tips och råd. Precis som meningen med forumet bör vara. 

Nu spammas alla trådar med hur äckligt och avvikande allt är. Många anklagas för att trolla, ha flera konton, kvinnor anklagas för att vara män som ljuger, de flesta påstås vara runktroll eller incels. 

Trodde att vi hade kommit längre i samhället idag. Respekt för varandra och allas lika värde verkar bortglömt. 

• Svar på tråden Moralpanik på FL
  • fultextad användarhandbok
    Tecum skrev 2026-01-04 20:22:35 följande:
    Håller med och jag tror att det finns en risk att det som kallas "runktrådar" (vad det nu är) kommer att öka efter denna debatt bara för att vissa vill provocera. Att få igång en tjafstråd och elda på den är säkert roligare än att runka. Om kvinnor dessutom blir arga är det ännu roligare.
    Sen har jag fortfarande inte fått svar på varför det är så förskräckligt varför män onanerar, även om det mot förmodan är av en tråd på FL? Och om ingen kommenterar runktrådar självdör de. Men haken är väl att avgöra vad som är en runktråd? Tror även att kvinnor har olika uppfattning om den saken. Och självklart är det okej att anmäla om något tar illa upp. 

Tack för många sansade inlägg i ämnet, imponerande att du orkar hålla på att skriva med någon när det bara urartar till tjafs.
    Erotisk upphetsning via text är ju inget okänt fenomen, så jag hade inte blivit förvånad om det finns de som vill ha det i forumform, där andra är med att skapa alstret. Säkert finns det provokatörer också. Jag kan försöka mig på att svara på frågan. Jag tror att sex och samlevnad är något som engagerar och är ganska starkt förknippat till etik, moral och principer. Det i sin tur kan ganska lätt leda hur man delvis betraktar sig själv och identitet. Blir något personligt som dessutom kan upplevas som hotfullt mot det, så kan reaktionerna bli ganska starka och försvarsläge prioriteras framom analys. Och ännu ett steg i kedjan är att grupperingar bildas, för och emot något, för att förenkla det, och då blir det viktigt att visa sin uppfattning och sin position i ställningstaganden.

För egen del bryr jag mig inte om, om någon idkar självtillfredsställelse till text i en kedja, eller delar med sig av matrecept och samtidigt sitter och äter en bit mat. Nå men hoppsan, jag positionerad mig visst genom föregående mening.
  • molly50
    Anonym (Jo) skrev 2026-01-04 20:27:08 följande:
    Det är standardsvaret. 
    Ja,det verkar så.
  • molly50
    Tecum skrev 2026-01-04 20:41:15 följande:
    Ja det finns bättre sajter, FL är inte särskilt upphetsande. Snarare deprimerande med detta ständiga könskrig och trådar som urartar till tjafs.

Beklagar att du och andra kvinnor fått obehagliga PM, sånt är oacceptabelt och jag förstår inte män som håller på så. För mig låter det som maktutövning, de vill få kvinnor att må dåligt snarare än att locka dem. Det är samma typ av män som skickar dickpics och frågar "ska vi ha sex" på dejtingsidor. Antingen dumma eller illasinnade. 

Kan du ge exempel på runktrådar, kanske någon som är aktiv nu? De som jag sett kvinnor kalla runktrådar kan likaväl vara någon som frågar seriöst. Men jag har ingalunda full koll. Men det där om underkläder behöver inte vara runkmaterial, män kan bara vilja veta t ex om kvinnor har stringtrosor till vardags. Män har ett allmänt sexintresse som inte nödvändigtvis är kopplat till den egna personen. Det finns ju en tråd om färgen på trosor som funnits i "alla tider" känns det som. Varför någon nu skulle bry sig...?

Och som sagt, det är helt okej att anmäla om de känns  obehagliga. Men det är inte samma sak som PM, de är ju riktade till någon speciell och då mer obehagliga och hotfulla.
    Ja,det håller jag med om. Moderatorerna borde vara mer synliga.

Tack! Det får mig inte att må dåligt,dessa snuskpm. Snarare väldigt irriterad.
    Jag har även fått dickpics och det tycker jag är respektlöst att skicka oombett.

Jag har inga exempel på runktrådar rakt av. Men varför vill man veta om kvinnor bär stringtrosor t ex? För mig känns det som en runktråd.
    Samma i trådar där män kan beskriva var de vill lägga satsen i ett svar till någon.
    Att män har ett sexintresse ursäktar inte ett sådant beteende.
    Jag tycker också om sex,men inte sitter jag och startar onanitrådar på en familjesajt eller berättar vad jag vill göra med männen för det.
    Eller skickar bilder på mitt kön,för den delen.
    Dessa män och trådar är en av orsakerna till att könskrig uppstår,vågar jag påstå.
  • Anonym (Värt ett försök)
    Håller med och jag tror att det finns en risk att det som kallas "runktrådar" (vad det nu är) kommer att öka efter denna debatt bara för att vissa vill provocera. Att få igång en tjafstråd och elda på den är säkert roligare än att runka. Om kvinnor dessutom blir arga är det ännu roligare.
    Sen har jag fortfarande inte fått svar på varför det är så förskräckligt varför män onanerar, även om det mot förmodan är av en tråd på FL? Och om ingen kommenterar runktrådar självdör de. Men haken är väl att avgöra vad som är en runktråd? Tror även att kvinnor har olika uppfattning om den saken. Och självklart är det okej att anmäla om något tar illa upp. 

Tack för många sansade inlägg i ämnet, imponerande att du orkar hålla på att skriva med någon när det bara urartar till tjafs.
    Dessa personer VILL störa sig. Det får dom att känna sig levande. Om dom inte hade någon att tjafsa med, så hade dom troligen knappt hängt här. 
  • Anonym (Inc)
    Anonym (f) skrev 2026-01-04 11:16:39 följande:
    Detta börjar vara hysteriskt kul. Du är den som inte kan bevisa att det finns regler och använder backupkonton för stöd med nedåttummar för något som OM det fanns vore så enkelt att citera. 
    Det enda hysteriska här är ju din egen usla läs och tolkningsförmåga. Reglerna står klart och tydligt under nämnda rubrik. Att du väljer att ignorera detta visar att du inte är ute efter att veta sanningen utan bara vill bråka. Jag har redan bevisat det som sagt. Att du inte begriper vad som står i vanlig enkel text får stå för dig. Inte mitt problem.
  • Anonym (Inc)
    Anonym (Värt ett försök) skrev 2026-01-04 23:02:45 följande:
    Dessa personer VILL störa sig. Det får dom att känna sig levande. Om dom inte hade någon att tjafsa med, så hade dom troligen knappt hängt här. 
    Bara det att detta är inte Flashback och trollande är inte tillåtet. Det är även detta att bryta mot forumets regler.
    Anonym (Inc) skrev 2026-01-05 00:13:23 följande:
    Bara det att detta är inte Flashback och trollande är inte tillåtet. Det är även detta att bryta mot forumets regler.
    Definitionen av trollande är både vid och subjektiv, så vem avgör vad som ok?
  • Postman

Ja sant Tecum, kan nog bli så att det finns en risk att vissa vill driva detta med "runktrådar" i avsikt att provocera. Jag tror faktiskt inte att så värst många finner något nöje att sitta och runka åt nåt här, då är det i så fall endast någon avart möjligtvis. 

Håller helt med om att slutar man svara i vissa ämnen/trådar så självdör de men man blir lite full i skratt för en del kan verkligen bara inte låta bli. Jag tror det är bättre att tiga ihjäl dessa figurer och anmäla inläggen istället. Att tjafsa förändrar liksom ingenting. 

Tack det var snällt sagt av dig, jag försöker hålla mig sansad och undvika tjafs så gott det går, tror att sajten skulle bli betydligt trevligare om fler försökte hålla en mer sansad ton, fler skulle nog då kanske också våga komma till tals. Klart man ibland har olika åsikter, har olika syn på situationer eller bara tycker olika men man behöver inte göra sig genuint dum för det. 
  • Postman
    fultextad användarhandbok skrev 2026-01-04 21:27:22 följande:
    Erotisk upphetsning via text är ju inget okänt fenomen, så jag hade inte blivit förvånad om det finns de som vill ha det i forumform, där andra är med att skapa alstret. Säkert finns det provokatörer också. Jag kan försöka mig på att svara på frågan. Jag tror att sex och samlevnad är något som engagerar och är ganska starkt förknippat till etik, moral och principer. Det i sin tur kan ganska lätt leda hur man delvis betraktar sig själv och identitet. Blir något personligt som dessutom kan upplevas som hotfullt mot det, så kan reaktionerna bli ganska starka och försvarsläge prioriteras framom analys. Och ännu ett steg i kedjan är att grupperingar bildas, för och emot något, för att förenkla det, och då blir det viktigt att visa sin uppfattning och sin position i ställningstaganden.

För egen del bryr jag mig inte om, om någon idkar självtillfredsställelse till text i en kedja, eller delar med sig av matrecept och samtidigt sitter och äter en bit mat. Nå men hoppsan, jag positionerad mig visst genom föregående mening.
    Bra inlägg och bra beskrivet, tror du uttryckte här precis vad många fler känner. 
  • nihka
    Anonym (Värt ett försök) skrev 2026-01-04 23:02:45 följande:
    Givetvis bara *poff* försvinner alla misogyna incels om de bara får prata med varandra. Det är ju sajten Incels.?? ett tydligt exempel på där de lämnas nästan helt ifred. Trenden är förstås i stället att aktiviteten på sajten ökar och att språket blir mer extremistiskt och hatfullt över tid.

Anmäl, anmäl och anmäl är receptet, men först måste de säga något som faktiskt är anmälningsbart. De små peta-med-en-pinne-kommentarerna räcker tyvärr inte. Och det slutar hellre aldrig där. Det MÅSTE explodera innan de ger sig iväg iaf för en stund.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    nihka skrev 2026-01-05 14:10:10 följande:
    Givetvis bara *poff* försvinner alla misogyna incels om de bara får prata med varandra. Det är ju sajten Incels.?? ett tydligt exempel på där de lämnas nästan helt ifred. Trenden är förstås i stället att aktiviteten på sajten ökar och att språket blir mer extremistiskt och hatfullt över tid.

Anmäl, anmäl och anmäl är receptet, men först måste de säga något som faktiskt är anmälningsbart. De små peta-med-en-pinne-kommentarerna räcker tyvärr inte. Och det slutar hellre aldrig där. Det MÅSTE explodera innan de ger sig iväg iaf för en stund.
    För dom som faktiskt är misogyna incels, så tycker nog bara dom att det är kul med reaktioner och motstånd. Dom vill också tjafsa.
  • nihka
    Anonym (Värt ett försök) skrev 2026-01-05 16:14:18 följande:
    För dom som faktiskt är misogyna incels, så tycker nog bara dom att det är kul med reaktioner och motstånd. Dom vill också tjafsa.
    Då har du inte sett hur de lever runt ostörda med varandra och med personer som inte reagerar. Att ignorera dem är som att försöka ignorera bort en våldtäktsman.

Exempelvis den ihärdigaste av de stalkers jag personligen har efter mig på sajten TRIGGAS av att ignoreras. Psykologin verkar funka efter:

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till varje pris."
  • Anonym (Lättkränkta)
    nihka skrev 2026-01-05 16:39:48 följande:
    Då har du inte sett hur de lever runt ostörda med varandra och med personer som inte reagerar. Att ignorera dem är som att försöka ignorera bort en våldtäktsman.

Exempelvis den ihärdigaste av de stalkers jag personligen har efter mig på sajten TRIGGAS av att ignoreras. Psykologin verkar funka efter:

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till varje pris."
    Stämmer nog bra. Det har iallafall för mig blivit tydligt att män på FL som är att betrakta som misogyna och incels faktiskt behöver motstånd och ibland kraftigt sådant, för att de ska fatta när de gått för långt/ gått över gränsen. När deras inlägg får stå oemotsagda börjar dessutom upptummarna på deras inlägg komma, vilket betyder att fler kan krypa fram ur sina "hålor".
  • Tecum
    Anonym (Lättkränkta) skrev 2026-01-06 14:58:23 följande:
    Stämmer nog bra. Det har iallafall för mig blivit tydligt att män på FL som är att betrakta som misogyna och incels faktiskt behöver motstånd och ibland kraftigt sådant, för att de ska fatta när de gått för långt/ gått över gränsen. När deras inlägg får stå oemotsagda börjar dessutom upptummarna på deras inlägg komma, vilket betyder att fler kan krypa fram ur sina "hålor".
    Det är aldrig fel att citera Hjalmar Söderberg, vår kanske främsta författare genom tiderna. Men jag tror definitivt inte att den som gång på gång negligeras blir inspirerad att skriva mer, oavsett upptummar. Snarare byter han taktik. Om det däremot handlar om att stalka en speciell person vill de kanske fortsätta ändå
  • Anonym (Lättkränkta)
    Tecum skrev 2026-01-06 19:10:16 följande:
    Det är aldrig fel att citera Hjalmar Söderberg, vår kanske främsta författare genom tiderna. Men jag tror definitivt inte att den som gång på gång negligeras blir inspirerad att skriva mer, oavsett upptummar. Snarare byter han taktik. Om det däremot handlar om att stalka en speciell person vill de kanske fortsätta ändå
    Fast om man ska använda Hjalmar Söderbergs ord om dessa män/ stalkers så är det ju nästan som att tycka synd om dem. För egen del har jag svårt att känna någon som helst omtanke för någon som förföljer någon annan. Det är ett beteende de lagt sig till med/ valt själva. Sedan kan det givetvis finnas orsaker som ligger bakom beteenden. Taskig/ traumatisk uppväxt eller ett liv i ensamhet och frustration, men normala människor söker vård/ terapi när det gått så pass långt att de får tankar på att vilja förfölja eller skada en annan människa.
  • Tecum
    Anonym (Lättkränkta) skrev 2026-01-06 19:18:16 följande:
    Fast om man ska använda Hjalmar Söderbergs ord om dessa män/ stalkers så är det ju nästan som att tycka synd om dem. För egen del har jag svårt att känna någon som helst omtanke för någon som förföljer någon annan. Det är ett beteende de lagt sig till med/ valt själva. Sedan kan det givetvis finnas orsaker som ligger bakom beteenden. Taskig/ traumatisk uppväxt eller ett liv i ensamhet och frustration, men normala människor söker vård/ terapi när det gått så pass långt att de får tankar på att vilja förfölja eller skada en annan människa.
    Det är din tolkning, jag ser det mer som ett konstaterande av Söderberg. Jag tycker inte synd om den som förföljer andra och jag känner ingen sympati för Doktor Glas heller. Även med en taskig bakgrund kan de göra valet att agera på ett vis som inte skadar andra. Däremot reagerar jag på när man drar alla ensamma män eller alla män som skriver på FL under en kam.
  • nihka
    Anonym (Lättkränkta) skrev 2026-01-06 19:18:16 följande:
    Det ÄR synd om dem fast inte på det sättet de själva tror. De är inte förfördelade och offret utan förövaren och fast i en red pill, blue pill, black pill föreställningsvärld som förstärks av alla resonemang mot den.

Att man är så fullständigt förlorad i en lögn, det är det tragiska som gör att det är synd om personen, men jag har noll sympati eftersom synsättet och beteendet är så fullständigt vidrigt.
Svar på tråden Moralpanik på FL