• Facklan

Barn? Han är inte redo.

Jag har vart med min sambo i lite mer än 4år, vi har vart sambos i lite mer än 3år. 
    Vi vill båda två ha barn, men han vill inte nu..
    Jag är 29år och har känt sedan jag var 21år att jag är redo för barn men jag har även velat ha ett stabilt och bra förhållande innan de händer. 
    Vi har pratat om barn, vi gjorde nästan slut vid 2 tillfällen pga att jag vill nu men han vill vänta. Jag vill inte stressa honom och tvinga honom till barn när han inte känner sig redo. Vi har pratat om faktumet att man aldrig kommer känna sig riktigt redo men han tror att det är djupare än så för honom. Men han kan inte ge mig något om exakt varför han inte känner sig redo, när han kommer känna sig redo eller något sånt. Han är själv 30år och håller med mig om att vi ska ha barn innan 35, men jag vet inte om jag kan vänta tills jag är 34år med att försöka med första.. Vi har en jättebra relation, allt fungerar, vi trivs med varandra, har stabil ekonomi och bråkar aldrig. Vi pratade om detta senast igår och vi är båda två rädda att dagen han kommer och säger att han är redo så kanske jag istället helt vänt och inte vill längre för att jag då är kanske 34år och att vi då slösat varandras tid..
    Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här.. Jag mår fruktansvärt dåligt av just barn frågan då jag vill ha nu som sagt och han vill vänta.. Min bästa vän plussade för ca 7v sedan vilket också gjort det sjukt jobbigt för mig. Kan även tillägga att alla mina vänner har barn förutom 1 men hon är 5år yngre än jag och har försökt i snart 1år att bli gravid med sin sambo..

• Svar på tråden Barn? Han är inte redo.
  • molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 16:37:05 följande:
    Men vadå hålla på halster? Han säger ju hur han känner? Hur ska han göra rent konkret? Ljuga om hur han känner? Göra slut fast han inte vill? Uttala ordagrant att "jag kanske aldrig blir redo för barn fast jag i nuläget känner att jag vill ha barn längre fram"? Förstår inte TS själv att det kan bli så? 
    Om han vet med sig att han inte alls vill ha barn så är det något han borde vara ärlig om till TS.
    Speciellt när han vet hur gärna hon vill ha barn.
    Hur svårt kan det vara att förstå?
    Lika lite som TS kan tvinga honom att skaffa barn mot sin vilja,lika lite kan han tvinga TS att leva ofrivilligt barnlös.
  • Ezmeraldah
    molly50 skrev 2025-12-10 17:05:46 följande:
    Om han vet med sig att han inte alls vill ha barn så är det något han borde vara ärlig om till TS.
    Speciellt när han vet hur gärna hon vill ha barn.
    Hur svårt kan det vara att förstå?
    Lika lite som TS kan tvinga honom att skaffa barn mot sin vilja,lika lite kan han tvinga TS att leva ofrivilligt barnlös.
    Men det är ju inte så han känner. Han vill ju ha barn men han vet inte när. Skulle han säga att han aldrig vill ha barn så skulle han ju ljuga för så känner han ju inte.

Han vill ha barn men vet inte när och han är ärlig med det - vad gör han för fel enligt dig och hur tycker du att han borde göra? 
  • Ezmeraldah
    molly50 skrev 2025-12-10 17:01:14 följande:
    Det är ju just det. TS vill ha barn nu,men han säger att han inte vill ha barn just nu men vet inte när. Han kanske överhuvudtaget inte vill ha barn.
    Så hur ska TS veta om han någonsin vill ha barn om han inte säger det?
    Hon är ju ingen tankeläsare.
    Det kan hon inte veta. Antingen får hon leva i ovisshet och riskera att aldrig få barn eller så får hon lämna honom. Han kan inte ge henne nåt svar han inte har. 
  • molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 19:03:41 följande:
    Men det är ju inte så han känner. Han vill ju ha barn men han vet inte när. Skulle han säga att han aldrig vill ha barn så skulle han ju ljuga för så känner han ju inte.

Han vill ha barn men vet inte när och han är ärlig med det - vad gör han för fel enligt dig och hur tycker du att han borde göra? 
    Hur vet du att han inte känner så? Hur vet du att han är ärlig om att han vill ha barn senare?
    Det kan ju likaväl vara saker han säger för att få ha TS kvar men slippa samtalet om barn.
    Och i så fall menar jag att det är lika bra att han är ärlig om det på en gång istället för att lura TS.
    TS är inte fertil hela livet och kan inte vänta hur länge som helst på hans svar.
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 19:06:20 följande:
    Det kan hon inte veta. Antingen får hon leva i ovisshet och riskera att aldrig få barn eller så får hon lämna honom. Han kan inte ge henne nåt svar han inte har. 
    Nej,esakt. Hon kan inte veta. Därför måste han vara ärlig om det är så att han inte vill ha barn alls så att TS själv får bestämma vad hon vill göra.
  • Ezmeraldah
    molly50 skrev 2025-12-10 19:29:18 följande:
    Hur vet du att han inte känner så? Hur vet du att han är ärlig om att han vill ha barn senare?
    Det kan ju likaväl vara saker han säger för att få ha TS kvar men slippa samtalet om barn.
    Och i så fall menar jag att det är lika bra att han är ärlig om det på en gång istället för att lura TS.
    TS är inte fertil hela livet och kan inte vänta hur länge som helst på hans svar.
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 19:06:20 följande:
    Nej,esakt. Hon kan inte veta. Därför måste han vara ärlig om det är så att han inte vill ha barn alls så att TS själv får bestämma vad hon vill göra.
    Jag utgår från det som står i trådstarten att mannen sagt. Men du menar att han kanske ljuger för TS om att han vill ha barn i framtiden, fast han vet redan nu att han aldrig vill ha barn? Ja, det är klart att det kan vara så. Och det skulle förstås vara väldigt elakt om det var så. Det finns väl massor av tänkbara scenarier. Han kanske redan väntar barn med nån annan eller har steriliserat sig i smyg. Det vore ju inte heller snällt. Man kan förstås spekulera i hur det skulle kunna vara. Jag utgick som sagt från det som står i trådstarten. Vad jag vet vill de allra flesta ha barn men få killar vill ha barn innan 30. Om det nu skulle vara så att han vet att han aldrig vill ha barn så borde han självklart vara ärlig och säga som det är. Men det kanske inte direkt underlättar att TS gråter hela kvällen varje gång de pratar om barn. Det är kanske inte så lätt att vara ärlig då. (Nej, det är ingen ursäkt, han borde självklart vara ärlig ändå.)
  • molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 19:43:40 följande:
    Jag utgår från det som står i trådstarten att mannen sagt. Men du menar att han kanske ljuger för TS om att han vill ha barn i framtiden, fast han vet redan nu att han aldrig vill ha barn? Ja, det är klart att det kan vara så. Och det skulle förstås vara väldigt elakt om det var så. Det finns väl massor av tänkbara scenarier. Han kanske redan väntar barn med nån annan eller har steriliserat sig i smyg. Det vore ju inte heller snällt. Man kan förstås spekulera i hur det skulle kunna vara. Jag utgick som sagt från det som står i trådstarten. Vad jag vet vill de allra flesta ha barn men få killar vill ha barn innan 30. Om det nu skulle vara så att han vet att han aldrig vill ha barn så borde han självklart vara ärlig och säga som det är. Men det kanske inte direkt underlättar att TS gråter hela kvällen varje gång de pratar om barn. Det är kanske inte så lätt att vara ärlig då. (Nej, det är ingen ursäkt, han borde självklart vara ärlig ändå.)
    Ja,man kan spekulera. Men det finns ju män som inte vill ha barn,men inte säger det till sin partner för att han inte vill att det ska ta slut.
    Och det är dt jag tycker är elakt och egoistiskt.
    Dte är klart det kan bli jobbigt för honom om TS gråter varje kväll. Men det är väl ytterligare en anledning att vara ärlig mot henne,i så fall.
    En man är fertil högt upp i åren medans kvinnans kan börja avta redan efter 30.
    Därav att han inte kan låta henne vänta hur länge som helst.
  • Anonym (Ärligt)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 16:48:38 följande:
    Det är kanske inte så lätt när hon gråter hela kvällen varje gång de pratar om barn. Det är kanske hon som borde prata med en terapeut om varför hon har sån panik när hon är 29 år. De har varit ihop i fyra år och redan varit nära att göra slut två gånger för att hon ville ha barn innan 30. Hur många killar vill idag ha barn innan 30? Tänk om det inte är så att allt blir bra bara de skaffar barn? Det kanske inte blir så fantastiskt som hon tror? 
    Liiite taskigt att slänga över den på TS.
    Vissa börjar längta efter barn och familj tidigt, andra inte.
    Och självklart blir inte allt bra för att/om man skaffar barn. Men det gäller väl även för 38-åringar?
    Har du levt med barnlängtan? Då förstår du kanske att det är en otroligt jobbig fråga och ett svårt limbo att leva i.
    De bör gå tillsammans på rådgivning är mitt tips så att TS får ur sig vad som behöver bli sagt och så att killen förstår hur viktig frågan är. Sen får han fundera på sin kammare och hon på sin. 
  • Anonym (Ärligt)
    molly50 skrev 2025-12-10 22:41:08 följande:
    Ja,man kan spekulera. Men det finns ju män som inte vill ha barn,men inte säger det till sin partner för att han inte vill att det ska ta slut.
    Dte är klart det kan bli jobbigt för honom om TS gråter varje kväll. Men det är väl ytterligare en anledning att vara ärlig mot henne,i så fall.
    Det är så otroligt ruttet!!
  • Anonym (Motivation är mänskligt)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-10 10:42:44 följande:
    Underbart inlägg. Jag tycker att det är fel att övertala mån till att skaffa  barn. Jag ser det som ett övergrepp. Som att övertala nån till sex  eller abort - lika fel är det att övertala till att skaffa barn. (Obs! Med "skaffa barn" menar jag alltså INTE behålla barn när man redan är gravid för det är en helt annan sak och man ska självklart aldrig försöka övertala eller påverka nån till abort. Är man gravid är båda lika ansvariga och kvinnan har all rätt att bestämma hur hon vill göra!) Jag skulle gärna se att der var olagligt. Det skulle bli svårt att bevisa förstås men det skulle ändå vara en markering från samhällets sida om hur fel det är. 

Tack.
    Och jag tycker att flera av dina inlägg är underbara.

Jag är övertygad att såväl dina som mina inlägg kan vara en positiv hjälp till någon att reflektera över att man faktiskt behöver åtminstone försöka se saken ur bådas perspektiv,
    särskilt i en kärleksrelation som kan komma leda till att man gör valet att sätta ett  nytt liv till världen.
  • molly50
    Anonym (Ärligt) skrev 2025-12-11 07:14:53 följande:
    Ja,det är det verkligen.
  • Anonym (What)
    Facklan skrev 2025-12-07 15:32:47 följande:
    Barn? Han är inte redo.

Jag har vart med min sambo i lite mer än 4år, vi har vart sambos i lite mer än 3år. 
    Vi vill båda två ha barn, men han vill inte nu..
    Jag är 29år och har känt sedan jag var 21år att jag är redo för barn men jag har även velat ha ett stabilt och bra förhållande innan de händer. 
    Vi har pratat om barn, vi gjorde nästan slut vid 2 tillfällen pga att jag vill nu men han vill vänta. Jag vill inte stressa honom och tvinga honom till barn när han inte känner sig redo. Vi har pratat om faktumet att man aldrig kommer känna sig riktigt redo men han tror att det är djupare än så för honom. Men han kan inte ge mig något om exakt varför han inte känner sig redo, när han kommer känna sig redo eller något sånt. Han är själv 30år och håller med mig om att vi ska ha barn innan 35, men jag vet inte om jag kan vänta tills jag är 34år med att försöka med första.. Vi har en jättebra relation, allt fungerar, vi trivs med varandra, har stabil ekonomi och bråkar aldrig. Vi pratade om detta senast igår och vi är båda två rädda att dagen han kommer och säger att han är redo så kanske jag istället helt vänt och inte vill längre för att jag då är kanske 34år och att vi då slösat varandras tid..
    Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här.. Jag mår fruktansvärt dåligt av just barn frågan då jag vill ha nu som sagt och han vill vänta.. Min bästa vän plussade för ca 7v sedan vilket också gjort det sjukt jobbigt för mig. Kan även tillägga att alla mina vänner har barn förutom 1 men hon är 5år yngre än jag och har försökt i snart 1år att bli gravid med sin sambo..

Något som ingen sagt i denna tråden:

Inget svar är också ett svar

"Jag vet inte" är också ett svar

Det betyder just nu är det ett nej.

Du måste utgå från det TS och bestämma dig.

Är du redo att leva med det, då får du också sluta ta upp frågan och försätta tillsammans med honom. Eller så gör du slut av anledningen att du inte vill ha barn.

Sätt dig i framsätet av ditt egna liv och sluta låt mannens maskande styra åt dig. Ta ställning. Ja, det kommer vara jättetufft, men när allt är över och du träffat din nästa kärlek som delar samma dröm som du kommer du vara glad att du tog steget.
  • Ezmeraldah
    molly50 skrev 2025-12-10 22:41:08 följande:
    Ja, det är klart att det finns män som gör så. Har nån påstått nåt annat? Varför tycker du att man ska spekulera istället för att utgå från det som står? Varför tror du att TS sambo ljuger för henne? Vadå låta henne vänta? Hon bestämmer väl själv hur länge hon vill vänta? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ärligt) skrev 2025-12-11 07:14:53 följande:
    Ja men varför skulle TS sambo ljuga och lura henne medvetet? Det finns män som är otrogna och det är ju jäkla ruttet det med, men betyder det automatiskt att just TS sambo gör så? Varför hittar ni på saker som inte står?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ärligt) skrev 2025-12-11 07:14:15 följande:
    Liiite taskigt att slänga över den på TS.
    Vissa börjar längta efter barn och familj tidigt, andra inte.
    Och självklart blir inte allt bra för att/om man skaffar barn. Men det gäller väl även för 38-åringar?
    Har du levt med barnlängtan? Då förstår du kanske att det är en otroligt jobbig fråga och ett svårt limbo att leva i.
    De bör gå tillsammans på rådgivning är mitt tips så att TS får ur sig vad som behöver bli sagt och så att killen förstår hur viktig frågan är. Sen får han fundera på sin kammare och hon på sin. 
    Jag har inte påstått att TS gör så. Jag tycker att det är lika fel att övertala nån till barn oavsett hur svår barnlängtan man har och hur länge man haft det. 
  • Anonym (Ärligt)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-12 13:28:01 följande:
    Ja men varför skulle TS sambo ljuga och lura henne medvetet? Det finns män som är otrogna och det är ju jäkla ruttet det med, men betyder det automatiskt att just TS sambo gör så? Varför hittar ni på saker som inte står?
    Vi hittar inte på, vi vänder och vrider.
    Jag trodde att det var det forum var till för.
    Bara för att man citerat ett av dina inlägg betyder inte att man i sak är emot allt du skrivit.
  • molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-12-12 13:24:55 följande:
    Ja, det är klart att det finns män som gör så. Har nån påstått nåt annat? Varför tycker du att man ska spekulera istället för att utgå från det som står? Varför tror du att TS sambo ljuger för henne? Vadå låta henne vänta? Hon bestämmer väl själv hur länge hon vill vänta? 
    Vi vet ju inte hur han tänker. Bara vad han har sagt.
    Det är ju faktiskt en möjlighet att han kan tänka så.
    Ja,visst bestämmer hon själv. Men det är väl inte så lätt för henne heller när han inte kan ge henne ett rakt svar på om han vill ha barn eller inte.
Svar på tråden Barn? Han är inte redo.