• Anonym (Osäker_pappa)

Är jag orimlig?

Jag har varit tillsammans med min fru i 13 år och vi har två barn ihop. Utåt sett kan vårt liv se stabilt och välfungerande ut, men bakom fasaden bär jag på en djup frustration och en växande trötthet då det är mycket som inte fungerar och jag känner mig alltmer ensam i relationen.

Hon har inget handikapp eller någon begränsning som hindrar henne från att arbeta eller ta ansvar. Ändå är det jag som står för hela försörjningen och stora delar av det praktiska vardagslivet. Jag är höginkomsttagare och har byggt upp det liv vi har tillsammans: jag har köpt en villa i ett tryggt område i Stockholm och vi äger två moderna bilar. Den senaste bilen köpte jag specifikt för henne, med tanken att hon skulle ta körkort och kunna hämta och lämna barnen, handla och underlätta vardagen för oss alla. Trots detta har hon fortfarande inte visat något större intresse för att ta körkort och det verkar inte vara en prioritet för henne. I praktiken innebär det att det oftast är jag som kör henne, barnen och de inkluderar även hennes egna ärenden.

Under de senaste månaderna av våra liv har hon dock hämtat och lämnat ett av våra barn de dagar jag har varit på jobbet, till följd av nya direktiv om mer närvaro på kontoret. I vissa fall har hon även lämnat barnet på aktiviteter genom att åka buss eller taxi när jag har varit otillgänglig, till exempel vid jobbresor, samt tagit hjälp av mina föräldrar. Även om detta har fungerat praktiskt, bygger det fortfarande på tillfälliga lösningar och andras hjälp (när de kan), snarare än på en långsiktigt hållbar egen självständighet.

Hon menar att hon bidrar mycket genom att hon har gett mig två barn och genom att hon tar hand om huset. Jag ifrågasätter inte värdet av det hon gör, men för mig handlar ansvar också om att visa våra barn hur man tar ansvar som vuxen. Jag vill att de ska se båda sina föräldrar arbeta, utvecklas och stå på egna ben. Istället får jag ofta höra att hon inte har egentid, att huset tar all hennes energi och att jag borde hjälpa till mer.

Jag har aldrig krävt att hon ska göra 100 % av hushållsarbetet, utan det jag har velat är struktur, planering och tydlighet. Jag vill inte att allt ska ske spontant och enbart på hennes villkor, där jag förväntas släppa allt i stunden när hon till exempel plötsligt vill dra igång ett städprojekt eller något annat. Idag sker hushållsarbetet ad hoc och helt utan planering, vilket skapar irritation och återkommande konflikter hos oss och jag får ofta höra att jag inte hjälper till, något jag upplever som djupt orättvist då jag försöker bidra på de sätt jag kan: Jag lagar mat när vi kommer överens om det, jag har ordnat städhjälp för att avlasta och jag köpte en robotdammsugare just för att minska friktionen kring städning! Särskilt eftersom jag ofta inte ens vet när det är tänkt att vi ska städa eller tvätta. Jag har också föreslagit lösningar för att förenkla vardagen, som matkassar och fasta städ/tvättdagar där hela familjen hjälps åt, men nästan allt avfärdas.

Utöver detta upplever jag att jag aldrig riktigt får någon vilostund hemma. Så fort jag visar mig eller sätter mig ner behöver jag göra något: när hon vill och oftast direkt, här och nu. Om jag inte kan eller orkar just då leder det nästan alltid till konflikt, de känns som att mina behov av återhämtning och lugn helt saknar utrymme.

Hon säger att hon söker jobb, men i praktiken händer det väldigt lite och det finns ständigt nya förklaringar till varför det inte leder någonstans, varför hon inte ens får komma på en intervju. Under tiden är det jag som kör barnen till och från skolan, till aktiviteter och träningar. Jag är den enda som gör det regelbundet, utöver allt annat ansvar jag bär både hemma och på jobbet.

När jag försöker ta upp något problem eller ge konstruktiv kritik har hon mycket svårt att ta emot den och upplever det ofta som personliga påhopp och blir upprörd, vilket gör det svårt för oss att föra ett lugnt och sakligt samtal. Jag upplever att hon har också svårt att se sina egna brister och så fort jag lyfter något pekar hon gärna på andra i vår omgivning: t.ex. genom att säga saker som: ?Vadå, din kusin är väl inte bättre?? Det gör att våra samtal sällan leder till reflektion eller förändring, utan istället fastnar i försvar och jämförelser.

När jag tidigare har försökt sätta en tydlig gräns och till och med försökte avsluta relationen (jag ville skilja mig för drygt ett år sedan) har hon inte kunnat hantera situationen på ett vuxet sätt. Istället ringde hon sin mamma och bad henne kontakta mig för att övertala mig att stanna. Hon ringde även våra grannar och bad dem att lägga sig i och försöka övertyga mig att ge henne ännu en chans. För mig kändes detta djupt osunt och gränsöverskridande, en sådan situation borde kunna hanteras mellan två vuxna människor, inte genom att dra in omgivningen för att skapa press på mig.

Jag börjar känna mig utmattad, ovärderad, tom och orkeslös! Ibland känns det inte som att jag lever i en jämlik relation, utan som att jag tar hand om någon annans barn. Samtidigt får hon mig att tvivla på mig själv, hon får mig att tro att det är jag som gör fel, att jag borde ge henne mer tid, avlasta ännu mer och backa upp ytterligare, så att hon ?kan ta tag i sitt liv?.

Jag säger inte att jag är perfekt, det är jag långt ifrån, men är mina krav verkligen orimliga? ?Bygga ett liv tillsammans på lika villkor, att hon jobbar och sköter om sitt eget liv?

Min största fundering är om det här överhuvudtaget går att förändra? Hon är 37 år, kan hon ändra sig? Finns viljan där eller lurar hon både sig själv och mig? Jag vill inte sitta här om tio år och ställa samma frågor, mer trött och lika osäker. Jag behöver råd och andras erfarenheter för att kunna fatta ett beslut känner jag och hoppas ni kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Är jag orimlig?
  • Anonym (M.)
    Anonym (Richard) skrev 2026-01-06 14:45:37 följande:

Varför i hela fridens namn har du valt en kvinna, som har så pass olik bakgrund som dig själv? Inte konstigt att det skaver sig.

Hon låter mer som en gold digger som valt dig för pengarna. Ytterst ovanligt i dag att samhällsklasser som skiljer så mycket faktiskt blir tillsammans, än mindre gifter sig och skaffar barn.

Tyvärr har du uppmuntrat och belönat beteendet alldeles för länge. Det är självförvållat till största del. 

Hade hon varit själv hade det varit en sak med körkort. Men har man barn är det en skyldighet nästan. Blir bökigt på bussar med vagnar och annat. Har hon något hinder som gör att hon inte kan ta körkort?

Dessutom har ni liksom inte diskuterat allt detta, innan ni gifte er och skaffade barn. Något låter ofärdigt här för mig. 

Fast nu går du väl för långt ändå? Jag har aldrig haft körkort. Gick utmärkt att åka buss med både ligg- och sittvagnen, och att promenera med barnet i vagnen i friska luften är bara nyttigt, och sedan även för barnet när det har börjat gå. Och när de blir större kan de själva cykla dit de ska. Det är inte alls bra att skjutsa barnen från dörr till dörr, särskilt inte som det har blivit nu att barnen sitter vid sina skärmar och inte leker ute i skog och mark längre. Då behöver de röra lite på påkarna. 

Jag tycker inte att man ska STAPLA hinder för att skaffa barn, i ett land som har ett födelsetal på 1,43! Ska folk behöva skaffa körkort också först, då går det ytterligare två år, kanske, från kvinnans fruktsamma år! (Menar nu allmänt och inte familjen i TS.)
  • Jemp
    Anonym (M.) skrev 2026-01-06 15:30:33 följande:
    Fast nu går du väl för långt ändå? Jag har aldrig haft körkort. Gick utmärkt att åka buss med både ligg- och sittvagnen, och att promenera med barnet i vagnen i friska luften är bara nyttigt, och sedan även för barnet när det har börjat gå. Och när de blir större kan de själva cykla dit de ska. Det är inte alls bra att skjutsa barnen från dörr till dörr, särskilt inte som det har blivit nu att barnen sitter vid sina skärmar och inte leker ute i skog och mark längre. Då behöver de röra lite på påkarna. 

Jag tycker inte att man ska STAPLA hinder för att skaffa barn, i ett land som har ett födelsetal på 1,43! Ska folk behöva skaffa körkort också först, då går det ytterligare två år, kanske, från kvinnans fruktsamma år! (Menar nu allmänt och inte familjen i TS.)
    Håller helt med. Ts svarade aldrig på varför han köpt ett hus som inte passade för hans frus förutsättningar.
  • Anonym (Bengt)

Bara för att man inte har en diagnos betyder inte det att man inte borde få en. För mig är det solklart att hon har ADHD. Kanske skulle det hjälpa med medicinering kanske inte. 

• Ectea

Sticker ut hackan lite

Jag behöver veta mer innan jag kan döma ut den här personen 

Du skriver att du skjutsar barnen mycket
    Vem håller ordning på när de ska skjutas, att de har med sig det som behövs för aktiviteten de ska på etc?

Vem ser till att läxor görs? Rätt grejer kommer med till skolan?
    Håller ordning på när det är utvecklingssamtal tandläkartider föräldrarmöten etc?

Ts utför logistiken,  men ligger han också bakom planering, eller är det nått som frun faktiskt gör?

Själva skjutningen är ju den minsta insatsen i allt

• Anonym (Sugardaddy)

Någon mer än jag som gissar på att ts är mycket äldre än henne, han skaffade sig nog en ung troféfru (kanske är hon utländsk?) och nu när han haft de roliga åren innan barnen kom har han tröttnat på att vara den enda försörjaren. Det är ju så dags att försöka vända dynamiken nu om ni haft en sugardaddy-relation sedan start..

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bing Knotte) skrev 2025-12-26 09:50:51 följande:

Det skriker ju autism/ADHD om det här. 

Samtidigt framgår det inte riktigt hur bra hon klarar tex stora städprojekt. Blir hon färdig? I så fall har hon ju inte problem med igångsättning och avslut egentligen. 

Jag blir också fundersam på dina insatser i hemmet. På ett sätt låter det som att hon i princip gör allt självständigt utom ett skjutsa barnen till aktiviteter? Är det mer att hon inte gör det när det passar dig så tror jag ditt problem antingen är att du är för kontrollerande eller att du retat dig till en nivå där kärleken tagit slut.

Det här som nämns av någon med en tysk kvinna och kulturella skillnader. Bland yngre kvinnor i Sverige finns det också en liten hemmafrutrend. För mig blir den typen av relation som att vara ihop med ett utvecklingsutmanat barn. Hur det än är med allt annat måste hon, utifrån det du skriver, komma fram till en bra plan för att få jobb. En start är att börja få stöd från Arbetsförmedlingen, få igång henne att gå på möten osv där. Inte bara söka på egen hand. Du får inte glömma att hon utan yrkesliv är helt beroende av att behålla relationen med dig för sin försörjning. 

Här på Familjeliv verkar många vara helt låsta i kärnfamiljen. Kärnfamiljen är an religiöst påhittad idé från det Viktorianska Englands 1800-tal. Den är skapad för att kontrollera oss av eliten. Så de tankarna på Volvo,Villa, Vovve är inget du ska tänka på alls utan den formen av liv skadar just nu dig kraftigt varje dag.

Kärnfamiljen är det bästa för barnen. TS fru verkar ha tid för sina barn och inte så mycket stress i tillvaron. Det enda riktiga problemet jag ser är att hon inte kan lämna och hämta barnen, det borde hon göra. Hur långt är det? Varför kan de inte åka buss? Kan man gå? Mina grannar har en elcykel med låda fram för barnen, de lämnar och hämtar barnen med denna.
    Det bästa vore väl om de kunde promenera, nyttigt för barnen med motion. 
  • Anonym (Ung fru?)

Ta har inte svarat på hur gamla de var när de träffades och hur gammal han är själv. Misstänker att han bäddat för situationer själv... 

• Anonym (Lasse)
    Anonym (Ung fru?) skrev 2026-01-07 09:31:02 följande:

Ta har inte svarat på hur gamla de var när de träffades och hur gammal han är själv. Misstänker att han bäddat för situationer själv... 

Det enda som står är att hon pluggade när dom möttes så om det var gymnasiet eller högskola framkommer inte men hon var de facto väldigt ung. Så nånstans 20 ish ..  
    Jag har också tänkt tanken att den dysfunktionella dynamiken beror på åldersskillnad..
  • Anonym (Z)

Hur går det TS? 

Hon lever ett bekvämt liv och vill nog inte ta körkort helt enkelt. Hon är 37 och det har ju gått bra hittills. Det här med att hon inte vill jobba är ju knepigare att förstå. Kanske NPF som flera föreslagit? Hur är hennes familj? Om hennes mamma är hemmafru utan körkort så har du svaret där.

Om ni vill fortsätta tillsammans så kolla upp om ni (du?) har råd att flytta närmare stan. Eftersom det verkar vara långt till skola och fritidsaktiviteter och dåligt med bussar så passar ert boende inte din fru så bra. Med bättre kommunikationer och gångavstånd till skola och affärer så skulle er vardag antagligen flyta bättre? Kanske ett mindre och mer lättskött boende också blir lättare för din fru.

• Sceffli

Prova parterapi som andra sagt. Finns billigt via kommunen på många ställen. Om du verkligen vill fortsätta relationen med henne. Det låter inte som att du trivs med henne, eller som att det finns direkt något positivt mellan er...

• Meddelande borttaget
  • Anonym (!!!)

Skulle vilja höra hennes version. Enligt ts tycker hon han hjälper till för lite.. 

Att ha barn är ett 24/7 jobb. Det finns en anledning till att just kvinnor går in i väggen på löpande band. De ska både jobba och ha huvudansvaret för barnen.

Hon kanske inte känner sig trygg med att ta körkort. Alla gör inte det. 

• Anonym (ManT)
    Anonym (!!!) skrev 2026-02-10 17:51:42 följande:

Skulle vilja höra hennes version. Enligt ts tycker hon han hjälper till för lite.. 

Att ha barn är ett 24/7 jobb. Det finns en anledning till att just kvinnor går in i väggen på löpande band. De ska både jobba och ha huvudansvaret för barnen.

Hon kanske inte känner sig trygg med att ta körkort. Alla gör inte det. 

Kvinnor går ju in i väggen oavsett om de är singlar utan barn eller mammor så det där är bara en dålig bortförklaring.

Det finns någon konstig tro om att kvinnor måste ta mest ansvar men i många relationer är det kvinnan som är den som lägger över ansvaret och låter mannen ta huvudansvaret för det mesta.

Att hon vill att han ska stanna till varje pris bekräftar egentligen hans historia. Kvinnor vill behålla en ansvarstagande man. De vill lämna männen som inte gör det.
Svar på tråden Är jag orimlig?