Hur får man energi...
Jag måste få något så jag orkar mig genom den här julen.
Ja det här är viktigt! Jag gick själv en diagnos autism 1 efter min krasch.
Nu var jag o min fd man extrema åt varsitt håll. Men omöjligt mötas i det.
Att svabba golv varje dag är inte nödvändigt, inte heller dammsuga, det blir svårt väga upp det för den andra lagspelaren.
Det är normalt att städa 1-2 timmar - om man gör det en gång i veckan. Gör man det en gång om dagen känns det mer som ocd. Jag tycker att du ska kontakta vården och prata om ditt mående generellt. Samtal med nätläkare/psykolog kan kanske vara en möjlighet?
Nu är jag ute på djupt vatten, men adhd och autism hos kvinnor kan visa sig på såna här sätt. Är du en duktig flicka som nu håller på att gå under av alla krav? Det kan vara bra att ha autism och adhd i bakhuvudet som möjliga delförklaringar.
Film om hur flickor och kvinnor med adhd kan ha det och varför så många missas av vården. Lotta Borg Skoglund berättar i ca 20 minuter.
">
">
Lina Liman berättar i intervju i Nyhetsmorgon om sin bok Att fejka arabiska : en berättelse om autism.
Det finns egentligen inget i det du skriver förutom det tvångsmässiga städandet som tyder på detta, men det är så vanligt att det missas i vården så jag vill ändå ta upp det, så att du själv kan lyfta det i vården om du tycker att du känner igen dig.
Men det tar ju max en minut att sopa upp under bordet efter maten. Torka upp kletiga fläckar med lite blött hushållspapper.
Det finns inte något ohygieniskt med smulor i soffan eller lera på hallgolvet. Inte så länge man gör rent innan det flyttar in skadedjur i soffan. Leran vet jag inte om den någonsin blir ohygienisk. Otrevlig däremot.
Varför tar ni in vagn och leriga stövlar in i huset? Sånt borstade eller skakade vi av utomhus. Ni bor ju i hus dessutom och kan låta vagn eller vagnsunderrede vara kvar utomhus. Spola av stövlar under trädgårdskran.
Kan ni inte göra detta av något skäl så lägg en plastmatta i hallen som är lätt att dra ut och skaka av.
Ät inte i soffan så slipper ni smulor där.
Ni verkar göra saker på krångliga sätt.
Varför hänger ni inte upp overallerna och ställer smutsiga stövlar i ett ställ med bricka under som samlar upp gruset?
Jag tror verkligen att du behöver hjälp med ditt mående och dina tankar kring smuts och hygien. De är inte verklighetsförankrade. Hygien måste skötas. Stök kan man i perioder behöva leva med och det kan vara trist, men är ofarligt.
Det är en sak att städa mycket för att man har lust och tycker att det blir fint. Det är en helt annan sak att som du städa mycket trots att man håller på att krascha och man gör det av rädsla för smuts och sjukdom och känslan av tvång.
Dina barns lek låter som normal lek för småbarn. Men ni måste inte tillåta dem att leka i alla rum. Vi har tex aldrig tillåtit vild lek i soffan. Vi gav barnen en stor madrass att hoppa och leka på och stadiga kuddar att bygga med, så kunde vardagsrumssoffan lämnas ifred.
under småbarnsåren går det inte ha ett rent fint hem. Det är bara att kapitulera. Ju äldre barnen blir, och med regler om var det är ok äta mackan och att städa undan leksaker efter sig, så blir det lättare att ha ett fint hem.
Det var så underbart när åren med barnvagn var över. Den där smutsiga vagnen som tog plats och skitade ner.
Åren med tusen lager kläder under vintern som låg slängda över hallgolvet och överdragsbyxor som alltid var fulla med sörja.
Det går ju över. Men nu i den åldern är det bara acceptera. Och som någon skrev, fixa matta i hallen där allt får ligga och som kan dras ut och rengöras.
Men det tar ju max en minut att sopa upp under bordet efter maten. Torka upp kletiga fläckar med lite blött hushållspapper.
Det finns inte något ohygieniskt med smulor i soffan eller lera på hallgolvet. Inte så länge man gör rent innan det flyttar in skadedjur i soffan. Leran vet jag inte om den någonsin blir ohygienisk. Otrevlig däremot.
Varför tar ni in vagn och leriga stövlar in i huset? Sånt borstade eller skakade vi av utomhus. Ni bor ju i hus dessutom och kan låta vagn eller vagnsunderrede vara kvar utomhus. Spola av stövlar under trädgårdskran.
Kan ni inte göra detta av något skäl så lägg en plastmatta i hallen som är lätt att dra ut och skaka av.
Ät inte i soffan så slipper ni smulor där.
Ni verkar göra saker på krångliga sätt.
Jag kan för all del förstå varför hon vill ändra sambon, och jag tycker att hon verkar ha fog för att vilja det.
Som Skild skrev verkar ts och sambon vara två ytterligheter och ingen av dem är villig att jämka eller mötas halvvägs. Och då blir det svårt.
Jag gjorde ett test för att se efter så att det inte är jag som är helt knäpp. Satte igång tidtagaren på mobilen och reste mig sen och sopade rent under köksbordet. Gick till toa och hämtade en tuss papper som jag blötte och tog bort fem kolafläckar med den (julen lämnar spår!). Sen satte jag mig igen och stängde av timern. Utan att stressa alls tog detta 1 minut och 22 sekunder.
Sopborste och skyffel står alltid framme för att sån här småstädning ska gå snabbt och lätt.
Jag förstår, ts, att de två timmarna du lägger varje dag innehåller städning även av andra utrymmen. Men jag undrar ändå vad det är som tar så lång tid.
OBS att jag inte gör detta för att påstå att jag är superbra på att städa. Tvärtom. Det jag är ute efter är att jag tror att du är betydligt mer noggrann än vad som egentligen behövs.
Har du någon släkting eller vän som kan avlasta dig?
Gå o träna. Eller fika med en vän, eller själv.
Var bor du?
Men alltså. Med småbarn behöver man ha struktur och ordning annars blir det kaos. Sätt upp krokar till barnen i hallen, lämpligen nära dörren. Lägg en matta under för skor. En sån där lite tjockare som tar upp det blöta. Så drar man ut och skakar den.
Barn är läraktiga och vill göra rätt. Låt dom dekorera sin egen krok om dom vill så att de blir delaktiga och gillar sin krok. Förklara att alla har sin krok nu och att man hänger sina saker där. Dom kommer lära sig snabbt.
Men alltså. Med småbarn behöver man ha struktur och ordning annars blir det kaos. Sätt upp krokar till barnen i hallen, lämpligen nära dörren. Lägg en matta under för skor. En sån där lite tjockare som tar upp det blöta. Så drar man ut och skakar den.
Barn är läraktiga och vill göra rätt. Låt dom dekorera sin egen krok om dom vill så att de blir delaktiga och gillar sin krok. Förklara att alla har sin krok nu och att man hänger sina saker där. Dom kommer lära sig snabbt.
Mina barn spillde en massa, men vi moppade inte golvet varje dag för det. Sopade lite snabbt bara. De drog in lera också, men vi sopade upp det värsta och sen fick det vara bra så. De spred saker i lägenheten med och det lät vi ligga om vi kände att vi behövde vila den dagen.
Jag tror inte att någon tvivlar på att du städar så länge som du uppger, men åtminstone jag undrar om det är klokt investerad tid att städa så mycket när man är så trött som du är.