• Anonym (Vid vägs ände)

Hur får man energi...

Hur gör ni för att få återhämtning i vardagen? Har två små barn som bägge är extremt intensiva barn. Har en sambo som absolut inte gör någon ansträngning för att skapa energi eller glädje åt mig (ja, jag funderar absolut på separation men det är en annan fråga som jag ska ta tag i nästa år). 

Men hur och vad gör ni för egen del för att skapa energi, jag behöver alla tips på saker jag kan göra för mig själv. Just nu är jag jättetrött och därmed lättgrinig och jag vill hitta energigivande saker för att få bort all frustration och trötthet som byggs upp i kroppen så att jag orkar vara positiv mot barnen.

Jag sover helt okej men att aldrig ha positiv input under dagarna eller något som ger energi är så extremt tärande i längden. Har givit upp att få något av sambon så nu måste jag hitta sätt att få det på annat vis. Att gå genom livet och aldrig någonsin få något positivt mot en är inte hållbart och jag har märkt senaste tiden att jag blivit rejält ledsen och lättretliga. Jag tror inte på otrohet som lösning, men för första gången i livet förstår jag faktiskt de som hamnar där, när  man aldrig får något som helst positivt från den man delar livet med.

Så, vad gör ni som laddar er med positiv energi?

Jag måste få något så jag orkar mig genom den här julen.
  • Svar på tråden Hur får man energi...
  • Anonym (Vid vägs ände)

Pratade med mannen idag och som förväntat la han skulden på mig. Att han inte förstår att jag inte bara kan vara glad, för barnens skull.

För att jag blev arg igår när den sista saken på julen föll igenom med efter att sak efter sak har det varit jag som fått ordna så när den sista saken med blev annat än tänkt så orkade jag inte mer.

Han förstår helt enkelt inte sin del alls i det utan ser bara att jag är jobbig, sur och gnällig. Han sa att vi väl får planera mer då, men jag har ju bett honom om saker som aldrig blev av i veckor i år. Han har inte lyft ett finger hela december att ens ställa en fråga om något...

Vad gör man i ett sånt argument när nån inte förstår att många små saker i följd tär på den som får lösa allt?

• Anonym (Vid vägs ände)

Problemet är att min man inte förstår jobbet jag gör, tycker allt är onödigt eller borde gå lättare. Och istället för att fråga om han kan avlasta eller bidra blir han sur på mig och kör tysta leken.

Enligt honom är hans sätt perfekt och gnäll är allt annat. Förklimakteriet som jag är i finns inte heller.

• Tow2Mater
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-27 15:23:57 följande:

Pratade med mannen idag och som förväntat la han skulden på mig. Att han inte förstår att jag inte bara kan vara glad, för barnens skull.

För att jag blev arg igår när den sista saken på julen föll igenom med efter att sak efter sak har det varit jag som fått ordna så när den sista saken med blev annat än tänkt så orkade jag inte mer.

Han förstår helt enkelt inte sin del alls i det utan ser bara att jag är jobbig, sur och gnällig. Han sa att vi väl får planera mer då, men jag har ju bett honom om saker som aldrig blev av i veckor i år. Han har inte lyft ett finger hela december att ens ställa en fråga om något...

Vad gör man i ett sånt argument när nån inte förstår att många små saker i följd tär på den som får lösa allt?

Då skär man ner på alla dessa små julrelaterade saker du tydligen har jobbat hela december månad med.
  • Anonym (M)
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-26 21:58:26 följande:
    Jo, det är ju så. Ett problem är att när vi pratar om saker så är det ofta att det slutar med att han får det till att det bara är jag som är problemet. Att jag gör för mycket, är emotionell, att jag kräver för mkt av honom etc. Tror aldrig han under tio år ihop har sagt att något är hans fel eller han som borde ändra på sig utan det slutar alltid med att det är mig det är fel på. Eller att han hör mig men att det är vad det är och han inte kan ändra sig för mig.

Det spelar som ingen roll vad det är, men han lyckas liksom alltid vrida på saker så att det tex blir jag som är uppmärksamhetssökande för att jag önskar att få något snällt ord ibland, att jag slösar med våra pengar när jag köper saker åt barnen (även om jag använder mina egna sparpengar åt det), att jag är den som är onormal i allt. 

Fan. Jag vill egentligen absolut inte separera heller, vi hade det så bra innan barnen, men det är verkligen som att det kör ihop sig i det avseendet. Jag förstår heller inte varför eftersom han sen gladeligen använder saker jag köpt åt barnen och de är glada för det liksom. Så många saker han himlat på ögonen kring för att sen inse att barnen älskar det och sen lekt med det med dem. Det är bara som att jag konstant måste övertyga honom om att mitt sätt att se på saker också kan vara bra, som att det är prestige i det.  

Och ja, innan nån kommenterar. Jag har jämkat i saker från mitt håll och köpt hans sätt. Jag har skalat ned stora delar av mitt liv mot hur jag levde innan, men jag måste lägga upp en c-uppsats själv för att få igenom något åt andra hållet.
    Han har alltså varit så i 10 år och ändå har ni två små barn. Hur tänkte du då? 
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Tow2Mater skrev 2025-12-27 15:51:03 följande:
    Då skär man ner på alla dessa små julrelaterade saker du tydligen har jobbat hela december månad med.
    Jag pratar inte med dig här, eftersom du är av åsikten att den som gör minst vinner.

Det jag gjort i december:

Lagat mat varje dag
    Tvättat 4 ggr i v pga väderlek
    Förberett julklappar åt barn
    Städat hus
    Satt upp ljusslingor 
    Köpt gran
    Satt upp julstjärnor och ljusstakar inomhus
    Ordnat julkort åt släkt (mest makens men han vill skicka menr aldrig i tid)
    Tagit fram ca 3 tomtar
    Ordnat en paketkalender

Det som tar tid här är att allt är undansuvat på vind och att det varit en december som inneburit grovstäd varannan dag pga lera. Och barn som varit rejält irriterade pga förskola som inte levt upp till aktivitetsnivå.

Förutom paketkalendern, vad tycker du är onödigt?
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Anonym (M) skrev 2025-12-27 16:17:28 följande:
    Han har alltså varit så i 10 år och ändå har ni två små barn. Hur tänkte du då? 
    Det har eskalerat efter barnen eftersom jag gjort allt för dem, blivit utsliten av det plus sömnbrist och det blivit allt skevare.
  • Anonym (C)
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-27 16:27:38 följande:
    Jag pratar inte med dig här, eftersom du är av åsikten att den som gör minst vinner.

Lagat mat varje dag
    Städat hus
    Satt upp ljusslingor 
    Köpt gran
    Tagit fram ca 3 tomtar
    Ordnat en paketkalender

Det som tar tid här är att allt är undansuvat på vind och att det varit en december som inneburit grovstäd varannan dag pga lera. Och barn som varit rejält irriterade pga förskola som inte levt upp till aktivitetsnivå.

Tycker att inget är onödigt.
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Anonym (C) skrev 2025-12-27 16:32:05 följande:
    Tycker att inget är onödigt.
    Tack. Ibland är det så skönt att höra av nån annan.

Känner nu att det är jag som förstört allt hemma efter att ha pratat med sambon, att jag måste kunna hålla ihop allt och bara vara glad även fast han gör inget, jag drar hela lasset och inte får något stöd. 

Han undrar ofta varför jag är lättirriterad. Att man blir det när man får göra allt själv utan positiv input är inte ett svar han köper. 
  • Anonym (Lotta)

Min gissning är att du skulle ha så mycket mer energi om ni separerade. Du kommer inte få mer jobb hemmavid, för du gör redan det mesta, men du kan lägga upp vardagen på ett sätt som passar dig och barnen och behöver inte förhålla dig till vad han gör och tycker. 

Har du någon gång berättat för honom att tanken på separation finns hos dig som en möjlig lösning? En del behöver att man är väldigt tydlig för att de ska förstå hur illa det är. 

Kanske skulle ni börja med familjeterapi. Om ni går isär är det nog bra att ha en medlare så att han förstår varför det blivit så här. 

Har du familj eller vänner som kan hjälpa dig lite med vardagen om ni separerar? 

Men i nuläget tror jag att det du behöver göra är att sluta hoppas på att han ska förändras. För det gör han inte och besvikelsen det ger dig är så nedbrytande. 

• Tow2Mater
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-27 16:27:38 följande:

Lagat mat varje dag
    Städat hus
    Satt upp ljusslingor 
    Köpt gran
    Tagit fram ca 3 tomtar
    Ordnat en paketkalender

Du pratar inte med mig, men frågar mig en fråga, ok. Jag har dessutom inte sagt något alls om att den som gor minst skulle vinna. Vet inte varfor du tolkat mig så.

Lagat mat varje dag - som jag sagt tidigare, ibland om man behover pga av brist pa energi kan man faktist servera annat an lagad mat. Det ar inte barnmisshandel, dina barn kommer inte att fa akut naringsbrist.

Tvättat 4 ggr i v pga väderlek - later normalt.

Förberett julklappar åt barn - har ar ju fragan hur manga och hur mycket, precis som jag papekat tidigare. 

Städat hus - det kan man gora bade extremt mycket och extremt lite, det sager ingenting att du stadat. Dra ett varv med dammsugaren eller putsat alla fonster och bytt gardiner och rengjort koksflakten for du ar radd att de femtielva stearinljusen som satts up ska gora at den tar eld.

Satt upp ljusslingor - inne eller ute eller bade och? borde inte en racka? och kan faktist skippas om du har julstjarna och ljusstake. Ute? Da kan det skippas.

Köpt gran - vore lattare med en plastgran som bara falls upp och pluggas in i eluttaget. Behover knappt klas da ljusen och en del prydnader redan siter fast. Latt att ta ned dessutom. Kanske du kan satsa pa till nasta jul.

Satt upp julstjärnor och ljusstakar inomhus - igen, kanske en av varje skulle racka? 

Ordnat julkort åt släkt (mest makens men han vill skicka menr aldrig i tid) - tja, en smaksak. Vi har prioriterat bort det som onodigt. Skick en halsning pa sms eller e-mail.

Tagit fram ca 3 tomtar - tja.... tar tre sekunder sa det kan man val gora.

Ordnat en paketkalender - antar varje barn fick en? Som vi pratat om tidigare, ICA har kalendrar. Men en 'hoprafsad chokladkalender från Ica' verkar ju inte duga for dig och dina barn.
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Tow2Mater skrev 2025-12-27 17:27:55 följande:
    Du pratar inte med mig, men frågar mig en fråga, ok. Jag har dessutom inte sagt något alls om att den som gor minst skulle vinna. Vet inte varfor du tolkat mig så.

Lagat mat varje dag - som jag sagt tidigare, ibland om man behover pga av brist pa energi kan man faktist servera annat an lagad mat. Det ar inte barnmisshandel, dina barn kommer inte att fa akut naringsbrist.

Förberett julklappar åt barn - har ar ju fragan hur manga och hur mycket, precis som jag papekat tidigare. 

Städat hus - det kan man gora bade extremt mycket och extremt lite, det sager ingenting att du stadat. Dra ett varv med dammsugaren eller putsat alla fonster och bytt gardiner och rengjort koksflakten for du ar radd att de femtielva stearinljusen som satts up ska gora at den tar eld.

Satt upp ljusslingor - inne eller ute eller bade och? borde inte en racka? och kan faktist skippas om du har julstjarna och ljusstake. Ute? Da kan det skippas.

Köpt gran - vore lattare med en plastgran som bara falls upp och pluggas in i eluttaget. Behover knappt klas da ljusen och en del prydnader redan siter fast. Latt att ta ned dessutom. Kanske du kan satsa pa till nasta jul.

Satt upp julstjärnor och ljusstakar inomhus - igen, kanske en av varje skulle racka? 

Ordnat julkort åt släkt (mest makens men han vill skicka menr aldrig i tid) - tja, en smaksak. Vi har prioriterat bort det som onodigt. Skick en halsning pa sms eller e-mail.

Ordnat en paketkalender - antar varje barn fick en? Som vi pratat om tidigare, ICA har kalendrar. Men en 'hoprafsad chokladkalender från Ica' verkar ju inte duga for dig och dina barn.
    Man kan servera annat än mat men den måste fortfarande handlas och tas fram. Tidsvinsten är marginell. 

Du raljerar. Jag dammsuger, torkar ytor vid mat och kök, våttorkar golv där det krävs, och plockar undan, byter lakan. 

Jag vet inte hur du bor men att sätta upp en stjärna och en ljusstake ser rätt sorgligt ut. Vill du leva som en Laestadian är det ditt val men i alla andras hus ser det bara skevt ut. 160 kvm hus. Vilket fönster ska du ha den i?

Vi har ingen rimlig förvaring för en plastgran och det är något jag aldrig kommer skaffa. Vidrigt påfund som då ska upp på en vind utan trapp, ska jag upp dit och balansera med?

Och ja, åter, hälsning på sms. Du är en vän jag aldrig skulle ha. 

Sina förslag spar en aning tid, inte så mkt eftersom det jobbiga är att ta fram lådorna med pynt - jobbet att sätta upp en vs 5 av något är litet i jämförelse, men de är också gravt sorgliga. Man kan ju leva så, men det tror jag få i Sverige skulle anse är en normal nivå.

Lever du så annars med, har tre par jeans och fem tröjor i samma färg, snaggar håret för att slippa klippa dig, äter en sorts mat året om?
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Tow2Mater skrev 2025-12-27 17:27:55 följande:

Och nej. Ingen chokladkalender pga vi har äntligen fått bort tjat på godis varje dag.
  • Tow2Mater
    Anonym (Vid vägs ände) skrev 2025-12-27 17:37:12 följande:
    Man kan servera annat än mat men den måste fortfarande handlas och tas fram. Tidsvinsten är marginell. 

Du raljerar. Jag dammsuger, torkar ytor vid mat och kök, våttorkar golv där det krävs, och plockar undan, byter lakan. 

Jag vet inte hur du bor men att sätta upp en stjärna och en ljusstake ser rätt sorgligt ut. Vill du leva som en Laestadian är det ditt val men i alla andras hus ser det bara skevt ut. 160 kvm hus. Vilket fönster ska du ha den i?

Vi har ingen rimlig förvaring för en plastgran och det är något jag aldrig kommer skaffa. Vidrigt påfund som då ska upp på en vind utan trapp, ska jag upp dit och balansera med?

Och ja, åter, hälsning på sms. Du är en vän jag aldrig skulle ha. 

Sina förslag spar en aning tid, inte så mkt eftersom det jobbiga är att ta fram lådorna med pynt - jobbet att sätta upp en vs 5 av något är litet i jämförelse, men de är också gravt sorgliga. Man kan ju leva så, men det tror jag få i Sverige skulle anse är en normal nivå.

Lever du så annars med, har tre par jeans och fem tröjor i samma färg, snaggar håret för att slippa klippa dig, äter en sorts mat året om?
    Så låter for mig som din attityd är ett problem.

Vi har en mindre låda med julsaker, plus en liten plastgran. Man får sätta sin ambitionsnivå där man orkar ha den. Tycker inte ett sparsamt pyntat hus är sorgligt, där kommer attityder in.
  • Anonym (Lotta)

Hm. Du har rätt mycket ideer om att saker måste vara på vissa sätt. Jag kan ändå få viss förståelse för din man/sambo. 

Det är inte sakerna du gör som i sig är fel (det låter som mysigt och fint) men du skriver om dem som om de hade samma vikt som att tex borsta barnens tänder (som ju är viktigt på riktigt till skillbad från att ha många ljusstakar). 

Om du är så här oresonlig när du pratar med din man/sambo så förstår jag att det skär sig och att ni inte når fram till varandra. 

Hur kan man tex bo fyra personer varav två småbarn i ett hus på 160 kvm och inte ha plats för en plastgran? Jag fattar att du inte vill ha en plastgran, men skälet platsbrist låter fullkomligt orimlig och sättet du raljerar över saker som skulle förenkla för dig får mig att undra om en del av din stress ändå inte är självpåtagen. Du verkar vara ganska fast i dina måsten, som om de vore av Gud givna. 

Ställ dig frågan om saker i vardagen verkligen är så viktiga .Eller är det bara för att dina kompisar eller föräldrar gör så som gör att du känner att det måste göras på det viset. 

Jag skriver inte så här för att hacka på dig utan för att jag tycker mig ana att det kanske inte bara är så att han är slö utan det kanske också är du som har onödigt högt ställda krav och svårt att dra ner till en mer rimlig ambitionsnivå i den situation som du är i. 

• Anonym (Vid vägs ände)
    Tow2Mater skrev 2025-12-27 18:07:36 följande:
    Så låter for mig som din attityd är ett problem.

Vi har en mindre låda med julsaker, plus en liten plastgran. Man får sätta sin ambitionsnivå där man orkar ha den. Tycker inte ett sparsamt pyntat hus är sorgligt, där kommer attityder in.
    Saken är att om min man skulle ta hälften av matlagningen och städet hade jag orkat ta julpyntet som ger mig energi om jag kan göra det tex på raster istället för att då laga mat.

Det är inte julpyntet som är knäckfrågan här. Den var ett exempel på något man kan göra för att glädja den andre, att hjälpas åt med saker man vet den ena gillar. Men tiden det tar jämfört med de saker man gör varje dag är ju inte jämförbart.
  • Anonym (Vid vägs ände)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-12-27 18:08:30 följande:

Hm. Du har rätt mycket ideer om att saker måste vara på vissa sätt. Jag kan ändå få viss förståelse för din man/sambo. 

Det är inte sakerna du gör som i sig är fel (det låter som mysigt och fint) men du skriver om dem som om de hade samma vikt som att tex borsta barnens tänder (som ju är viktigt på riktigt till skillbad från att ha många ljusstakar). 

Om du är så här oresonlig när du pratar med din man/sambo så förstår jag att det skär sig och att ni inte når fram till varandra. 

Hur kan man tex bo fyra personer varav två småbarn i ett hus på 160 kvm och inte ha plats för en plastgran? Jag fattar att du inte vill ha en plastgran, men skälet platsbrist låter fullkomligt orimlig och sättet du raljerar över saker som skulle förenkla för dig får mig att undra om en del av din stress ändå inte är självpåtagen. Du verkar vara ganska fast i dina måsten, som om de vore av Gud givna. 

Ställ dig frågan om saker i vardagen verkligen är så viktiga .Eller är det bara för att dina kompisar eller föräldrar gör så som gör att du känner att det måste göras på det viset. 

Jag skriver inte så här för att hacka på dig utan för att jag tycker mig ana att det kanske inte bara är så att han är slö utan det kanske också är du som har onödigt högt ställda krav och svårt att dra ner till en mer rimlig ambitionsnivå i den situation som du är i. 

Hej Lotta! 

Jag julpyntar för att jag mår dåligt vintertid av mörkret Julpyntet är mitt sätt att hålla näsan över vattenytan. Men när jag måste göra det plus allt annat i vardagen, ja då blir det mycket. Det funkade när det var jag, maken och ingen mer. Men när jag tar allt för mig, barnen, och maken, då blir det rätt fullt. När jag ansvarar för allt med städ, tvätt, matlagning, mathandling, hämtning av barn på förskola och aktivering av dem på eftermiddagarna, plus den vardagliga undanplockningrn och att ha koll på växande barns klädinköp.

Hur man inte kan ha förvaring? Enkelt. Huset är byggt utan förvaring! Inga skåp, ingenting. Inga förråd. Inget garage (och ingen byggrätt att skapa ett). Det finns en vind som man inte kan gå på och där besiktningen inte rekommenderar förvaring. Helt galet. Den lilla lilla förvaring som finns rymmer yta för extra glödlampor och proppar. Har aldrig sett ett hus med så lite förvaring.
Svar på tråden Hur får man energi...