• Anonym (undrar)

    Träffat en som röker hasch, behöver råd!!!! LÄS..

    Har träffat en kille som är helt underbar förutom att han röker hasch dagligen och har gjort det i några år.
    Han har haft uppehåll någon kort period men har börjat om att "röka" igen, när det har varit lite att göra. Alla hans kompisar "röker" så det är svårt för honom.
    Han säger nu att han ska sluta att han vill ha ett "normalt liv"

    Någon som vet, hur påverkar haschrökning en person och när man brukat det länge, flera år?

    Ändras man som person?

    Hur farligt är det att röka hasch varje dag?

    Någon som vet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 00:42:24:
    Vi har fortfarande kontakt, men jag kan inte släppa honom trots att han tar så mycket energi av mej. Jag har honom i mina tankar dygnet runt. Det händer en massa saker runt honom, han röker fortfarande fast mindre. Jag är orolig rädd att något ska hända honom.

  • Svar på tråden Träffat en som röker hasch, behöver råd!!!! LÄS..
  • Gumlan

    "Vad som händer då är att denna dåligt upplysta kicksökande högstadieelev tycker sig lika gärna kunna prova heroin amfetamin mm, eftersom det inte alls var så farligt med lite gräs, som "de" sa."

    men det är ju såå olika från person till person!! För mig är amfetamin en piss i atlanten om man jämför med hasch! Hade en kompis som höll på att dö av amfetamin, men det var för att han som person inte klarade av det, sedan har jag sett lite folk få hjärtklappningar och sådär, men aaaldrig sjuka hallisar och kraftiga ångerst attacker som med hasch... skulle jag då kalla amfetamin lätt drog?? NÄÄ jag tycker att droger är tunga! Det är väl DET som är viktigt att lära ungdommarna?? Att alla droger verkar olika från person till person. en del kan röka hasch ibland utan större skada, en del kan ta amfetamin osv... men den största delen av folk som håller på med droger tar STOR SKADA!!

    sedan kan jag däremot säga att man är tyngre missbrukare i mina ögon om man börjar med sprutor, för det är att ta steget längre...

  • Gumlan
    Anonym skrev 2007-01-10 01:59:10 följande:
    Visst är det skillnad på droger och droger.Ett bra sätt att tänka är att föreställa sig hur man blir av att använda drogen varje dag...Här är några exempel:Heroin- Man blir helt utslagen, inget spelar nån roll utom att fixa nästa sil. Prostitution eller rån, alla medel är tänkbara... Omöjligt att ha ett jobb och "normalt" liv.Alkohol- Alla vet hur man blir när man är packad. Om man super sig packad varje dag är man snart som vraken utanför systembolaget.cannabis- Man blir lat och överviktig av godisätande. Om man röker dagligen så är man alltid lite seg men man kan ändå sköta ett jobb och man blir inte "utslagen".enligt min mening så bör man helt klart klassificiera droger efter deras skadeverkningar och jag tror att det är få droger som är värre än alkohol.
    men om man ska gå efter sådant så är ju amfetamin en jätte bra drog?? för då kan man ju jobba super bra?? sedan undrar jag ju vart du fått din info ifrån? jag har aldrig varit med om en person som röker varje dag och kan sköta ett jobb!! (nej förresten nu ljög jag, vet en kille som gjorde det, men han gick ju då på amfetamin också för att orka) nu säger jag itne att det itne fins dom som klarar det för det gör det säkert om man röker lite och inte har ett jobb där det spelar någon större roll om man är närvarandre elelr inte. dessutom vet jag folk som prostituerat sig för hasch också! så det håller ju fortfarande inte att dela in droger så!!
  • bonusmamma87

    det finns ett ämne i marihuana som sättter sig som "tuggummi" i vissa delar av hjärnbalken som vitt klägg och det försvinner alldrig och ju mer man röker desto mer behöver man det, det bildas nytt allt mer man röker och man blir beroende. hasch är precis som vilken drog som hellst man kan överdosera det å dö man kan använda det som läkemedel, men en sak är säker man blir beroende, och är man beroende så kan man bli aggresiv,man börjar få abstinens om man inte får droghen.

  • Anonym (lilla jag)

    Anonym skrev 2007-01-10 01:59:10 följande:
    Visst är det skillnad på droger och droger.Ett bra sätt att tänka är att föreställa sig hur man blir av att använda drogen varje dag...Här är några exempel:Heroin- Man blir helt utslagen, inget spelar nån roll utom att fixa nästa sil. Prostitution eller rån, alla medel är tänkbara... Omöjligt att ha ett jobb och "normalt" liv.Alkohol- Alla vet hur man blir när man är packad. Om man super sig packad varje dag är man snart som vraken utanför systembolaget.cannabis- Man blir lat och överviktig av godisätande. Om man röker dagligen så är man alltid lite seg men man kan ändå sköta ett jobb och man blir inte "utslagen".enligt min mening så bör man helt klart klassificiera droger efter deras skadeverkningar och jag tror att det är få droger som är värre än alkohol.

    Jag tycker inte man kan göra sån skillnad på droger tycker jag. Skadorna är olika från person till person. INGEN drog är lätt, alla droger är personlighets förändrande. Lika lite som jag vill möta nån i trafiken som druckit alkohol lika lite vill jag möta någon som tagit nå annat.
    Påverkad av droger så blir man förändrad, slö av vissa pigg av andra. Alla verkar tycka att man inte kan sköta sitt jobb påverkad av alkohol, men om man "bara" rökt lite så är det ok???

  • Anonym (undrar)

    Bonusmamma87
    Angående han jag känner så säger han att det är inget abstinens i det. Det fungerar inte så.
    Så länge han inte är med kompisarna som röker eller har något annat att göra så går det bra, då känner han inget sug.
    Ska han besöka släkt så röker han inte,då klarar han sej så länge han är där, men när han kommer tillbaka till kompisarna så är det lätt att röka på igen.

  • Gumlan

    TS - som jag skrivit tidigare så lagras hasch i fettvävnaden, därför kan det ta tid innan abstinensen uppstår. han kanske itne har varit utan såpass länge att han hinner få abstinens? och det är ju ganska tragiskt! antingen det... eller så ljuger han för dig. för abstinens får man! det looovar jag dig!

  • Anonym (undrar)

    Gumlan
    Hur länge måste man vara utan hasch då innan man får abstinens?
    Frågade honom igår hur det nu ska gå om han kommer upp till mej, att han kanske får abstinens utan hasch. Men det var då han sa att det fungerar inte så. Samma sak sa han hur tror du att jag gör när jag är hos släkt osv...där röker jag inte på och det går bra.
    Han kanske ljuger för mej, själv har jag ingen aning angående abstinens, men vill verkligen inte att han ska få det när han är hos mej. Antagligen kommer han att vara hos mej en vecka och då utan att röka på. han har lovat att han inte ska ta med sej eller röka på hos mej, samma sak har han lovat mej att det inte är något mer han tar.Förut kunde han ta något annat i samband med fest, men inte nu sen några månader tillbaka, han tycker kroppen tar sån stryk av det så det slutade han med.

    Men Gumlan, har du rökt själv och fått abstinens, när kom den isåfall osv...
    Han säger att det är med vanan och pga av rastlöshet och lite att göra, ingen abstinens

  • Gumlan

    TS - jag är fortfarande ingen knarkare själv och har aldrig varit

    men jag har måååånga vänner, en styvbror och ett ex som är. Hur lång tid det tar innan abstinensen kommer är ju olika från person till person och beroende på hur mycket man har rökt. jag tror att det tar längre tid om man röker mycket för då har man mer lagrat i fettet så man "står sig" längre om du förstår hur jag menar? Mitt ex kunde gå en vecka typ innan man började märka väl på honom att han hade abstinens... efter att ha levt med honom i flera år märkte man det dock tidigare, för då kände man honom så väl.

  • Anonym (undrar)

    GUMLAN:Okej...sorry, visste ej om du provat eller så.

    Hur visar sej abstinensen då????

    Han har ju rökt dagligen förut, men mindre nu, dom sista 4 veckorna.
    Men som i lördags så festade han och sen rökt mkt då sön, mån å lite igår.
    Om han nu trappat ned men rökt mkt tidigare så kanske han inte upplevt någon abstinens förut.
    Han ljuger då alltså om abstinensen......

  • Anonym (hmm)

    han behöver inte ljuga för som många sagt här "det är från person till person"...

Svar på tråden Träffat en som röker hasch, behöver råd!!!! LÄS..