• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Billy och Jag

    nu är dom 4..


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Nallatalla

    Lone star state du MÅSTE lägga upp bilder på de små liven i ditt krypin! Jag är så nyfiken på att se de små krabaterna!

    Kram

  • Nio

    Lällas:

    Olagliga substabser? Ojdå. Det kanske förklarar varför jag får några andra piller nu, som är samma sak som Asacol fast inte med samma namn... Nåväl, ska kolla med läkaren om det skulle vara nån skillnad för mig att byta sort.

    Lone Star State:

    Åh, kul med valpar, grattis. :)

  • malvas mam

    Tillbaka igen...
    Vet inte vart jag ska börja...

    Laxabondrickandet gick, men det var INTE roligt, och Linnea har klart och tydligt deklarerat att hon ALDRIG gör om det...

    Nu är istället MIN mage i uppror, all stress, frustration, ilksa och sorg har satt sina spår...

    Coloskopin och gastroskopin (som gjordes på op under narkos) skulle ta cirka 45 minuter. När jag hade väntat i 1 timme och 15 minuter var jag i upplösningstillstånd och hade inbillat mig att de hade hittat alla möjliga dödliga symptom hos Linnea (mammor!).

    Till slut fick jag träffa barnläkaren och titta på bilder - jodå det fanns två små fläckar i tjocktarmen som var inflammerade (precis som vi hade misstänkt och fasat oss för), men eftersom jag minuterna innan hade trott och tänkt saker som var 100 gånger värre, så kunde jag ändå ta det beskedet med ro, vilket gjorde att barnläkaren inte trodde att jag rikitgt hade tagit in hans information...
    Fick i alla fall förtroende för läkaren till 110%, vilket kändes underbart (han ringde senare på kvällen, vid nio-tiden, för att själv förklara hur han hade tänkt med medicinerna!). Proverna de tog från tarmen skulle skickas på snabbanalys, men vi ska börja medicinera nu på en gång i alla fall, inflammationen finns ju, vad den nu än beror på.
    Har nu varit på apoteket och hämtat ut en hel jättepåse.

    Linnea är emellanåt en "tuffing", och det behövdes verkligen i går, vid narkosen, vid alla prover som skulle tas, vid uppvaknandet på uva osv - tänk det är mamman här (alltså jag) som är den veka...

    Hennes Hb var på 124, så det var ju rätt ok, så det kan ju förklara att hon inte är så trött i alla fall.

    Jaha, då börjar medicineringen i kväll och den långa väntan på en diagnos...

    Kram alla starka!

  • Hope1979

    Hej!
    Jag undrar om det finns någon här som har några erfarenheter av remicade, särskilt i samband med graviditet? Har inte fått remicade på snart fyra månader (vilket inte går så bra) och det står att det måste gå minst sex månader efter sista behandlingen innan man blir gravid. Nu säger min sköterska att det inte är någon fara med remicaden (eller kortisonet som jag får nu) och att vi kan börja försöka redan nu om vi vill. Men jag vet inte om vi törs..

    MVH/en crohnstarm

  • Molle72

    malvas mam: Blev det någon diagnos? Och vad är det för mediciner hon har fått?

  • Molle72

    Lone star state: Grattis till valparna!!
    Gud vad roligt hade själv tänkt skaffa valpar på min papillon men hon har ett stort navelbråck så det går tyvärr inte.
    Lycka till nu.

  • Nio

    Prommis:
    Ojdå, då ska jag absolut ta upp det med doktorn, jag hade ju tänkt börja försöka med graviditet till hösten.

  • malvas mam

    Fru U och Molle72: Hon fick Pred-Clysma, rektallösning och Salazopyrin. Salazopyrin är väl någon form av cortison om jag har förstått det rätt, jag var emot det, men nåja, hon behöver ju läka i alla fall...

    Nej, vi har inte fått någon diagnos, de ville de inte ge oss förrän alla prover var klara, men en inflamamtion i tjocktarmen var det ju i alla fall, så jag antar att det är Crohn eller uc, om vi inte lyckas hitta något annat att skylla på...
    Jag blev i alla fall lovad att de skulle testa mjölkproteinallergi, som är det som jag hoppas på...

    //Anna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7