• Disan

    Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!

    Hej alla rädda och alla ni som faktiskt trivdes med att föda barn!!

    Jag är sååå urbota trött på alla dessa trådar med negativt innehåll, folk verkar älska att skryta om hur ont man hade när man födde barn, om hur mycket bedövning man fick, hur mycket man sprack och så vidare. Skrikandes Varför gillar kvinnor att skrämma upp varandra?

    Det första jag fick höra på jobbet när jag berättade att jag var gravid var : "Ja du, passa på att njuta, för snart kommer förlossningen och den är ingen lek minsann!!" samt "Har du tänkt på hur du skall klara av att föda barnet? Vet du hur ont det kommer att göra?" Etc etc....

    Är du också trött på sådant???

    Elaka kvinnor ombedes att hänga ngn annanstans, här inne kan vi som gillar att föda barn och vi som har positiva (även om det självklart kanske gjorde ont eller så!) upplevelser dela med sig av dessa!!

    Jag börjar med att klicka in länken till min förlossningsberättelse:

    http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b66757.html

    Självklart gör det ont att föda barn, men herre gud, det är det bästa som finns!!! Jag älskar att föda barn och längtar efter den dagen då jag får göra det igen!! Med eller utan bedövning, det märker vi.


    Tänk att man kan vara så här lycklig!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 15:20
    Ni som är gravida nu, vare sig ni nyss fått det efterlängtade (eller överraskande!) plusset på stickan eller snart är i mål: Glöm inte bort att hur själva förlossningen än kommer att gå, hur lätt eller svår den kommer att vara, hur mycket olika smärtstillande metoder ni kommer att testa eller inte testa: det kommer en stund då alla (ja, okej, inte ni som snittas, men använd fantasin så kanske man får ihop det ändå) då barnmorskan säger något i stil med: Krysta en gång till, så är huvudet ute! Som födande kvinna får man få superkrafter och tar i lite till, trots att man egentligen kanske inte orkar, så svider det till och sedan gör det inte ont mer. Istället känner man hur hela bebisens kropp fullständigt glider ur en, ofta med en ploppande känsla. Kanske kan man redan nu höra de första skriken, kanske den lilla prins/prinsessa inte ger ifrån sig ljud förrän den vaknat till lite, men en sak är säker: Man smälter när man för första gången får se sitt knyte! När barnmorskan slänger upp den lill* på magen eller bröstet och både mamma och pappa fullkomligt strålar av lycka.

    Är det inte värt lite smärta? Är det inte värt några sömnlösa nätter (om man har uttdragna värkar som jag hade) och total näringsbrist för att man inte orkat äta under den tiden..?

    Det är inte en lögn när mammor säger att man glömmer all smärta så fort bebis kommit upp på magen/bröstet. Det är verkligen så!
  • Svar på tråden Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!
  • Stumpelina

    Håller med er har fött två barn vaginalt utan någon smärtlindring alls det gör ont men det går över är något fint och naturligt så borde det beskrivas inte med smärta och en massa annat skräck artat

  • PerG

    Min fru sa något i stil med: "Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det smärta"... om värkarna..

    Jag har ju inte upplevt det själv, men kan tänka mig att det borde ju vara annorlunda än att bryta ett ben eller skära sig.. Sen är ju allt förenat med en enorm lycka som du säger. Det kanske är lättare att acceptera smärtan och inte se den som något negativt om man tänker framåt (en målbild som man pratade om i profylaxkursen).


    Stumpelina skrev 2008-03-14 19:21:50 följande:
    Håller med er har fött två barn vaginalt utan någon smärtlindring alls det gör ont men det går över är något fint och naturligt så borde det beskrivas inte med smärta och en massa annat skräck artat
  • PerG

    En annan grej som vår barnmorska vid förlossningen sa: "Det är oftast de som har planerat förlossningen in i minsta detalj som har sämst förlossningsupplevelse och är mest missnöjda". Vilket jag tror stämmer till stor del.

    Om man har för mycket förväntningar på hur saker och ting ska vara så är man nästan garanterad att bli besviken eftersom man nog aldrig kan föreställa sig hur just sin egen förlossning kommer bli. Det är nog bättre att vara lite öppen för att det kanske inte blir som man tänkt sig och istället försöka tänka ut en grovplanering hur man vill agera i olika scenarion istället tror jag.

  • Mally77
    viracocha skrev 2008-03-15 17:11:22 följande:
    Jag har haft betydligt värre baksmällor! Här är min berättelseeris.mogielnicki.net/
    Åh vad fint! Vilken underbar berättelse. Tack! Jag hoppas att jag kan hålla mig lika lugn och hantera det lika bra när det är dags.
    -Maria
  • Me o Mike

    Nu tillhör jag ju dom med en hemsk förlossning, MEN i ALLRA flesta fall så blir det ju en BRA förlossning!! Det blir ju lätt så att om EN skriver i en tråd om sin hemska förlossning så kommer ju alla andra med hemska förlossningar in och skriver om sin hemska också.. Så det är SUPERBRA att ni har en tråd om positiva upplevelser!!

  • Moa81

    jag älskade att föda barn... helt otrolig känsla!!!

    Visst gjorde det ondare än jag kunnat drömma om MEN inte mer än jag klarade av om jag andades och var avslappnd in i värkarna.. Jag är en sån som msåte prata om min förlossning fortfarande.. tänker på den ofta och funderar och är glad över den positiva upplevelsen det blev!!

    Min förlossningsberättelse http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b59107.html


    ღ Hilma 070330 ღ
  • LykkeLee

    jag tycker att föda barn är det absolut häftigaste man kan göra.. jag ÄLSKAR att föda barn
    Jag kunde gå hela graviditeten och bara längta ihjäl mig till förlossningen.. och mina förlossningar har inte varit smärtfria, men det är ändå så himla coolt.. Det är världens mest fantastiska upplevelse och kvinnor som bara kan berätta för andra om hur himla ont dom hade kan väl bara hålla tyst!!!

  • LilliNor

    Skönt att läsa om era berättelser. Jag blev snuvad på min förlossning sist då det blev ett snitt istället för vaginalt.
    För när vi kom in så upptäkte dom säte.
    Så nu hoppas jag inte för mycket, utan det får gå som det går, Bara han kommer ut och mår bra. men att läsa om er gör det lättare och att jag LÄNGTAR efter förlossningen.

  • mirresmamma

    Jag tycker att det är fint med en tråd som tar upp allt fantastiskt...Mina två förlossningar var fina, trots allt...


    Stumpelina skrev 2008-03-14 19:21:50 följande:
    Håller med er har fött två barn vaginalt utan någon smärtlindring alls det gör ont men det går över är något fint och naturligt så borde det beskrivas inte med smärta och en massa annat skräck artat
    Men, ibland blir allt positivt lite för mycket för mig... För om det var smärta och skräck, ska man inte få nämna det då om någon frågar hur det gick?
    Klart att det går över, men för en del är frågan när???
    LykkeLee skrev 2008-03-16 12:34:43 följande:
    jag tycker att föda barn är det absolut häftigaste man kan göra.. jag ÄLSKAR att föda barn Jag kunde gå hela graviditeten och bara längta ihjäl mig till förlossningen.. och mina förlossningar har inte varit smärtfria, men det är ändå så himla coolt.. Det är världens mest fantastiska upplevelse och kvinnor som bara kan berätta för andra om hur himla ont dom hade kan väl bara hålla tyst!!!
    Jag älskar också att föda barn, trots att jag inte haft det bra, men kanske är det så att de som haft "mest ont" eller riktigt jobbiga förlossningar är de som måste prata mest om det för att bearbeta...att då be oss "Hålla tyst" är väl inte så trevligt...Då är det väl bara att inte fråga hur det var för oss, eller hur? Eller säga något i stil med. "om din förlossning inte var bra, så orkar jag inte höra nu"...Eller är det så svårt?
    Moa81 skrev 2008-03-16 12:26:48 följande:
    jag älskade att föda barn... helt otrolig känsla!!!Visst gjorde det ondare än jag kunnat drömma om MEN inte mer än jag klarade av om jag andades och var avslappnd in i värkarna.. Jag är en sån som msåte prata om min förlossning fortfarande.. tänker på den ofta och funderar och är glad över den positiva upplevelsen det blev!!Min förlossningsberättelse www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b59107.html
    Skönt att det var så för dig! Och om du är en sån som måste prata om din förlossning, så förstår du säkert att andra som inte var lika lyckligt lottade som dig också måste prata om sina...
Svar på tråden Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!