• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • evaoregon
    Seven Costanza skrev 2010-11-14 20:16:55 följande:
    Jag vill bara säga att jag läser vad alla skriver och det är jättebra med olika åsikter och ni har hjälpt mig mycket. Sjukförsäkringen verkar kunna skilja sig mcyket så vi ska noga kolla upp villkoren och ev. förhandlingsutrymme. Min sambo läste Rednoses beskrivning av SF och tyckte att det lät jättemysigt . Jag är dock lite kritisk till den där dimman och regnet. Han ska till San Diego på konferens nu i januari så får han se lite vad han tycker om den staden. Kan ju vara bra att åka dit på vintern också för att se lite hur det är när det inte är turistsäsong och hur det är med vinterväder - och att nätverka med de forskare som tillhör UC San Diego såklart för att fråga ut dem lite . Hans forskningsgrupp har som sagt mest kontakter med skolor i Kalifornien så jag är nyfiken på allt vad man kan tänkas vilja veta.

    Kitty Shark: De där 1000-1500 i egen kostnad, det är i USD antar jag? I SEK låter det ju lite lite. Var det bara för förlossningen eller inklusive kontroller under graviditeten, man gör väl ultraljud lika många gånger som här?

    Alla: Om jag redan är gravid om/när vi kommer dit, hur går processen till i USA när man märker att man är gravid? Är det en barnmorska eller en gynekolog man vänder sig till? Är det vanligt att man kan få sin egen barnmorska på förlossningen? Hur vanligt är det att försäkringsbolagen har egna sjukhus? Vad händer om jag föder för tidigt och inte befinner mig i min hemstad, jag kanske har otur och måste föda flera veckor för tidigt - måste jag hålla mig hemma de tio sista veckorna för att inte få problem om jag måste föda i en annan stad och inte kan ta mig till "mitt" sjukhus?  Det är ju kanske inte så stor risk men ändå.
    Jag är ganska säker på att Kitty menar USD.

    Är det på ett av universiteten i Kalifornien som din sambo ska jobba/forska?  De brukar syssla med lite olika saker så i så fall kan det nog bero lite på vilket som passar bäst för just honom. 

    San Diego har nog turistsäsong året om.  Det var fint väder där när vi var där i mars. 

    Det är oftast en gynekolog som man går till, men i vissa fall kan man välja en barnmorska.  Jag har haft min gynekolog vid båda mina förlossningar.  Det beror nog dock lite på vilken försäkring man har och var man föder.  Det är vanligt att gynekologerna jobbar i en grupp och då går man till en annan i gruppen om ens gynekolog t ex är sjuk eller på semester.  De turas också om att jobba på förlossningen så får man inte sin egen gynekolog så brukar man kunna få en annan i samma grupp. 

    Kaiser permanente är det enda försäkringsbolag som jag känner till som har sina egna sjukhus, men det kanske finns fler. 

    De flesta försäkringsbolag finns i flera stater så om man är bortrest på annan ort eller flyttar så brukar det finnas andra sjukhus som man kan använda sig av med sitt försäkringsbolag.  Så funkade det för mig när jag flyttade ifrån Michigan till Oregon.  Man kan ringa till bolaget eller titta på deras hemsida om man vill veta vilka sjukhus och läkare som ingår i deras system. 
  • Seven Costanza
    evaoregon skrev 2010-11-14 20:33:25 följande:
    Jag är ganska säker på att Kitty menar USD.

    Är det på ett av universiteten i Kalifornien som din sambo ska jobba/forska?  De brukar syssla med lite olika saker så i så fall kan det nog bero lite på vilket som passar bäst för just honom. 

    San Diego har nog turistsäsong året om.  Det var fint väder där när vi var där i mars. 

    Det är oftast en gynekolog som man går till, men i vissa fall kan man välja en barnmorska.  Jag har haft min gynekolog vid båda mina förlossningar.  Det beror nog dock lite på vilken försäkring man har och var man föder.  Det är vanligt att gynekologerna jobbar i en grupp och då går man till en annan i gruppen om ens gynekolog t ex är sjuk eller på semester.  De turas också om att jobba på förlossningen så får man inte sin egen gynekolog så brukar man kunna få en annan i samma grupp. 

    Kaiser permanente är det enda försäkringsbolag som jag känner till som har sina egna sjukhus, men det kanske finns fler. 

    De flesta försäkringsbolag finns i flera stater så om man är bortrest på annan ort eller flyttar så brukar det finnas andra sjukhus som man kan använda sig av med sitt försäkringsbolag.  Så funkade det för mig när jag flyttade ifrån Michigan till Oregon.  Man kan ringa till bolaget eller titta på deras hemsida om man vill veta vilka sjukhus och läkare som ingår i deras system. 
    Ja, det är något av universiteten som blir aktuellt, han har sagt att det finns 4-5 stycken som bedriver liknande forskning varav 2 är ställen som hans handledare har mycket goda kontakter på och där dennes ord kan väga tungt. Det kan ju också bli fler ställen beroende på hur mycket egna kontakter sambon kan knyta på konferenser under tiden han har kvar som doktorand.
    Okej så det är en gynekolog, det är det intrycket jag fått av tv-tittande också men det kan man ju inte alltid lita på. Vad beror det på tror du att man i Sverige går till en barnmorska istället? 
  • rednose
    Seven Costanza skrev 2010-11-14 20:16:55 följande:
    Min sambo läste Rednoses beskrivning av SF och tyckte att det lät jättemysigt . Jag är dock lite kritisk till den där dimman och regnet. Han ska till San Diego på konferens nu i januari så får han se lite vad han tycker om den staden. Kan ju vara bra att åka dit på vintern också för att se lite hur det är när det inte är turistsäsong och hur det är med vinterväder - och att nätverka med de forskare som tillhör UC San Diego såklart för att fråga ut dem lite . Hans forskningsgrupp har som sagt mest kontakter med skolor i Kalifornien så jag är nyfiken på allt vad man kan tänkas vilja veta.
    Jag har varit i San Diego en del på vintern då jag dejtade en helikopterpilot i marinkåren. :) Det var ungefär som en vinter i bay arean, dvs lite kyligt men en höstjacka räckte. Det kan bli ganska torrt men i mitt tycke är torka bättre än fuktigt som i tex Florida. Smaksak.
    Har vänner som bor i San Diego gaslamp district och några som bor i La Jolla och de bor där för värmen. :)

    Dimma kan det det vara överallt och regnar gör det nästan överallt men visst, jag kan förstå dig. SF är dock kännt för att vara en väldigt vacker stad med mycket kultur och kul på g hela tiden. :)
    Stanford har väldigt bra sjukvård, barnpassning och bootcamp för dig efter graviditeten. Dessutom bay areans bästa crepes hos min vän Victor i hans franska bageri, Deux France mitt emot Stanford campus. :)
    Usch vad jag längtar tillbaka nu!  
  • Hertha

    Indie, jag har bara bott i Usa och Mountain View (silicon valley) sedan i juli så mina kunskaper är inte lika stora som Evas och Rednose.

    Jag kan dock säga att jag gillar klimatet här i stan. Det är inte många dagar vi har haft över 35 grader (vilket jag absolut avskyr). Vi bosatte hos här just för att vi inte skulle vara så bilberoende. Trots att vi har två barn (med aktiviteter varje dag) så har vi bara en bil. Vi har tänkt att kompletera med en cykelkärra sen för att spara lite tid. Jag gillar området just för att det är så cykelvänligt. I Mountain View stannar dessutom både Bart och Caltrain. Maken cyklar till jobbet 1-2 dagar i veckan och då kan jag ta bilen (vilket behövs för en gång i veckan passar jag sonens klasskompis dotter). För egen del hade jag inte behövt bilen alls. Våra grannar gör likadant (trots att de är amerikaner )

    Vi har Kaiser som försäkring. Just för att vi inte pallade leta läkare och sjukvård, vi kände att det skulle vara tillräckligt jobbigt med allt annat med flytten. Nästa vecka ska jag dit första gången för influensaspruta. Jag tror vi betalar $15 för besöket och jag antar att sprutan kommer kosta lite också. Jag har inte kollat upp det här med graviditeter men jag kan inte tänka mig annat än att det täcks. Annars hade nog min mans kollega informerat om det (hon var inte så förtjust i Kaiser ). Våra grannar är glada att de har typ Blue Anthem (eller vad det är). Kaisers läkare tillhör ju försäkringsbolaget så de samarbetar tydligen på ett annat sätt när det gäller vård och kostnader. Har du den andra försäkringen så kanske din läkare rekommenderar en behandling och sedan får du övertyga försäkringsbolaget själv. Vi kom in på det för kvinnan har någon form av artros och har fått en behandling via sitt försäkringsbolag som de med Kaiser inte får.

    Och jo, om din man kommer över för att forska så är chansen stor att det är ett så kallat J1-visum. De får du jobba på (du kommer du ha ett J2) om du bara anmäler det när du kommer till USA (du måste bland annat ha ett Social Security-nummer och det kan du bara få när du har en adress här).

  • Mackenzie Grace
    rednose skrev 2010-11-14 16:52:12 följande:
    Eva - jag har själv bott där.
    BRUDAR, värmen är olika från år till år, säsong till säsong. Och vädertabellerna är där för att folk ska få en aning om vad vädret kommer att vara. Det är aldrig 100% säkert. Geeeeeeeez!! 
  • Mackenzie Grace
    rednose skrev 2010-11-14 17:12:49 följande:
    Eva - Har du lite för mycket tid över möjligen? Hemmafru?
    jag kollar aldrig tabeller för just temperatur eftersom man inte får en bra bild av hur det egentligen ser ut. Detta vet jag efter dryga 12 år i SF bay arean... Du verkar tycke precis omvänt mig i mer eller mindre allt jag berättat. kanske är det så att du helt enkelt inte har samma erfarenhet av SF och området omkring. Du bor ju trots allt i EN ANNAN STAT...
    Vad är din ursäkt? Ni verkar båda ha alldeles för mycket tid övers, för ni verkar BÅDA skriva exakt lika mycket. Men vi kan ju räkna inlägg så det inte är orättvist.
  • Hertha
    Mackenzie Grace skrev 2010-11-14 23:13:07 följande:
    BRUDAR, värmen är olika från år till år, säsong till säsong. Och vädertabellerna är där för att folk ska få en aning om vad vädret kommer att vara. Det är aldrig 100% säkert. Geeeeeeeez!! 
    Sen är det alltid olika hur folk upplever det. Hittills har jag fått höra om de jättevarma dagarna i oktober (till skillnad från de svala dagarna i slutet av juli) att så är det aaaaaaaaldrig. Mycket ovanligt. Medan nästa snubbe säger att så är det aaaaaaaalltid (för dimman försvinner när det inte är lika stora skillnader i temperatur) .
  • Mackenzie Grace
    Seven Costanza skrev 2010-11-14 20:16:55 följande:
    Jag vill bara säga att jag läser vad alla skriver och det är jättebra med olika åsikter och ni har hjälpt mig mycket. Sjukförsäkringen verkar kunna skilja sig mcyket så vi ska noga kolla upp villkoren och ev. förhandlingsutrymme. Min sambo läste Rednoses beskrivning av SF och tyckte att det lät jättemysigt . Jag är dock lite kritisk till den där dimman och regnet. Han ska till San Diego på konferens nu i januari så får han se lite vad han tycker om den staden. Kan ju vara bra att åka dit på vintern också för att se lite hur det är när det inte är turistsäsong och hur det är med vinterväder - och att nätverka med de forskare som tillhör UC San Diego såklart för att fråga ut dem lite . Hans forskningsgrupp har som sagt mest kontakter med skolor i Kalifornien så jag är nyfiken på allt vad man kan tänkas vilja veta.

    Kitty Shark: De där 1000-1500 i egen kostnad, det är i USD antar jag? I SEK låter det ju lite lite. Var det bara för förlossningen eller inklusive kontroller under graviditeten, man gör väl ultraljud lika många gånger som här?

    Alla: Om jag redan är gravid om/när vi kommer dit, hur går processen till i USA när man märker att man är gravid? Är det en barnmorska eller en gynekolog man vänder sig till? Är det vanligt att man kan få sin egen barnmorska på förlossningen? Hur vanligt är det att försäkringsbolagen har egna sjukhus? Vad händer om jag föder för tidigt och inte befinner mig i min hemstad, jag kanske har otur och måste föda flera veckor för tidigt - måste jag hålla mig hemma de tio sista veckorna för att inte få problem om jag måste föda i en annan stad och inte kan ta mig till "mitt" sjukhus?  Det är ju kanske inte så stor risk men ändå.
    Jag födde båda mina flickor på samma sjukhus i Houston, med min första i 2007 så betalade jag ca 1000 dollar sammanlagt. Jag hade då Blue Cross Blue Shield. Jag födde mitt andra barn i Februari, 2010 och det kostade totalt 800 dollar med Cigna. Vanligtvis får du betala co-pay vid varje besök. Igen, beroende på vilken försäkring du har. Men BCBC betalade jag 20 dollar vid varje gyn besök. Med Cigna betalar jag ingenting.

    Det är mer som privatkliniker, dom flesta gynekologer är nära sjukhusen dom arbetar i,  du ser samma läkare hela tiden, varje besök. Du får först se en sjuksköterska som tar blodtryck, vikt osv. sen ser du din läkare. När du far in på förlossningen, beroende på tiden, så får du en och samma sjuksköterska hela tiden. Om det är helg, så kanske du får en annan läkare som förlöser dig, beroende på vem som har jour. Du kan föda barn var som helst där din försäkring är godkänd, så försök skaffa en rätt så "välkänd" och populär försäkring. Med en HMO försäkring, ger dom dig en lista av sjukhus-doktorer-tandläkare osv. som du bara kan använda så det rekommenderar jag faktiskt inte. 
  • Mackenzie Grace
    Hertha skrev 2010-11-14 23:15:22 följande:
    Sen är det alltid olika hur folk upplever det. Hittills har jag fått höra om de jättevarma dagarna i oktober (till skillnad från de svala dagarna i slutet av juli) att så är det aaaaaaaaldrig. Mycket ovanligt. Medan nästa snubbe säger att så är det aaaaaaaalltid (för dimman försvinner när det inte är lika stora skillnader i temperatur) .
    Exakt, jag kan ha jättetur i Alaska och det kan vara jättevarmt!! Men en annan kan ha förfryst fingrarna mitt i Juli. haha
  • Hertha
    Mackenzie Grace skrev 2010-11-14 23:28:09 följande:
    Exakt, jag kan ha jättetur i Alaska och det kan vara jättevarmt!! Men en annan kan ha förfryst fingrarna mitt i Juli. haha
    Det enda jag känner till om Alaska är att man behöver ha 3 ggr mer pengar här i Kalifornien än där (det var det enda verktyg jag hittade när jag letade hur mycket pengar man behöver för att leva här i stan utan att svälta ihjäl). Det sa mig inte så mycket dock .
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA