• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Wanja6

    Tack för era svar! Mycket bättre information än vad jag fått av sjukvården.

  • Hibiscus

    Förhårdnaden sitter utanpå..Hur går det för dig Minnie? denna gång är det du o jag som följs åt! förra gången jag gjordedenna op var det so nice och hannapanna

  • Minnie7

    Jo tack, det går som förväntat. Tar lite mer smärtstillande än vad jag borde men eftersom det är under så begränsad tid struntar jag i det. Tycker mest det gör ont i muskelfästena bak (eller tror det är dem iaf) och det kommer periodvis. Har jag gaser på gång så gör det extra ont. Så för dig också? Tittade lite med spegel igår för jag blöder ff från mellangården och är lite nojig att något ska gå upp. Tyckte det såg hyffsat ut, var kanske lite mer öppet än jag trodde men men. Bara något stygn inte släppt... Har inga stygn utanför utan endast i huden. Invändigt vet jag ju inte riktigt hur det ser ut. Om jag känner i mellangården känns det en förhårdnad innanför huden. Är väl sutureringen hoppas jag. Är som en liten bulle- kan det vara muskelfästena?

    Hur som helst- det går bra här. Bajsar utan att krysta och anstränger mig inte alls. Har passning 24/7. Nyttigt för både mig och barnen.

  • Gladhannapanna

    Hibiskus: härligt att du fick en bra läkare!!! Jobbigt med smärta, jag vet att jag hade rejält ont första veckan, svullet och pulserande när jag stod upp tex.

  • Minnie7

    Någon som vet- har för mig att jag läst någonstans om brunaktiga flytningar efter bakre plastik op. Ser inte riktigt ut som blod utan mer tjocka, jämnbruna flytningar. Typ nästan som var. Har ingen feber eller så för min första tanke var infektion. Men sedan har har för mig att det kunde bli så- någon annan som vet??

  • pseudonym1
    Minnie7 skrev 2012-04-20 11:33:48 följande:
    Undrar lite hur det har gått för en tjej med signaturen Catinkan. Hon har nog bytt nick för jag kan inte hitta henne. Om du vet något eller själv är henne kan du inte skicka mig ett meddelande. Undrar hur det går för dig?!?
    Hallå. Catinkan här med ny signatur....
    Jag läser det ni skriver men har inte kommenterat så mkt det sista...

    Allt är väl som vanligt "där nere" och trots knip så ser jag ingen förändring alls..
    Däremot så är skavkänslan, dvs känslan av en felaktig tampong mkt bättre
    Det som däremot känns obehagligt är när tarmen är full för då ser det ut som att bakre slidvägg ska poppa ut

    Va hos en gynekolog i veckan för att få preventivmedel utskrivna och pratade lite om det här...
    Jag sa att jag funderade på privat alternativ men då tyckte han att jag skulle kolla via landstinget först och gå vidare om jag fick nej där...
    Jag frågade då hur jag skulle gå tillväga och han sa att ex han kan titta först och sen remittera mig vidare...
    Men samtidigt så nonchalerade han det jag sa och menade typ att det kan jag ta lite längre fram...
    Han poängterade oxå att man ska ha fysiska besvär och jag måste säga att jag själv känner mig tveksam då...
    Jag har verkligen två bollar i slidöppningen (främst den bakre väggen) men förutom att det känns lite skavaktigt ibland så besvärar det mig inte mer än så...
    Jag har framförallt psykiska besvär med det... HATAR hur det ser ut och känner mig väldigt sexuellt hämmad pga det här...
    Jag blev ju singel när jag väntade mitt andra barn och har nu efter ett år vågat mig på att ha sex igen men jag tänker på det hela tiden...
    Ett i-landsproblem i jämförelse med vad många av er i tråden har dock!!
    Men även om jag inte lider så mkt fysiskt av det så mår jag skit psykiskt och jag är så stor där nere nu så jag känner faktiskt inte av sexet så mkt fastän killen jag smådejtar är hyfsat välutrustad...

    Så nu på måndag så ska jag ta tåget upp till sthlm för en undersökning och konsultation på strandkliniken så får jag se vad de säger!
    Jag tror jag tar det privat isf för jag orkar inte med hela den här svängen och är väldigt osäker på om jag ens skulle få genom det...
    Dessutom så är ett av mina mål, förutom att stärka upp främst bakre slidvägg att bli "mindre" i underlivet så man kan få tillbaka lite känsla av sex igen och det vet i sjutton om de åtgärdar via en landstings-op...
    Nån som vet det?

    Ska bli intressant o åka upp iaf och se vad hon säger! Hör av mig när jag kommit tillbaka :-9
  • Minnie7

    Ja- där är du ju!!! Har tänkt på dig!
    Jag var ju i Linköping hos en jättebra gyn och jag tycker du ska kontakta henne faktiskt! Skicka iväg ett mail vet ja- vad har du att förlora?
    Det tog henne 2 minuter att konstatera att mina muskelfästen var avslitna bak. Något som ingen av de två gyn jag varit hos tidigare sett. Så i måndags gjorde jag en op. Hon öppnade den bakre slidväggen och letade upp muskelfästena. Åtgärdade det bakre framfallet (kommer liksom på köpet) och byggde sedan upp en mellangård igen. Man upplever sig oftast trängre efter en bakre plastik- kanske något för dig?

  • Minnie7

    Forts... Mitt gamla nick var Isa73.
    Berättade för henne att jag också övervägt privata alternativ om jag inte fått hjälp via landstinget. Hon tyckte absolut landstinget skulle stå för rekonstruktiv kirurgi efter förlossningar eftersom de vill att vi ska föda vaginalt. En helt underbar läkare. Heter Eva Uustal och jobbar som överläkare på universitetssjukhuset i Linköping.
    Mina symtom var ju inte heller så "svåra" som många andras här i tråden men grymt obehagliga. Kunde göra nr 2 utan större besvär, men kände mig hela tiden öppen, kissnödig och skavig. Det var jobbigt att behöva peta upp den främre väggen hela tiden och jag tog inga promenader samt märkte av mitt underliv varje steg. Så hade jag aldrig kunnat ha det resten av mitt liv. Vet inte hur min främre vägg påverkas av denna op (är ju inte åtgärdad), men hon trodde att det skulle bli bättre nu när jag fick tillbaka mitt "golv" i bäckenbotten.

    Lycka till på måndag!!

  • Minnie7

    By the way- gyn sa även att sexet kunde förbättras nu vad gäller känseln. Det hoppas jag naturligtvis på för precis som du så känner jag inte mkt alls.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder