• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Hibiscus
    Erica01 skrev 2013-02-19 08:00:10 följande:
    Hibiskus låter som att du också fastnat i en riktigt dålig följetong. Har du träffat någon bra sjukgymn på DS? Jag tror man mår bra av att använda kroppen ich bli lite stark så kanske man kan sluta tänka på allt det dåliga, om det är så att msn måste leva med det.

    Du som träffat många läkare på DS, vilka tycker du har varit bra? Jag har inte så stort förtroende för han som opererade mig. Han sa tex att jag kunde köra barn i barnvagn direkt efter op, något som sjukgymn säger tvärt nej till första mån och så länge det är snö.

    Väntar du på ny op eller är det kurator som är nästa steg för dig? All styrka till dig!!!

    Erica: jaadu jag har varit i den dåliga följetången ända sedan detta började för nu 4 år sedan....är så less på det o på hur läkare skickat runt med än...har ej träffat nån sjukgymnast mer än att jag gått hos uroteraput på bäckenbottenmottagningen, har du träffat någon där?
    vad sa han som op dig? att inget mer finns att göra eller? och ja man kan bli galen på olika bud man får, den ena säger ta det lungt inga promenader medans den andra säger ut o gå direkt efter op- vad ska man lita på när dom själva inte verkar veta eller är enade, har också fått höra efter helst första rektoceleop att jag skulle promenera på en gång...medans uroteraputen berättat att förr i tiden vid dessa operationer gjorde man tom stomi för att det skulle avlastas så mycket som möjligt...Vilken sjukgymast går du hos-är det på DS?

    hur känns det nu efter op? jag väntar ingen op men har bokat ett återbesök eftersom det ej känns bra längre och sen på frågan vilka som är bra är en svår fråga- har träffat så många både vid undersökningar och vid mina 5 operationer på KK och kan väl bara säga som så att Nina har varit den som varit bäst hittils även om inte hela allt har varit till 100 om man säger så...men henne har jag iallafall  förtoende för. sen den 2e jag fick  förtoende för har tydligen slutat där. Jag har tyvärr råkat ut för 2 st som op mig som jag inte har mycket  förtoende för och det var en lapaskopioperation och den första rectoceleop jag gjorde...
  • Ninny

    Sitter här med tårar i ögonen...fy vilken hemsk historia Blåklocka, stackars människor. Varför ska det vara så svårt att få kejsarsnitt. Hoppas läkaren blir avstängd. 

  • Jorban
    Ninny skrev 2013-02-22 22:02:01 följande:
    Sitter här med tårar i ögonen...fy vilken hemsk historia Blåklocka, stackars människor. Varför ska det vara så svårt att få kejsarsnitt. Hoppas läkaren blir avstängd. 

    Han gick i pension....
  • Ile

    Jag har läst i den här tråden sedan jag fick barn för snart 7 månader sedan. Har inte fått någon läkarundersökning så att jag vet exakt vad mina besvär beror på men jag misstänker någon slags framfall. Vid efterkontrollen sa barnmorskan att främre slidväggen buktade och att det är så man ser om en kvinna har fött barn eller inte...? Jag känner den där oehagliga känslan som en tampong som sitter för långt ner, tyngd, skav osv. Nu har jag i alla fall fått tid hos en läkare om en månad. Jag undrar hur ni andra har gjort för att få er vardag att fungera? Man blir väl knappast sjukskriven för sådana här problem? Jag skall snart börja arbeta igen, har ett fysiskt tungt jobb och förstår inte hur det skall gå till... Som det är nu kan jag känna mig ganska OK om min man gör allt i några dagar, dvs bär vårat barn, handlar etc. men så fort jag blir tvungen att göra något lite ansträngande är jag tillbaks på ruta ett igen.

  • Erica01

    Verkligen fram och tillbaka här, förra veckan tyckte jag att det kändes lite bättre men nu är det tillbaka igen. Ska bli kallad på återbesök om två månader. Nu vet jag inte om jag ska fortsätta vänta på det eller om det är något jag kan göra redan nu. Två månader är väldigt lång tid att vara orolig.

  • Erica01

    Ile hoppas läkaren kan remittera dig vidare, har du ett tungt jobb kanske du kan ansöka om ändrad tjänst en period?

    Hibiscus, har ingen sjukgymn, men pratade med uroterapeuten på DS och hon säger vila vila vila men läkaren säger att man ska gå och stå som vanligt.

    Jag kan bara gå några hundra meter långsamt försiktigt. Hemma kan jag inte plocka upp nåt från golvet eller göra "tunga" matlagningssaker som skära bröd eller riva morötter tex ("tungt" va...). Inte böja mig till barnen eller sitta på golvet. Är som en glasdocka. Nu har det gått prick en månad sen op. När ska det börja kännas bättre? Det känns fortfarande sämre än innan. :(

  • Ninny

    Oj Erica01...låter verkligen besvärligt. Vad för operation gjorde du? Jag väntar ju själv på att komma iväg, vet inte hur det ska gå sen när jag kommer hem efteråt då jag är ensamstående . Får väl bo hos mina föräldrar eller nåt...men det löser sig väl.

  • Erica01

    Ninny, lyfte framväggen och kortade livmodertappen. I maj 2012 opererades bakväggen och sydde ihop mellangården.

  • Jorban

    Tänkte bara höra om det är någon som hittat någon bra information om skillnaden mellan framfall och slappa slidväggar. Det verkar som att alla barnmorskor jag träffat bara säger att det är slappa slidväggar jag har men har ju också fått besked om att just om framfall visste min barnmorska inget om.

    Hur som helst skulle det vara bra att hitta dessa två begrepp i samma text, något som verkar vara omjöligt. Det jag inte hittar något om är slappa slidväggar. Så, om någon läst någon som ni kan länka till vore jag tacksam.

  • Fi

    Jag har för mig att skillnaden är att vid slappa slidväggar så är det bara just slidväggarna som hänger ner men vid framfall har bakomliggande organ följt med ner dvs blåsa, tarm, livmoder. Jag tror att om man fått slappa slidväggar så utv det så småningom till ett framfall eftersom man inte har ett lika bra stöd kvar, men det kan dröja ett tag innan det blir så. Jag har också fått höra att jag endast har försvagningar i slidväggarna men inget framfall. Att urinblåsan och livmodern blir något sänkt efter en vaginal förlossning. Jag var hos gyn senast igår och fick då höra att 90% ser ut som jag efter en vaginal förlossning. Allt är högst normalt! Jag undrar om det verkligen stämmer? Konstigt att man inte hört något om det tidigare isf. Man kan ju undra om andra kvinnor inte kollar efter, eller bryr de sig bara inte? Jag hade inte heller brytt mig särskilt mycket om det inte var så att jag hade besvär. Nu känns det som att jag har en tampong som är halvvägs ute hela tiden, jag tar in luft och kan inte tömma tarmen ordentligt Har läst lite på de amerikanska sidorna och där har de en fyra gradig skala på prolapser. Här i Sverige verkar det som att man bara klassas som att ha framfall om allt hänger utanför. Det motsvarar grad 4 i USA. Jag skulle gissa på att jag hade fått diagnosen grad 1-2 både vad gäller bak, fram och livmodern om jag bott i USA. Hur går det för dig annars Jorban, med graviditet och allt!

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder