• asyr

    Varför bär man slöja??

    Hej .

    Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

    Varför bär man slöja?????

    Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

    Är bara så himmla nyfiken bara.

  • Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • Vanilj

    Yaran-Jo jag tycker ni ska följa vad ni vill följa inom islam och det ni inte vill hoppa över.

    Jag tycker att lag och relgion är två olika saker.

    Sabirah-Jo för dem riktigt troende.

    Jag tycker inte en gud ska ha regler utan att det ska vara mer logiska saker som tex
    Som du vill bli behandlad behandlar du andra.
    Man ska inte vara elak, eller själa. m.m

  • Sabirah

    varför män inte använder slöjer är för att Gud beordrade annat på dem, (tror ni det e enkelt för en muslimsk man att ha skägg och korta byxor?)

    japp man ser det sällan, främst utav okunskap och ignorans bland muslimer... enligt islam gör de STORA synder för att de inte följer detta... Att inte förkorta sina byxor är en av de stora synderna i oh nej nu komemr ja ej ihåg boken men iaf, det e tvär viktigt...

    och som jag nämnde tidigare d e inte lätt att som muslimsk man ha skägg, d lättare för oss att ha sjal, människor tycker synd om oss, men hatar männen...
    min man är en av de få som följer dessa regler, men här i gbg finns d faktiskt flera MashAllah! Må Gud belöna dem! Vet du vad folk gjort? en kvinna började skrika att han hade bomb i sin påse på spårvagnen! varför? för att han har stort skägg.

    fördomar fördomar flördomar, både om sjalen skägget o allt annat

  • Sabirah

    Vanilj, först vill jag eb om ursäkt ifall jag på någotsätt skrivit på ett dåligt sätt, jag e mkt trött

    Dessa regler gäller för alla som e muslimer.... inte bara de troende, e man muslim skall man omfamna hela islam, självklart finns det vissa situationer då det inte e möjligt att ha sjal eller skägg, emn Gud e den Barmhärtige

  • fipa

    hur kan det vara en SYND att ha för långa byxor? är man en dålig människa om man har för långa byxor? har man gjort nån människa illa då? ska man hamna i helvetet för det?

  • Yaran

    Sabirah, usch, den kvinnan var hemsk, tur att hon inte sa att han hade bomben gömd i sin skägg hahaha

  • Vanilj

    Yaran- Jag tycker att du ska ha din slöja om du vill. Jag bara undrar varför för det är annorlunda för mig och jag är nyfiken och vill lära mig nya saker och försöka förstå. Jag har inget emot männsikor som bär sjal men ibland tycker jag synd om dem av nån anledning men har dem själv valt det så är det ju inga problem men jag antar det är för man får höra negativa saker som inte alltid stämmer på alla.

  • Yaran

    fipa

    Långa byxor är ett symbol för högfärdighet, muslimska män ska vara ödmjuka även i sina klädsel.

  • Yaran

    Vanilj, jag förstår hur du menar, och du ska vara säker att de flesta kvinnor har valt själv att bära slöja, inte minst konvertiterna. Min man och många andra män har valt att ha stora skägg, allt det för att vi lyder Allah och vi följer Hans väg, för Han vet bäst.

  • Sabirah

    Yaran, jaaa, men det skulle inte förvåna mig!! visserligen kan man endå förstå, eftersom d var strax efter london bombningarna...

    men lol, den dagen fick jag inte åka spårvagn av min man... han va rädd d skulle hända här med, men d tror jag faktiskt inte kommer hända!

    men men man måste lära sig att skilja mellan händelser och folk... bara för att en muslim gör en sak betyder d inte att alla komer göra det elelr håller med, de flesta är EMOT....

Svar på tråden Varför bär man slöja??