• bondi

    HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?

    Jag vet att det diskuterats förut och jag vet att många inte har ngt val. Men hur kan upplägget vara så att dessa 1-åringar ska skolas in på dagis!? Jag KAN inte förstå det!!! Tar verkligen illa vid mig å deras vägnar.
    Pratet om att "de trivs" elr "det går så bra" osv är ju bara nonsens. Barnet FÖRSTÅR ju ingenting i den åldern. Studerar man hur en 1-årings hjärna fungerar så känns såna kommentarer väldigt överflödiga. 

    "Bebisar som precis lärt sig gå" är ju vad dessa små charmtroll är. Hur bra kan det vara för dessa små knoddar att lämna sin trygga borg, mamma elr pappa, o vistas i stökiga miljöer med ingen som helst trygghet kvar!? Jag lider när jag går förbi o ser dessa små barn som tillbringar, i många fall stor del av sin tid där de absolut inte borde vara. Tycker det är så skevt det bara kan bli.

    Jag har själv 3 barn varav 2 av dom är 2.5 är. Jag tycker att DOM är för små för dagis. Ser jag på min lilltjej som är 15 mån ser jag en bebis på stapplande ben. Tanken på att sätta henne på dagis ger mig rysningar.

    Jag vet att jag kommer få en massa påhopp om att, som jag inledesvis nämnde, många inte har ngt val. Jag VET att många inte har ngt val. Jag lider med de som inte har det, verkligen. Jag spottar inte på dessa människor.

    MEN

    Det finns många som har ett val. Hur tänker dessa människor? Är så intresserad av att veta hur man öht KAN släppa sina känslor o skola ett så litet barn o lämna ansvaret åt ngn annan, det bästa ansvaret man har?

    Ha en fin kväll

  • Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?
  • Meli

    Absolut inte. Inga ettåringar är gjorda/behöver vara utan sina föräldrar så länge. SÅ enkelt är det. De träffar gärna andra barn, men de behöver verkligen inte separeras från föräldrarna flera timmar om dagen.

    Däremot är det klart att det är mysigt att vara hemma med barnen och se dem utvecklas. Men är inte det positivt, att den förälder som är hemma vill vara det? Eller är det bättre om den förälder som är hemma INTE vill vara hemma. GÖr det något om de inte trivs på sina jobb och älskar att ta hand om sina egna barn? Att det är att vara förälder som är det bästa jobbet för just den mamman? Barnen tjänar ju på det i alla fall. De får en lugn start i livet som säkert kommer gynna dem känslomässigt i framtiden, bland alla andra tonåringar som bara mår mer och mer dåligt för varje år som går verkar det som.

    Mina barn kommer att få gå på dagis från 3-4 år. De kommer att hinna med dagis 2-3 år. Det är en evighet i ett barns perspektiv, så jag tror inte de kommer sakna de första åren av sitt liv.

    Alla småbarn utvecklas enormt fort, det är inte bara för att de går till dagis. När vi går till Öppna förskolan och träffar andra barn som är jämnåriga med mina barn, som går på dagis 15timmars, då tycker jag inte att de är tidigare än mina barn.


  • betty84

    tror oxå att många säger att de inte vill lämna sina barn på dagis för att ha en ursäkt för att slippa jobba!

  • Hackemamma
    betty84 skrev 2009-06-12 13:30:44 följande:
    tror oxå att många säger att de inte vill lämna sina barn på dagis för att ha en ursäkt för att slippa jobba!
    Ja för min del skulle jag mycket hellre vara hemma än att jobba när lillan är såpass liten. Tror du att det på något sätt skulle bero på lathet eller något? Inte direkt några sovmorgnar med småttingar... Att jobba är för mig "den lätta vägen", att umgås med andra vuxna etc. Men det skulle vi gärna offra för lillis skull :)
  • inil
    betty84 skrev 2009-06-12 13:30:44 följande:
    tror oxå att många säger att de inte vill lämna sina barn på dagis för att ha en ursäkt för att slippa jobba!
    Att jobba är ju som att vara på semester jämfört med att vara hemma!! Man får äta färdigt i lugn och ro. Man får ha toadörren stängd utan att någon står och skriker utanför. Man får prata med andra vuxna om vuxensaker....
    Jag tycker att det är lika dumt att säga så som dom som säger att dom som vill lämna på dagis inte bryr sig i sina barn!
  • liv10
    betty84 skrev 2009-06-12 13:30:44 följande:
    tror oxå att många säger att de inte vill lämna sina barn på dagis för att ha en ursäkt för att slippa jobba!
    hahahaha
    vilken rolig inställning. att vara föräldraledig är alltså "att slippa jobba".
    mycket lustigt att man inte ser föräldraledigheten som en underbar möjlighet att få vara hemma med sina barn, den som ser föräldralediga som "jobbsmitare" har ju en klart sjuk syn på vad föräldraskap innebär.
  • solida
    inil skrev 2009-06-12 14:21:02 följande:
    Att jobba är ju som att vara på semester jämfört med att vara hemma!! Man får äta färdigt i lugn och ro. Man får ha toadörren stängd utan att någon står och skriker utanför. Man får prata med andra vuxna om vuxensaker.... Jag tycker att det är lika dumt att säga så som dom som säger att dom som vill lämna på dagis inte bryr sig i sina barn!
    Det beror väl på vad man jobbar med...? Alla har inte jobb där man får äta och ta det lugnt och tänka färdigt sina tankar. Jag är förskolepedagog och att vara hemma med ett barn är verkligen semester om man jämför med att vara på jobbet med 40 barn. Jag älskar mitt jobb, och tycker verkligen att det är det bästa i världen men det är då ingen semester.
  • lisen88
    camillimill skrev 2009-06-10 11:26:06 följande:
    Men du kan väl inte på fullaste allvar mena att man ska sätta en 1 åring på dagis för att det främjar språkutvecklingen? Eller att man ska sätta en 1 åring på dagis för att det är "lite skola" över dagiset också??Det du pratar om rör ju betydligt äldre barn.Sätter man sin 1 åring på dagis så handlar det väl om att man absolut måste för den EKONOMISKA bitens skull, eller för att ens arbete INTE TILLÅTER en att stanna hemma längre. Inte för att man som mamma o pappa inte själv kan tillgodose sin 1 årings behov!Befängt!
    men snälla du, de är vad jag tycker, jag tycker bara att de är löjligt att folk nästan vägrar sätta sina barn på dagis, vad är de ni är rädda för?, när jag jobbade på dagis hade jag både barn från 1 år upp till 6 år. barnen lär sig hur mycke som hälst. men de är en del här på fm som inte riktigt förstår de, säger inte alla inte gör de men de är en del
  • Galadriel

    För att svara på några inlägg som säger att de som vill vara hemma bara vill slippa jobbet:

    Jag har satsat otroligt mycket på mitt jobb, har läst på universitetet och doktorerat inom biomedicin. Mitt jobb är utvecklande, kul och SVÅRT att vara borta ifrån på det sättet att man omedelbums kommer "efter" inom sitt forskningsfält. Att vara hemmaförälder inom den här branschen är högst ovanligt och de flesta sätter sina små på förskolan i 1-årsåldern. För mig är det dock inget alternativ, mitt barn är viktigare än karriären. Dock kommer vi inte att undvika förskolan, självklart inte. Vår pojk kommer att börja när han är knappt 2 år och det känns bra att han ska få vara hemma såpass "länge". För min del handlar det med andra ord inte om att jag vill slippa jobba. Jag vill göra detta för mitt barns skull (och för att det är en tid för oss tillsammans som aldrig kommer igen). Och jag vidhåller att jag tycker det är skrämmande att många anser att pedagoger tar bättre hand om 1-åringarna på dagis än vad man som förälder gör hemma.

  • lisen88
    bondi skrev 2009-06-10 13:46:09 följande:
    Hörru hörru... Klankar ner på mina barn är det sista på jorden jag gör, hellre dör jag. Vad jag menar i trådstartsinlägget är att en 1åring inte förstår vad den gör på dagis, varför den är där o vart föräldrarna tar vägen osv. Borde helt klart ha förklarat det tydligare, för det verkar finnas folk som du själv, som tror att jag tycker en 1åring är helt inbicill. Så är alltså inte fallet. En 1åring är däremot inte mentalt mogen för att förstå lika mkt som en 3åring tex, det kanske vi ändå kan vara överrens om, eller?Ang träffa andra barn o hela den sociala biten. Har du missat att jag har 3 barn hemma, ungefär i samma ålder alla tre? Bara där har du en hel del stimulans precis varje minut av dagen... Sen har jag vänner, du vet? Med barn i samma åldrar. Andra mammor man träffar samt grannar med barn i samma ålder. Släktingar o kusiner i samma åldrar. Så jo, dom känner väldigt mkt barn. Där behöver du inte oroa dig alls.. Och vet du, även om vi inte kände ett enda barn utanför familjen så tror jag barnen hade klarat sig galant tills 3-4 års åldern då jag hade tänkt ha dom på förskolan. Ta bara en sån sak som att barnen börjar ha behov av andra barn o lekkamrater efter 3 års åldern (ja, plus o minus förstås men i det stora hela). Varifrån kommer din hysteri i att tro att ett barn, såfort det kommer ut ur magen genast behöver så oändligt mkt stimulans för att bli normalt? Ett barn är en naturkraft som kommer att skaffa sig det den behöver. Vi behöver inte pracka på dom små guldklimparna saker dagarna i ända i så tidiga år! Läs på lite så ser du själv... Ibland känns det som många ser en 2ring som en 6åring.....Ja jag tror absolut att dagis lär ut en massa saker, både bra o dåliga. Dock inget man inte kan tillgodose barnen hemma. Till de dåliga sakerna tänker jag främst på hur de härmar andra barn som spottar, slåss o svär. (Flertalet av vänner som tyckt detta varit bland det värsta då de skolat in sina barn). Men än en gång, du skriver att barnen lär sig så mkt på dagis.. Vad behöver en 1åring elr en 2åring lära sig på dagis? Börjar tro att större delen av såna inlägg antingen kommer från helt inkompetenta föräldrar elr av de som lider så stor brist på självförtroende att dom på riktigt tror att dom måste tillgodose en massa behov som barnen inte har. Ifall jag är överbeskyddande frågar du slutligen, där är svaret nej. Men vad är att vara överbeskyddande anser DU? Jag anser det vara då man hindrar barnet från sin naturliga utveckling o inte låter dom utforska världen, ha fria tyglar (i den mån det inte förekommer fara, förstås) o hämmar barnet på ngt sätt. Mina barn är friare än fåglarna på nästan alla plan... Dom härjar fritt o har det bättre än bäst skulle jag säga o många med mig. Kan sitta o stoltsera med en hel lista men det finner jag ingen anledning till. Dom passas av storasyskon, mormor, farbror osv. Det är inte så att jag har klistrat fast mina barn i rumpan på mig, som du vill påskina. Jag tror att det är viktigt för barn redan från tidig ålder lära sig lita på andra människor o att bli passade av andra människor som dom älskar o där det är ömsesidigt. Slutligen frågar du mig vad jag är rädd för egentligen, där kan listan göras lång. Allt? Blir inte alla det som har barn? Jag ser faror i alltifrån en geting till en märklig gubbe på stan... To be honest... Elr vad var det du ville få fram? Jag är rädd för psykopater, pedofiler, mördare, det mesta? Vad det har med detta att göra undrar jag dock? Ser fram emot ett svar ifrån dig, o andra som har ngt att tillägga/tillföra. Ha en fin dag alla fina
    jag tycker bara att du får allt som har med dagis och göra låta så negativt, självklart är ett barn på 1 år inte lika förstående som med ett barn som är 6 år, men för att vara 1 år så förstår dom väldigt mycke ändå. och du tror inte att dina släktingars barn, vänners barn osv också kanske slås?,( nu tog jag dom bara som ett exempel här ) skulle kunna lära dina barn att göra de också?. självklart är alla föräldrar rädda om sina barn, men man kan inte skydda dom från allt.
  • Åsalie
    tessi3h skrev 2009-06-10 19:17:10 följande:
    Jag förstår inte alls vad vissa av er menar? Bara för att man inte anser att förskolan är den bästa platsen för en ettåring så är man en "dagishatare" eller "nedvärderar dagis". Jag har själv arbetat på förskola i tre år och jag är utbildad lärare. Min åsikt är att förskolan rent generellt sett är fantastiskt bra med engagerad personal. Personligen är mina erfarenheter att de allra minsta har det bättre hemma. Jag väljer att vara hemma med dem tills det är åtminstone två men gärna tre för det är då barnet börjar få ett behov av vänner samt att barnet och jag kan kommunicera om vart jag ska och varför och även vad som hänt under dagen. Allt bra som en ettåring lär sig på dagis kan den lära sig hemma men däremot slipper den lära sig "dåliga" saker och bli utsatt för knuffar och dyl. Min ettåring satt kvar i vagnen idag när jag sprang in på dagis för att hämta stora killens hjälm och bara på den minuten hann en annan ettåring fram och kastade sand i ansiktet på min pojke. Jag vill verkligen skona min lilla pojke från sådant om det går åtminstone tills dess att han är stor nog att förstå och prata om det. Tror även att en ettåring behöver tryggheten och stödet av en förälder då den ska upptäcka och undersöka världen. Det mest sjuka påståendet i denna debatt är att den lilla ettåringen lär sig att bli trygg i sig själv genom att lämnas på dagis. Jag tycker att det är naivt att tro och önskar att ni läste lite barnpsykologi. Sen kan de säkert också bli trygga men det går inte ens att ta på allvar att det skulle vara en förutsättning. Slutligen. Jag är hemma med mina pojkar lite längre för att jag tror att de i slutändan blir självständiga och trygga av det samt att jag inte vill missa en enda stund av denna tid. Överbeskyddande, absolut inte. Mina barn får klättra högt, springa och cykla i större utsträckning än många andra jag ser. Min 3,5 åring tältar i skogen, täljer på pinnar och grillar korv vid eld.
    kunde ha skrivit det själv!! :) tycker precis samma.....
Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?