• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Mieria
    Jävelunge skrev 2009-06-04 15:14:15 följande:
    Näpp, tre timmar har det aldrig tagit. Min tuttemjölk är för det mesta som stilnoct . Och min store skrutt är så i gasen hela dagarna så när han krypit ned i sängen och lindat armen runt mig så tar det max en kvart innan han är däckad. Men i extremfall har det tagit över en timma...någon gång nära två...men det är smällar man får ta tycker jag. Jag har ju valt att skaffa dem. Och har man satt båten i sjön får man ro den i land.
    Verkligen!
  • Geléhallon89
    Mieria skrev 2009-06-04 15:10:21 följande:
    Ingen har svarat på varför man inte vill ligga hos sitt barn och natta.
    min son KAN INTE ligga och mysa. Det går verkligen inte. Han kryper iväg och håller jag fast honom. Inte hårt men bestämt så blir han bara förbannad. Alla barn är olika.
  • Apmor2
    Mieria skrev 2009-06-04 15:11:16 följande:
    det var inte svar på frågan.
    ok, vad var det du ville veta?
  • Apmor2
    ZandraClaesson skrev 2009-06-04 15:16:18 följande:
    min son KAN INTE ligga och mysa. Det går verkligen inte. Han kryper iväg och håller jag fast honom. Inte hårt men bestämt så blir han bara förbannad. Alla barn är olika.
    visst och det är därför man testar sig fram!!
  • tristania
    ZandraClaesson skrev 2009-06-04 15:16:18 följande:
    min son KAN INTE ligga och mysa. Det går verkligen inte. Han kryper iväg och håller jag fast honom. Inte hårt men bestämt så blir han bara förbannad. Alla barn är olika.
    Jag sitter på golvet och håller Nemos hand, när han ska nattas. Går alldeles  utmärkt. Nemo gillar inte heller att mysa.
  • Angel1978

    nattning ska ta max 15 min.
    Skulle inte acceptera att en nattning tar flera timmar.. Inte som regel.
    naturligtvis finns det alltid undantagskvällar, men de enstaka tillfällena räknar jag inte..

    Det ska vara i princip:
    i säng
    ev en kort saga/sång
    god natt och gå ut ur rummet..

  • southernbelle

    Jag fattar verkligen inte varfor det alltid blir sa mycket tjafs pa dessa tradar om vilken metod man har andvant eller inte. Om man tar tex Ferbers sa ar det inte sa att man maste folja allt in i det minsta utan man kan val modifiera den till vad som funkar for en sjalv. Det star ingenstanns att ferbers pa nat satt ar regler utan det ar mer hanvisningar av vad som funkar bast enligt ferber egna forskningar och erfarenheter (har inte last tillrackligt om Eckerberg sa vet inte hur det ar med hans metod). Sjalvklart maste man folja vissa guidelinjer (som tex att ditt barn skall ha alla bas behov fyllda nar barnet laggs i sangen och att barnet skall vara trott och inte overstimulerad), men sen far man folja sitt hjarta och gora det som kanns bast for en sjalv ( ta i barnet, ga in efter 4 min, 3 min eller vad det nu kan vara)

    Det ar ingen ide att sitta och braka fram och tillbaka hurvida ditt barn blir skadat av metoder eller inte. Har dar jag bor sa andvander sig i stort satt alla sig av Ferbers och alla barn som jag vet har vaxt och blivit valdigt fina och trygga barn (vad vi kan se) och sover gott pa natterna. Sjalv har jag ett barn som sover daligt, men kanner att jag inte klarar att lyssna pa hans grat just for stunden darfor sa gor jag inte Ferbers men jag tror absolut inte att han skulle vaxa upp och bli otrygg i sig sjalv om vi nu skulle gora ferbers da han vaxer upp i en valdigt trygg miljo i ett valdigt karleksfullt hem.

  • tristania
    Angel1978 skrev 2009-06-04 15:19:37 följande:
    nattning ska ta max 15 min. Skulle inte acceptera att en nattning tar flera timmar.. Inte som regel. naturligtvis finns det alltid undantagskvällar, men de enstaka tillfällena räknar jag inte..Det ska vara i princip:i sängev en kort saga/sånggod natt och gå ut ur rummet..
    Varför accepterar man inte det??? Alla barn somnar för för fan olika fort. En del tar 15 minuter på sej, andra 2 timmar. Som förälder får man acceptera det.
  • Geléhallon89
    Apmor2 skrev 2009-06-04 15:17:22 följande:
    visst och det är därför man testar sig fram!!
    ja precis. jag testade 5min m och första gången jag prova den tog det 10min och han sov. längre än va han sovit innan. och va piggare nöjdare o gladare när han vaknat.
    tristania skrev 2009-06-04 15:17:32 följande:
    Jag sitter på golvet och håller Nemos hand, när han ska nattas. Går alldeles  utmärkt. Nemo gillar inte heller att mysa.
    okeej. det är ju bra att det funkar för er.
    5min m funkar för oss. min son mår inte dåligt av denna metod då jag ser att han är nöjdare o gladare när han vaknar. (:
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!