• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Apmor2
    tristania skrev 2009-06-04 15:18:30 följande:
    Man behöver ju inte testa skrikmetoder.
    återigen
    metoden har tolkats på olika sätt, det jag har läst är att man låter barnet skrika, inte gråta. Har inte någonstans sett bevis på att barnet tar skada av att skrika, gråta eller gnälla, men om barnet gråter så är det klart att man ska trösta.
  • Apmor2
    ZandraClaesson skrev 2009-06-04 15:22:03 följande:
    ja precis. jag testade 5min m och första gången jag prova den tog det 10min och han sov. längre än va han sovit innan. och va piggare nöjdare o gladare när han vaknat.
    låter kanon!!
  • Mieria
    Apmor2 skrev 2009-06-04 15:16:45 följande:
    ok, vad var det du ville veta?
    Ledsen, men jag kan inte uttrycka frågeställningen tydligare. Frågade precis olivia här om hon förstod frågan. det gjorde hon. Hon är fem år.
  • tristania
    Apmor2 skrev 2009-06-04 15:22:13 följande:
    återigenmetoden har tolkats på olika sätt, det jag har läst är att man låter barnet skrika, inte gråta. Har inte någonstans sett bevis på att barnet tar skada av att skrika, gråta eller gnälla, men om barnet gråter så är det klart att man ska trösta.
    Det kanske är samvetet man bör hålla koll på. Har man samvete nog att testa 5 mm, fine. Jag har inte hjärta till det - jag sitter hellre och smeker Nemos hand i 2 timmar.
  • Mieria
    Mieria skrev 2009-06-04 14:47:40 följande:
    Jag vill gärna veta VARFÖR man inte kan ta sig tid att natta barnet? Finns det någon anledning?
    Kan någon hjälpa mig att förtydliga frågeställningen?
  • Geléhallon89
    Apmor2 skrev 2009-06-04 15:23:08 följande:
    låter kanon!!
    ja, men jag förstår att vissa tycker det verkar hemskt o låta barnet skrika sig till söms. Tyckte jag med i början. Det riktigt sved i hjärtat. Men efter 2-3dagar somna han utan skrik. Så det va det värt. (: låter kanske konstigt. hehe
  • tristania

    Och jag förstår inte hur man kan ha hjärta till att lämna sitt knyte ensam heller....Jag fattar inte och kommer aldrig kunna fatta Trist.

    Snart är våra små knyten tonåringar - då vill dom inte hålla handen längre. Då åker dörren in i nyllet på oss föräldrar, med orden "låt mej vara"!
    Så varför inte ta vara på läggningsstunderna med våra små - medans vi får och kan!?


  • clarens
    Mieria skrev 2009-06-04 15:10:21 följande:
    Ingen har svarat på varför man inte vill ligga hos sitt barn och natta.
    jag tror att det är bra för barnets självkänsla att somna själv.varför? jo, för att insomnandet kan te sig obehagligt och får man då hela tiden hjälp med att somna bekräftas denna rädsla för sömnen. föräldern säger med sin närvarande kropp att "ja, detta är farligt, men jag är här och hjälper dig" .kan barnet däremot somna själv i sin säng på kvällen lär det sig att detta inte är ngt farligt eller obehagligt utan snarare ngt skönt och nödvändigt.
    jag har två kompisar som blev nattade med samsovning upp i skolåldern, de vågade inte sova borta och har faktiskt fortfarande svårt att somna. en av dem måste somna framför tvn för att senare under natten stappla in till sin säng.

    jag vill heller inte ligga bredvid mina barn tills de somnar eftersom jag vet av egen erfarenhet att det kan dra ut väldigt på tiden och jag vill göra annat på kvällen än ligga och slumra ihop med dem.
    till er som tror att hur man nattar sitt barn hänger ihop med hur mkt man älskar dem kan jag bara säga att jag tror att ni har fel.
  • tristania
    ZandraClaesson skrev 2009-06-04 15:26:16 följande:
    ja, men jag förstår att vissa tycker det verkar hemskt o låta barnet skrika sig till söms. Tyckte jag med i början. Det riktigt sved i hjärtat. Men efter 2-3dagar somna han utan skrik. Så det va det värt. (: låter kanske konstigt. hehe
    Men varför ska det vara en "qvick fix" vid läggning? Har du inte tid att sitta bredvid? Läsa saga eller vad som helst?
  • Mieria
    clarens skrev 2009-06-04 15:27:11 följande:
    jag tror att det är bra för barnets självkänsla att somna själv.varför? jo, för att insomnandet kan te sig obehagligt och får man då hela tiden hjälp med att somna bekräftas denna rädsla för sömnen. föräldern säger med sin närvarande kropp att "ja, detta är farligt, men jag är här och hjälper dig" .kan barnet däremot somna själv i sin säng på kvällen lär det sig att detta inte är ngt farligt eller obehagligt utan snarare ngt skönt och nödvändigt.
    Det där känns som en bra förklaring när man talar om ett barn som är lite större. Men spädbarn har inte förmåga att dra de slutsatser du pratar om.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!