• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 15:41:32 följande:
    Nej man måste ju kunna tänka själv och ha förmåga att dra slutsats!!Ta reda på vad psykisk misshandel är och berätta sedan för mig om det är lagligt? Tror du att lagen definierar varje stuation i exakthet??
    jag har inte sagt att psykisk misshandel är lagligt utan att det finns inget konkret som säger att jusst DENNA metod är psykisk misshandel.

    jag har själv levt i ett förhållande i 4 år som det fanns både psykisk och fysisk misshandel...så tro mig jag vet vad det betyder.

    jag säger inte heller att det är den bästa metoden men jag tycker inte alla människor ska komma och säga hur man ska uppfostra sitt barn...alla gör vad dom själva tror e bäst.
  • tristania
    Apmor2 skrev 2009-06-04 15:42:55 följande:
    ja och jag har en underbar trygg son som lärde sig att vara trygg i sig själv tidigt och ja la ner flera timmar på att förstärka det i samband med nattning.Man föds med olika personlighet och dina barn kanske inte var otrygga eller nervösa, men det finns dom som är nervöst lagda och genom att sitta o hålla dom i handen tills dom somnar skulle ha förstärkt deras osäkerhet. Det handlar om att anpassa och att identifiera vad som behövs för ens barn, men grunden är väl att man vill uppfostra självsäkra och självständiga individer och jag tror att det är ngt man ska jobba med fom det dom föds.För även spädbarn har en fantastisk förmåga att lära sig saker.
    Men kom inte och säg att barn mår bra av att skrika sej till sömns - trots att dom är olika! Aldrig.
  • lennartsdotter
    Angel1978 skrev 2009-06-04 15:19:37 följande:
    nattning ska ta max 15 min. Skulle inte acceptera att en nattning tar flera timmar.. Inte som regel. naturligtvis finns det alltid undantagskvällar, men de enstaka tillfällena räknar jag inte.. Det ska vara i princip: i säng ev en kort saga/sång god natt och gå ut ur rummet..
    Då förstår jag varför en skrikmetod krävs. Jag känner då ingen som kräver att spädbarn ska nattas på 15 min. Här hemma är det en successiv process men när E väl läggs i sängen klockan 21 sover han eller så är han sömndrucken och somnar omedelbart. Men allt innan dess är ju en förberedelse inför natten.
  • Apmor2
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 15:41:05 följande:
    Det låter ju som att de beskriver Eckerbergs metod helt och hållet. Ingen kroppskontakt, skrika/gråta 5 minuter och bara använda rösten.
    ja dom från bvc ja, men som sagt finns olika tolkningar på metoden, eftersom det var ett långt inlägg där jag skrivit vad metoden gått ut på som jag läst den tidigare, tänker jag inte skriva det igen så är du intresserad uppmanar jag dig att läsa bak i tråden.
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 15:42:25 följande:
    Att lämna ett spädbarn ensamt och ledset = Psykisk misshandel. Om du inte förstår det bör du söka hjälp och lämna bort dina barn.
    du har ingen rätt att säga till mig att lämna bort mitt barn!!!! du känner inte mig så du kan enbart hålla din mun.
    läs va fan jag skriver så har jag skrivit att metoden kanske inte är bra men alla gör väl för fan som man vill...ta hand om ditt eget liv i ställe
  • Norrland09

    BM på föräldragruppen innan förlossningen hade allt emot alla slags sova-ensam-metoder.

    Det grundläggande man som förälder får lära sig är att ens barn gråter av en anledning. De kan inte förmedla sig med ord eller gester, bara genom gråt - då kommer föräldern och försöker vara barnet till lags och stilla hunger, ensamhet, torr blöja etc.
    Hela dagarna går ju åt till att lära sig tolka sitt barns signaler för vad de behöver.
    Att sen strunta i barnes skrik på kvällen tycker jag går emot all vett och sans.

    Barnmorskan sade "Det enda barnen lär sig är att det inte är någon idé att gråta - för det är ingen som bryr sig om mig"

    Rolig start på livet.

  • linda6
    tristania skrev 2009-06-04 15:44:27 följande:
    Men kom inte och säg att barn mår bra av att skrika sej till sömns - trots att dom är olika! Aldrig.
    själv fick jag höra att jag skulle lämna bort mitt barn och söka hjälp!!!! fan vilka idioter det finns på den här sidan asså...helt sinnessjukt
  • Lindispindis84

    Lille vännen..


    Norrland09 skrev 2009-06-04 15:38:48 följande:
    Min dotter är inte rädd för sin säng eller rädd för att somna som nån påstod och att föräldern stärker det intrycket. skitsnack. Däremot vill hon inte vara ensam, var sig i vaket eller sovande tillstånd. En arbetskompis lilla pojke på fem år kommer alltid till dem på nätterna. Mamman fick nog och sade åt honom att "nu måste du sova i din säng, vi får inte plats allihop här!" Pojken tittade på henne med sorgsen blick och svarade "Varför får ni vuxna sova tillsammans när jag som är liten måste sova ensam...?" Små barn med stora tankar.
  • tristania
    linda6 skrev 2009-06-04 15:46:53 följande:
    själv fick jag höra att jag skulle lämna bort mitt barn och söka hjälp!!!! fan vilka idioter det finns på den här sidan asså...helt sinnessjukt
    Håller med dej.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!