• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Mieria
    UllaBella skrev 2009-06-04 16:09:52 följande:
    Ja, men varför ska de behöva skrika sig till sömns? Det ska väl vara en skön och avslappnad stund!? Jag sover oftast inte bra om jag gråter mig till sömns och vill ha min man nära och han inte är där. Barn har väl också behov av närhet, de är väl människor de också!
    Det är det jag sitter och talar för liksom..
  • Aprilin
    Meal skrev 2009-06-04 16:02:42 följande:
    Jag har inte varit mycket inne på trådar på Familjeliv och har tydligen inte fått med mig detta fenomen det skrivs om tidigt i tråden. Jag trodde detta var ett forum där man kunde stödja varandra och ge och få råd. Men jag måste säga att jag är chockad över innläggen ni skriver. Som utbildad och praktiserande barnpsykolog menar jag att det är många osakliga kommentarer som skrivs här och framställs som sanningar. Det finns många teorier om barnuppfostran och att framställa en av dem som sanning blir en ren omöjlighet. Och att sen komma med osakliga anklaganden om barnmisshandel blir rätt och slätt patetiskt. För mig framstår det som om det är många osäkra föräldrar med brist på impulskontroll som försöker rättfärdiggöra sina egna uppfostringsmetoder genom att anklaga andra föräldrar för de värsta saker. En förälder som har givit sitt barn den trygghet det behöver i de första månaderna för att veta att mor/far är där också när han inte ser dem, är enligt min mening i stånd till att värdera barnets läggrutiner. Och TS son är trots allt förbi den åldern då objektpermanens läres. Jag önskar inte att uttala mig om metoden, men att föräldrar använder sin tid till att anklaga andra i samma situation för barnmisshandlare på osakliga grundlag, det tycker jag är skrämmande.
    Halleluja! Tack!

    Vill också rekommendera alla supermammor som bryr sig om barnens behov att bli medlemmar i ECPAT och Rädda Barnen om ni inte redan är det. Det finns ju barn som råkar ännu värre ut än TS lilla teling....
  • Apmor2
    Mieria skrev 2009-06-04 16:06:55 följande:
    Sunt förnuft! Man sliter inte ett barn ur livmodern och lämnar det i ensamhet. Det säger sig själv och behöver inte förklaras för en frisk människa.
    ok vem har lämnat sitt spädbarn i ensamhet? jag tror nog att du behöver lite mer erfaranhet och kanske läsa på lite mer..
  • UllaBella
    Apmor2 skrev 2009-06-04 16:09:19 följande:
    jag jobbar på lungmottagningen och kan helt ärligt säga att dom bara mår bra av att träna sina lungor, har inte haft ett endaste dödsfall på grund av att dom skrikit lite!
    Ok då kanske ni skulle införa det som behandling då, att de sitter och skriker någon timme varje dag... Har du haft något dödsfall pga att de inte skrikit då menar du?? Intressant.
  • Mieria
    Apmor2 skrev 2009-06-04 16:11:05 följande:
    ok vem har lämnat sitt spädbarn i ensamhet? jag tror nog att du behöver lite mer erfaranhet och kanske läsa på lite mer..
    Men lägg ner nu! När jag trodde att fmm gick ut på att man gick in till barnet ändå fick jag höra att jag behöver läsa på och nu ska jag läsa på för att jag INTE tror det. Stabil metod!
  • clarens
    Aprilin skrev 2009-06-04 16:10:48 följande:
    Halleluja! Tack!Vill också rekommendera alla supermammor som bryr sig om barnens behov att bli medlemmar i ECPAT och Rädda Barnen om ni inte redan är det. Det finns ju barn som råkar ännu värre ut än TS lilla teling....
    har jag också tänkt många gånger härinne.... denna energi borde verkligen läggas där den behövs:)
  • UllaBella
    Apmor2 skrev 2009-06-04 16:11:05 följande:
    ok vem har lämnat sitt spädbarn i ensamhet? jag tror nog att du behöver lite mer erfaranhet och kanske läsa på lite mer..
    Det finns ju uppenbarligen de här som lämnat sitt barn ensamt gråtande i 35 min...
  • Mieria
    Aprilin skrev 2009-06-04 16:10:48 följande:
    Halleluja! Tack! Vill också rekommendera alla supermammor som bryr sig om barnens behov att bli medlemmar i ECPAT och Rädda Barnen om ni inte redan är det. Det finns ju barn som råkar ännu värre ut än TS lilla teling....
    Mm så man ska inte bry sig om ett barn som har brutit benet eftersom det finns de barn som brutit både ben och armar?? Man kan faktiskt bry sig om både små och stora ting Men ja, jag håller med om att man bör göra en insats och inte bara klaga.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!