• abuelita

    Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)

    Under flera hundra år har nyfödda avnavlats för tidigt, och så sker fortfarande på flera sjukhus runt om i landet även om rekommendationer från 2008 förespråkar sen avnavling.
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609
    Om navelsträngen klampas under de första 20 sekunderna räknas det som tidig avnavling.  Den nya rekommendationen är att barnet hålls under moderkakans nivå i 30 sekunder och avnavlas först efter 2-3 minuter för friska fullgångna barn och mellan 30 och 120 sekunder för för tidigt födda.  Om mamman lägger  barnet på bröstet direkt efter födseln går det dock inte miste om något blod eftersom blodet pulserar tills moderkakan är tömd, det tar bara lite längre tid.

    Att  vänta med att klampa navelsträngen tills den har slutat pulsera  innebär alltså att barnet får  det  blod   som finns i moderkakan (för fullgångna barn räknar man med ca 30 % av den totala blodmängden och för prematurer upp till 50%) . Detta blod innehåller viktiga stamceller, bland annat cancerbekämpande t-celler och annat  sjukdomsskydd.  Vid sen avnavling  slipper barnet även gå miste om den naturliga syretillförsel som moderkakan ger under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas. . Men om det avbryts abrupt  får lungornas en chockstart, vilket är både fysiskt och psykiskt smärtsamt för barnet , och lungorna har mycket svårt att ta upp syre innan det finns blodflöde i dem. , Dessutom krävs det blod för att  syret ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ..

    Medtagna barn och barn som  föds för tidigt har ännu större behov av syretillförseln från navelsträngen och det blod som finns i moderkakan.. Men oftast  prioriteras att de här barnen avnavlas tidigt för att tas ut i akutrummet, istället för att låta dem ta del av det syrerika moderkaksblodet först. 
    Även om de är i behov av annan livsviktig vård ger varje extra sekund som navelsträngen är intakt tillgång till mer viktigt blod och syre. Och pH-provet, som de flesta förlossningskliniker vill ta för att få en kvalitetssäkring av vården, kan tas med  spruta från pulserande navelsträng, vilket man numera gör på de flesta sjukhus.

    Facebook-gruppen Leaving A Babie´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping)
    http://www.facebook.com/delayedcordclamping

    Facebook-gruppen Sen avnavling - Barnets födslorätt
    http://www.facebook.com/group.php?gid=98718282961
     


    Mer information och länkar hittar ni på de första sidorna i tråden..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 13:31
    Länk till nya tråden
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html
  • Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)
  • Asia1

    Ang EDA och att barnet somnar, jag frågade min BM och hon sa att det INTE gäller alla barn. Vem kan man lita på tro?

  • Anaiah
    Asia1 skrev 2009-10-09 18:40:28 följande:
    Ang EDA och att barnet somnar, jag frågade min BM och hon sa att det INTE gäller alla barn. Vem kan man lita på tro?
    Min barnmorska sa att det naturligtvis finns undantag, men att 99% av barnen somnar på klockan 15 minuter efter EDA lagts. Jobbar din BM på förlossningsavdelning då och då också eller var det ett tag sedan och är hon intresserad av denna typ av frågor (kan tänka mig att det måste finnas ett visst intresse för att se denna trend tydligt och/eller se den som ett problem)?

    Helt klart är i alla fall att barnen påverkas av EDAn eftersom man inom Stockholms landsting publicerat uppgifter om att barnen ofta blir skrikigare efter förlossningen samt att de kan ha problem med att få igång sin amning.
  • Asia1
    Anaiah skrev 2009-10-09 18:46:50 följande:
    Min barnmorska sa att det naturligtvis finns undantag, men att 99% av barnen somnar på klockan 15 minuter efter EDA lagts. Jobbar din BM på förlossningsavdelning då och då också eller var det ett tag sedan och är hon intresserad av denna typ av frågor (kan tänka mig att det måste finnas ett visst intresse för att se denna trend tydligt och/eller se den som ett problem)?Helt klart är i alla fall att barnen påverkas av EDAn eftersom man inom Stockholms landsting publicerat uppgifter om att barnen ofta blir skrikigare efter förlossningen samt att de kan ha problem med att få igång sin amning.
    Ja hon jobbar mer på förlossningen än på mvc. Hon är oxå hembarnmorska.
  • Anaiah
    abuelita skrev 2009-10-09 17:35:08 följande:
    Jätteintressant, och jag tycker inte alls det är OT eftersom allt som har med förlossningen att göra påverkar hur barnet mår när det föds ,och alltså om det kommer navlas av meddetsamma för att tas ut till akutrummet.. Jag gillar det här som står i länk nr 2: ?Upplevelsen av förlossningssmärtan är djupt personlig. Den är också färgad av den kultur vi lever i. I vårt samhälle är förnuft, planering, effektivitet centrala begrepp. Förlossningsupplevelsen är oförutsägbar. Den styrs inte av förnuft och tanke, utan av kropp och känsla. Risken att förlora kontrollen kan verka skrämmande. Förväntningar har stor betydelse för hur vi upplever smärta. Trygghet ger smärtlindring. Den kvinna som känner sig trygg, väl förberedd, övertygad om sin förmåga att föda, har lättare att hantera sin smärta. Kunskap ger smärtlindring. Den allra bästa förberedelsen inför förlossningen är att skaffa sig kunskap om förlossningens olika skeden, om värkarbetets rytm, om möjligheterna till smärtlindring. Och att reflektera över den här kunskapen. Vad betyder det här för mig? Hur kan jag komma att reagera? Var ligger min smärttröskel? Hur brukar jag hantera stressade och påfrestande situationer i livet?? Det här är verkligen jätteviktigt, eftersom kroppen är så påverkad av våra tankar och känslor.  Så jag gillar alltså inte den här fortsättningen:_ ?Ingen förlossning är ?smärtfri?. Det gör ont att föda fram barnet.? Jag tror nämligen inte att det behöver göra ont att föda barn, utan att smärtan beror på en massa psykiska faktorer, som nästan alla har, och som vi skulle kunna frigöra oss från. Laura Shanley beskriver så hur kropp och själ samverkar under förlossningen. Ni som kan engelska, lyssna på den här kloka kvinnan! Och när jag ändå är igång med det här så slänger jag in länken till Orgasmic Birth också.  Vissa som aldrig har hört talas om det här  kan reagera negativt, ja rent av bli arga, men jag tycker det är helt fantastiskt. Hörde nämligen hemförlossningsbarnmorskor berätta om det här redan på 80-talet, så jag är inte alls främmande för det.
    Visst är det så! Jag var oförberedd förra gången, jag visste inte hur jag skulle reagera och hur och var i min kropp jag skulle känna värkarnas kraft. Tanken på att gå någon profylax-kurs slog mig, men jag tänkte som så att "nja, föda barn har man gjort i alla år, hur svårt ska det vara?". Nu i efterhand kan jag önska att vi hade gått på den där kursen, inte för att lära sig hur förlossningen kunde kännas utan för att lära mig hur värkarna beter sig, rytmen, hur man kan påverka dem med sin tankekraft, sin andning och med avslappningsövningar. Förra gången räknade jag med att min barnmorska på förlossningen skulle hjälpa mig mer att lösa dessa problem, men så blev det inte riktigt.

    Jag tycker också det är fel att säga att alla förlossningar gör ont, kan man inte bara säga att "alla förlossningar är kraftfulla" eller något liknande, för man MÅSTE faktiskt inte ha ont. Och varför fokusera på det överhuvudtaget? Säger man "alla förlossningar gör ont" eller "att föda fram barnet gör ont" så fokuserar man på det dåliga tycker jag. Det finns ju en stor poäng med de krafter som går igenom kroppen under förlossningen, nämligen att förlösa ett barn! Ordet "ont" kopplar jag till att något är fel och att det måste åtgärdas (med smärtlindrande t ex) i stället för att fokusera på hur man kan hantera värkarnas vågor.
  • Anaiah
    Asia1 skrev 2009-10-09 18:55:25 följande:
    Ja hon jobbar mer på förlossningen än på mvc. Hon är oxå hembarnmorska.
    Ok. Nåja, det förekommer ju i alla fall eftersom hon säger att det inte gäller alla barn (insinuerat ändå att det gäller en del). Frågan är väl om man vill att ens barn ska riskera att somna av den kemiska bedövningen eller inte, kanske är det det man ska fokusera på i den diskussionen. Är man ok med att barnet sover under en timme av förlossningen (inte av egen vilja utan av mediciner) så har man ju inga problem. Det är ju inte farligt för barnet att somna av EDAn, det hade man hört om i så fall, men en del är ju inte bekväma med tanken på att den smärtlindring man själv tar ska påverka ens barn (och oavsett om de somnar eller inte så kan de fortfarande bli skrikigare efter förlossningen samt ha problem med amningen), för påverka gör det ju helt klart på något sätt.

    Innan och under min förra förlossning var jag helt övertygad om att barnet förblev opåverkat av EDAn för det var det man hade sagt mig. Hade jag vetat att risken är stor för att barnet somnar av den här medicinen samt att det riskerar att få problem med amningen efteråt (något han också fick) så hade jag kanske försökt hantera förlossningen på ett annat sätt.

    Jag hade velat veta det här redan första gången, jag känner mig lite lurad.
  • Asia1
    Anaiah skrev 2009-10-09 19:01:50 följande:
    Ok. Nåja, det förekommer ju i alla fall eftersom hon säger att det inte gäller alla barn (insinuerat ändå att det gäller en del). Frågan är väl om man vill att ens barn ska riskera att somna av den kemiska bedövningen eller inte, kanske är det det man ska fokusera på i den diskussionen. Är man ok med att barnet sover under en timme av förlossningen (inte av egen vilja utan av mediciner) så har man ju inga problem. Det är ju inte farligt för barnet att somna av EDAn, det hade man hört om i så fall, men en del är ju inte bekväma med tanken på att den smärtlindring man själv tar ska påverka ens barn (och oavsett om de somnar eller inte så kan de fortfarande bli skrikigare efter förlossningen samt ha problem med amningen), för påverka gör det ju helt klart på något sätt.Innan och under min förra förlossning var jag helt övertygad om att barnet förblev opåverkat av EDAn för det var det man hade sagt mig. Hade jag vetat att risken är stor för att barnet somnar av den här medicinen samt att det riskerar att få problem med amningen efteråt (något han också fick) så hade jag kanske försökt hantera förlossningen på ett annat sätt.Jag hade velat veta det här redan första gången, jag känner mig lite lurad.
    Jag håller med dig.
  • abuelita
    Asia1 skrev 2009-10-09 18:40:28 följande:
    Ang EDA och att barnet somnar, jag frågade min BM och hon sa att det INTE gäller alla barn. Vem kan man lita på tro?
    Det är tyvärr sååå många bm  som bara drar till med något utan att veta.
    VARFÖR kan de inte bara säga: "Det här har jag faktiskt ingen aning om, men det låter verkligen oroväckande det du säger, jag ska naturligtvis genast ta reda på hur det ligger till och sen meddela dig och alla andra blivande mammor när jag fått klart besked".
  • SchumiFerrari
    Asia1 skrev 2009-10-09 18:40:28 följande:
    Ang EDA och att barnet somnar, jag frågade min BM och hon sa att det INTE gäller alla barn. Vem kan man lita på tro?
    När jag sade det till min mamma idag att barnen somnar av eda så sa hon att det visste hon redan. De somnar mer eller mindre av alla smärtlindring.. Så min mamma som "bara" är uska och dessutom inte har jobbat på 10 år hade koll på att barnen somnar av eda...
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Asia1
    abuelita skrev 2009-10-09 20:15:48 följande:
    Det är tyvärr sååå många bm  som bara drar till med något utan att veta. VARFÖR kan de inte bara säga: "Det här har jag faktiskt ingen aning om, men det låter verkligen oroväckande det du säger, jag ska naturligtvis genast ta reda på hur det ligger till och sen meddela dig och alla andra blivande mammor när jag fått klart besked".
    Det här är ordagrant svaret jag fick: Vad som händer när kvinnan får en EDA är att hennes bltr sjunker, det påverkar barnets puls så att det ofta går ner lite. En del barn får en sk tyst ctg kurva-dom sover en stund efter en EDA. Men inte alla.

    Jag råkar lita väldigt mycket på min bm. Vad är det som säger att hon har fel och Anaiha`s som har rätt?

    Men självklart är det en viktig fråga som alla borde vilja ta reda på sanningen om.
  • Anaiah
    Asia1 skrev 2009-10-09 21:13:44 följande:
    Det här är ordagrant svaret jag fick: Vad som händer när kvinnan får en EDA är att hennes bltr sjunker, det påverkar barnets puls så att det ofta går ner lite. En del barn får en sk tyst ctg kurva-dom sover en stund efter en EDA. Men inte alla. Jag råkar lita väldigt mycket på min bm. Vad är det som säger att hon har fel och Anaiha`s som har rätt? Men självklart är det en viktig fråga som alla borde vilja ta reda på sanningen om.
    Nu tycker jag inte vi ska ta diskussionen till "vem som har rätt och vem som har fel"-nivå. Säkerligen är det en del barnmorskor och uskor som har iakttagit detta fenomen mer än andra, av olika orsaker. För att få en bättre bild av hur det ligger till behövs fler källor, fler utsagor. Bara din och min BM och Ferraris mamma räcker kanske inte för att få en klar bild.

    Konstaterat har vi ju i alla fall att risken verkar vara stor för att barnet somnar av EDA (och andra kemiska smärtlindringsmetoder) och den stora frågan är väl huruvida man är bekväm med den "risken"?

    Hur stor sannolikhet det är att barnet somnar går säkert att luska ut på något sätt, men inte genom att fundera över vems källa som har mer rätt än den andra. Jag tycker vi skippar den inställningen, vad tycker ni?
Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)