• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-01-11 18:52:04 följande:
    Låter dock i mina öron som det kanske inte funkar helt..
    Inte i mina heller men vi kan inte ge upp direkt utan riktigt bevis.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-11 18:56:33 följande:
    Här sitter de i flera veckor. Det röda dämpas, men vi behöver smörja bort det för att det ska försvinna helt. Hur går det?
    Har inte ätit ägg sedan i fredags (hmm eller torsdags kväll...)och jag började smörja på lördagen.
    Hans eksem har inte varit sådär röda någon gång nu (inte ens så som det tidigare blev när man smörjde honom, blev ILSKET röda då, men det blir det inte längre) sedan vi började/slutade med det vi nu testar. Han är fortfarande röd och torr men inte sådär ilsket röd.
    Nu är det ju svårt att veta om det är att vi smörjer eller att han är utan ägg.

    Funderade på eftersom han ju inte äter ägg annat än i typ pannkakor så går det ju ca 1 vecka mellan gångerna han får i sig ägg så det går ju rätt länge mellan tillfällena, men det kan ändå vara äggeksem alltså? kom o tänka på det i dag så jag var tvungen att fråga hihi
  • Snutten

    3 busfrön: men riktigt symtomfri är hon inte? Ibland är det ju så att det fungerar med en liten mängd men att fortsätter man så rinner bägaren över. Varför testar ni getmjölk? Jag har läst att getmjölksprodukter ofta är kontaminerade av komjölk och att komjölkallergiker därför kan regera även på getmjölk.

  • Kavat
    EL I skrev 2010-01-11 19:06:21 följande:
    Har inte ätit ägg sedan i fredags (hmm eller torsdags kväll...)och jag började smörja på lördagen. Hans eksem har inte varit sådär röda någon gång nu (inte ens så som det tidigare blev när man smörjde honom, blev ILSKET röda då, men det blir det inte längre) sedan vi började/slutade med det vi nu testar. Han är fortfarande röd och torr men inte sådär ilsket röd. Nu är det ju svårt att veta om det är att vi smörjer eller att han är utan ägg. Funderade på eftersom han ju inte äter ägg annat än i typ pannkakor så går det ju ca 1 vecka mellan gångerna han får i sig ägg så det går ju rätt länge mellan tillfällena, men det kan ändå vara äggeksem alltså? kom o tänka på det i dag så jag var tvungen att fråga hihi
    Ni får väl se, det är för tidigt att gissa. Det kan ju vara så att eksemen går ner för att ni smörjer men de bör ju försvinna inom några veckor med smörjning och äggfritt -förutsatt att det är/bara ägg.

    Försvinner det inte helt så kan ni ju fortsätta med äggfritt och ta bort något mer (havre/vete , råg, korn?) i en vecka och se om det gör någon skillnad.  (Man får ju inte ta bort gluten egentligen på eget bevåg, om det misstänks glutenintolerans, men en vecka lever man ju ofta utan gluten om man t.ex åker till Thailand.

    Och om ni får honom symtom fri provocera med ägg först och se om det gör skillnad.
    Man kan ju även provocera med ägg innan man tar bort något mer, men risken är att det är ägg + något annat, så eftersom ni ändå verkar märka en viss förbättring så hade jag väntat med provoceringen tills han är symptomfri.

    Det är supersvårt att veta om man gör rätt, hur länge man ska vänta osv, för det är så individuellt.

    Märker ni något på humöret och sömen nu?
  • Cs mamma
    Kavat skrev 2010-01-11 18:55:43 följande:
    Intressant det med vitaminer. Speciellt eftersom min son har samma dietist som C och de äter ju ungefär detsamma (vi äter bovete och något mer) men vi ska inte ge vitaminer för det han får i sig ska räcka... Men men, alla barn äter ju inte samma, men det känns ändå lite som att hon iblanda säger hipp och ibland happ.
    Ha ha ha jaaa lustigt... fast å andra sidan så är inte C en storätare heller och det har jag klargjort med matlistor så vi fick den rekomendationen, men som du säger ibland hipp ibland hopp
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-11 19:45:15 följande:
    Ni får väl se, det är för tidigt att gissa. Det kan ju vara så att eksemen går ner för att ni smörjer men de bör ju försvinna inom några veckor med smörjning och äggfritt -förutsatt att det är/bara ägg. Försvinner det inte helt så kan ni ju fortsätta med äggfritt och ta bort något mer (havre/vete , råg, korn?) i en vecka och se om det gör någon skillnad.  (Man får ju inte ta bort gluten egentligen på eget bevåg, om det misstänks glutenintolerans, men en vecka lever man ju ofta utan gluten om man t.ex åker till Thailand. Och om ni får honom symtom fri provocera med ägg först och se om det gör skillnad. Man kan ju även provocera med ägg innan man tar bort något mer, men risken är att det är ägg + något annat, så eftersom ni ändå verkar märka en viss förbättring så hade jag väntat med provoceringen tills han är symptomfri. Det är supersvårt att veta om man gör rätt, hur länge man ska vänta osv, för det är så individuellt. Märker ni något på humöret och sömen nu?
    nä det gör jag nog inte. har sovit MASSOR i dag mmen han började dagis i dag haha så det beror nog mer på det

    problemet är som sagt att han börjar dagis nu o det är så dumt att jag inlett detta nu för då måste jag ju be dem ta bort ägg någon vecka också :-S men han kommer nog inte äta lunch där förrän tidigast måndag o då ar det gått 10-11 dagar, men det kanske inte räcker??

    en fråga till en okunnig...
    det står ofta veteallergisk, havreallergisk osv...vad är det för skillnad på det o gluten??
  • 2små2stora
    Snutten skrev 2010-01-11 19:36:17 följande:
    3 busfrön: men riktigt symtomfri är hon inte? Ibland är det ju så att det fungerar med en liten mängd men att fortsätter man så rinner bägaren över. Varför testar ni getmjölk? Jag har läst att getmjölksprodukter ofta är kontaminerade av komjölk och att komjölkallergiker därför kan regera även på getmjölk.
    Det är det som vi har kvar att testa, hon tål en liten mängd komjölk. Kan äta lagrad ost utan problem och sånt som det är spår av mjölk i.
    Så nu testar vi detta. Äkta fetaost får inte innehålla komjölk så jag hoppas att det inte är allt för kontaminerad.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Snutten
    2små2stora skrev 2010-01-11 23:44:55 följande:
    Det är det som vi har kvar att testa, hon tål en liten mängd komjölk. Kan äta lagrad ost utan problem och sånt som det är spår av mjölk i. Så nu testar vi detta. Äkta fetaost får inte innehålla komjölk så jag hoppas att det inte är allt för kontaminerad.
    Ok! Funderade bara på vad man vinner med att kunna äta getmjölk, mer än att kunna äta fetaost? Men det kanske bara är jag som är okunnig på området
Svar på tråden Allergitråden