• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    trållmor skrev 2010-01-15 21:33:28 följande:
    Nu kommer jag också med en fråga till er kunniga. Jag är ju mjölkfri nu när jag ammar. Nu har jag upptäckt att dottern reagerar på ägg, eller rättare sagt en stark misstanke om att det är ägg som ställer till det "nya". Min fråga är att hur snabbt går ämnena ut i modersmjölken som bebisarna kan reagera på? Om min misstanke om ägg stämmer, så reagerar hon efter ca 4 timmar. Är inte det väldigt kort tid?
    Har för mig att jag läst att det kan gå riktigt fort, under en timma kanske?
  • Mela78
    trållmor skrev 2010-01-15 21:33:28 följande:
    Nu kommer jag också med en fråga till er kunniga. Jag är ju mjölkfri nu när jag ammar. Nu har jag upptäckt att dottern reagerar på ägg, eller rättare sagt en stark misstanke om att det är ägg som ställer till det "nya". Min fråga är att hur snabbt går ämnena ut i modersmjölken som bebisarna kan reagera på? Om min misstanke om ägg stämmer, så reagerar hon efter ca 4 timmar. Är inte det väldigt kort tid?
    Hittade det jag läst om ämnet.
    www.amningshjalpen.se/
  • trållmor
    Mela78 skrev 2010-01-15 22:04:02 följande:
    Hittade det jag läst om ämnet.www.amningshjalpen.se/
    Mela78 skrev 2010-01-15 21:53:04 följande:
    Har för mig att jag läst att det kan gå riktigt fort, under en timma kanske?
    Läste igenom sidan, och då borde det inte vara så orimligt att det är ägg som hon reagar mot då?

    Det känns som att hon reagerar kraftigare mot ägg än mot mjölk. Någon som vet om det kan stämma? Hon får nämligen väldigt kraftiga nässelutslag över hela kroppen, vilket hon inte får i samma utsträckning av mjölken.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Mamsie
    Kavat skrev 2010-01-15 20:19:35 följande:
    Ja, med de jag har i bagaget hade jag nog gjort detsamma. Alternativet är ju att åka in akut. Men det  brukar ju ta lite tid innan man får en tid till en riktig utredning. Jag undrar också om eksemen bara poppade upp från en dag till en annan? Går de ner och upp i intensitet? Sen fick jag även tanken så at det inte är andnöd eller liknande inblandat. Alltså att hon behöver mer "akut medicin" också om hon nu råkar få i sig något hon inte tål (om det är matrelaterat) igen?
    Tack Kavat!

    Det är ingen idé att åka in akut eftersom hon haft eksemen ett tag utan att få andnöd eller annat livshotande akuta symtom.
    Mamman är en klok sansad och uppmärksam tjej så jag litar på hennes omdöme

    Det jag ville få fram är om det förändras av antihistamin och i så fall är det en indikation på att det är immunologiskt.

    Dottern är ofta snuvig men eftersom hon är med andra barn och snoret är gulgröntjockt så har vi tolkat det som vanlig snorsjuka.
    Hostan kan förklaras med att hon hade kikhosta som bebis och varit känslig sedan dess.
    Men den samlade bilden jag har är att något inte stämmer med tanke på att det finns hudproblem också! {#lang_emotions_undecided} Dessutom har kräkningar tillkommit... {#lang_emotions_throwup}

    Fasiken också - jag som tycker det räcker med min sons allergier... {#lang_emotions_yell}
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Mamsie
    trållmor skrev 2010-01-15 21:33:28 följande:
    Nu kommer jag också med en fråga till er kunniga. Jag är ju mjölkfri nu när jag ammar. Nu har jag upptäckt att dottern reagerar på ägg, eller rättare sagt en stark misstanke om att det är ägg som ställer till det "nya". Min fråga är att hur snabbt går ämnena ut i modersmjölken som bebisarna kan reagera på? Om min misstanke om ägg stämmer, så reagerar hon efter ca 4 timmar. Är inte det väldigt kort tid?
    När jag ammade min yngsta så reagerade han snabbt, ibland efter bara en timme på vissa ämnen, men flera dagar för andra ämnen.
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • EL I

    Någon här som haft ett väldigt rossligt barn? Min son har varit rosslig sedan födseln då han först ammade i 3 v och sedan fick "vanlig" ersättning fram till 2 månader då han fick nutra...vi har sedan dess provocerat 4-5 gånger varav den sista när han var ca 11 månader.

    Jag har frågat om rosslet på bvc men ingen kan säga något om det. Jag tycker att om det "bara" var trånga luftrör så borde det gått över nu när han är 13 månader?! Å andra sidan om det vore allergi så vet jag inte vad som kan ställa till det eftersom han haft det ända sedan han var nyfödd...
    Läkaren på barn trodde när han var 2 månader att det berodde på att han var allergisk mot mjölk o kräktes så mkt (kaskadkräktes tills han var ca 4-5 månader då det gick över efter vi gett nutra så pass länge) och sedan aspirerade ner det i lungorna, men nu har han inte kräkts nåt sedan han var 8-9 månader.
    Några idéer??

    Rosslet blir MKT sämre när han äter och dricker men ingen nämnvärd försämring t ex vid förkylning utan det är ett konstant tillstånd om man säger så.
    Någon som känner igen detta?

  • Kavat
    trållmor skrev 2010-01-15 21:33:28 följande:
    Nu kommer jag också med en fråga till er kunniga. Jag är ju mjölkfri nu när jag ammar. Nu har jag upptäckt att dottern reagerar på ägg, eller rättare sagt en stark misstanke om att det är ägg som ställer till det "nya". Min fråga är att hur snabbt går ämnena ut i modersmjölken som bebisarna kan reagera på? Om min misstanke om ägg stämmer, så reagerar hon efter ca 4 timmar. Är inte det väldigt kort tid?
    Låter väldigt exakt. Åt jag ägg på eftermiddagen så ammade lilleman vid 19 och sen började skriket runt 22 och höll på i några timmar - hysteriskt. Så här tog det runt 3 timmar tills han fick suuuuperont i magen och var helt otröstlig i några timmar.
    Tyvärr, men bättre att veta vad det är. Låter ju onekligen som det kan vara ägg. Kram!
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-01-15 23:45:27 följande:
    Läste igenom sidan, och då borde det inte vara så orimligt att det är ägg som hon reagar mot då? Det känns som att hon reagerar kraftigare mot ägg än mot mjölk. Någon som vet om det kan stämma? Hon får nämligen väldigt kraftiga nässelutslag över hela kroppen, vilket hon inte får i samma utsträckning av mjölken.
    Min son reagerade väldigt kraftigt på ägg om man jämför med andra reaktioner då. När man äter som vanligt (alltså inga misstankar om allergi) så får man ju i sig ägg lite här och där, köttbullar, sockerkaka, bullar, pannkaka osv. Men jag märkte en stor skillnad när jag åt ett helt kokt ägg. Vi kom på äggallergin samtidigt som vi tog RAST. Och fick tillbaks det med en 3:a på äggallergi, och det var den enda allergin som visade sig på RAST. Inte ens vete som jag upplever att han är lika allergisk emot.
    Men jag vet ju å andra sidan inte vad det visar idag eftersom vi inte har tagit det sedan han var 6 mån och nu är han 2,5.

    Han reagede häromsistens när han tog i ett kokt ägg med skal på. Han fick klåda och blev alldeles röd i handen.
    Han tog i fiskmat hemma hos en kompis och kom springade med en illröd hand med klåda. Minns dock inte om det var ägg, vete eller både ock. Läskigt är det i alla fall när det blir en så snabb reaktion.
    Han har vad vi vet inte fått i sig ägg sedan jag  ammade innan vi kom på äggallergin. Misstänker att han skulle kunna få andnöd, så vi har tagit bort det hemifrån för jag vågade inte riskera smulor.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2010-01-16 07:44:58 följande:
    Tack Kavat! Det är ingen idé att åka in akut eftersom hon haft eksemen ett tag utan att få andnöd eller annat livshotande akuta symtom. Mamman är en klok sansad och uppmärksam tjej så jag litar på hennes omdöme Det jag ville få fram är om det förändras av antihistamin och i så fall är det en indikation på att det är immunologiskt. Dottern är ofta snuvig men eftersom hon är med andra barn och snoret är gulgröntjockt så har vi tolkat det som vanlig snorsjuka. Hostan kan förklaras med att hon hade kikhosta som bebis och varit känslig sedan dess. Men den samlade bilden jag har är att något inte stämmer med tanke på att det finns hudproblem också! Dessutom har kräkningar tillkommit... Fasiken också - jag som tycker det räcker med min sons allergier...
    Skönt att hon inte får något livshotande i alla fall. Låter ju onekligen som att allt skulle kunna ha något samband. Tänkte lite på kräkningarna och att hon verkar vara "sjuk" ofta, de kanske bör göra ett glutentest också. Vet faktiskt inte om ekemen skulle förbättras av antihistaminer, men det har nog Miralicia koll på.

    Jag fick ju eksem och klåda av min glutenintolerans, spydde, var sjuk mer eller mindre jämt.. Så det bör i alla fall kollas upp oavsett om det här ger resultat eller inte.
  • Maddisen80

    Fria havre limpan är inte den glutenfri ,det står på min limpa havreflingor ??? jag får såna gaser när jag äter den.

Svar på tråden Allergitråden