• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

    Nu har vi ätit mjölkfri "gräddtårta" med Carlshamns visp den var riktigt ok att äta.


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Lillasnigel07
    Angel Gbg skrev 2010-01-30 20:35:08 följande:
    Jag har smakat denna risgrädde hemma hos Blåmyran som verkar vara upptagen. Kan säga att jag INTE gillande den... först när du tar den i munnen... åhhh va gott! du hinner preciiiiiiiiis tänka innan det kommer en asvidrig eftersmak i munnen.... Nepp jag som tål soja kan säga att den är mycket godare...
    Ok, då ska jag nog undvika den eftersom jag tycker soja-produkter är mindre goda än havre!
  • EL I

    Gav sonen pannkakor till middag i kväll, så får vi se om han reagerar nåt under natten/morgonen. Ingen optimal tidpunkt kanske...men vi hade bråttom och det var det vi hade hemma. Tyckte han blev röd om kinderna med en gång men säkert inbillning...bara att avvakta och se om nåt syns i morgon eller om det "gått över" tills i morgon eller inte är nåt alls i morgon. Återstår att se. Ägg är nämligen det enda jag kan komma på att han inte tål

    Har märkts JÄTTETYDLIGT senaste dagarna att det är nåt som inte står rätt till. Han kan vara hur jäkla nöjd som helst och sen helt plötsligt får han "ett ryck" och börjar skrika och ålar sig som en ål om han är i famnen och om han är på golvet så vill han upp i famnen, så är han sådär i kanske 5-10 min och sen är han lika glad igen som han var innan
    I morse när han vaknade så var han missnöjd och skrek i 1 timmes tid och sen helt plötsligt var han på bra humör och sen hade han en timme av "av och på", sen var det bra flera timmar... märkligt.

  • Amulett
    EL I skrev 2010-01-30 21:41:11 följande:
    Gav sonen pannkakor till middag i kväll, så får vi se om han reagerar nåt under natten/morgonen. Ingen optimal tidpunkt kanske...men vi hade bråttom och det var det vi hade hemma. Tyckte han blev röd om kinderna med en gång men säkert inbillning...bara att avvakta och se om nåt syns i morgon eller om det "gått över" tills i morgon eller inte är nåt alls i morgon. Återstår att se. Ägg är nämligen det enda jag kan komma på att han inte tålHar märkts JÄTTETYDLIGT senaste dagarna att det är nåt som inte står rätt till. Han kan vara hur jäkla nöjd som helst och sen helt plötsligt får han "ett ryck" och börjar skrika och ålar sig som en ål om han är i famnen och om han är på golvet så vill han upp i famnen, så är han sådär i kanske 5-10 min och sen är han lika glad igen som han var innan I morse när han vaknade så var han missnöjd och skrek i 1 timmes tid och sen helt plötsligt var han på bra humör och sen hade han en timme av "av och på", sen var det bra flera timmar... märkligt.
    Jobbigt. Hur gammal är din kille? Hoppas ni hittar vad som spökar. Men jag kan bara säga att vi inte tror att det är något mer än mjölk för vår kille (2 år nyss fyllda) och han har ändå haft och har sådana där perioder. Kan vakna och vara tröstlös i 30 minuter innan han kommer på att det inte var så farligt att vara vaken osv. Vi har liksom inte hittat någon röd tråd i när dessa utbrott kommer, så nu har vi accepterat dem som en del av utvecklingen. En mardröm han minns, en plötslig rädsla att vi ska försvinna osv.
  • EL I
    Amulett skrev 2010-01-30 22:14:54 följande:
    Jobbigt. Hur gammal är din kille? Hoppas ni hittar vad som spökar. Men jag kan bara säga att vi inte tror att det är något mer än mjölk för vår kille (2 år nyss fyllda) och han har ändå haft och har sådana där perioder. Kan vakna och vara tröstlös i 30 minuter innan han kommer på att det inte var så farligt att vara vaken osv. Vi har liksom inte hittat någon röd tråd i när dessa utbrott kommer, så nu har vi accepterat dem som en del av utvecklingen. En mardröm han minns, en plötslig rädsla att vi ska försvinna osv.
    Han är 13 månader.

    Men detta är alltså dagtid...han är JÄTTELEDSEN och hal som en ål och sen nästa sekund så är han hur glad och nöjd som helst och springer runt och leker.
    Nattetid är han också vaken så det spelar ingen roll om det är natt eller dag. På dagarna kan han gå runt och leka helt själv och vara jättenöjd och komma och vilja sitta i famnen och mysa. Så sitter han där,  så blir han plötsligt som en båge och börjar skrika och sen efter 1-5 minuter är det bra igen... så går det allt mellan 5 minuter till nån timme så kommer samma "ryck" igen.
    I morse var han missnöjd i 1½ timme - till och från, mest till tyvärr... sen var det bra i några timmar osv.
    Så det är NÅT som stör honom och har varit såhär hela hösten... men vi får se. Ev är det bara "så han är" men när jag pratar med dem på bvc så tror de också det är NÅT som spökar. Inte nödvändigtvis allergi men det är ju ändå nåt man borde utesluta eftersom han ÄR allergisk mot mjölk o soja redan. Sedan hans utslag då...
  • Mela78

    Funderar på det här med kalcium.
    Dottern får allt sitt kacium från Enagos produkter. Jag tycker det blir så mycket gluten. Har köpt en burk Nutra på apoteket, men dottern verkar inte tåla den. Blir dålig i magen och får eksem.
    Läste om Sempers Risgröt som man kan köpa på apoteket, den är ju glutenfri.  andra sidan innehåller den inte något kalcium heller, så det verkar inte vara en bra lösning heller.

    Vad tror ni om att jag provar att ge kalciumtillskott i form av Kalcipos som jag krossar och ge med något? Är det svårt att få i barn kalciumtillskott? Finns det andra alternativ än Kalcipos? Kalciposen innehållet 500mg per tablett, ska jag ge en tablett varannan dag om jag ger två portioner Enago dagligen (ca 400mg kalcium)?

  • EL I

    Fattar ingenting. Fick ju pannkakor i går, men inte rödare på kinderna, däremot var han vaken 2½ timme på natten vilket han inte varit på 4-5 nätter nu... hmm
    Äh känns som om man bara får låta det vara hur sjutton ska man ta reda på vad det är??

  • JPL
    Mela78 skrev 2010-01-31 08:40:35 följande:
    Funderar på det här med kalcium. Dottern får allt sitt kacium från Enagos produkter. Jag tycker det blir så mycket gluten. Har köpt en burk Nutra på apoteket, men dottern verkar inte tåla den. Blir dålig i magen och får eksem. Läste om Sempers Risgröt som man kan köpa på apoteket, den är ju glutenfri.  andra sidan innehåller den inte något kalcium heller, så det verkar inte vara en bra lösning heller. Vad tror ni om att jag provar att ge kalciumtillskott i form av Kalcipos som jag krossar och ge med något? Är det svårt att få i barn kalciumtillskott? Finns det andra alternativ än Kalcipos? Kalciposen innehållet 500mg per tablett, ska jag ge en tablett varannan dag om jag ger två portioner Enago dagligen (ca 400mg kalcium)?
    enklare än att krossa är att köpa dolomitpulver. billigt också och utan tillsatser. sök på tex bodystore. det är "tungt" så man måste blanda det i något aningens tjockt tex blåbärssoppa, gröt e dyl. i krisiga perioder har jsg bakat muffins med exakt en dagsdos calcium i per styck.
  • Mela78
    JPL skrev 2010-01-31 09:49:25 följande:
    enklare än att krossa är att köpa dolomitpulver. billigt också och utan tillsatser. sök på tex bodystore. det är "tungt" så man måste blanda det i något aningens tjockt tex blåbärssoppa, gröt e dyl. i krisiga perioder har jsg bakat muffins med exakt en dagsdos calcium i per styck.
    Dolomit låter onekligen som ett enklare alternativ än krossa Kalopos. Men hur är det magnesiumet i Dolomiten, det kan inte bli för mycket för det?
  • saffe
    Mela78 skrev 2010-01-31 08:40:35 följande:
    Funderar på det här med kalcium. Dottern får allt sitt kacium från Enagos produkter. Jag tycker det blir så mycket gluten. Har köpt en burk Nutra på apoteket, men dottern verkar inte tåla den. Blir dålig i magen och får eksem.Läste om Sempers Risgröt som man kan köpa på apoteket, den är ju glutenfri.  andra sidan innehåller den inte något kalcium heller, så det verkar inte vara en bra lösning heller.Vad tror ni om att jag provar att ge kalciumtillskott i form av Kalcipos som jag krossar och ge med något? Är det svårt att få i barn kalciumtillskott? Finns det andra alternativ än Kalcipos? Kalciposen innehållet 500mg per tablett, ska jag ge en tablett varannan dag om jag ger två portioner Enago dagligen (ca 400mg kalcium)?
    Sempers ris o banangröt som man köper på apoteket innehåller visst kalcium! 198 mg/ portion! Så den kanske kan vara ett alternativ i alla fall?
Svar på tråden Allergitråden