• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Linda71

    LiBä007: vissa dagar är väldigt mkt... och de kommer oftast när jag är på väg hem från jobbet och håller i sig hela kvällen. Det är trist när man bara vill njuta av familjen.

    Har inte provat Stressgard, har inte kommit så långt ännu. Håller på att landa i allt som hände med hjärtat under våren. Men jag har börjat ta tag i avslappning, träning, kost och massage mm. Plus försöker hantera rädslan.

    ES har jag känt av i kankse 15 år (då ca 1-5 per dag)  Men under de senaste 2 åren har de accelerat och varit hysteriskt periodvis med 3 akut besök.

    Idag är i alla fall en bra dag! Njuter av den.

    Kramar Linda

  • the lovelylady

    Hej alla!

    Skrev här för ett tag sedan och fick massor av respons och lugnande svar av er. Tack!
    Har inte varit inne på ett´tag pga semester och att hjärtat faktiskt har lugnat sig med hjälp av metoprolol. Någon som har erfarenhet av den?
    Men igår började det igen. Massor av e.s hela tiden, ännu värre än det var innan. Yrsel, stickningar och allmänt dålig. Idag blev det ett besök på akuten, de tog massa prover som vanligt. Märkte att jag hade alldeles för låg puls så de sänkte dosen plus att jag fått remiss till tum-ekg. Någon som har testat det?
    Hur som helst så mår jag skit av det här! Jag kan inte tänka mig att leva hela livet med dessa e.s för de tar knäcken på mig.
    När jag gjorde ultraljudet så nämnde sjuksköterskan något om ett ingrepp man kunde göra genom ljumsken? Har nån erfarenhet av det? Finns det chans att göra en sån?

    Ska försöka somna och hoppas på att vakna till en bättre dag imorgon.
    Kram på er alla!

  • snartvår

    Hej! lovelylady!
    Jag har med haft massa problem med es men gjode just en sådan behandling innan jul förra året. Tror dom att detta kan hjälpa dig så GÖR det. Det kallas ablation och man går in från ljumsken in till hjärtat och bränner de celler som inte slår när de ändra vill att de ska slå(aktiveras) Jag hade ett rent elände i över 1 år med massa es och även lite rusningar. Nu mår jag mycket bättre!!! kan knappt tro det är sant! Har fått ewtt helt annat liv!!
    Jag läser ofta på sidan fortfarande och för står hur ni har det alla här inne. Det är tur sidan finns tycker ja så man kan klaga och gnälla till varann. Det är inte lätt att förstå om man aldrig haft dessa bekymmren tror jag. Jag äter oxså stressguard. tycker att de är bra är på 3dje burken och tänker nog knapra i mig ett par till

    Kram på er jag hoppas att ni oxå får må lite bättre på sikt

  • the lovelylady

    snartvår: vad härligt att du mår bra! Jag ska verkligen försöka få göra en sån ablation. Jag ska passa på och fråga om det när jag kommer göra tum-ekg:et. Hur gick du tillväga för att göra det? Genom vårdecentralen?
    Massa kramar

  • snartvår

    Jo tum -ekg är en typ av långtids ekg. du kommer att få gå med en dosa på dig hemma som spelar in din hjärt rythm (ekg) det är väl bra då får de förhoppningsvis napp på vad som utlöser dina besvär.

    Det kommer gå hur bra som helst.-)

  • Linda71

    Jag äter 100 mg metroprolol per dag. Hjärtat slår definitivt långsammare men e.s har ej försvunnit. Läkaren sa att e.s är svårbehandlat med de kan minskas något med betablockare eftersom de sänker hjärtfrekvensen.
    Men jag vågar inte sluta med dem.....

    E.s är förjävligt. Det känns som hur utredd man än är så fortsätter det att vara ångestladdat.

    Det är tur att alla här finns och att tråden finns så att vi kan stötta varandra.

    Kram

  • the lovelylady

    Linda71: Jag åt också 100mg metoprolol fram tills igår då läkaren sänkte min dos med en halv tablett. Eftersom e.s har kommit tillbaka föröstår jag ju att det inte kommer att bli bättre med sänkt dos men pulsen kommer väl öka något förhoppningsvis.
    Har du ätit tabletterna länge? Tränar du med  något? Jag tränar handboll tre ggr i veckan vilket är väldigt fysiskt anstränande med mycket intervallträning och man är helt slutkörd efteråt, vet inte om det är träningarna som ahr gjort att e.s kommit tillbaka. Är det någon som vet nåt om det?

    Jag kommer nog aldrig lära mig att leva med e.s, men idag är dagen än så länge en bra dag iaf =)

  • Hjärttjejen

    hej alla hjärtevänner (å extra hej till er nya), länge sen jag skrev...:(

    har nu iaf flyttat hem från landet och har ett bättre nät som fungerar, vilket gör att jag kan vara mer aktiv :)

    linda71, tycker absolut att du ska be om ett arbets-ekg, INTE för att jag tror att det kommer att se konstigt ut, för det hade läkarna säkerligen sett isf, utan för att DU ska kunna SLÄPPA de energikrävande tankarna om att det skulle vara ngt fel på ditt hjärta.
    du skriver oxå att arytmin ofta börjar på em/kväll, för mig har det oxå varit så. min teori är att när kroppen är trött så ökar stresshormonerna i kroppen (den får helt enkelt jobba mer) vilket genererar i att e.s kommer.....

    jag får oxå e.s när jag utövar fysisk aktivitet (alltid i början av passen och aldrig jättemånga, men de finns där), å enligt läkarna HELT OFARLIGT, jag är ju stenkollad och måste lära mig att oron endast är tankefällor, alltså INTE sanningen....man får använda ett mantra....typ, JAG ÄR FRISK, JAG SKA INTE DÖ!!!

    just nu äter jag stressgard 2-3 tabletter om dagen. info för ngn som frågade; stressgard är ett hälsokost som innehåller kalcium, magnesium, L-tyroson(aminosyra), griffonia (afrikansk rot som hjälper kroppen att bilda serotonin) samt b-vitaminer. alla dessa ämnen är ngt som kroppen behöver extra utav när den är stressad.

    jag själv börjar mer och mer tro på att e.s alltför ofta hänger ihop med just stress, dock inte utan undantag såklart. men många härinne på tråden är ordentligt utredda med ett helt friskt hjärta och precis som jag  av den personlighetskategorin " fröken duktig"......hjälpa allt och alla, den stora projektledaren inom alla områden, familj, jobb, vänrelationer etc. vi glömmer bort oss själva helt enkelt. vi tullar på vår egen vila....vilket i sig är katastrof i längden :( vi är inga superman, eller superwomen!!!

    hur som....jag börjar närma mig mitt slut på danderyds stressrehab. det har varit en fantastisk resa och jag börjar mer och mer tro på ordspråket som säger..
    "det värsta som kunde hända - kan visa sig vara det bästa som kunde hända".

    hade inte kroppen sagt ifrån så markant som den gjorde för mig förra hösten, då jag konstant låg på 25-30 000 e.s/dygn, så hade jag aldrig sagt upp mig från mitt katstrofala jobb och heller aldrig hamnat på danderyd.

    danderyd hjälper mig att bli en annan och bättre människa (gentemot mig själv).  jag är (nu) helt övertygad om att man aldrig kan få ett fulländat liv om man inte börjar med sig själv och sitt eget välmående......möjligtvis att det håller ett tag, men inte i all evighet...... Å JAG HAR FAKTISKT TÄNKT ATT BLI GAMMAL, RIKTIGT GAMMAL ;););)

    jag delar gärna med mig av allt som jag fått gå igenom på danderyd om det är ngn som är nyfiken, fråga här eller skicka ett privat meddelande :)

    senast idag satt jag på ett möte med ett gäng olika kategori läkare för att diskutera hur jag ska jobba vidare själv med rehabiliteringen.....jag har känt mig så förstådd och framförallt betrodd.....därav att jag nu långsamt börjar att läkas...även om det går i vågor. alla är överens om att det kommer att ta tid, säkert upp mot 2 år (om jag aktivt jobbar med alla verktyg jag fått med mig)innan kroppen är läkt.
    så e.s kommer att fortsätta (till och från) men om jag lär om min kropp inom alla områden (beteende, fysiskt och psykiskt) så är förhoppningarna stora över att jag blir besvärsfri i framtiden......men som sagt, Rom byggdes inte på en dag ;) beteendeförändringar är inte enkla saker, ska gudarna veta :)

    oj vad klockan går, måste iväg för att hämta min lillskrutt som precis har börjat 1:an :)

    STOR kram till er alla Hjärta

  • Hjärttjejen

    glömde att fråga hur det är med dig allasväl, hur mår du, hur artar sig hjärtat etc?? har du fått ngn bra hjälp på vägen? tänker på dig Hjärta

    kramis

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12