• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • viktorjohan

    Jag har inte läst alla inlägg,men känner igen mig själv i många. Jag har, eller hade, förmaksflimmer. Det yttrade sig som "extraslag" och ojämn rytm. Jag kände inte själva flimmret, men väl extraslagen och arytmierna som flimmret skapade. Jag hade första attacken för ca 20 år sen. Jag tävlade i längdåkning och orkade helt plötsligt bara hålla knapp styrfart på ett träningspass. Jag fattade ingenting och fick ångest som jag heller inte fattade nåt av. Hade liksom ingen anledning att drabbas av ångest. Plötsligt var det normalt igen efter några timmar. Man hittade inget på ekg. Så kom det igen efter någon månad. Så där höll det på i några år tills jag lyckades pricka en attack på ett ekg. Då kunde man ställa diagnos direkt. I början gjorde man inget i behandlingsväg eftersom det var så sällan jag drabbades och eftersom jag hade elitidrottarkondis.Jag joggade lätt en mil med flimmer. Så småningom hade jag attacker allt oftare och provade betablockerare. De hjälpte inte alls, jag fick bara lägre puls, men fortfarande flimmer. Provade Tambocor också. Inget resultat alls. I höstas hade jag konstant flimmer och orkade inte mer än jobbet. Har lagt skidorna på hyllan och har bara normal kondis nu. Fick tid för en lungvensablation. Man "bränner" av nervbanor som orsakar flimret inne i hjärtat. Man går in genom venerna i ljumsken upp i hjärtat. En ganska lång operation på över fyra timma där man är vaken. Om det går som det ska åker man hem dagen efter. det gjorde jag. Sjukskriven en vecka. Har inte känt ett enda dubbelslag efter operationen. Orkar jobba för fullt och ändå göra saker på kvällarna. Sover bara 5-6 timmar per natt nu mot 8-9 förut. KUNG. Ska aldrig nånsin klaga på skatten mer!

  • embia

    Idag har varit en dag då jag känt mycke extraslag då jag ha suttit.. har haft de så bra nu i massa dagar. Känns som om att hjärtat ta igen dom dagarna som ha varit bra med flera flera extraslag hela tiden.. jävulskt irriterande.. Men nånting måste ju ha hänt efter jag fick barn. Har aldrig i hela mitt liv känt ett extraslag innan ja fick pojken, inte ens då jag va gravid! Men just då han va 2 månader så började allting med Deprissionen och ångesten. Men om de är den som ha gjort att ja fått extraslagen, varför försvinner den inte!? Jag må ju bra nu förutom extraslagen .. känns ju meningslöst att fara in på akuten igen (va där för inte ens 1 månad sedan)..

  • embia

    Vilken skit dag denhära dan komma bli! Har haft mardrömmar inatt.. vaknade kl 1.55 inatt och va skärrad. Fick ett extraslag men inget ja brydde mig om. Somnade om och vaknade 7. Allt kändes jätte bra. Gick ut och gick med hundarna och lämnade sonen på dagis. Kom hem å satte mig i soffan. Och självklart så började hjärtat slå konstanta extraslag :( . Har nu haft mycke es i 2 jäkla timmar :( man bli så less !! Skrek i bilen att nu få de fan va nog .. om man inte hade känt dom då ! Men hela min bröstkorg hoppar och jag känner dom VÄL! Orkar fan inte ha de så här längre..

  • LiBä007

    Embia:
    Usch vad jag lider med dig och tänker på dig. Du har säkert fått en massa råd av alla oss här inne, vet hur frustrerande det är när inget tycks hjälpa. För mig så är det bara lugnt när jag har balans i livet, lagom av allt. Vet att detta inte låter som någon tröst. Man får lära sig leva med det och lära sig vad man mår bra av och inte. Jag vet att jag inte kan slarva med mat och sömn, att jag inte kan äta för stora portioner mat, att jag inte kan äta en massa söt saker och att jag måste ha tid att motionera.
    Jag vet också att jag aldrig kommer bli fri från mina extraslag, jag kommer få leva med bra och mindre bra perioder.
    Önskar det fanns något jag kunde säga som fick extraslagen att försvinna men det finns det inte. Huvudsaken är att du är utredd av läkare.
    Någon jag länge har sagt att jag ska göra är att börja på yoga, tror det är medicin för våra hjärtan. Vad tror du?
    Kram på dig!

  • embia
    LiBä007 skrev 2014-03-15 10:14:23 följande:
    Embia:

    Usch vad jag lider med dig och tänker på dig. Du har säkert fått en massa råd av alla oss här inne, vet hur frustrerande det är när inget tycks hjälpa. För mig så är det bara lugnt när jag har balans i livet, lagom av allt. Vet att detta inte låter som någon tröst. Man får lära sig leva med det och lära sig vad man mår bra av och inte. Jag vet att jag inte kan slarva med mat och sömn, att jag inte kan äta för stora portioner mat, att jag inte kan äta en massa söt saker och att jag måste ha tid att motionera.

    Jag vet också att jag aldrig kommer bli fri från mina extraslag, jag kommer få leva med bra och mindre bra perioder.

    Önskar det fanns något jag kunde säga som fick extraslagen att försvinna men det finns det inte. Huvudsaken är att du är utredd av läkare.

    Någon jag länge har sagt att jag ska göra är att börja på yoga, tror det är medicin för våra hjärtan. Vad tror du?

    Kram på dig!



    vissa dagar är hemsk! Har märkt att då jag äter för snabbt och för mycket så få ja hjärtklappning med extraslag i.. och som du säger att mycke sötsaker trigga igång.

    Dom här dagarna nu när ja haft ganska mycke es så ha ja börja funder på om ja lider förmaksflimmer.. men sånt borde läkarna ha sett va ? Väntar fortfarande på att få göra långtids ekg.. hur många extraslag kan du känna om dagen ? Kram
  • LiBä007

    embia:
    Ja, om det vore förmaksflimmer borde de märkt det.
    Jag har bra dagar då jag inte känner några extraslag, sedan har jag dagar då jag kan ha några enstaka. Nu är jag dunderförkyld och innan det bröt ut hade jag ett par dagar då jag hade mer extraslag än vad jag brukar ha. Dock har jag lärt mig vad det betyder och förstod då att en förkylning var på gång. Bara förkylningen brutit ut så lugnar det ned sig. Idag kanske jag hittills känt 3-4 st. En dålig dag kanske jag har 10st. Har bara haft ett fåtal perioder då de är ihållande med flera per minut, kanske max vid 3 tillfällen och det har då bara varat ett par timmar. Är väl lyckligt lottad för en med en massa extraslag. Kram

  • Sweetboxen
    viktorjohan skrev 2014-03-07 12:47:22 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg,men känner igen mig själv i många. Jag har, eller hade, förmaksflimmer. Det yttrade sig som "extraslag" och ojämn rytm. Jag kände inte själva flimmret, men väl extraslagen och arytmierna som flimmret skapade. Jag hade första attacken för ca 20 år sen. Jag tävlade i längdåkning och orkade helt plötsligt bara hålla knapp styrfart på ett träningspass. Jag fattade ingenting och fick ångest som jag heller inte fattade nåt av. Hade liksom ingen anledning att drabbas av ångest. Plötsligt var det normalt igen efter några timmar. Man hittade inget på ekg. Så kom det igen efter någon månad. Så där höll det på i några år tills jag lyckades pricka en attack på ett ekg. Då kunde man ställa diagnos direkt. I början gjorde man inget i behandlingsväg eftersom det var så sällan jag drabbades och eftersom jag hade elitidrottarkondis.Jag joggade lätt en mil med flimmer. Så småningom hade jag attacker allt oftare och provade betablockerare. De hjälpte inte alls, jag fick bara lägre puls, men fortfarande flimmer. Provade Tambocor också. Inget resultat alls. I höstas hade jag konstant flimmer och orkade inte mer än jobbet. Har lagt skidorna på hyllan och har bara normal kondis nu. Fick tid för en lungvensablation. Man "bränner" av nervbanor som orsakar flimret inne i hjärtat. Man går in genom venerna i ljumsken upp i hjärtat. En ganska lång operation på över fyra timma där man är vaken. Om det går som det ska åker man hem dagen efter. det gjorde jag. Sjukskriven en vecka. Har inte känt ett enda dubbelslag efter operationen. Orkar jobba för fullt och ändå göra saker på kvällarna. Sover bara 5-6 timmar per natt nu mot 8-9 förut. KUNG. Ska aldrig nånsin klaga på skatten mer!



    Va härligt!! :)
  • embia

    Måste skriva att sedan den 19/3 har ja inte känt en endaste extraslag !! Ja är så lycklig !! :) hoppas hoppas att det håller i sig :)

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12