• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • blehnda

    Vilda: Jag har också jordens nojja över att behöva visa mig i badkläder nu på fredag. Jag har alltid nojja över det, även när jag inte är gravid så nu med typ 14 kg till på kroppen så känns det ju inte direkt lockande. + att min bikiniöverdel endast täcker en bråkdel av mina dolly partons nu för tiden så jag måste köpa en ny för att inte se ut som ett vulgo =) är det ok att bada i bikini när man är gravid eller bör jag i stället inhandla en baddräkt? vad tycker ni?

    Det värsta med badandet är att jag har aldrig varit där så jag vet inte hur nånting funkar och jag känner inte en käft. är livrädd för nya ställen med bara främlingar så det blir en stooor prövning för mig det här. trots allt detta har jag bestämmt mig för att min kropp behöver den här motionen så jag få helt enkelt skita i vad jag tycker och faktiskt pallra mig dit, punkt slut!

    åh, önskar att vi bodde i samma stad så kunde vi peppa varandra iaf!

  • Skrutt04

    Evell- stor styrkekram till dig! Lycka till framöver och hoppas höra från dig snart igen här!

    Vilda Tiger - nä de hade verkligen ingen aning om vad barnets höga hjärtslag berodde på och det var väl det som kändes jobbigt. Ska man oroa sig eller inte? som jag skrev (tror jag) trodde jag att det mer var kill/tjej... antalet slag, enligt gamla skrönor Inte att det var nåt farligt. Ja, ja ska dit imorgon igen så får vi se vad de säger då. Lycka till med badkläder etc, antadligen är det bara du som tänker på dig men jag förstår vad du menar. Skickar en styrkekram ;- och passar även på att gratulera till bra värden och håller tummarna för dig vid til möte med läkaren!

    Maddie - jag ligger nog mellan 2 och 8 som mest men det händer helt klart att värdena poppar upp över 10 ibland, speciellt efter frukost. Fattar egenligen inte varför men det är det värdet och kvällsvärdet som jag tycker är svårast. Jag har inte planerat mina graviditeter i sex månader utan blivit gravid när det "passat" oss (usch va illa det lät), har legat runt sex/drygt sex alla tre gångerna. Tycker nog att man fått mer beröm än nåt annat vi "inskrvningen".

    Fiyali - Gillar din tanke på joggingtur!! När är det dax för dig. Mitt egentliga bm är den 6/4 låter som vi har ungefär samma? På tisdag får jag reda på mitt datum för igångsättning - längtar!!!

    Har blivit så sjukt nyfiken på könet. Alla kommenterar min pojkmage och säger att det är 100% säkert att det blir en kille utan att magen ens har varit samtalsämnet... Detta gör mig så fruktansvärt nyfiken, trodde inte det.
    Ja, ja
    Kram

  • Fiyali

    Skrutt04
    Eller hur! Hade varit så skönt om det kickade igång :)
    Mitt egentliga är 18/4, men går på ultraljud två ggr i veckan, och blir senast utplockad den 28/3 + - någon dag beroende på sjukhuset schema så att säga :)

    Kollar sidorna
    www.blimamma.se/verktyg/pojke-eller-flicka-gamla-gummors-visdom
    och
    www.gravid.se/16_ettoannat/trivia.php

    den sista har stämt på mig båda ggrna :)


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Tjohooo82

    Evell - stora kramar till dig och även om jag inte längre är gravid nu så hoppas jag att du återkommer till tråden när du och din kropp är redo igen

    Maddie72 - vår graviditet var oplanerad med, men jag hade tur som inte fick en massa förmaningar från läkarna. Var själv inställd på det eftersom mitt HbA1c var för högt (7.4 har jag för mig). Men de tyckte inte det var någon fara eftersom man ändå ganska tidigt kunde påbörja nedpressningen av blodsockret. =) Är nog ingen fara för dig och bebisen ska du se :)

    Skrutt04 - många trodde först att jag skulle få en pojke när de tittade på min mage, själv så hade jag nog svårt att tro det då sambon och även jag drömde om en liten tjej på nätterna.

    Har förresten återkommit från veckan i Grönklitt nu och har inte orkat ta mig igenom alla sidorna än iaf. =) Men jag tog mig upp i backen och åkte lite slalom faktiskt två dagar och det kändes ingenting! Var så härligt!

  • ebyl

    Fiyali: Åh vad mysigt med cykeltur! Här är det spark som gäller om man vill komma snabbare fram än gå, ja, förutom bil då! blendha: Jag gruvade mig också lite inför vattengympan. Men alla är ju gravida, alla är olika tjocka å olika långt gångna, alla är i samma sits! Jag har bikini på mig, tycker det är rätt praktiskt när magen sticker ut så långt! Hade en förstor bikini liggandes, så det var perfekt. I min vattengympagrupp är det kanske 60% med bikini å 40% med badräkt... Skrutt04: Har du inte en känsla innerst inne vad det är för kön? Kanske drömt om vad det blir? Jag fick en insikt sist jag var gravid, "det är en tjej". Å det var det! Dessutom hade min man drömt att vi skulle få en söt tjej, å vad rätt han hade Det där med pojk å flickmage tror jag inte så mycket på.. Idag har jag sjukskrivit mig pga gravven för första gången. Jobbade hela förra veckan förutom fredag (då var jag på vattengympa å läk.besök) plus jobb helgen. Å igår på jobbet tog det stopp. Jag kunde nästan inte gå pga fogarna, ryggen krampade å jag tog 3 ggr så lång tid på mig att utföra mina arb.uppgifter. På en akutmottagning kan man ju inte direkt styra över hur mycket/lite man kan/vill göra! Skulle ha jobbat idag också, ledig en dag sen jobba tre igen. En dag för vila är inte tillräckligt för mig längre... Trodde liksom att tvillinggraviditeten skulle sjukskriva mig såsmåningom pga ökad risk/tyngd å så. Men inte fogarna! På onsdag när jag jobbar ska jag köpa med mig ett par kryckor, för det är nog det enda sättet jag kan ta mig framåt om det blir sådär igen. Är mycket bättre idag men ska nog inte överanstränga mig... Men annars börjar t.o.m jag här i Sundsvall få vårkänslor, det är plusgrader idag för första gången sen i höstas tror jag, underbart!

  • ebyl

    vilket jobbigt inlägg det blev, jag hade gjort mellanrum!! hoppas ni orkar läsa iaf...

  • Fiyali

    Ebyl:
    Vad jobbigt med fogarna! Nog gör du rätt i att stanna hemma och vila!
    Det där med att drömma om könet är märkligt :) Jag drömde i förra graviditeten att de tog av blöjan på bebisen (född med blöja!?) och att där var en liten snoppis :) Ut kom en tjej!
    Så bra "mag" känsla har jag :)
    Gemensam dröm för båda graviditeterna är drömmen då jag har min lilla flicka i vagnen, och vänder bort mig en sekund och när jag tittar nästa gång så ligger där en flicka på 6 med kolsvart hår! Antagligen min ångest över tiden går fort/oro över att bli av med barnet/ens duglighet som mamma :)
    Med denna flickan i magen drömmer jag att de håller upp en flicka och säger "Grattis vilken fin pojke"... Hahaha!


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Vilda Tiger

    Fiyali
    Hahahaha! Inte mycket hjälp du har av dina drömmar, du!

    Förra gravven "visste" min man att det var en tjej redan då vi plussade. Och jag kände så med. Jag blev nästan arg då folk trodde det var en kille, inte för att jag tyckte kille var sämre än tjej på ngt sätt utan för att det inte VAR en kille. Denna gång har jag en känsla av att det är en tjej igen men min man tvekar och tror nog nästan mest på att det är en kille.

    Idag gick jag in i v 29 och imorgon har vi första TULet. Ska bli spännande att se va det uppskattar fisgrynet till. De ska även följa upp det här med hålrummet i hjärnan som ju legat på gränsen till för stort de sista två mätningarna. Jag är inte så orolig över det men är självklart tacksam att de kollar det lite extra.

    Har jag "tur" är det sista jobbveckan denna vecka för mig. Jag jobbar tis, ons och fredag. Nästa måndag ska jag träffa läkeren och blir det som min bm vill så får jag gå hem då. Jag skulle tycka det var skönt att lägga allt fokus på diabetesen och på att ta hand om mig själv nu, känner att jag behöver det.

  • Fiyali

    Vilda Tiger:
    Det är lyxen med att vara diabetiker, just att de kan kolla saker lite extra noga, gör att det känns tryggt:)
    Ja man kan verkligen behöva gå hemma när man är både gravid och diabetiker.
    Det är faktiskt inte det lättaste.
    Fick ju ny barnmorska nu. Urmysig kvinna! Hon kopplade på mig armgrejen för blodtrycket och sa "men nu går väl du sjukskriven". Nej fick jag ju kläcka ur mig, min förra har jag ju frågat om sjukskrivning just för att det är två mil att gå fram och tillbaka till dagis för mig och eftersom jag går hemma, så måste jag hämta och lämna henne på tider som mannen inte är hemma, men vid en sjukskrivning kan han hämta och lämna vilket underlättar en hel del!
    Så jag fick äntligen till ett intyg, och hon kunde inte förstå varför jag inte fått det redan från vecka 18(hotande prematur födsel, då jag tidigare gått igång i vecka 24 och vecka 31), men min tidigare tyckte inte det behövdes eftersom jag ändå inte jobbade.
    Men nu varken jobbar jag, eller lider av extremt jobbig ekonomi, eller måste göra flickan besviken de flesta morgnar när jag känt att jag hellre har henne hemma än går 2 mil den dagen! Alla glada och nöjda :)


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Nasse7

    Hej på er alla!
    Har ni någon koll på hur SF-måttet och tillväxten stämmer ihop? Var på min första SF-mätning förra veckan och låg på översta kurvan. Det var inte kul alls, men jag ska inte på TU förrän om 2 veckor och undrar därför om SF-måttet kan visa stor mage, men att tillväxten ändå är helt "normal"?

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare